Bäst cashback på kreditkort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Gizmokvack, 31 jan 2019.

  1. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Precis går ju ha olika åsikter om det. Skulle kunna också om det finns cashback så är det större chans att folk köper från butikerna oftare också.
    Hur ofta är det inte att man går till nån cashback-sida t.ex. Refunder, Cashbacker m.fl. för att få det lilla extra tillbaka?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Visst, du har rätt i att det finns en grupp som jagar sånt som hökar men det finns också andra som lägger sin tid på annat. Det är förstås bra att butikernas priser granskas och information sprids så att det blir lite konkurrens.
     
  3. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    ”Jagar som hökar” så laddat ord. Det är inte så att det tar så mycket mer tid när man klickar in det man vill köpa på nätet ;)

    Poängen är att det finns två sidor av myntet. Pengar försvinner nånstans när man använder cashbacksidor och jag gissar på att det är återförsäljaren som tappar lite på sin vinst kanske?
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Eller tre. Eller fyra sidor...
     
  5. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Finns de som gillar att spendera hur som, och det finns de som gillar spara in lite samtidigt som man spenderar. behöver inte häckla de som gillar att spara :)
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det är väl just det som jag tycker är oklart. Är det att spara när man bidrar till att butikerna höjer priserna? Men jag håller med dig om att det är bara en av aspekterna.

    Men det är nog off topic/politik. Jag ska hålla tyst om detta nu.
     
    Last edited: 23 jan 2021
  7. carrax

    carrax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2018
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag spenderar mest på:
    mat
    bensin
    onlineshopping

    tilläggas kan att jag reser väldigt sällan.

    Försökt hitta vilket kreditkort som passar mig bäst och som jag tjänar mest på att ha. Har hittat fram till Everydaycard eller är jag fel på det? Vill som sagt gärna använda det till att handla på livsmedelsaffärer, tanka och onlineshopping. Re:member verkar mest vara riktat mot online borde därför gå bort för mig? Finns där något kort som jag missat och som skulle passa mig bättre än Everydaycard?
     
  8. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Eve
    Everyday alternativt Komplett tillsammans med ett American Express som passar dina behov. Men allt beror på hur mycket du spenderar etc.
     
    carrax gillar detta.
  9. carrax

    carrax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2018
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tack! Vad är argumenten att man ska ha Everyday tillsammans med ett Amex?
     
  10. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Det finns inget vad jag vet, däremot så kan man skaffa ett Amex blue cashback med 1,25% bonus och köra allt på det och det som inte går på Komplett Mastercard (1% bonus på köp över 20000 kr, annars 0,5% bonus samt att det inte har årsavgift). Det skulle jag säga är den bästa cashbacken (om man bortser från crypto.com och liknande) man kan få idag, men det bygger på att man spenderar tillräckligt då Amex blues årsavgift ska täckas.

    Spenderar man mindre så kan Everyday endast vara ett bra kort, det tråkiga är ju att man får 40000 kr till 0,5% bonus varje år om vi förutsätter att man spenderar minst 20000 kr per 6 månader, först därefter får man 1% på överskjutande del.

    Egentligen är det bara att göra en kalkyl och räkna på det, men jag brukar rekommendera följande val till de som är ute efter cashback:

    Spenderar mycket: Amex Blue + Komplett
    Spenderar mellan: Everyday
    Spenderar lite: Komplett

    Att det blir så är att årsavgifterna måste räknas in och då är Komplett i många fall bästa valet om man spenderar lite.

    Lite räkneexempel vid spendering per år (vi säger att den är helt jämnt fördelad över månaderna för enkelhetens skull):

    70000 kr
    Komplett - 350 kr
    Everyday - 500 - 195 = 305 kr
    Amex blue - 875 - 420 = 455 kr

    100000 kr
    Komplett - 500 kr
    Everyday - 800 - 195 = 605 kr
    Amex blue - 1250 - 420 = 830 kr

    130000 kr
    Komplett - 650 kr
    Everyday - 1100 - 195 = 905 kr
    Amex blue - 1625 - 420 = 1205 kr

