Diskussion: Vad är poängen med att använda storoperatörerna?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av emgh, 13 jan 2021.

  1. emgh

    emgh Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    16
    Tja!

    Har försökt förstå marknaden men en sak jag inte riktigt förstår är varför man skulle vilja teckna hos dom stora och dyra operatörerna? Nu är jag inte pensionär, men bara för att få en så klar bild av situationen som möjligt, Jämför pensionärsabonnemang - Alla Mobilabonnemang. Enl tabellen:

    Priset för billigate abonnemanget hos Hallon: 89 kr, hos Tele2: 175 kr.

    Hur är det ens möjligt? Varför?

    Vill även säga att jag förstår er som är ute efter 5G och så, men ni är ju också en väldigt liten andel av kunderna hos ex Tele2.

    Så min fråga är: varför?
     
    bernard gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vissa funktioner finns inte. T.ex. att ha extra datakort
    Vissa billigare operatörer har inte VoLTE/VoWi-Fi
    e-SIM finns inte heller hos alla operatörer
    Täckning är också en sak, alltså vilken av de stora operatörerna som har bäst täckning där du rör dig (alltså inte prioritet i nätet, för det har de inte)
     
    Droid113, bernard, emgh och 1 annan gillar detta.
  3. emgh

    emgh Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    16
    Jättebra poänger, verkligen - men tror du snitt Tele2-användaren vet om detta och väljer att betala mer pga detta?
     
  4. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Nej, snitt användaren generellt har någon av de större operatörerna för att dom ger en möjlighet att köpa en telefon med avbetalning. De går med t.ex. hallon men dom säljs inte på Mediamarkt eller Elgiganten så därför väljer den stora massan de större operatörerna.

    De är iaf vad jag tror och min erfarenhet
     
    DroidJunkie gillar detta.
  5. mkubisztal

    mkubisztal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2018
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    82
    Kundservice är också en anledning. Så klart inte alla har det behovet, men för de som vill kunna ringa in för att få hjälp kan det vara värt de extra kronorna.

    Det är ju ändå upp till var och en vad man tycker är värt att betala för.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @emgh@emgh Hej,

    det finns flera anledningar att välja något av premiumvarumärkena.

    Support
    Premiumvarumärkena har i flera fall bättre tillgänglighet för kundservice - Tele2 har till exempel öppet längre än Comviq och Penny. Tre har bättre öppettider, samt kundtjänst via telefon, i jämförelse med Hallon. Telia är dock ett undantag - där Halebop har öppet dygnet runt via chatt och Fello erbjuder ju även support via telefon.

    Premiumvarumärkena har även butiker där det går att få hjälp. Hur mycket hjälp varierar - men det brukar alltid gå att få hjälp med enklare saker.

    Familjelösningar
    Det är endast med premiumvarumärkena det finns möjlighet att ha familjelösningar där flera delar på samma abonnemang. Det kan i många fall ge lägre kostnad och mer surf än hos ett fighting brand.

    Samlingsrabatter
    Samla allt hos Telia, Tele2 eller Telenor och få något extra. Mer surf i mobilen eller till exempel högre hastighet på bredbandet eller fler TV-kanaler. Penny är ett undantag - de erbjuder dock inte en TV-tjänst vad jag vet.

    Nya tjänster
    Premiumvarumärkena får först tillgång till nya tjänster. Just nu är 5G det som är exklusivast - men av de riktigt fighting brands som finns är det endast Hallon som erbjuder VoLTE och VoWiFi idag. Comviq och Halebop gör det också - men deras priser är lite högre. eSIM är också en tjänst som framförallt finns hos premiumvarumärkena.

    Tele2, Telenor och Tre har abonnemang där roamingvillkoren är bättre än hos deras fighting brands. Där Tre erbjuder största skillnaden följt av Tele2. Premiumvarumärkena brukar också ge tillgång till en större del av surfen utomlands.

    Enkelt
    Många stannar nog hos den operatör de är uppväxta med, även om jag tror att kunder rör sig mer mellan operatörer nu än tidigare. Men att bara förlänga sitt abonnemang och skaffa en mobil samtidigt framstår som mycket enklare än att flytta sitt nummer till en ny operatör för många.

