25w-laddning, får ej upp laddhastigheten

Diskussion i 'Galaxy S20 FE' startad av Orlok, 6 jan 2021.

  1. Orlok

    Orlok Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    27
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Någon som köpt Samsungs 25-watts-laddare och fått bättre laddhastighet än med den medföljande 15w-laddaren?

    Frugan har en S20 FE 5G och får exakt samma laddhastighet med 25-wattaren (Samsung) som med orginalladdaren på 15w. Frågan är om det är laddaren eller telefonen som begränsar hastigheten. Har sett tester på youtube där laddning med Samsungs 25-wattare gör att laddningen 0% ->100% går från 1:30h till 1:09h.
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kolla inställningarna på telefonen:
    Laddningstips | Galaxy Batteri | Samsung Sverige

    Finns lite justeringar att göra där.
     
  3. TheReferenceMan

    TheReferenceMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag har noterat samma sak så jag kopplade in min USB power meter och kunde konstatera att telefonen inte laddar med full styrka.

    Med 15watt laddaren laddar telefonen med ca 14watt. Och med 25watt laddaren laddar den med strax över 17watt. Så det fattas 8watt... Provade att börja ladda både med nästan tomt batteri och med batteri på 40-50%. Snabbladdning var påslaget i inställningarna.
    En intressant detalj är att precis när man kopplar in laddaren så laddar den med 21watt i några sekunder (upp till 20-30s) innan den faller tillbaka på 17watt.

    Jag tycker att eftersom den faktiskt laddar ett litet tag på 21watt så är detta antagligen ett mjukvaruproblem. Fixa Samsung! :-)
     
  4. GM.

    GM. Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Min gamla Oneplus 6-laddare funkar i princip inte alls med S20 FE. Får upp att man ska kontrollera kabel och sen att det ska ta 9h att ladda fullt från 75%. Andra telefoner funkar bra med den laddaren. Känns som att det har något med snabbladdningen att göra?
     
  5. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Många OP laddare kör helt egen teknik för att snabbladda så utan det får du nog max 5W om ens det.
    Skulle rekommendera minst en 5V/2.4A laddare eller något som Anker/Aukey etc. från Amazon som klara upp till 30w eller 60w.

    Kör själv denna: https://www.amazon.de/gp/product/B07PYZDCV3 och https://www.amazon.de/gp/product/B07RPLVDMD för mina telefoner, switch och Surface Pro 7 om jag ska iväg.
     
  6. GM.

    GM. Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det jag reagerade på är att det i princip inte fungerar. Har samma fenomen med en annan kabel med USB A i ena änden som förgrenar sig till C, mikro B och lightning. S20 FE tar inte laddning medan andra telefoner fungerar bra.
     
  7. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Åskstorm fungerar i alla fall till Samsung S20 FE 5G. USB.C-USB-C. Har inte testat USB.A-USB.C på S20 FE.