Diskussion: iPad Pro - allmänt

Diskussion i 'iPad' startad av Snöstorm, 1 feb 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kom häromdagen - tack för tipset. Har installerat det nu: Tips: XtremeSkins / xstremeskins.co.uk

    Jag passade även på att installera Nillkins Paperlike-skärmskydd. Det är betydligt trevligare att skriva och rita med, men bilden får sig utan tvekan en smäll. Särskilt tydligt mot vit bakgrund. Arbetar man en del utomhus är det förstås också fördelaktigt eftersom skyddet är matt, så mängden reflektioner minskar rejält.

    770E0F53-896E-4C00-96D2-C90BFA68E48D.jpeg 3E312858-2914-4C65-A110-E38882982243.jpeg 207C706B-E9FD-4AFF-9A08-FE2A7BC42111.jpeg 29D0B35E-DCC7-4142-A12D-BD4755916348.jpeg 96C8F069-A392-48FE-B923-1E4861A1557A.jpeg BEA683C4-2C76-40E7-88B5-E5A157BC2888.jpeg
     
    RuffyMan, Cupcakes och Miiliio gillar detta.
  2. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Det jag har tänkt på när man har "paperlike" skärmskydd.. Sliter man inte på penn spetsen mer då? Måste ju nästan vara som ett sandpapper. Dock kanske inte så grovkornit? [emoji28]
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, tips:en slits nog fortare. Tänkte hitta något tiopack på Amazon och se hur de fungerar i jämförelse med originaltipsen. Borde inte ha så stor betydelse.
     
    RuffyMan gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag beställde sådana här idag jag tänkte testa med, för när man inte behöver så stor precision:
    https://www.amazon.de/gp/product/B07SWJPVC1/?tag=oid02-21
     
    Miiliio gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skydden för toppen fungerar fint och ger en stummare känsla med lite större motstånd, passar nog väldigt bra om man vill köra utan skärmskydd/paperlike och tycker att det känns stumt. Precisionen blir dock lite sämre.

    20200815_224633.jpg 20200815_224610.jpg
    20200815_224622.jpg

    Köpte även ett skydd för pennan i silikon som gör den lite mjukare att greppa och mindre hal. God passform och likaså trevlig känsla.

    20200815_224704.jpg 20200815_224903.jpg 20200815_224911.jpg
     
    Last edited: 15 aug 2020
    RuffyMan och Miiliio gillar detta.
  6. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    F1048C18-3DEC-4B3F-A51D-82113347EEA9.jpeg
    Asså den här setupen är inte illa alls.
    iPad Pro 2020 12.9 med ett Kanex Slim tagentbord och en Trackpad 2.

    Jag kan förstå fördelen med det hela men någonstans så känner jag ju att jag hellre har MacBooken på knät. För detta är ju nästan som att ha en av dom nya skalen med tagentbord och trackpad men kostar extremt mycket mindre :)

    Jag ska försöka använda det här till mina studier ett litet tag men jag kan säga direkt att jag föredrar nog MacBook Pro 16” före det här.

    Som idag fick jag hoppa mellan Excel, Word och PowerPoint och jag ser direkt att det hade varit lite omständigt på iPadOS...
     
    Dockland, bernard och RuffyMan gillar detta.
  7. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Fantastique!

    Jag kör ju både MacBook pro 16,9" (tror jag storleken är) och iPad pro 12,9 (osäker här med, men den "största och den senaste") Apple pencil och Procreate för att teckna/skissa. Galet kul!
     
  8. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag undrar om jag köpte "fel" iPad. Den jag har verkar inte ha oled-skärm som mina senaste Samsung-plattor haft. Den funkar bra på alla sätt och vis. Skaffade Disney+ för att se baby Yoda, men det är, rent ut sagt usel bild om jag jämför med Samsung S7 tab eller vad den heter. Vet någon här om de har Oled på sina iPads öht? Jag hade inte en tanke på det när jag köpte den i höstas, trodde alla plattor åtminstone i premiumsegmentet använde sig av oled. Min iPhone 12 PM verkar ha oled-skärm då svärtan är exceptionellt bra. Bjärt kontrast (hehe) till min iPad.
     
  9. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    De har inte Oled på någon iPad ännu tyvärr.
     
