Tips: Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 11 jan 2019.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Konstigt att de har flera fungerande produkter om det är ett ”pyramidspel”. Du har kanske inte koll på att skaffa kortet så är det inte krav på att köpa CRO.
     
  2. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Även deras gratiskort ger 1% cashback i CR0.. Hur finansieras detta?

    Det här är inte första höjningen av stakes, och långtifrån sista. Får se hur länge de håller det rullande.. (Bernie madoff höll sitt igång i flera år)

    Behövs nya fräscha pengar, höjda stakes för att få likviditet i CR0.. säger sig självt att det inte är hållbart att ge lounge-access och liknande för en engångs-stake och sedan ska den löpa på för alltid.

    Antingen faller det som ett korthus likt Enron, eller så kommer de göra om korten i grunden framöver. Det systemet de har nu är inte en hållbar modell.
     
    Zooklubba gillar detta.
  3. Chosen

    Chosen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    4
    Fast är det verkligen lounge-access? Är det inte samma "Lounge-Key" deal som Curve/Revolut har där man får en liten rabatt på inträdet på typ 15%. Det är säkert något Lounge Key erbjuder för att få ut sitt namn på ett billigt sätt och sen får väl Crypto dessutom en % på alla kortköp, (förmodligen betydligt större utanför Europa).
     
  4. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    De höjer inte stake-kraven för att ta in pengar. Du får ju tänka själv om priset på CRO går ned då kan de ju inte fortsätta prissätta en produkt till samma pris. Om du har följt Crypto.com ett tag så vet du ju också att original priset på dessa kort, när de gick över till CRO, så var de till de kommande priser som blir den 18:e.

    Och för att nämna några saker som de drar in pengar på:
    - De har ett utlåningsverksamhet.
    - De har en exchange där man kan köpa/sälja kryptos.
    - De finns idag ett fåtal e-shoppar där man kan använda CRO till betalning

    Förstår ju att du kan tycka att allt som har med kryptos att göra är ponzi/scam men ibland behöver man faktiskt inte dra alla över med en kam :)
     
    Last edited: 16 jan 2021
  5. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det är 100% rabatt på Crypto.com lounge access. Men man får tänka på att kortet som man behöver skaffa för att få denna fördel kostar en del också.
     
    MaLund13 gillar detta.
  6. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Jo, jag vet, har bara glömt bort detta. Men att fasa ut MCO till att justera CRO stake har ju gjort rätt många gånger på så kort tid. Det är ju inte direkt positiv påverkan på CRO värde.
     
  7. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Card staking är ingen stor inkomstkälla för Crypto.com. Deras primära inkomst i dagsläget är (troligen) försäljning av CRO till andra institutioner (exchanges mm). Samtidigt håller de på att utveckla en egen Exchange, Crypto.com Chain mm, och tillsammans med övriga tjänster kan detta förhoppningsvis bli en hållbar affärsmodell framöver.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    "Crypto.com chain" är väl CRO?
    "In November of 2018, Crypto.com was launched with a new token, Crypto.com Chain (later renamed Coin) trading as CRO. "
    What is Monaco (MCO) cryptocurrency?

    Vad är det andra mm?


    Är det fyra höjningar och en sänkning av stake-priset sen augusti eller räknar jag fel? Om man räknar med swappen som en höjning och en sänkning iom de fick för mycket kritik.

    Deras trustpilot sida ser inte så legit ut. 36% 5 stjärnor där en drös av de senaste bara spammar sina egna ref-koder. På startsidan är det en som gjort 8 olika 5/5 reviews för att spamma sin kod. Den personen har totalt 13 inlägg med sitt spam
     
    Last edited: 17 jan 2021
    jerry84 och Hogge gillar detta.
  9. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Nej, CRO är idag en ERC-20 token, dvs den körs på Ethereums block-kedja. Samma sak med MCO när den användes. Crypto.com chain är en egen block-kedja som är under utveckling, och är tänkt att göra betalningar med kryptovaluta enklare och mer tillgängligt genom tjänsten Crypto.com Pay.

    Här finns information om planerna för Crypto.com Chain: Crypto.com Chain

    I våras och somras krävdes MCO för staking, och beloppet för att få ett Ruby Red-kort var då 50 MCO, vilket vanligtvis var runt 2000-3000 SEK. I samband med MCO Swap i början av augusti ändrades beloppet till 5000 CRO och kort därefter 1000 CRO, eftersom många reagerade på att 5000 CRO var en betydligt högre summa än 50 MCO. Troligtvis fick de som stakade för 5000 CRO det ändrat till 1000 CRO, för det rörde sig om bara ett par dagar mellan dessa ändringar.

    Sen kraschade CRO rejält och 1000 CRO var plötsligt betydligt mindre än det tidigare varit. Priset reviderades därför den 2a november till 2500 CRO, vilket är vad som gäller nu och t.o.m. imorgon bitti.

    2500 CRO motsvarar idag ca. 1600 SEK vilket alltså är lägre än i våras när jag själv beställde mitt kort. Med start imorgon blir priset 3200 SEK, vilket är lite högre än vad det tidigare varit.