    Det finns garanterat fler anledningar - men dessa är några. Hur fördelningen ser ut idag, visar att folk inte alltid letar efter den lägsta kostanden.

    Täckning borde väl inte vara en grej egentligen - de stora operatörerna har ju både ett premiumvarumärke och minst ett fighting brand. Täckningen är ju densamma mellan dessa..
     
    Emptiness, Droid113, stelex och 6 andra gillar detta.
  7. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Jag skulle tillägga samlingsrabatt ju med mobil+bredband+TV+fast telefoni men inte så många som använder fasta telefon nummer, tror att den servicen med kontant kort kommer först att försvinna som telefonkioskerna. En annan anledning är att dom 4 stora har enterprise abonnemang. Jag skulle gissa att det blir billigt för personalen än privat abonnemang.

    Nu är frågan kan stora operatörer sälja samma tjänster som lågpris? Ja. Men om vi jämnför
    med våra grannländer, har vi inte för många MVNOs? Det är en negative trend om vi vill ha hastighets abonnemang i framtiden. Eller går Sveriges telekommunikations marknad mot jänkarnas retorik?
     
    bernard gillar detta.
  8. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Den främsta anledningen är väl obegränsad surf och familjeabonnemang. Då kan man ju komma ner på en hyfsad prisnivå (~150-200 SEK) per obegränsat abonnemang. Jag hoppas dock att obegränsat går ner i pris snart, i UK t.ex. har Tres lågprisalternativ Smarty helt obegränsat utan SMS-påfyllningar för £20.
     
    Kristy, Droid113, emgh och 1 annan gillar detta.
  9. Droid113

    Droid113 Guest

    Kan/får man ta reda på hur många aktiva/passiva abonnenter en operatör har? Eller är det en affärshemlighet?
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I operatörernas årsrapport presenteras antalet abonnemang de har. Du får ej veta hur många som är aktiva av dessa. De särredovisar inte heller de olika varumärkena, dvs Telias siffror gäller alla Telia-, Halebop- och Fello-abonnemang. Detsamma gäller för de andra operatörerna.
     
    Kristy och Droid113 gillar detta.
  11. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Min idea var art fråga on kundnummer för att räkna ut antal aktiva abonnemang. Vi tror att 82% av det senaste kundnumret är det korrekta numret
     
  12. Droid113

    Droid113 Guest

    Ofta har jag önskat det fanns färre mobiloperatörer på marknaden och som dessutom erbjöd kvalité och det folk efterfrågar. Det känns som om operatörerna försöker kopiera och efterlikna varandra hela tiden. Någon GB hit eller dit på något abonnemang är inte speciellt nobel, abonnemangen känns snarare som en massproduktion av samma sort.

    Har alltid önskat ha fri surf och satellitsamtal till ett rimligt pris, i synnerhet då jag reste mycket. Osannolikt att jag får det de kommande åren, om inte någon liten kinesisk operatör hälsar på förstås... I så fall kommer den ha samma effekt på vår operatörsmarknad som det utländska Chili har nu.

    En konsolidering bland våra operatörer innan det är för sent vore en dygd. Bättre att gå ihop och dela på resurser för att kunna utveckla attraktiva och prisvärda tjänster, annars blir de uppköpta av utländska aktörer för en billig peng för att komma åt deras abonnenter.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En konsolidering av de stora operatörerna skulle nog inte gynna oss konsumenter. Prismässigt så ligger Tele2, Telenor, Telia och Tre ganska högt för abonnemang med mycket surf. Det ser bättre ut hos deras fighting brands. Tänk om vi enbart haft Telia och Tele2 som är de helsvenska alternativen - då hade marknaden sett helt annorlunda ut.

    Har Chili verkligen haft någon märkbar effekt på marknaden? Varken Fello, Hallon, Penny eller Vimla har abonnemang som faktiskt kan matcha Chilis erbjudande - de har inte heller förändrat sin abonnemangsportfölj nämnvärt sedan Chili startades i Sverige. Mig veterligen har inte heller någon annan operatör ett erbjudande som kan matcha det heller..

