Diskussion: Varmluftsfritös/Airfryer

Diskussion i 'Off Topic' startad av nza, 28 jan 2021.

  1. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Har börjat få upp ögonen på denna sorts produkt och har insett att den kan bidra till väldigt mycket för den lata i vardagen i matlagningsväg.
    Har främst sett att det är Philips som dominerar populariteten inom denna kategori men tycker de är alldeles för pricey för mitt tycke. Så skulle vilja se vilka andra prisvärda alternativ som finns?

    Plus för digital display och möjlighet till fler typer av matlagning, dvs bakning osv. Ju större korg desto bättre!

    Har ni några tips, egna erfarenheter?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nero, Oceanic och nza gillar detta.
  3. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    293

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag började min Airfryer-bana med Philips enklaste (995kr på Ica Maxi, typ). Den var grymt bra. Inledde med pommes, men efterhand gjorde jag det mesta i den. Gick fint göra pommes + protein i den till en person.
    I julas skaffade vi en Philips XXL. Den är ytterligare bättre 1 och rymmer pommes och protein till 2 personer. Går också köpa till ”våningsplan” till den så man kan laga i två lager. Köpte också ett pizza-kit på Philips black friday och det är... ok. Smidigt med pizza på 12 minuter från start.

    Så - min erfarenhet:
    1. Köp inte med tanken på att flytta fram/ställa tillbaka. De är rätt stora och bökiga. Vår står alltid framme.
    2. Jag har provat en Actifry (som roterar) också. Köpte på en loppis för en 20a typ. Gör ok pommes, tar lång tid, och, tja, jag fattar inte vad som skulle vara bättre med den än Philips. Känns meningslös.
    3. Via släktingar har jag provat mat lagad i enklare (läs typ Biltemas). Det blir sämre. Inte testat nog eller A/B testat för att säga hur mycket sämre.
    4. Jag tycker egentligen de manuella inställningarna på första Airfryer var bättre än de digitala.
    5. Jag tror att om man köper enbart för pommes är det lite onödigt. Köp hellre en special plåt för ugnspommes. Säljs ibland på Lidl. Blir rätt bra på den.
    6. Jag lagar och värmer typ allt i min. Bröd, bullar, klener blir toppen på någon min uppfräschning. Kött blir generellt kanon (kyckling, hamburgare, korv har provats). Pommes blir så klart fantastiska, både egen skurna och butiksköpta. Vårrullar blir toppen. Jag kör också Dafgårds lasagne i min. Tar 40 min (alla tider jag skriver är från kall) och blir riktigt bra. Allt jag gjort blir faktiskt bra till lysande.
    7. Hypotetiskt sparar man lite el på den. Värmer jag lasagne i ugn tar det lite längre, kräver förvärmning och drar mer el. Blir lite kilowatt här och där, framförallt på saker som ”värm en bulle” etc där traditionell ugn är massiv overkill.

    Så för att summera: tror det är värt köpa kvalitet. Philips har nog kvar sitt ”testa i 60-dagar erbjudande” vilket är bra för att prova och se.

    Lycka till!
    Marcus
     
    Pentav, Droid113, BrearedsDea och 4 andra gillar detta.
  4. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Jag har en Philips XXL och är mycket nöjd. Toppen för småsaker och som extra ung vid behov. Köpte via Benify som ofta har rabattkoder från Philips.
     
    Pentav och nza gillar detta.
  5. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Är det Philips Airfryer XL man ska köpa för att den är bäst eller vilken?
    Jag är ensamhushåll så behöver inte XXL!

    Edit: Köpte en XL via Amazon för 1700, hoppas bli nöjd!
     
    Last edited: 29 jan 2021
    BrearedsDea, bernard, Dune1 och 1 annan gillar detta.
  6. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Nån som har testat tillaga en bit stek, typ nån biff eller så?

    Nån som har ex. Netonnets variant eller annat märke som vill uttala sig?
     
