[Comviq] Tråden om Comviq

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cupcakes, 28 jan 2020.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Skaffa telefon och abonnemang hos Comviq med nytt nummer, vänta tills du har fått grejerna, sen kan du portera ditt gamla nummer från (din nuvarande operatör) och byta hos Comviq, kostar en hundring. Du ska komma ihåg, säg ALDRIG ditt abonnemang hos din nuvarande operatör, låt Comviq tar hand om det när du flyttar ditt nummer till de.

    Eller menade du nåt annat än ovan?
     
  2. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Ja problemet är att det existerande numret ligger under ett Telia familjeabonnemang. Så det var anledningen till att flytten ursprungligtsvis nekades, då den inte räkas som att det står i mitt namn.

    tänker att det då bli bökigt om jag senare ska försöka få ett nummer som står i en annans namn.
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ja det är klart det blir bökigt, du kan annars flytta det numret från Telia (den som står för den alltså) till Comviq kontantkort, sen registrerar du kortet på dig istället och byta till ditt befintliga abonnemang efteråt, blir lite meckigt men värt det ifall du gillar det numret.

    Alternativt, låta den som står för numret flytta det till ett Telia kontantkort, sen får ni komma överens om registrering för att kunna frigöra numret för en portering till Comviq.
     
  4. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Hmm, ja det var ett alternativ jag inte hade tänkt på. Tack för hjälpen!
     
    night77 gillar detta.
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kom ihåg när du tar numret från "familj abonnemanget" till ett kontantkort (oavsett operatör) att kortet ska registreras på dig innan porteringen till Comviq så du äger numret.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fast det där kan vara dumt, det kan innebära dubbla abonnemangsavgifter eftersom abonnemanget först sägs upp när operatören då mottar begäran om nummerflytten. Det bästa är att kontakta den befintliga operatören och då få ett datum då abonnemanget stängs, två veckor innan det datumet läggs beställningen sedan hos den nya operatören. Då finns det gott om tid att genomföra flytten och tiden du betalar för båda abonnemangen blir mindre.

    Ofta kan den nya operatören också lägga in ett specifikt datum som en nummerflytt ska ske (minst några dagar framåt i tiden) - då kan det fungera att lägga nummerflyttsdatumet dagen innan abonnemanget stängs ner.

    Vet du att Comviq genomför nummerbyten från ett befintligt kontantkort till ett befintligt abonnemang? Dvs byter plats på de två numren? Operatörerna brukar inte gilla att göra det, oavsett om det är tekniskt möjligt eller ej. Hos Telia ska det exempelvis inte göras.

    För att göra det så enkelt som möjligt för dig, finns det egentligen två bra alternativ.
    1. Personen som står på familjeabonnemanget idag gör om ditt abonnemang/nummer till ett kontantkort hos Telia. Detta överlåts sedan till dig. Nu kan du kontakta Comviq som kan hjälpa till med att flytta in numret till ditt abonnemang hos dem.

    2. Personen som står på familjeabonnemanget gör beställningen av ett abonnemang eller kontantkort hos Comviq. Sedan överlåter ni detta till dig. Kom ihåg att om du redan har ett abonnemang kan det blir krångel att få in ditt nummer på ditt befintliga abonnemang.

    Att göra nummerbyten mellan abonnemang och kontantkort hos en och samma operatör gillar operatörerna inte alltid. Ibland nekar de detta och då står du med ett kontantkort och ett abonnemang med olika nummer. Då måste du först flytta ut numret från Comviq du vill ha, för att sedan begära in en portering igen.
     
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det går utmärkt att göra det. Inga som helst problem.
     
    Cupcakes gillar detta.
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    För att undvika strul .. så kanske bäst att bara låta Comviq portera numret till sig själva och då avslutas hans "medverkande" i familjabonnemanget.. lite trixigt men det går fint tycker jag.

    EDIT: nu är lite ute o cyklar om ovan, familjabonnemanget står inte på honom .. han behöver ändå överlåta numret till sig själv, därför att flytta numret från familjabonnemanget o sen till ett kontantkort är första bästa steget, sen till Comviq abonnemang ovasett om det är Telias kontantkort eller Comviqs.
     
    Last edited: 27 jan 2021
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Så länge det går att göra ett nummerbyte mellan kontantkort och ett befintligt abonnemang så är det absolut den bästa lösningen. Som sagt vill operatörerna inte alltid genomföra dessa byten - men om du vet att det fungerar är det ju bra.

