P.F.C istället för Swedbanks Mastercard?

Diskussion i 'Off Topic' startad av zappa79, 9 jan 2021.

  1. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Då Swedbank tar ut en avgift på 62,50 kr per kvartal för deras mastercard så tänkte jag om P.F.C kanske kunde vara ett bra alternativ?

    Någon som vet om det finns några nackdelar med P.F.C jämfört med Swedbanks Mastercard? Går jag miste om något?

    Eller finns det kanske bättre alternativ?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    zappa79 och bernard gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    PFC har en del begränsningar som gör att det kanske inte är så lämpligt som enda kort:

    "Kortet får inte användas för spel, vuxenunderhållning eller för transaktioner som direkt kan omvandlas till kontanter som postanvisning, resecheckar, pengaöverföringstjänster osv."

    Varför nekades mitt kortköp?

    Det finns andra gratis kort-alternativ utan dessa begränsningar som OKQ8, Preem, Shell, Komplettbank m.fl.
     
    zappa79 gillar detta.
  4. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Bra att veta, använder du någon av alternativen själv och kan rekommendera vilket kort man ska välja?

    Har läst på lite och det verkar som att en del nämner revolut som ett bättre alternativ till P.F.C?

    Jag har både revolut och Curve, problemet för mig är att jag inte kan fylla på revolut med Swish utan måste använda mitt bankkort om jag inte vill vänta på en bank överföring, vilket tar tid. (och kanske även kostar pengar?)

    Så då är min fråga,kan jag använda P.F.C för att fylla på revolut?

    Då skulle jag kunna swisha pengarna till P.F.C kortet och sedan föra över till revolut den vägen. Några extra steg men bättre än att betala för Swedbanks kort.

    Har revolut några nackdelar eller liknande begränsningar som P.F.C?
    Gäller begränsningarna även om man kopplar P.F.C / revolut till Curve och använder det genom Curve? Eller är det fortfarande bättre att välja ett annat kort?
     
    Last edited: 9 jan 2021
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Personligen hade jag inte lämnat ett hederligt bankkort bakom mig, det är nog bättre att hitta ett alternativ med lägre/ingen kostnad hos en annan bank. Min uppfattning är att de traditionella bankerna har mycket stabilare system än de nya uppstickarna. Här får man väl dock själv bestämma hur viktigt det är.

    Har en flertalet kort - typ PFC och Revolut är det ju betydligt säkrare. Men det behövs nog ett kreditkort eller liknande för att få den verkliga tryggheten. PFC låg ju nere ett bra tag vid byte av kortutgivare och Revolut har låst vissa konton vilket skapat problem. Sannolikheten att en drabbas av problem som rör sig om mer än någon timme är väl inte så stor - men skulle säga att risken är större än hos en traditionell bank.

    I Sverige kör jag med Amex eller mitt vanliga bankkort. Utomlands kör jag framförallt med Curve - men använder Revolut också.
     
  6. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Jag har haft samma funderingar då jag inte använder mitt kort från Swedbank.
    Mitt primära kort är Preem som jag kör genom Curve. Har även Shell och Norwegian som backup i Curve.
    Om jag skulle behöva göra ett kontantuttag, vilket jag sällan gör, kan jag fylla på Revolut med Preem via Curve.
    Då jag sällan åker utomlands kan jag inte uttala mig om det, men Revolut och/eller Norwegian borde fungera tillfredsställande då.
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har kört utan ett traditionellt bankkort i sju-åtta år. Först förlitade jag mig på de gratis kreditkort bensinbolagen ger ut. Jag började med OKQ8 som på den tiden gav 1% bonus. Sedan sänkte OKQ8 sin bonus till 0,3% och jag började söka andra alternativ. De senaste åren har jag mest använt Preem med 0,5% bonus och Komplett som fram till årskiftet nu hade den klart bästa bonusen med upp till 2%, numera har dock även Komplett sänkt till 0,5%.

    Jag har under resans gång även provat Carpay (Volvokort), PFC, Revolut och Curve. Jag kan väl säga att jag känner mig helt nöjd och säker med dessa alternativ som alla är gratis. Jag ser ingen som helst anledning att betala för ett traditionellt bankkort när jag kan få ett gratis betalkort som dessutom i vissa fall ger mig bonus. Jag har inte saknat mitt traditionella bankkort en minut!

    Inget av de alternativ jag räknat upp har några begränsningar liknande PFC vad jag vet. Jag har aldrig haft problem att betala med något av dem, undantaget när det någon enstaka gång varit tekniska problem som kan drabba alla banker.

    Revolut är ett bra alternativ som ger många funktioner. Möjlighet att ha tillgång till flera valutor och billig växling, viruella kort m.m. Jag gillar Revolut. Dock skulle jag inte välja det som enda lösning och inte sätta in för mycket pengar där p.g.a. att man hör talas om folk som får problem med att konton blir låsta och att supporten är svår att få tag i. Personligen har jag dock inte haft några som helst problem med Revolut.

    Curve är väldigt praktiskt för att slippa bära med sig så många kort och kunna använda Google Pay med andra kort som inte stöder Google Pay. Ofta använder jag Curve för mina dagliga betalningar och kan i appen välja vilket kort jag skall styra kostnaden till.

    Som första steg för att ersätta ett traditionellt bankkort skulle jag rekommendera ett av bensinbolagens kort t.ex. Preem. Det är enkelt att skaffa och förstå sig på. Och det funkar vad jag vet utmärkt till alla betalningar. Plus att det ger lite bonus. Sedan kan man överväga att skaffa andra kort med olika finesser eller möjlighet till mer bonus om man hittar något kort som ger det.

    Edit:
    Efter att ha provat idag verkar det inte som att det går att fylla på Revolut från PFC kortet.
     
    Last edited: 10 jan 2021
    bernard och zappa79 gillar detta.
  8. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Är inte Preem och liknande kort kreditkort, eller hur funkar det?
    Om inte hur fyller man på ett Preem kort?
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jo, det är kreditkort. Man får räkning varje månad. Men om man betalar hela skulden varje månad blir det inga avgifter.
     
  10. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    okej, så inga avi/administrationsavgifter alls?
     
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Alla kort jag räknat upp går att använda helt utan avgifter. I vissa fall kan det krävas att man använder e-faktura eller liknande för att slippa avgifter. Många kort tar avgift för pappersfaktura. Likaså tar de avgift om man inte betalar hela skulden varje månad. Men sköter man sig och betalar hela skulden varje månad så går de att använda utan avgifter.

    Och en del av dem ger t.o.m. lite bonus tillbaka. :)
     
  12. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Är lite dåligt insatt faktiskt då jag använder Swedbank utan att tänka så mycket på saken.

    Men innan Swedbank öppnade för Apple Pay tog jag ett klarna kort och kopplade till mitt Swedbank konto.

    Kortet kostade inget och behövde aldrig flytta pengar, allt drogs direkt från kontot inga fakturor eller dylikt.

    Fast när Swedbank kom till Apple Pay gick jag tillbaka till det kortet så det med klarna kortet var bara under en kort period.
     
    holyjoe gillar detta.
  13. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Tack för att du kollade upp det.
    Skulle du kunna kolla om det går att fylla på revolut med P.F.C om man gör det genom Curve?

    Om inte kommer jag att försöka skaffa Preem istället.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag kollade det också. Det går inte att göra så heller. Både när jag försöker fylla på Revolut från P.F.C. direkt och via Curve så blir transaktionen nekad av P.F.C.
     
    zappa79 gillar detta.