Diskussion: Rich Communication Service (RCS) i Sverige - nu här

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 6 dec 2017.

  1. Giovanni887

    Giovanni887 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    De tror jag inte går, för på appen så aktiverar du de numret du vill ha som RCS. Isåfall tror jag man behöver du ha två messages där du aktiverar andra numret
     
  2. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Tjatar på lite med min fråga... känner att jag inte riktigt fått något definitivt svar.
    Är det operatörerna som styr detta ? Är som sagt omöjligt att få fart med det med sambons SIM (comviq).
    Hur jag än byter runt bland våra telefoner, alla är olika Samsung, så funkar de kalas på direkten med mitt SIM men omöjligt med hennes.
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kontakta Comviq för att veta mer eller byt ut SIM kortet till nytt.
     
    jnsson gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle också rekommendera o prata med Comviq. Min mamma har RCS och hon har Comviq som operatör
     
    Rocco420 och night77 gillar detta.
  5. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Går det inte att aktivera funktionen, eller vad är det som är fel?

    Jag hade nämligen problem att aktivera chattfunktioner. Gick aldrig att verifiera mitt nummer. Jag stängde av funktionen för att sedan vänta i några dagar och efter det fungerade det att verifiera.
     
  6. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Jag får inte ens fram menyn med sambons sim-kort i telefonen.

    Jag ska pröva med att kontakta comvi6som dom ovanför skriver. Men känns så konstigt när de går så smidigt med mitt sim-kort.
    Vi har hoppat runt lite mellan telefoner av olika anledningar så då uppdagades detta... vi får se va historien ha att förtälja
     
    Trino gillar detta.
  7. namkrad

    namkrad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2014
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia 5G+
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag kan nämna att min fru köpte en Samsang S20 FE idag, och där kom RCS igång på en gång.
    Det var bara att gå in i inställningarna i Messages och starta upp. Klockrent :teeth:
    Operatör: Tele2
     
  8. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Skönt att se, nu verkar det ju som de flesta barnsjukdomarna löst sig...
    Använder man Google Messeges funkar de kalas, använder man beta få man även krypteringen.
    Å jag tror det mer eller mindre funkar med Samsungs egna meddelande app, dock verkar dom ju gå över till Google Messeges dom oxå.
     
  9. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Tror ni RCS kommer slå?
    Kommer folk anama det, tänker på stadiet att om ett år eller två är sms mer eller mindre borta ?
    Problemet är ju cross plattform, alla iPhone kör ju iMessage och om alla android kör RCS.
    Ska vi fortsätta med stenålders sms emellan plattformarna?
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det gör jag för med mesta med folk som inte har RCS eller som har iPhone
     
  11. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Det gör jag med idag, men hur ser framtiden ut?
    Det borde ju komma ett protokoll som är enkelt stabilt och funkar överallt. Idag finns en miljon olika appar, sociala medier och div protokoll för kommunikation.
    Men vill inte den stora massa egentligen bara ha en enkel trygg kommunikations möjlighet som man typ alltid vet att funkar. SMS är otroligt tryggt, och ja jag vet att det förekommer att sms försvinner.
    Men i det stora hela är det jäkligt smidigt. Det bara funkar och det funkar till alla.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Tror ni NSA/amerikanska myndigheter automatiskt har tillgång till alla RCS-meddelanden som skickas i världen (med hjälp av bakdörrar hos Google eller annat slags intrång hos Google), dvs också tillgång till innehållet, eller tror ni att NSA och andra amerikanska myndigheter endast har tillgång till RCS vid särskild misstanke eller när de gör en särskild förfrågan till Google om ett telefonnummer/konto de är intresserade av?

    Fakta och bakgrund till frågan:
    Enligt en "exekutiv order" från 80-talet, beslutad av Ronald Reagan, som NSA åberopar ännu idag, får NSA avlyssna all kommunikation som passerar USA:s gräns. Alla RCS-meddelanden vi svenskar skickar lär ju passera USA:s gräns.
    Edward Snowden-avslöjandena visade att NSA hade tillgång till mycket, alltför mycket enligt mig, men huvuddelen av hans avslöjanden gällde NSA-program som samlar in endast metadata (med några undantag). Metadata är känsligt men inte lika känsligt som det faktiska innehållet i kommunikationen. T.ex. så sparar ju svenska myndigheter också stora mängder metadata helt öppet om oss svenskar (datalagring). Så avslöjandet i den delen som rör metadata är inte så anmärkningsvärt, anser jag.

