Övrigt: Hemförsäkring och elleverantör

Diskussion i 'Off Topic' startad av jnsson, 15 jan 2021.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Halloj! Snart börjar det bli dags för mig att bo i egen lägenhet och tänkte kolla här om man kan få något tips på bra hemförsäkring samt vilket elbolag ska man välja. Jag har LF som bank för kännedom. Är Tibber något o satsa på t.ex. eller ska man köra på någon av "de stora" bolagen?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hedvig är ett bra tips som försäkringsbolag. Kolla priset hos dem iaf! Du hittar referrallänkar i flera signaturer, det ger 10kr/rabatt per månad. Jämför sedan det priset mot typ Länsförsäkringar, Trygg-Hansa, IF och Moderna försäkringar. Villkoren är ganska röriga - men generellt står sig Hedvig väldigt bra.

    Lite beroende på hur du ska bo, så kan det ju absolut vara så att Tibber ger ett bra pris. Jag har Fortum, när jag bytte dit fick jag 500kr rabatt på eftersom en kompis bjöd in mig. Tibber ger 500kr i deras shop. Det kombinerat med ett generösare elavtal gjorde det ju bättre än Tibber för mig. Räkna på det och hitta om någon kan bjuda in dig om du skaffar Tibber eller Fortum. :)
     
    BrearedsDea, Droid113 och bernard gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Efter att jag gjorde detta inlägg så använde jag compricer och den beräknade detta med 30 kvm och allrisk
    upload_2021-1-15_23-1-35.png
    Är det 500:- typ om året eller var det liksom en engångsrabatt?
     
  4. Adebisi

    Adebisi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Välj ett ömsesidigt bolag. De är i princip alltid bäst om man ser till villkor i relation till priset. Så får du återbäring ifall de råkat gå med vinst.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur vet man om företaget är det? Finns det något sätt o se det? Vad menas med ömsesidigt bolag?
     
  6. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    är du med kommunala facket så har du redan hemförsäkring inbyggt i det. Vet inte hur det ser ut med andra fack men det kan vara värt att kolla upp.

    Elen är en annan femma. där betalar man ju för nätet samt själva elen. Vet du vilket bolag som äger ledningarna dit du ska flytta? Själv har jag vattenfall, andra har fortum osv. bra o veta är hur mycket du gör av med på ett ungefär. Jag gör tydligen av med mer än en vanlig etta. Jag har två datorer som står på hela tiden. Fortum brukar kunna ge bättre deal än vattenfall har jag märkt. Kika annars elskling.se för att jämföra lite. Jag personligen kör alltid fast pris. För då är jag säker på att det inte kommer att kosta mer än det som står.
     
    Droid113 gillar detta.
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Drar du av rabatten på 10kr/månad från Hedvig på det priset så blir det ju absolut lägre. Om du har adress osv kan du testa hos Hedvig direkt genom en tipslänk och ange koden, så ska rabatten räknas med. Om du sedan bjuder in någon till Hedvig själv sjunker ju priset ytterligare.

    Hos Tibber är det 500kr i engångsbonus som kan användas för att handla i deras webbshop. Hos Fortum är det 500kr i engångsbonus som dras av på fakturan.
     
    Droid113 gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Frågan är om jag verkligen behöver allriskdelen. För utan allrisk så är Gjensidige väldigt billig, 1392:-/år det vart ingen skillnad för Hedvig med eller utan allrik, samma pris
     
  9. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    LF har ju både bank och försäkring och brukar ge lite rabatt om man har samlat sina saker där. Kan va värt att slå dem en signal å se om du kan pruta några kronor. Har varit LF kund länge och har både bolån, lönekonto, en del sparande och försäkring hos dem och de har alltid varit väldigt vettiga att ha att göra med i alla ärenden vilket är värt mkt för mig iallafall.
     
    cobben och (deleted user) gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, jag funderade också på det. Kanske får ringa till de nästa vecka o fråga
     
    rickards gillar detta.
  11. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Vet ej hur ditt sparande ser ut men tror om du sparar lite varje månad, har bank hos LF och boendeförsäkring kan du bli typ förmåndskund/Guldkund med 15-20 procent rabatt och reducerad självrisk.
    Dock verkar LF ha olika regioner med olika vilkor.
    I år fick jag till exempel tillbaka runt 900kr i återbäring av LF Bergslagen.

    Edit. rickards var snabbare än mig tipsa om LF. Men håller med honom. Varit nöjd med LF. Dock kanske inte allra lägst avgift om man jämför. Men om du ändå har bank hos dem nog värt kolla upp. :)
     
    cobben, rickards och (deleted user) gillar detta.
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hedvig har nog bara försäkring där allrisk ingår, verkar inte vara uppbyggt så att det ska väljas till eller från. Allrisk sänker ju kostnaden om din mobil går sönder ofrivilligt eller om något annat i hemmet går sönder. Alltså mycket som händer av olycka.

