Diskussion: Postnord - leveransfrågor, nya tjänster & nyheter etc.

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 15 maj 2017.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Har dykt upp här i Göteborg också. Förut gick alla paket direkt från Härryda till ombud.

    Men på senare tid har jag fått ett antal paket som gått från Härryda via Göteborg LB Dag till ombud.
     
    bernard gillar detta.
  2. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Jag tror att det är Malmö lastbil vakt(tur) 201. Uppdateringen sker förmodligen när chauffören lastar paketburen som ditt paket ligger i på bilen :)
     
    Clearminded, svenix och bernard gillar detta.
  3. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Eller, det är nog inte turens namn. Men resten stämmer nog i alla fall.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här kan man läsa lite mer om paketboxarna Postnord använder och se hur de fungerar. De kommer från danska "Swipbox": SwipBox

    Utomhusboxarna (de som saknar display) går tydligen på batteri, och påstås ha en drifttid på upp till tio års tid, vilket låter lite optimistiskt:

    upload_2020-12-20_22-27-53.png



    Inget nytt verkar ha hänt sedan PostNord publicerade pressmeddelandet i oktober. Har någon hört om de planerar utöka med fler regioner snart? Här testas PostNords paketboxar | PostNord
     
    Mongroovy gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tänker väl lite, det känns ju förhållandevis enkelt att kanske dra iväg med ett sånt skåp? Med tanke på att de står utomhus och inte verkar vara förankrade i marken på något sätt.

    Undrar även hur de håller värmen, eller kylan, ute. Det är väl kanske inte helt lysande om solen ligger på en varm sommardag och det ligger en känslig elektronisk enhet där inne? I en bil kan det ju bli varmt, ett sånt skåp borde säkert kunna nå liknande temperaturer.

    Instabox och Budbees skåp är väl enbart placerade inomhus?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Screenshot_20201221-193635.png

    Första gången jag fått den här statusen. Tycker grafiken var rätt bra :)
     
    Cupcakes, frpl och jnsson gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    hahahaha, ja den var passande :D
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Känns som de borde gå ganska bra för. Postnord när det gäller ekonomin? Var väl lite si och så efter Corona. Men har nog varit en explosiv ökning
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, PostNord går som tåget i Sverige i alla fall: Postnord ökar vinsten rejält: "Coronaeffekt"
     
    frpl och Oceanic gillar detta.
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Bättre än den här. Fast det är väl svårt att bli arg på en babydino.
     

    Bifogade filer:

    Cupcakes och bernard gillar detta.
  11. outofthegame

    outofthegame Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Inväntar ett litet paket som ankom från Tyskland till Malmös postterminal Toftanäs igår vid lunchtid. Jog bor i Malmö och fick tre olika alternativ att välja på. Dels hemleverans eller leverans till mitt vanliga utlämningsställe samt att hämta ute på Toftanäs utlämningsexpedition. Valde i min enfald det sista alternativet då jag samtidigt kunde utföra ett annat ärende i närheten och inbillade mig att det skulle vara snabbast då paketet bara behövde förflyttas inom samma byggnad. Nu har det mer än ett dygn sedan dess och det enda som hänt är att paketet skannats två gånger inom samma minut mitt i natten. Funderar på att ta mig dit men antagligen blir jag välbemött av någon paragrafryttare där ute som sätter sig på tvären och att det då dröjer ännu längre innan jag får mitt efterlängtade paket.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kan det inte handla om att det ska förtullas vilket tar en stund? Sen ska det ju fortsatt hanteras och sorteras till ”ombudsdelen” :)
     
    BrearedsDea och bernard gillar detta.
  13. outofthegame

    outofthegame Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Ingen förtullning av varor från EU vad jag vet. Tog mig dit och de hjälpte till med att hitta mitt paket. Riktigt hjälpsam personal faktiskt. Men om jag inte gjort det hade det säkert dröjt minst en dag till. Paketet låg längst ned i en av de höga kärrorna man använder för att transportera kollin internt.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Oj, det du skriver förvånar mig mycket! Berätta gärna mer om detta besök.

    Jag hade aldrig trott att de skulle leta fram ett paket åt en kund som besöker terminalen, låter alldeles för tidsödande. De har ju tusentals paket och borde inte kunna veta var i verksamhetens olika delar eller i vilken specifik behållare paketet finns. Borde varit ett evighetsarbete, och om flera kunder dyker upp sådär så skulle det kunna ta hela dagarna i anspråk att leta paket. Har själv jobbat på en av deras terminaler om än för flera år sedan.
    Fick du tjata eller åberopa något särskilt skäl till att de skulle hjälpa dig, typ att paketet var viktigt? Hur kunde de hitta just denna behållare som ditt paket fanns i? Fick du stå med, så att du såg andra kunders paket? Låter ju lite märkligt också, typ postsekretess :P
    Fick du visa legg, så att det blev som ett vanligt utlämnande, eller behövde du bara visa spårningsinfon du hade?
     