    Dockland gillar detta.
  10. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Det finns inga iPads med OLED-skärm. Samsungs galaxy tab s-serie är för övrigt de enda plattorna på marknaden som har det, samtliga övriga har som bäst en riktigt fin IPS-skärm, och där är iPad pro en av de bästa. Men självklart kan det aldrig bli riktigt detsamma, och jag håller med dig om att för egen del så tycker jag min galaxy tab s7+ har ett stort övertag över min iPad pro 12.9 för just film. Men om du kilar iväg och köper dig en tab s-platta istället så ta inte den mindre som bara heter tab s7, den har inte heller OLED, utan i såfall är det tab s7+ du måste välja för att få det (alt om du föredrar en mindre eller billigare en tab s6 eller s5e).

    Eller så inväntar du nästa släpp av iPad pro under våren där de flesta rykten säger att det blir en bättre skärm - förmodligen inte såpass som OLED dock, utan micro-LED är det man oftast hör nämnas
     
    Dockland gillar detta.
  11. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Tack för era svar. Då var jag inte helt ute och cyklade. Till vardagligt bruk, surf, teckna, måla m.m. med pennan är den fantastisk. För film/serier, inte så :) Jag gav bort min Samsung S7+ (tror jag den heter) och ämnar inte köpa ny. Jag får stå ut :)
    Men märkligt är det, Apple som brukar ligga i framkant, så det förvånade mig en smula att skärmen är ljusår efter alternativen.
     
  12. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    command + tab eller swipa 4 fingrar på touchpad för att snabbt hoppa mellan appar ;)
     
  13. osben

    osben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Dags att uppdatera gamla paddan! Vad säger ni, köpa iPad Pro nu eller invänta 2021 års? Har ingen panik egentligen.
     
  14. UIJ

    UIJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    53
    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max
    Telefon 2:
    HTC One (M7) (M9)
    Telefon 3:
    HTC Desire
    Platta:
    Ipad pro 2020
    Inte för att det är något fel på 2020 års display, men jag hade nog ändå väntat för att se vad de stoppar i 2021. Det känns väl som enda anledningen egentligen, i övrigt är ju 2020 ett riktigt monster fortfarande.
     
  15. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    det beror lite på vad det är du har nu och vilken storlek du tänker dig i ersättaren. ska man tro på ryktena så verkar det luta åt att en 12.9 pro med en för iPad helt ny och förbättrad skärmteknik kommer redan nu under våren, så den kan absolut vara värd att vänta på. och tycker man när den väl kommer att det inte fanns nåt särskilt i den som man vill ha så kanske man får tag i en ny eller lätt beg 2020 el 2018 för smakligare pris.

    ryktena kan ju givetvis ha fel, men om det stämmer att 11-tummaren däremot kan dröja till hösten så skulle jag vara lite mer motiverad att bara slå till på gen 2020 av den. men som sagt det beror ju också på hur gammal den du har är och vad i den som du mest känner börjar bli lite gammalt.

    själv sitter jag med en gen 2018 12.9" och pinas svårt av RAM-brist i den, men jag har gett mig katten på att jag ska ha den bättre skärmen så jag biter ihop och hoppade gen 2020 på den. däremot gav jag efter och köpte som komplement en gen 2020 11" (hade ingen 11" alls innan det) och är absolut väldigt nöjd med den. det utökade RAM-minnet som sagt gör god nytta, och den bättre kameran tex har man mer glädje av än man tror. om det råkar hända nåt intressant framför en när man sitter vid paddan så duger det faktiskt att bränna av en bild med den - det var ju helt meningslöst med tidigare modeller.
     
  16. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Håller dock inte riktigt med dig där - dels om att Apple brukar ligga i framkant. Väldigt ofta är det väl någon androidtillverkare som gör nåt först - men det blir kanske inte alltid så bra. Sen gör Apple samma sak flera år senare men har då hållt på och petat och tweakat så in i norden med det att de till slut får till det så det blir värt att ha. Men kolla nu tex på senaste iPhones som fortfarande inte har 120Hz eller ens 90Hz skärmar. Nä, det känns inte riktigt korrekt att säga att Apple brukar ligga i framkant :teeth: (enskilda undantag finns givetvis :)).
    Och det andra jag inte riktigt håller med om är att iPad pro-skärmarna är "ljusår efter alternativen". Det är ju som sagt bara Samsungs tab S-serie som har OLED-skärmar, alla andra tillverkare använder bara IPS (vet inte om det rentav finns budgetplattor med nån sämre skärmteknik än så). Och alla IPS-skärmar är ju sannerligen inte likvärdiga, och då är apples definitivt i det absoluta toppskiktet. jag antar att de flesta skulle säga att det är den bästa IPS-skärmen punkt (och många fanbois skulle till och med säga att den är bättre än OLED-skärmarna i tab S), men personligen tycker jag de som sitter i huaweis matepad-plattor är rätt trevliga också :).