    Jag tror inte heller att vi ska vara oroliga för att det är utländska företag som köper upp operatörer i Sverige. Telenor är redan norskt och Hi3G Access ägs redan till största delen av CK Hutchinson. Tele2 och Telenor delar redan resurser men är två olika operatörer, vilket verkar fungera bra eftersom det fortsätter. Om det inte hade fungerat hade strategin förändrats, garanterat. Ägarna vill ha pengar och operatörerna levererar.

    I de allra flesta företagssituationer brukar det vara så att företagen kopierar varandra med vissa förändringar, för att skapa ett erbjudande så att kunderna vill byta från det andra företaget. Det finns idag redan skillnader mellan våra olika operatörer. Jämför man med våra grannländer, har vi väl minst antal operatörer (exklusive MVNO som jag ej räknar med) sett till befolkningen? Danmark har 3 DK, Telenor, Telia och TDC. Finland har DNA, Elisa och Telia (exkl Ålcom). Norge har ICE, Telenor och Telia. Sorry om jag missat någon. Sverige är även det land som är störst till ytan av dessa, vilket gör att det är dyrare att bygga nät. Prisbilden i Norge kan jämställas med den i Sverige - medans Danmark generellt har lägre priser, likaså Finland verkar ha lägre priser för abonnemangen. Danmark är även helt platt och litet till ytan, vilket gör det billigt att bygga nät i jämförelse.

    För övrigt är det inte våra svenska operatörer som sätter priserna för satellitsamtal, det är ägarna av satelliterna. Precis som vid all roaming så är det operatören i de olika länderna som sätter priserna (i EU är detta reglerat) och svenska operatörerna vill ju självklart inte göra en förlustaffär för att kunderna åker utomlands.

    Jag tror att vi har en hälsosam marknad i Sverige och det känns otroligt att det skulle ske en konsolidering av de stora operatörerna. Om en konsolidering skedde, skulle det snedriva konkurrensen - framförallt om det var 3 som blev uppköpta.

    Men nu handlar tråden om vad poängen är med de stora operatörerna. Poängen är ju också att de ska bygga nät och kunna finansiera det på något sätt också. Det är ju även tack vare dem som näten faktiskt är så bra som de är i Sverige, i jämförelse med andra länder. Tänk om vi bara haft operatörer som satsade på låga priser, då hade nog ingen operatör haft större nät än 3.

    Sorry för wall of text.
     
    Droid113, Kristy och stelex gillar detta.
  14. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en rejäl genomgång av familjelösningar iom att jag bytte abonnemang på bägge barnen i somras och sedan bytte abonnemng till frugan i höstas.

    Hur jag än vände och vred på det så slutade det alltid med att kortavgiften gjorde alla familjelösningar dyra.

    Mina barn har idag Fello (Telia) med ungdomsrabatt och frun har Vimla, men då frun har börjat studera så är ett byte till Fello lönsamt för henne också nu.

    Det som är helt avgörande är i vilken grad man kan spara quota (om man inte har fri) och hur mycket man använder.

    Jag har ett par IoT-användningar också och ett kontantkort är mycket billigare för dessa än vad ett extra simkort till ett abonnemang är. Mitt privata sim-kort behöver jag ingen data på (dual SIM med jobbkortet som primärt abonemang för data), så där har jag också kontantkort.

    Det är inte lätt att hitta det billigaste för varje tillämning, men det är sällan det är de stora varumärkena som är billigast.
     
  15. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Vet att på internet sidan kan man ofta få bättre erbjudande om man ringer pratar med uppsägningsavdelningen. Dock måste man ofta binda sig 1år till eller något.

    Lite nyfiken är det någon som förhandlat till sig nå speciella prisplaner hos de större operatörerna?
    Kanske ska fråga ComHem nästa gång jag ändå förhandlar om internet.

    Förut hade jag typ studentabonnemang pris hos Comviq även om jag inte var det efter jag 'hotat" att lämna. :)