  15. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Skickade för någon månad sedan ett paket med skicka lätt. Lämnade efter stopptid på en onsdag. Sen fick jag inga uppdateringar efter det. Gav det några dagar men ringde på måndagen och då sa kundtjänst på att det gick iväg från mitt ombud på fredagen. Ok tänkte jag, väntade några dagar till. Men fortfarande inga uppdateringar i appen. Efter ytterligare samtal med kundtjänst (minns inte efter hur många dagar) så sa dom att dom inte kan hitta paketet och hänvisade till deras hemsida för reklamation. Så fyllde jag i formuläret och värdet på paketet osv. Tog ganska lång tid men tillslut fick jag detta svar. Jag vet att skicka lätt är oförsäkrad frakt men detta kan absolut vara bra att ha i åtanke när man skickar grejer.


    Hej,


    jag har sökt efter din försändelse på ombud samt bland vårt upphittade gods, dessvärre har jag inte lyckats lokalisera den.

    Då vi inte har en registrering på att försändelsen har kommit fram till ombud har jag valt att återbetala erlagt porto. Beloppet kommer att betalas tillbaka till samma konto du genomfört betalningen ifrån. Utbetalningen kommer att synas på ditt konto inom 2 bankdagar.


    Denna tjänst täcks inte av någon varuförsäkring och det innebär att det inte utgår någon ersättning till dig för innehållet i den saknade försändelsen. Vill du läsa mer om villkoren för Skicka Lätt hittar du information i denna länk: https://ds.postnord.com/v2/ptm/file...064.273494817.1592209038-299897593.1575538937


    Jag avslutar nu ärendet och önskar dig en fortsatt trevlig dag.
     
    nexus^6 gillar detta.
  16. outofthegame

    outofthegame Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2020
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Alltså ute på Toftanäs finns ett särskilt utlämningsställe avsett för paket från utlandet. Ofta stora och skrymmande paket eller när kunden haft möjlighet välja bland olika alternativ att avhämta där. Har hämtat cyklar där några gånger. Som jag förstod det fanns de bara två höga korgvagnar fulla med paket avsedda för utlämningen på Vevaxelgatan som de inte skannat in. Det fanns ingen direkt kö bakom mig heller. Tog dem ungefär fem minuter att hitta mitt paket Behövdes inget tjat alls. Berättade om paketet som borde vara tillgängligt efter så pass lång tid samt visade upp mobilen med uppdateringshistoriken.
     
    N6290 gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Ska få en "julklapp" från arbetsgivaren, hemkörd av Postnord. Företaget Supékort, som skickar varan, säger att hemkörningen sker med "Poståkeriet". Verkar vara en gammal term för Postens utkörning med lastbil. Jag hade bestämt datum och ungefärligt klockslag för leverans på Supékorts webbsida innan jag lade beställningen, men paketet kom aldrig den dagen. Fick höra för några dagar sedan att varan var försenad hos leverantören till slutet av mars... Men nu idag på morgonen fick jag en elektronisk förhandsavisering om paketet i Postnords app, vilket verkar tala för att det trots allt är påväg nu, utan att jag fått tillfälle att välja tidpunkt för leverans. Det hela är en inslagen kylvara, därför vill man ju att hemkörningen ska ske utan krångel och snabbt.

    Står såhär:
    PostNord MyPack Home
    Delivery Advice, Deliviery Confirmation, Delivery Notification, Delivery without POD, No Service Point Delivery
    "Estimated delivery date is currently unknown".
    Och som sagt det där om elektronisk förhandsavisering eller vad översättningen till svenska nu blir.

    Vad tror ni, kommer jag få tillfälle att välja tidpunkt för leverans, efter det att paketet har kommit längre i leveransen? Kanske en länk i appen och/eller länk över sms där man kan välja datum och tid? Eller kommer de dyka upp oannonserat denna gång? Måste kanske be någon vara hemma, osmidigt... Någon som vet hur tjänsten "MyPack Home" fungerar får gärna berätta. Första gången valde jag ju utkörningstidpunkt och datum redan på Supékorts webbsida innan beställningen lades, nu verkar de ha skickat utan att fråga mig.
    Det gick bara att välja tisdagar och någon mer veckodag för utkörning, bara två av veckans dagar var det iaf, något om att paketet inte ska fastna över helgen tror jag det stod. Måste vara en speciallösning, frågan är hur det blir denna gång.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skulle tro att du kommer kunna välja en leveransdag och möjligtvis tid när PostNord har en beräknad leveransdag. Det är ju svårt för dem att låta dig välja något redan innan de har mottagit paketet. Ofta brukar det gå att välja leveranstid osv på change.postnord.com när det är en sådan leverans. Dock måste de ha tagit emot paketet första och själva ha fått uppskatta när paketet kan levereras.

    Att PostNord har mottagit elektronisk förhandsinformation betyder inte per automatik att paketet är redo att hämtas, enbart att en fraktsedel har skrivits ut, lagren brukar dock inte skriva ut fraktsedlar innan de behövs - men sådant kan variera. :)
     
    N6290 och jnsson gillar detta.
  19. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Köpte ett 'REK Inrikes' igår via Postnord.se och angav fel avsändare. Dessvärre upptäckte jag det när jag bad mitt lokala ombud skriva ut frakthandlingarna. Är detta möjligt att ångra/ändra?

    Är inte helt duktig på tjänsten från första början, har mitt "REK Inrikes" registrerats/aktiverats av att jag har bett mitt ombud skriva ut frakthandlingarna?
     
  20. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    bernard gillar detta.