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Funkar hur bra som helst. Kör allt i min i stort sett, kyckling, fläsk, nöt.
     
    nza gillar detta.
  8. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Antar du också kör Philips?
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Har två st, en Tefal och en OBH, har haft Philips. Presterar lika bra allihop tycker jag. Köper man inte det billigaste så får man bra saker. Inget att snåla på.
     
  10. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Möjligt att länka de du har?
     
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    nza gillar detta.
  12. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Riktigt bra pris om det är samma, bara att slå till.
     
    nza gillar detta.
  14. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Har denna från Netonnet Fritera din mat med snabbcirkulerande varmluft

    Gör sitt jobb bra tycker jag, har iof inte testat nån annan :) Jag gör mkt kyckling i den, gör riktigt fina kycklingvingar direkt från frysen. Funkar bra till det mesta jag testat. Jag kan dock snegla lite avundsjuk på de större från Philips med lite smarta tillbehör där man kan dela av korgen, eller ha maten i våningar. Men överlag är jag riktigt nöjd ändå, har använt den mkt mer än jag faktiskt trodde jag skulle göra.
     
    nza och BrearedsDea gillar detta.
  15. Stegus08

    Stegus08 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2021
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag har idag en Philips XL sedan 2,5 år tillbaka. Den används i princip dagligen och har blivit sliten: Bland annat har kullagren i släden till lådan gått sönder och nu är den trög att stänga. Jag är mycket nöjd med den för övrigt. Behöver köpa en ny men har hittat denna mikrougn som har förutom mikro även grill och varmluft samt keramplatta så den behöver inte rotera som vanliga mikro. Har inte bestämt mig än men det kan vara ett alternativ då man kan göra så mycket mer och med bara en maskin. Men som sagt Airfryer är bra och svårt att leva utan. Länk.
    Caso MCG25Ceramic Fristående mikrovågsugn - 2.324:-
     
    Oceanic, Droid113, nza och 3 andra gillar detta.
  16. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Har efter allt snack här på forumet börja snegla lite mot en airfryer också. Mest för enkel och snabbheten. Kunna köra typ pommes eller färdig mat direkt från frysen lite snabbare än ugnen. Men hur är den att göra rent? Kör man hela korgen i diskmaskin? Eller kör man inget alls i diskmaskin? Jag menar när den blivit flottig, typ om man kört kyckling eller nåt en längre stund? Även sett att det kan fastna lite i gallret i den, ska man ställa sig och diska det då? Då faller tyvärr enkelheten för min del. En plåt med bakplåtspapper medför ingen disk och extremt enkelt.
     
    Droid113 och nza gillar detta.
  17. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Frugan gick all in på en Delonghi, hon är supernöjd, jag är mer "Meh". Det vi kör mest, men inte jätteofta, är pommes frites. Jag tyckte dom blev sådär, förväntade mig mer. En polare menade att det skilde sig mycket mellan sorterna och jag får ge han det, vi testade dom han rekommenderade och det blev bättre. Så min egna slutsats (när det kommer till air fryers o pommes frites), spelar ingen roll om du kör high end om råvarorna inte möter upp.
     
    bernard, nza och BrearedsDea gillar detta.
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Flesta har nog teflon eller liknande, iaf har den från OBH vi har så den är bara att torka av med hushållspapper och lite vatten så är det rengjort. Supersmidigt.
     
    Droid113, nza och BrearedsDea gillar detta.
  19. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Hur ser korgen ut på OBH? Är den liksom tvådelad där man kan ta loss innerkorgen om du förstår hur jag menar?

    Och hur mycket får du plats med i korgen skulle du säga IRL?
     
    BrearedsDea gillar detta.
  20. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Finns ingen innerkorg, däremot finns en teflondel i botten som man kan ta ur och rengöra enkelt (som du ser i länken jag postade tidigare).
    På min Tefal finns innerkorg av typen klassisk fritös, ett helvete att rengöra, så den används inte numera.

    Rymmer 4.2l i volym, så det ryms mycket.
     
    Droid113 gillar detta.