Diskussion: YouTube-recensioner Galaxy S21 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av night77, 12 jan 2021.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det yttersta/översta skyddet är ju tekniskt sett inget skärmskydd, utan mer en del av emballaget :)
     
    DaBull och night77 gillar detta.
  2. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Precis, ett tydligt transportskydd med en flärp. Det andra upptäckte jag precis nu.. Då jag upplevde en kant precis ute vid "edgen". Hade det inte vart för den hade jag inte märkt av det tror jag..

    Fingeravtrycksläsaren fungerar riktigt bra tycker jag, även med skyddet på. Men jag skriver alltid med "flow" funktion, tycker det känns något segare än normalt. Kan vara skärmskyddet som gör detta kanske. Inget problem direkt men liiite segare.
     
  3. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Här är ett test jag tror många har sett fram emot.
    Snapdragon 888 vs exynos 2100.
    Vilken mobil har det stabilare chipset i verklig användning, inte bara efter benchmarks.
    Och vad testerna visar är att av någon anledning så får snapdragon 888 bättre resultat i benchmark, men när det kommer till verklig användning så är exynos 2100 förvånansvärt bättre (iallafall i det han testa).
    Han gör ett test i Genshin Impact som är känt för att vara tuff mot exynos chipset och skaparna av Genshin Impact har sagt själva att exynos inte är optimerat för deras spel.
    Med det sagt så får exynos 2100 ändå bättre resultat i Genshin Impact än snapdragon 888.

    Mi 11 vs Samsung Galaxy S21 Ultra - Snapdragon 888 vs Exynos 2100 | Crowning 2021’s Best Android SoC - YouTube
     
  4. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Det känns ändå som att alla omdömen från Snapdragon enheter hyllar batteriet(1.5 dags användande) medans Exynos baserade reviews snarare säger att den räcker en hel dag men inte riktigt mer.

    Det räcker ju för det mesta men tråkigt om Exynos faktiskt ska ligga bakom Snapdragon i batteriet igen..

    Har det kanske att göra med den högre klockningen på Exynos?
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vem har sagt alla säger trovärdig info?

    Har du sett Ben's review som jag postade tidigare, han är från HK och tillhör XDA teamet, han ifrågasatt amerikanernas påstående om 1,5 dagars batteritid vilket han inte fick hälften av det och framför allt var hans testande i verkliga miljöer inte i labbet med bara wifi eller utan SIM kort?

    Har inte inte sett ett enda ordentligt test som visat övertag av SD888 mot Exynos 2100 när det gäller S21 Ultra batteri!

    Gå tillbaka i tråden och kolla på alla video samt länkar vi har lagt.. Du verkar ha missat.
     
  6. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Jag vet att det inte finns någon riktig jämförelse video ute än.
    Men jämför man reviews:n så får man ba en sån uppfattning.

    Ingen Av exynos reviews säger att batteritiden är dålig. Men bara att den räcker definitivt en dag med "moderate" use.

    Medans snapdragon omdömen säger typ att den är lik iphone 12 pro max som oftast räcker 1.5 dag.

    Men ja man ska inte dra några slutsatser föränn någon gör en jämförelse med båda telefoner sida vid sida
     
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vad jag har sett från nedanstående video/recensioner, S21 Ultra med Exynos har varit väldigt bra att man inte tro sina ögon, att påstå Exynos 2100 klarar en vanlig dag med "moderate" användning kan avfärdas av dessa tester.. de kör inte "moderate usage" i testerna utan ALLT möjligt ..

    Samsung Galaxy S21 Ultra review, zooming in


    View: https://youtu.be/ybvzaaFTVrU



    View: https://youtu.be/OmzKPmSW1Bw



    View: https://youtu.be/FR-hh5pBn-A
     
  8. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Mjo fast användningen i sånna miljöer är ju inte alltid super realistisk.
    Hursomhelst, verkar det vara i vissa omständigheter som Exynos drar lite mer energi.
    T.ex. i video inspelning så drar den väldigt mycket batteri verkar det som.