    Om du behöver det eller ej är ju något som du får avgöra själv - men det kan vara ett bra tillägg att ha. Tycker jag åtminstone. :)

    I Stockholm verkar det endast ge rabatt om en har två försäkringar, så tolkar jag det iaf här.
     
    Droid113 gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Står inget om två försäkringar? Står "Blir du när du har boendeförsäkring och ett aktivt lönekonto samt ett sparande." Däremot är det nog mer silverkund jag kan satsa på tror jag
     
  14. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Ja, ser inget om två försäkringar heller. Vet att det var något sådant förut då jag fick rabatt när jag hade både bil och hemförsäkring hos dem. Blev jag silver kund tror jag. Men det ändrades.
     
  15. Adebisi

    Adebisi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Av de stora är det väl bara LF, Skandia och Folksam som är det. Sedan finns det väl några halvstora också (typ Dina försäkringar). Ömsesidiga bolag är i princip samma som kooperativ, alltså inte vinstdrivande, utan kunderna äger bolaget och eventuella överskott återbetalas till kunderna.
     
    Droid113 gillar detta.
  16. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Elen blir ju delad i en avgift till själva nätet och en avgift till själva elen/elhandel.

    Eftersom elen är så billig för folk som bor i lägenhet med annan uppvärmning, så blir den fasta månadsavgiften för elhandeln hög i förhållande till elen. (Fasta avgiften för elnätet går väl inte att komma ifrån.) Så ta ett abb för elhandel som inte har fast månadsavgift. Jag har Skellefteå Kraft, skaffade genom elskling så det slipper månadsavgift. Kolla på elskling vad som blir billigt. (Men tänk på att det finns scam-bolag på elskling, välj ett seriöst bolag, elskling kickar inte oseriösa aktörer.) Kundkraft är ett annat upplägg som kan byta bolag varje år utan att man som kund behöver göra någon större insats.

    Jag har hemförsäkring från Hedvig, fungerar bra. Hemförsäkringar inkluderar ju olika mycket, har olika självrisker, o.s.v. Så det är svårt att jämföra exakt genom en snabb överblick. Mycket parametrar att ta hänsyn till. Har haft LF tidigare, det var aningens billigare än Hedvig.
     
    Droid113 och bernard gillar detta.
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Är du fortfarande ungdom eller student enligt bankernas (som er bjuder försäkring) villkor? Annars hade jag gjort som tidigare sagt, tittat på Compricer och Hedvig.

    För en mindre lägenhet (där uppvärmningen inte är 100% el som du själv pröjsar) tror jag elpriset blir relativt lågt och Tibbers månadsavgift blir en relativt stor del av din totala elkostnad. Dvs du kan nog få det billigare, särskilt om du byter ofta. Är elskling fortfarande en sak?

    Observera att bara inte låsa in dig i något fastpris (eller bindningstid för den delen), den största leverantören här säger sig ha rörligt pris men det är ett pris som sätts 2 ggr i månaden, så nog är det inte alls rörligt om vi jämför med Tibber.

    Flyttade nyss själv till 77 kvm lägenhet med fjärrvärme (första våningen med el-värmekablar i badrummet), betalar gladeligen den potentiella extra kostnaden för Tibbers abb för friheten och möjligheten att se användningen. De 500 kr jag fick för att bli värvad gick direkt till en Tibber Pulse.
    Edit: Bor i Norge, så jag var garanterad en HAN-port för pulsen (men den står oskyddad i trappuppgången)
     
    Last edited: 16 jan 2021
    Droid113 gillar detta.
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tolkade det som att det gäller om en skaffar en försäkring till. Men det vore ju bra om det gäller på boendeförsäkringen också. Du kan ju kolla priset på deras försäkring här och sen bara dra av rabatten och se vad det landar på :) Kolla så att de inte lägger in någon rabatt först bara, innan du räknar. Här finns det möjlighet att se priser.
     
  19. hansdj

    hansdj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23
    Kolla elskling.se angående elen. Där kan man jämföra olika bolag och man kan hitta bra kampanjer. Dock får man hålla koll på hur länge man får rabatten. Själv använder jag elskling och byter elbolag en gång per år för bästa pris och rabatt.
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har kört med Kundkraft för elen i 5-6 år nu och gillar verkligen det upplägget. Kundkraft förnyar mitt elavtal varje år och byter leverantör utan att jag behöver göra något alls. De samlar ett stort antal elkunder och låter elbolagen lämna anbud för att leverera el till dessa och sedan väljer Kundkraft det lägsta anbudet.

    Det går att hitta lägre elpriser än de man får genom Kundkraft men det kräver att man engagerar sig och söker på t.ex. elskling.se och sedan får man hålla reda på uppsägningstider och fixa med uppsägning själv. En del elbolag kan vara rätt jobbiga att tjata med när de hör att man vill byta till något annat.

    Med Kundkraft är man dock garanterad ett bra pris utan att behöva ringa och tjata med någon och det är väldigt skönt tycker jag! :)
     
    rickards, Prillinator och Droid113 gillar detta.