    Alla stora amerikanska it-bolag förnekade direkt att NSA hade direkt och automatisk tillgång till data på företagens servrar genom inbyggda bakdörrar, trots att media hävdade det först. Under Edward Snowden-avslöjandet var en av de saker media backade ifrån just detta: media medgav att man tolkat informationen felaktigt. Rådande uppfattning idag är väl att t.ex. PRISM-programmet inte ger NSA bakdörrar direkt in på it-företagens servrar, utan PRISM innebär endast att det finns en säker överföringstjänst och ett etablerat system där Google m.fl. företag kan skicka efterfrågad data till NSA, vilket då sker på begäran och endast för vissa konton av intresse - dvs det gäller ej all information som passerar Google. Sen kan ju media ha gjort fel genom att backa på den punkten, och att det trots allt visar sig att det finns bakdörrar, men det är ju svårt att veta.
    Däremot kom det fram en större skandal, att NSA hade lyckats hacka sig in (utan medgivande) i bl.a. Googles interna nät och kunde avlyssna data som skickades okrypterat mellan Googles olika datacenter - detta gjorde Google-tekniker vansinniga enligt media, och Google lovade att börja kryptera sådan kommunikation även i sitt interna nät. (Bör ha skett idag). Om det fanns bakdörrar med företagens samtycke så hade ju ovanstående NSA-intrång i den interna kommunikationen inte varit nödvändig, tänker jag, vilket kan stödja slutsatsen att NSA inte har såna bakdörrar, eller inte hade då iaf.

    Kontentan av ovanstående är att NSA säkerligen har laglig rätt att försöka avlyssna all trafik som passerar USA:s gräns, de kan således antagligen få tillgång till metadata som berör RCS-meddelanden som svenskar skickar (vad metadatan säger är ju beroende på hur Google utformat överföringen av RCS-data, man vet ju inte om t.ex. min svenska ip-adress är något som fortfarande är synligt vid passagen för datapaketet av den amerikanska gränsen).
    Vid särskild misstanke kan amerikanska myndigheter också förelägga Google att lämna ut information om specifika konton och specifika nummer, t.ex. innehållet i RCS-meddelanden, men de allra flesta svenskar kommer nog inte att få sina konton under NSA:s lupp på det sättet.
    Ovanstående talar också för att NSA inte har automatisk och urskillningslös tillgång till alla RCS-meddelanden, vilket antagligen en del konspirationsteoretiker ändå tror, men för mig är den detaljen betryggande. (Jag bör inte missbruka ordet konspirationsteoretiker i detta sammanhang eftersom såna fick rätt i det mesta efter avslöjandena av Edward Snowden, men kommer inte på bättre ordval).
    Men risken är ändå att NSA kommit på något knep: att de trots allt lyckats hacka sig in hos Google på något nytt sätt efter att ovanstående hål täpptes till, eller att vanlig SSL/TSL-kryptering som används för RCS är möjlig för NSA att knäcka (det hade varit en större katastrof, då ingen internetkommunikation på vår planet i så fall vore säker). Dock finns ju E2E-kryptering av RCS på beta-utrullning nu, bör vara en extra säkerhet.

    Alltså: borde man oroa sig, eller fortsätta använda RCS?
    SMS/MMS passerar i normalfallet ingen gräns, vilket RCS alltid gör.
    Till fördelarna hör väl att svenska myndigheter får svårare att få fram information om oss, om man använder RCS, eftersom det nog är ett jobbigare steg att höra av sig till ett utländskt företag än att höra av sig till en mobiloperatör. Svenska myndigheter har säkerligen möjligheter att begära ut information från Google, om de förstår att personen använder RCS för sin kommunikation vill säga - vilket säkerligen de blir mer medvetna om inom några år, men kanske inte är idag.
     
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Om du har rent mjöl i påsen så har du knappast någon anledning att oroa dig.

    Jag misstänker f.ö. att NSA är mer sofistikerade än vad du skriver och avlyssnar ledningarna så de inte behöver kontakta operatörerna men som så länge som du inte gör något som hotar USAs säkerhet så är det ingen fara.

    Det gäller ju även för avlyssningen som Kina håller på med, det är de två länderna som har kapacitet att undersöka vad som händer i datatrafiken (gissa varför Kina har så många superdatorer).

    Tillägg: och gissa varför Kina satsar så hårt på AI...
     
    Last edited: 5 apr 2021
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    RCS kommer snart få stöd för E2E kryptering och då kan ingen läsa det förutom mottagaren.
     
    stelex gillar detta.
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Eller så går man över till Beta. För mig är appen stabil men ingen använder appen. Kommer ta några år innan folk får RCS som standard men det är viktigt att operatören tar över från Google för att slippa övervakning av den typen.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tänker inte beta testa sms appen. Det är en av få saker jag inte tänker ha beta app.
    Har en god vän som använder det.
    Inte viktigt alls enligt mig om de slår på E2E. Eller ens innan heller för mig
     
  17. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Har kört med beta version av appen just för att få E2E kryptering, funkar lika bra (eller ja egentligen bättre). Har inte märkt av nånting som skulle kunna härledas till att vi använder oss av beta versionen.
    Vill gärna ha all min kommunikation så krypterad och säker som möjligt så jag är åt andra hållet emot dig @jnsson@jnsson men de är ju tur vi är olika eller va dom brukar säga. :-)
     
  18. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Detta som är RCS ?
    Fick upp det i min Galaxy S21 Ultra när jag skulle skicka ett sms, Samsungs egna app för sms:
    [​IMG]
     
  19. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Stämmer bra.
     
    6150 gillar detta.
  20. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91
    Testade just med att byta från Google Messages RCS till Samsung Meddelanden med RCS på min S10+. Det funkade fint. Gillar Samsungappen då den har lite mer finesser även om Google Messages är OK.