    Om man tittar på videon jag länkat här nedan från 10:30 och framåt så tappar s21 ultra batteri från 42& ->26% medans Xiaomi mi 11 droppar från 26% -> 15%.
    Temperaturen på s21 ultra är också högre jämf. med Mi 11. (Vet inte om han säger något mer man förstår väll av bilderna)


    View: https://youtu.be/qlKUIslwm9g?t=630
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är därför man testar olika moment, om du menar med video = youtube så är den bättre än iPhone 12 pro max.. Men klart sämre än S20 Ultra..

    I vilket fall som helst jag är inställd på varierande uppgifter, inte på en enda sak, jag vill att S21 Ultra ska ge mig minst lika bra batteritid som min nuvarande S21 Ultra med Snapdragon med 6-7 timmars SoT, bryr mig inte om S21 Ultra med Snapdragon även om den där blir ännu bättre och får 10 timmars SoT.
     
  10. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Nej när han gör video-inspelning med kameran så droppar Exynos mer och blir varmare.

    Men ja asså håller den länge så spelar det ingen roll. Min nuvarande iPhone 11 pro max har extremt bra batteritid där jag aldrig lyckats döda den på en dag. Min uppfattning av de amerikanska reviews:n är att s21 ultra ska ge likadant.

    Hoppas bara att Exynos varianten även kan göra det.
     
  11. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Vilken som har bättre batteritid mellan snapdragon och exynos finns det inget riktigt svar på än.
    Men enligt dem flesta tester jag har sett så har exynos modellen bättre batteritid än alla andra mobiler på marknaden just nu (som dom har testat iallafall) även bättre än iphone 12 pro/max. Bara det är bra nog för mig och dem flesta.
    Sen skulle jag inte riktigt lita på trovärdigheten av vissa youtubers. Framförallt amerikanska och kinesiska, för ett negativt resultat strider direkt mot vad dom får tillgång till. Så dom skulle inte gärna vilja ge negativa reviews. Såg tex ett test där exynos klarar av genshin impact bättre än snapdragon. Sen när man kolla kommentarer så vägrade flera att tro på resultatet för att exynos kan ju aldrig vara bättre än snapdragon.
     
    jnsson och night77 gillar detta.
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag hade 11 Pro max, håller med dig, den var riktigt bra när det gäller batteritiden men i några av de testerna som finns ute så har S21 Ultra med Exynos vunnit över den. Nu är den helt ny och jag hoppas Samsung optimerar mjukvaran ännu mer för att få ännu bättre batteritid, kameran har varit alltid en nackdel i Samsungs telefoner, även med min S20 Ultra Snapdragon så sjunker batteriet fortare, det är mycket som händer i bakgrunden o därför sluckar den mer batteritid.
     
    tswfootball gillar detta.
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag litar inte på de Youtubers som bara uttalar sig om en sak utan att bevisa i jämförelse, många av de gör en direkt eller indirekt marknadsföring för Samsung i den regionen/land och de tjänar ju pengar på det, annars hur ska de leva? Det är ju på sånt, säger de något negativt som kan påverka försäljningen så tror jag inte mobiltelefontillverkare kommer att vilja att ha med den personen att göra. Är det nåt som är absolut kasst så kan de säkert inte gömma!!

    I början när de lanserade S20 Ultra med Exynos 990, ALLA youtubare hade positiva review om den. Så fort det blev känt för sina brister då började vissa av de köra en så kallad "long term" review för att peka på bristerna i värmeutvecklingen och den dåliga auto-focus. Hade de väntat lite och testat ordentligt hade ingen sagt nåt, de flesta jag känner kör med iphone som "daily driver" och ljuger om de säger att de går med två telefoner samtidigt, de bara gör sitt jobb för att kunna leva medan deras viktiga saker gör de med sina iphone, de är helt enkelt för beroende av Apples ekosystem .. deras datorer o tillbehör är Apple för det mesta.
     
    Belz gillar detta.
  14. Cxod

    Cxod Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hittade du någon liten bubbla under det understa skyddet? Jag hade en på ena kanten :P stör mig men det är ju gratis så.
    Bara det inte är något som fastnat under till som ett korn av något slag.. svårt att see. Får kolla nogrannare imorgon
     
  15. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Ett till batteritest gjort som jag tror inte har postats tidigare.
    Här har han satt alla telefoner på sin max resolution och framrate som dom kan nå för att spegla riktigt användning då dom flesta inte sätter sin mobil på 60hz om den kan ha 120hz eller använder FHD+ istället för WQHD.
    Bara ett heads up, Det är en felskrivning gjort i första testet där det står att S20FE fick 12t 28min. Det ska vara 10t och 28min.

