Filmtittande via nätverket

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Andreas266, 24 nov 2020.

  1. Andreas266

    Andreas266 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Hej!
    Jag är bedrövligt dålig på allt som rör nätverk så jag skulle behöva lite hjälp.

    Jag laddar ner film via en stationär dator och spelar upp dem via en laptop i min biogrotta på våningen under. Båda är anslutna till ett routern via kabel. Hittills har jag fört över filmerna till en extern hårddisk som jag flyttat ner till laptopen i bion.

    Kan jag se filmerna som ligger på den stationära via laptopen på ett smidigt sätt via nätverket?
    Det är dessutom snart dags för laptopen att pensionera sig och jag funderar på om det finns en bättre/billigare lösning än att köpa en ny laptop? Mediaspelare? Htpc?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bäst är om du kikar på något i stil med Plex, Emby eller Jellyfin för att spela upp filmerna från datorn över nätverket.

    Du installerar Plex- Emby eller Jellyfin-servern på datorn / NAS eller den enhet där du förvarar filmerna och ansluter sedan till den med klienterna, som finns för praktiskt taget alla plattformar, som sedan låter dig strömma filmerna över nätverket.

    Eftersom datorerna är anslutna till samma nätverk kommer klienterna hitta din mediaserver automatiskt och sedan visa innehållet på ett smidigt sätt.

    Jellyfin är gratis medan de andra tjänsterna kostar en slant om man vill ha åtkomst till alla funktioner.

    Jag hade förresten tittat på tex en Nvidia Shield eller varför inte en Chromecast med Google TV i stället som mediaspelare framför laptopen. Mer energieffektivt, tar mindre plats och lite smidigare överlag.
     
    Kristy och Andreas266 gillar detta.
  3. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Du kan dela ut mappen på den stationära datorn och köra nån Raspberry Pi med Kodi eller liknande och spela upp dom med.
     
    Andreas266 gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Med en Chromecast inkopplad till teven så kan du casta från datorn till teven, även material du har på datorn så länge som det är på samma nätverk.

    Jag tror knappast att du behöver en ny dator för det, om den orkar med att spela upp film idag så kommer den säkerligen att klara av cast.
     
  5. Andreas266

    Andreas266 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 5T
    Ska kolla upp allt du nämnt!
    En chromecast blir dock svårt misstänker jag. Mitt wifi är dåligt nere i bion och jag behöver vara ansluten med kabel. Kan säkerligen ansluta min hemmabioreciever med kabel men misstänker att den vägen inte fungerar.

    Om jag nu skippar laptopen alltså
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det finns adapter till Chromecast för att ansluta nätverkskabel, jag råkade köpa två av misstag (behöver bara en) så om du är intresserad så kan jag sälja den andra billigt.

    Adapter fungerar alldeles utmärkt.
     
    Kristy och Andreas266 gillar detta.
  7. TroyMcCoy

    TroyMcCoy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    113
    Operatör:
    Tele2 och Tre
    Telefon:
    iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 och Tre
    Telefon:
    iPhone 13 mini
    Hoppar in här. Har du @bernard@bernard eller någon annan något tips på en bra NAS som funkar smidigt med Plex? Jag är usel på nätverk så vet inte riktigt vart jag ska börja. :) Så som jag har det nu så måste jag ha bärbara datorn igång (inloggad i Plex via webbläsaren) för att kunna se nedladdade filmer på Plex appen på min tv (via Tizen). Antar att om man kopplar in en NAS i routern så kan man ladda ner filmer direkt till den och kan skippa att ha datorn igång?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är nog den vanligaste lösningen rentav, så det går förstås fint.

    Till de populäraste hör Synoolgy och Qnap. Jag har dock inte så bra koll på vilka modeller som har bäst prestanda i förhållande till kostnad för ändamålet, men om du googlar på "Best NAS Plex 2020" bör du få fram lite material att kika på, eller så kanske någon annan här har bättre koll :)

    Även de enklaste modellerna klarar av det, men om du behöver konvertera videoströmmar (transcoding) för att de inte är kompatibla med TV:n kan det vara bra med en NAS som har stöd för hårdvaruaccelerad konvertering, så du även kan konvertera 4K-video.
     
    Kristy och TroyMcCoy gillar detta.
  9. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    This, hade själv dedikerad HTPC i vardagsrummet tidigare med trådlöst tangentbord. Den började strula lite så kollade på ovan lösningar som jag tidigare avfärdat. Kör nu gratisversion av Plex-server och Plex-spelare på AppleTV (LGs egna DLNA-videoströmning funkar också okej men är totalt bedrövlig i gränssnitt och sega menyer). Kommer nu enkelt åt allt från huvuddatorn där filerna ligger på extern hårddisk och 4K HDR-filmer på +40 Mbps strömmas klockrent. Sjukt förvånad över hur lösningen kan vara kostnadsfri, inte kollat vad jag inte får tillgång till för funktioner genom att köra gratisversionen, men jag är nöjd så :)
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Hm trodde Plex server alltid kostade [emoji848]
     
  11. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Samma, men icke!
     
  12. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Jag kör en enkel hembyggd NAS bestående av ett Asrock J1900DC (moderkort med integrerad processor) med 2x4GB RAM, 4 st 3,5" SATA HDD och OpenMediaVault 6 på en 60GB SSD ansluten med USB3, allt drivs med en gammal laptopladdare på 90W. Har installerat pluginen miniDLNA i OMV6 och spelar sen upp 4k-filmer mm på min LG OLED65CX (via programmet Foto och Video som finns på tvn) över nätverket, HDRloggan tänds på tvn, inmuxade undertexter och lösa .srt funkar utan problem, blir oftare och oftare jag hoppar över att starta Shielden.
     
    Heleg gillar detta.