Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Det var ju en sjukt bra deal när cyberpunk släpptes. Tror ni det är någon större risk att det kommer liknande deals framöver? Eller var detta det stora rycket för att göra reklam för Stadia. Kommer väl ingen sån sensationell titel på länge kan jag tänka mig.
    Om man köper en titel och inte har Pro kan man köra online och mot internet ändå? Eller funkar det som t ex Playstation plus att man måste ha Pro med. Och finns det fler alternativ än Pro? Läste något annat namn någonstans men det kanske inte gäller i Sverige.
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om du köpt en spel så kan du spela det utan att ha Pro, dock "bara" i 1080p. Det du får extra som Pro är 2160p (4k), HDR och 5.1-ljud samt att du får tillgång till ett gäng Pro-spel. Tror också att det förekommer rabatter på spel ibland för Pro-medlemmar.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Jag kör i nuläget bara på padda/telefon så 1080p räcker för mig. Men får se om dom andra fördelarna är tillräckligt för 99kr månad. Inte mycket pengar, men gäller ju att man nyttjar det för att det ska vara värt det.
     
  4. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag tycker de spel man får med har varit värt det de flesta månader. Men har man fullt upp men köpta spel kan det ju kännas onödigt.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    kirkx10, Dadde och chraist gillar detta.
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    bernard, BrearedsDea och Leo83 gillar detta.
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag började med min gratis-pro-månad och lät det rulla på en månad till för att få lite mer betänketid. Sen upptäckte jag att man får 3 månader gratis om man har en Chromebook (vilket jag precis hade köpt) så jag förlängde med de gratismånaderna så nu har jag på mig till slutet av april att fundera på om jag skall fortsätta ha Pro, förmodligen gör jag det. Inga stora pengar + att jag satt upp familjegrejen så alla ungarna kan ha egna Stadiakonton (som inte är Pro) och spela alla Pro-spelen så länge jag betalar för Pro.

    Har spelat igenom några Pro-spel men mest tid har jag ändå lagt på spel som jag köpt. Just nu är det Immortals Fenyx Rising som gäller. Riktigt trevligt spel.
     
    BrearedsDea, kirkx10, Dadde och 2 andra gillar detta.
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Trevligt med 3 månader gratis. Hur fick man de månaderna? Någon kod när man köpte datorn eller hur bevisade man att man hade en chromebook? Tänkte om jag kunde köpt en sådan kod av någon här i forumet :)
    Snål som man är gör man allt för att komma undan billigare :)
    Familjedelning är riktigt trevlig funktion. Dock spelar inte men fru och barnen är för små än så länge.
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag fick 3 måander gratis bara för att jag har betalat för 200gb storage
     
    BrearedsDea gillar detta.
  10. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Man går in på den här sidan från själva Chromebooken. Kan vara värt att gå in där då och då eftersom det ibland kommer in nya erbjudanden där.

    Förmåner med Chromebook-enheter - Google Chromebooks
     
    kallt_kaffe och BrearedsDea gillar detta.
  11. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Hoppas det kommer igång med lite mer nyheter nu efter jul och nyår. Känns som Google-anställda får mycket ledig den tiden för förra året var det också väldigt lugnt.
     
    Dadde och bernard gillar detta.
  12. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ursäkta om detta blir olagligt inlägg men hur är möjlighet att ha gemensamt Stadiakonto? Alltså utnyttja familjedelning? Jag har inte lusläst Googles regler men antar att man ska vara i samma hushåll för att man ska få använda family sharing. Men lite intressant om man kan gå ihop 2-4 st och dela på Pro och speltitlar. Begränsningen är dock att man inte kan spela samma spel samtidigt (om inte bägge kontona köpt den titeln). Men det hade väl gått att undvika. Ursäkta på förhand om jag bryter mot reglerna för att diskutera detta.
     
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Man behöver inte bo på samma adress för att vara medlem i en familj. Det krav som finns är att man bor i samma land som familjens administratör.

    Källa: Join a family on Google - Google Play Help
     
  14. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja men det var ju rätt trevligt ändå. Det öppnar ju för möjligheter om man skulle hitta några bekanta som vill dela på pro eller speltitlar. Kan vara värt att ha i åtanke. Ingen här som vill ha med mig i sin familj? Jag är lite sugen på att testa ett spel som var gratis med pro för några månader sedan innan jag hade upptäckt Stadia. Pm om ni tror det går att lösa något :)
     
  15. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Problemet blir ju i så fall att det är Google familjedelning som gäller, vilket inkluderar samtliga relevanta tjänster (YouTube, Google One, etc.) och möjligen att använda administratören kort :o
     
    BrearedsDea gillar detta.
  16. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja. Jag tänker att man skaffar ett Googlekonto för detta syftet i så fall. Men det är klart att om jag skulle få joina någons familj så vet man ju inte vilken information som man får ta del av. Men det måste väl gå att spärra så att användaren inte kan använda kortet iaf. Men det blir nog bökigt oavsett. Är nog främst avsett för familjer :(
     
  17. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag har nästan för mig att dem skriver att du godkänner att det kort som är listats som familjekort kan användas av andra för att det visar att du litar på dem eller något sådant :) Jag kan dock ha inbillat mig det!

    Men hittar man ett gäng man litar på så tänker jag att det bör gå ändå då dessa kan välja att använda sitt egna kort. Men jag hade nog satsat på fysiska vänner i sådant fall, om inte det går att begränsa.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  18. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Lite off topic nu så tillbaka till Stadia ;-)

    Kan kort flika in att det endast går att vara två föräldrar där den ena även är admin. De andra i familjen går som barn och kan inte köpa något på kortet utan att en förälder godkänner köpet. Däremot är jag inte helt säker om de kan köpa med sitt egna kort under betalningen men det bör gå i och med man kan välja familjens betalmedel eller de andra korten som finns inlagda på sitt konto.
     
    bernard, BrearedsDea och Bakken gillar detta.
  19. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja man borde ju kunna sätta en användare som barn eller omyndig eller liknande så de inte kan gå bananas och köpa vad som helst. Men det låter krångligt och om jag förstår det rätt vill ni inte vara min familj :D

    Åter till Stadia. Vet vi några säkra titlar som ni är sugna på som kommer i år?
     
  20. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag fick 3 månader Pro när jag köpte min Pixel 5. Kontaktade supporten och visade kvitto, så skickade dom en kod.
     
    bernard och BrearedsDea gillar detta.