    Is S21 Plus Battery as good as S21 Ultra? (S21 Ultra vs Plus vs S21 vs iPhone 12 battery test) - YouTube
     
    Last edited: 28 jan 2021
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kolla han på XDA forum .. fick 9 timmars SoT ..

    S21 Ultra SOT (screen-on-time)?

    dock finns även de som fick typ bara 4-5 timmars SoT.. så jag vet inte, kan inte uttala mig om saken, det är så otroligt olika från användare till annan! Får jag 6-7 timmar är jag nöjd!! Blir det mindre blir det retur på luren så klart.
     
  17. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Jo såg det. Dock det som var kul med det här testet var att han körde s21 ultran i WQHD 120hz och ändå tog den i överlag segern.
     
  18. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    SamMobile review.. verkligen en utförlig review, lång läsning!!

    Samsung Galaxy S21 Ultra review: Oh so close to perfect - SamMobile

    I princip vad man vill veta innan man bestämmer sig för ett köp:
    "And Samsung seems to have succeeded based on our experience with the Galaxy S21 Ultra. We don’t know how the Snapdragon 888 variant of the phone performs, but our Exynos unit is fast, doesn’t heat up all that much, and battery life is great (more on that in the battery section). Long gaming sessions don’t seem to make the chipset throttle, and the phone never got so hot that it had to disable the high refresh rate, as the Galaxy S20 Ultra and Note 20 Ultra had a habit of doing. "

    "For the Galaxy S21 Ultra, Samsung has fixed both issues. The Exynos 990 has been replaced by the newer and more efficient Exynos 2100 and the display can now drop its refresh rate down to as low as 10Hz when you’re looking at a still image. And boy, does it show: Battery life on the Galaxy S21 Ultra has been nothing short of impressive, at least when you don’t perform power-hungry tasks (such as long gaming sessions and recording too many videos) all day long.

    With light to moderate use and the screen set to 120Hz refresh rate and WQHD+ resolution, a single charge got me 16 hours of total use (so, from the time I would wake up to the time I would go back to sleep) with upwards of five hours of screen on time and around 5-10% charge left to spare with surprising consistency. Idle drain is low as well, so you can postpone charging the phone until the next morning.

    Dropping the resolution to Full HD+ made little difference, but setting refresh rate to 60Hz extended battery life to a day and a half before I would have to reach for the charger. However, if you put the phone through constant heavy use, battery life is cut short considerably, almost by half depending on what you do over the course of the day. Using the display at standard refresh rate can help here, but since the high refresh rate is one of the best features of these phones, that’s not something I would recommend. "

    Summeringen:
    " The Galaxy S21 Ultra is the closest Samsung has come to making a perfect flagship in recent years. In fact, when you judge it based on what Samsung says the phone can do, I would say the S21 Ultra is perfect. But one cannot ignore that Samsung has taken away a couple of features that made its flagships unique all these years, namely the microSD slot and MST payments over Samsung Pay, and that makes the Galaxy S21 Ultra less awesome than it could have been.

    Still, if those features don’t matter to you and you’re looking for a flagship phone with a phenomenal display, S Pen support, versatile cameras with fantastic zoom capabilities, excellent performance and battery life without any of the Exynos woes from last year, a stunning design that will make heads turn, and modern-day connectivity features like 5G, Wi-Fi 6E, and UWB, the Galaxy S21 Ultra is the one for you. Go buy it now!"
     
    Last edited: 28 jan 2021
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har inte sett några yotube videos ännu finns de någon konsensus?
     
  20. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Här är ett snabbt litet test utfört på snapdragon modellen hur den håller sig under stress vilket inte ser bra ut. På Xiaomi modellen så blir den så varm att det knappt går att hålla i mobilen för att behålla prestandan.
    På S21 Ultra så throttlar den så mycket för att hålla ner värmen så att den nästan tappar 20% av sin prestanda (mestadels på gpu'n ser det ut som enligt siffrorna).
    Så två olika symptom, båda dåliga på sitt sätt.

    Galaxy S21 Ultra vs Mi 11 ANTUTU THROTTLE TEST - YouTube