Övrigt: Hemförsäkring och elleverantör

Diskussion i 'Off Topic' startad av jnsson, 15 jan 2021.

  1. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Jag brukade använda elskling.se, nu har jag dock gått över till att byta elbolag via Cashbackshopping.

    Just nu kan du ta Fortum via dom i ett år, du får fri månadsavgift i ett år, och du får 300 kronor i cashback.

    Du sätter bara en påminnelse när 6 månader gått, och går in och byter igen och förhoppningsvis har du ett bra erbjudande igen via ett annat bolag och hög cashback.

    Cashbackshopping.se (om du vill använda min ref-länk, du och jag får 50:- var)

    Cashbackshopping.se (om du inte vill göra det)

    Den fasta elnätsavgiften för ledningarna kommer du tyvärr inte undan dock, den kommer du alltid få betala. Och som några har skrivit är det den stora kostnaden.

    Men jämför alltid, gör jobbet själv, tar oftast ett par minuter bara och elbolaget sköter allt åt dig. Det är det som kommer spara dig mest pengar.

    Lycka till med din lägenhet [emoji120][emoji1305]
     
    BrearedsDea gillar detta.
  2. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Beror väl lite på om man vill ha låga månadskostnader eller vara väldigt försäkrad men jag kör trygg-hansa i lägenhet. Absolut inte billigt. Säkert dyrast. Men funkar så jäkla bra när något händer så skulle aldrig få för mig att byta. Lite samlingsrabatt eftersom jag helförsäkrar 2 bilar hos dom och lite livsförsäkring m.m men det som är värt allt är när något händer. Är främst elektronik som går sönder ibland, någon tappad mobil eller liknande. Bara att ringa ett samtal så löser dom allt minus en självrisk på 500kr (har tillägg för att få lägre självrisk).
    Kan bara vara bra att ha i åtanke om man inte främst jagar låg månadskostnad.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Förmodligen har du redan koll men bara en påminnelse om att det kan variera med olika lägenheter också. Är det hyresrätt så behöver du en hemförsäkring, är det bostadsrätt så kan du behöva en annan.
    Ibland ingår el i hyran, ibland har huset ett gruppavtal om el så man betalar på hyran och inte kan välja själv.
     
    Psicosis, F-Forward och BrearedsDea gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    App, app, inga referrel-länkar i texten enligt regler här.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Reglerna säger följande:

    I rollen som moderator har jag valt att inlägget ska vara kvar - detta då jag anser att det tillför annat till diskussionen. Inlägg som endast skapas för att sprida sin referral-länk är inte tillåtna, det märks ganska tydligt när ett inlägg är skapat enbart i det syftet. Generellt ser jag det som att alla inlägg ska tillföra något till diskussionen och jag ser då inte något problem med att infoga en referral-länk om det görs enligt reglerna, samtidigt som länken har med ämnet att göra.
     
    Last edited: 16 jan 2021
    BrearedsDea, 6150, svenix och 3 andra gillar detta.
  6. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Blev lite nyfiken på ditt tips, men dina länkar fungerar inte. Har du lust att prova att posta dom igen? Eller pma länk :)
     
    DroidJunkie gillar detta.
  7. Jeremy96

    Jeremy96 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    MI 10T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    MI 10T Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S9
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Xiaomi box s 4k, Google Home, Alexa Echo Dot, Mi Band 4.
    Kör IF-Försäkring Stor. Täcker allt betalar 209:- per månad. Sen kör vi Telge el som man kan köpa andelar i för att få billigare el, men vi är fortfarande tvugna att betala til Eon. Telge funkar som så att man värvar en vän så får du och jag 400:- att köpa andelar i vindkraft för att få billigare el
     
    BrearedsDea och bernard gillar detta.
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Har kört trygg-hansa ett par år mest för att dom hade ett tillägg för elektronik som sänkte självrisken till 500kr vid skada. Riktigt skönt om man tappar telefon eller liknande att få det fixat för 500kr. Men du hade dom tydligen inte det tillägget kvar längre. Och nu har man ju alla livförsäkring och bil och allt där så nu orkar man ju inte byta. Jaja. 1500kr i självrisk istället så får väl börja med skal på telefonen.
     
  9. hansdj

    hansdj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23
    Hemförsäkringen har jag på Länsförsäkringar då det ger 20% rabatt eftersom jag är guldkund. Även utan denna rabatt är det bra pris för mig om man jämför.

    På elen använder jag Elskling. Funkar också bra, men det man behöver tänka på är att ofta är det kampanjpriser under en begränsad tid vilket innebär att man behöver byta med jämna mellanrum när kampanjpriset går ut. Just el är ganska stora skillnader nu. Jag har haft rörligt i ca 8 månader nu men blev för dyrt så jag har tecknat ett 3-årsavtal nu för ca 60 öre kWh. Jag förbrukar ca 3000 kWh/månad så det gör ganska stor skillnad för mig.
     
    BrearedsDea och bernard gillar detta.
  10. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Oj. Förbrukar du såpass mycket så gäller det att hålla bra koll på sitt elpris. Är det någon uppvärmning som är en del av den förbrukningen?

    När vi ändå är inne på det vad ligger folk på i förbrukning per år? Hade varit intressant att jämföra med andra som bor i lägenhet som man inte betalar någon uppvärmning på.
     
  11. hansdj

    hansdj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23
    Badtunna och mining är väl det som drar mest. Eldar med pellets som tur är.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  12. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Jag brukar kontrollera på elskling vem som har bäst deal för tillfället sedan ringa upp bolaget för att få samma erbjudande istället för dela med mig massa info till elskling. Alla elbolagen hittills har köpt detta. Ibland blir det även fel som nu när dom lägger in dig manuellt så jag har noll kronor i månadsavgift plus avdrag för månadsavgift på fakturan.