    Bortser man från höjningen till 5000 CRO vid MCO Swap (som aldrig egentligen trädde i kraft) kan man säga att beloppet ändrats 2 gånger under det senaste året (en gång neråt till 1000 CRO, och en gång uppåt till 2500 CRO), morgondagens höjning blir den 3e.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Fast om du räknar swappen som nedåt får du ju ta med swappen som uppåt med. De ändrade bara för de fick tillräckligt mycket skit på sig. De ville få in mer pengar men fick för mycket hat och sänkte då priset.

    Lustigt att deras token störtdyker när de själva sitter på 90%+. Och att det alltid sker efter de har höjt priserna.
     
  11. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Om du har kollat på nån marketcap-sida så kan du se att det circulerar ca 22.7B CRO, och det finns totalt 100B CRO. Hur får du till att Crypto.com skulle ha mer än 90%+ i sin ägo?
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    "Another substantive criticism of Monaco and Cypto.com Coin is that 95% of these coins are held by the team, making it easy to manipulate by insiders.".
    Från min investopedia-länk. Behöver dock se om jag kan hitta någon till källa.
     
  13. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Artikeln som du läst
    What is Monaco (MCO) cryptocurrency?

    Kan ju förstå varför du gått in med en negativ bild på Crypto.com då författaren till den artikeln redan hade ett färgat omdöme och gått in bara för att såga företaget.
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag har en negativ bild pga de galna höga ROI-siffrorna som kastas runt. 30% avkastning på stake enbart för gratis Spotify, 10%+ ränta. Det skriker extremt hög risk.
     
  15. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Idag, 30 dagar efter att dom deaktiverade mitt gamla kort så fick jag mail att mitt Ruby kort är på väg. Hoppas deras uppskattning på 7-10 bankdagar stämmer för leverans.
     
  16. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Det kommer gå fort när de har skickat iväg det. Väntetiden är nog inte så farligt nu jämför med i början. Jag fick vänta 3-4 månader för mitt Ruby Steel kort.
     
    uddevallare gillar detta.
  17. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    30% avkastning?
    10%+ ränta?

    Vet inte var du har fått 30% avkastning ifrån, och 10%+ ränta stämmer inte. Ränta på innehavande kryptos är mellan 2.0-6.5%, och stables coins mellan 8-12%, och beroende på hur mycket CRO du har i stake.

    Om du undrar hur de kan ge ut sådan ränta så kan du spana in på t.ex. Celsius Network som är väldig transparenta och har skrivit t.ex. denna artikel. Nu säger jag inte att Crypto.com gör det på exakt samma sett, men de har ett utlåningsverksamhet lik Celsius åtminstone.
     
  18. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Deras egna whitepaper.

    30% kommer härifrån: Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.

    Givetvis baserat på att tokens behåller sitt värde.
     
    Last edited: 17 jan 2021
    Hogge gillar detta.
  19. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Du kanske ska då uppdatera siffrorna då 30% inte längre stämmer. Och därav anledning till att de behöver sjystera stake-kraven för då får du väl de "30%" avkastning.

    • 20% från merchant skulle jag vilja se källa på
    • Upp 10% cashback på presentkort "stämmer" väl kanske, men om du har varit inne i tjänsten så är det inte mycket som ligger på 10%. Det som finns tillgängliga i Sverige ligger som mest på 2.5% cashback.
    • 12% p.a. på card stakes stämmer väl "nästa" det är ifall man ligger på 250k och uppåt som man får det. Om man ligger på 25k så är det 10%
    • 10% på stake CRO stämmer inte utan det är upp till 6% p.a. mot att man då låser det i 3 månader då.
    • 20% stake på exchange stämmer inte heller. där är det som mest 10% då måste man låsa det 180 dagar.
     
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Du fick ju källan till allt jag citerade. Deras egna whitepaper.

    https://crypto.com/images/crypto_com_whitepaper.pdf

    Iom de skriver upp till 10% cashback så antar jag de syftar på Airbnb/Expedia cashbacken man får. Klassisk marknadsföring.

    Så då uppdaterar vi.
    Eftersom priset nu är 2500 CRO, som i skrivande stund är värt 191 USD. Vilket blir 1601 SEK om vi använder siffrorna från Google. Det blir alltså 56% "avkastning" för gratis Spotify om man får tillbaka alla 99 kr.

    Men ser ut som om 9.99 USD är 83 SEK. Om vi är schyssta och säger att du betalar 9/12 mnd (3 månader gratis) blir det 747 kr vilket motsvarar 47% avkastning. Helt galet bra.

    Med 12*83 blir det 62%. Lägg sedan till cashback och ev annan ränta så blir det helt larvigt ohållbart och skriker scam.

    Ska poängtera att jag använder 2500 som stake för jag antar priset kommer dyka när den nya gränsen träder i kraft.
     
    Last edited: 17 jan 2021
    Hogge gillar detta.