    Men då American Express inte tas överallt så blir det mer komplext (man får räkna hur många % man kan lägga på Amex Blue, 100% som ovan kommer ej att gå är min erfarenhet utan kanske 90%) och då är Komplett Mastercard ett bra backup-kort enligt mig då det är gratis och erbjuder 1/0,5% bonus. I exemplen har jag räknat alla köp på 0,5% i Kompletts fall och 0,5/1% på Everyday - Man får ju 1% på köp över 20000 kr hos Komplett och 1% i matbutiker/drivmedel med Everyday, men det har jag inte räknat in i exemplen då det blir för komplext :P

    Edit: Rätt årsavgift på Amex Blue kan vara bra, 35*12 = 420 kr. Räkneexemplen uppdaterade.
     
    Last edited: 15 feb 2021
    Emptiness, Kiddy, carrax och 5 andra gillar detta.
  11. carrax

    carrax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2018
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Oj, tack så mycket! Vilken tydlig och bra genomgång! :) Amex Blue + Komplett ser ut som en fin kombo.
    Jag har alltid fått höra att man aldrig ska ha kreditkort. Jag kommer inte ha några problem att betala mina kreditfakturor varje månad.

    Kan min bank bli grumpy om jag sitter med två kreditkort och vill exempelvis ta ett lån till en bil?
     
  12. Mårten S

    Mårten S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2013
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Den kredit du har på kortet räknas som att du har maxat den när en kreditkoll görs när du ska ta ett lån. Så det kan påverka när du du ska ta andra lån, vilket kan vara bra att ha i bakhuvudet.

     
    carrax gillar detta.
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Kommer man förbi de automatiska filtren så kan det hända att en människa som tittar på ansökan gör andra bedömningar.
     
  14. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Jag har alltid haft 1-3 aktiva kreditkort, med runt 50K i kredit.
    Har alldig fått nån fråga om det när jag lånat pengar till hus och bil osv.
    Har iofs haft mycket eget sparande, men de har alltid varit på Avanza så de är inget som storbanken har kunna se direkt. Idag inte förr, kanske idag ...
    Så har man koll på sin ekonomi överlag skulle jag vilja säga att lite kredit inte spelar någon roll.
    Dock rekomenderar jag alltid personlig kontakt, då det blir ett helt annat resultat än gå via nån automatiskt.
     
    bernard och carrax gillar detta.
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Vi ansökte om lån till hus senast för ett antal veckor sedan och då dök frågan om krediterna upp.

    Vi har också bra ekonomi och mycket eget sparande samt att lånet bara vara på 60% av köpet. Ändå tyckte banken att krediterna var för höga så vi sänkte alla då dem ändå låg orimligt höga med tanke på den spend vi har ca 25k varje månad.
     
    utor, bernard, carrax och 1 annan gillar detta.
  16. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Okej, ja de är väl väldigt olika.
    Hur som så är de ju onödigt att ha massa outnyttjad kredit så enklast är ju absolut att ta bort de bara.
    Nu har jag nog inget kreditkort, ser inte nyttan av det längre...
     
  17. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Vi fick också frågor kring detta i samband med husköp, men de räknade helt enkelt av kreditutrymme från tillgänglig maxbelopp på bolån. Spelade ingen roll för oss, men bra att veta.
     
    carrax gillar detta.
  18. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Oj, har aldrig fått frågan om mina krediter. Hade runt 80K när jag sökte bolånet.
     
  19. lunarepileptic

    lunarepileptic Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Nordax bank vill köpa Bank Norwegian
    Nordax vill köpa Norwegians bank

    Om detta går igenom, kommer Bank Norwegian och dess kreditkort fortleva, eller blir det inkorporerat i Nordax tjänster?
     
  20. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Nordax erbjuder ju inget kort i dagsläget, så möjligen om de vill skrota Norwegian-namnet så inkorporerar de väl kortjänsten i Nordax och byter namn till typ Nordax Mastercard eller dylikt. Men detta kommer ta tid, de har formellt sett inte ens lagt ett bud. Dessutom så kommer budet bara vara villkorat till 50,1 % anslutningsgrad, får de så låg anslutning så kommer ju antagligen NOFI leva kvar separat och fortsatt noterat.

    Press release