    PS. Ganska generöst av dig att ge bort en tab s7+ får man säga :D!
     
    doolar gillar detta.
  17. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Håller med! Jag har kört Android och Ios blandat sedan början av smartphone-eran. En sak som Android aldrig lyckats med lika väl som Ios är just surfplattor. I mitt tycke har Ipad alltid varit överlägsna, även om det gjorts fin-fina försök från tex Sony.

    En av fördelarna är just skärmarna på Ipad. Har alltid varit väldigt bra - och är fortfarande trots att de inte är OLED. I princip den enda gången jag märker av det, är när jag ser film/serier/Youtube på natten i mörkret. Då ser jag att sorgkanterna inte är 100% svarta. Sida vid sida med en OLED-skärm kan jag också se en viss skillnad till OLEDs fördel.

    Men skillnaden är liten. Ipadens panel är riktigt, riktigt bra. Kan den bli bättre? Absolut. Är en Ipad den bästa surfplattan för den som primärt ser film/video på den? Nej - då kan nog en Samsung-platta med OLED vara det bättre valet. Men för mig - som kör Ipaden som min primära "dator"? Nej, då vinner Ipaden lätt.
     
  18. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Precis min åsikt också. OLED är ljusår före valfri LED-teknik. Varför är det så svårt att få till absolut svärta med vanlig LED-teknik?
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mitt största bekymmer med Ipad OS på min platta så här långt är att så många utvecklare inte lägger någon tid på att anpassa apparna för Ipad. En förvånansvärt mängd stora appar saknar helt och hållet något stöd, som tex Instagram, Avanza, Nordnet, flesta bankapparna, SR Play etc. Det är verkligen irriterande. När det väl är anpassat fungerar det dock i regel fantastiskt fint, men tyvärr ser det rätt uselt ut om appen saknar stöd.

    På Android skalar i princip allt på platta (eller på Chrome OS för den delen) utan större problem, då det är designat för att vara flexibelt från grunden/lira med alla möjliga enhetstyper/upplösningar/DPI, så man får nästan aldrig några bekymmer som i exemplet nedan. Det finns en klar nackdel med att "hårdkoda" design och layout på enhetsspecifik basis.

    Man kan ju tycka att detta borde ha varit ett övergångsproblem, men trots att Ipad har så stora marknadsandelar och funnits så länge på marknaden verkar intresset bland utvecklarna minst sagt svalt för att göra något åt det.


    Har varit lite sugen på att testa Tab S7, men har nog svårt att släppa 3:2-formfaktorn. Konsumerar väldigt lite media på min platta, så 16:10 eller 16:9 känns inte optimalt för egen del. Hade onekligen varit roligt om Samsung släppte en iPad Pro-klon med samma höjd- och breddförhållande.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 25 feb 2021
    Gorgeous, kissidor och RuffyMan gillar detta.
  20. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Så skönt att höra någon annan säga det - jag har alltid tyckt exakt sådär, att de appar som inte specifikt är anpassade för iPad ser verkligen ut som sopor, medans android ändå hanterar det så det blir användbart åtminstone. Har alltid suttit med förundrad min över alla hyllningar och lovord just över att apparna ser sååååååå bra ut på iPad jämfört med android.

    Med det sagt så är jag inte ute på korståg för att racka ner på iPads eller andra apple-produkter, och själv använder jag nästan alltid en av mina iPads och betydligt mer sällan en av mina androidplattor - men det har med något helt annat att göra. Något så simpelt som att till iPads finns det bra tangentbordsfodral. Faktiskt. Det är på riktigt det som avgör saken för mig. Jo och lite att jag föredrar apple pencil framför S-pen också.