    Har full koll på att familjeabonnemanget inte står på @Merketh@Merketh - det jag kommenterade på var att du skrev att en aldrig ska avsluta ett abonnemang utan låta den nya operatören skicka en begäran av portering och låta dem sköta allt. Det sättet kommer att innebära dubbla abonnemangskostnader under en längre period. Det är bättre att själv säga upp abonnemanget och hålla koll på datumen.

    Personligen hade jag fortfarande gjort det enligt familjeabonnemang -> kontantkort -> överlåtelse -> portering.

    Sorry om detta inte alls blev enklare att förstå nu @Merketh@Merketh - men nummerflyttar blir lite svårare när det är två olika abonnemangsägare. Men det är ofta ganska enkelt löst, även om det kräver något extra steg. :)
     
  10. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Ja tack för alla synpunkter. Hade väl egentligen velat sätta in mig mer i detta själv. Det gäller dock förköps erbjudandet av s20 serien jag ville ta del av, så därav en del tidspress. Mitt eget fel att jag inte hade kollat upp det innan. Måste väl bestämma mig hur fäst jag är med numret.
     
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 099
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det var precis vad jag hade anat om din situation, du vill nappa på S21 erbjudandet hos Comviq, jag kan berätta om mig själv och vad jag gjorde ..

    Jag har Fello abonnemang med bra villkor, det numret som finns där behöver jag flytta till Comviq men inte förlora Fello abonnemanget, därför har jag valt att portera ett sekundärt nummer jag har liggande från Halebop till Fello, det sekundära numret kommer att bli huvudnumret för Fello medan huvudnumret skall frigöras i ett temporärt abonnemang hos Fello för att sen flyttas till Comviq för att byta mot ett temporärt nummer.

    Du hinner fortfarande göra som du vill, men jag hade nog lagt en beställning redan nu med de fina priserna och freebies som Comviq erbjuder de som förköper S21 serien .. du får inte telefonen direkt och abonnemanget kommer inte igång direkt heller så du får lite utrymme och tid att hantera ditt nummer som finns hos Telia för att senare flytta till Comviq.
     
  12. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Ja, alternativt kan jag be den som står på huvudabonnemanget göra beställningen trots allt så att numret följer med, för att därefter göra en överlåtelse så snart som möjligt. Det är i det här sammanhanget kanske ändå enklast. Enda problemet med det är att jag vill ha studentpris, vilket inte den personen som lägger beställningen kan få.... ( om nu inte senior rabatt likställs helt vid en överlåtelse?)

    kan även tilläga att det inte är bindningstid kvar på det nummer jag vill flytta.
     
    Last edited: 27 jan 2021
  13. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Som en liten uppföljning - jag gick tillväga så att jag lade in en beställning med ett nytt nummer. Eftersom personen som annars skulle ha överlåtit abonnemanget inte var student, kunde de inte garantera att det inte blev ett problem i överlåtelsen med det. Men, jag kommer att föra över mitt gamla nummer till ett "eget" kontantkort hos Comviq, för att i ett senare skede byta tillbaka till det numret.
     
    induktion och Cupcakes gillar detta.
  14. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Har haft det tveksamma nöjet att behöva ringa Comviq. Det var nog två timmar i kö totalt (för de är lite okunniga så det tog några försök innan ärendet löstes) jag fick inte chatten att fungera i mobilens webbläsare chrome. Har chatten legat nere idag eller fungerar den inte i mobilen eller är felet hos mig?
     
    Rint gillar detta.
  15. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    chatten är stängd idag måndag(jag behövde oxå kontakta )
     
  16. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    jag fick inte ens vänta i kö

    behövde aktivera ett kort, gick att ringa ut men inte till kortet(tog sedan ca 1h innan allt fungerade)
     
  17. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Sett att många på FB gnällt att det är svårt att nå kundtjänst vi telefon och att det är lång telefonkö.

    Men jag har aldrig behövt vänta längre än ett par minuter max, hade ett returärende och behövde nå dom vid några tillfällen för ett par veckor sedan.
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hos Comviq kan man välja att bli uppringd när det är ens tur i kön, om inte jag missminner mig, när man ringer till Comviq.
     
  19. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Jag vet inte om det är inbillning eller inte men verkar som man kommer fram snabbare om man väljer att delta i undersökning de snackar om när man ringer.
     
  20. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Det är nog inbillning för jag valde att vara med. Jag ville ju kunna klaga på tiden det tog! Första gången jag ringde blev jag erbjuden att bli uppringd men inte sen.
     
    bernard gillar detta.