Diskussion: Stora ekonomitråden - sparande, aktiehandel, fonder etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av cavveman, 5 sept 2016.

?

Vart sparar du pengar

  1. Avanza

    70,9%
  2. Nordnet

    14,5%
  3. Opti

    2,1%
  4. Lysa

    13,2%
  5. Savr

    5,1%
  6. Njorda

    0 röst(er)
    0,0%
  7. Bankkonto

    13,7%
  8. ISK, Fond på bankens sida

    20,9%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nordea privatlån. nominella. Tror själva iden är att dom ska sänka den lite bara... sedan tror jag.. om man inte accepterar erbjundet kan man nog ringa supporten och Ko handla lite... i slutändan vill man ändå att man flyttar lånet till dom..så allt är förhandlingsbart...

    Jag ska betala mitt lån på 3 månader var tanken från början även om lånet är 1 år.

    Men när jag jämförde lånet mot nordea och northmill reduce

    via Lånekalkyl

    och man antar att jag betalar tillbaka allt på 3 månader (60 000) blev konstanden för nordea: 902 kr med northmill reduce : 545. Så jag ska därmed ångra mitt lån på nordea(14 dagars ångerätt inkl uppläggningsavgift på 512 kr)
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Åh dags kolla in "Ditt 2020 i siffror" hos Avanza
     
    milky81 gillar detta.
  3. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Tyvärr var min sammanställning ren rappakalja. Helt fel avkastning i procent, i kronor och även bästa/sämsta aktie. Inget stämde.
     
  4. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Idag är sista bankdagen på året och kvartalet. För att skatteplanera är det sista dagen att ta ut likvider från ISK som du inte tänkt använda kommande kvartalet och således slippa betala skatt. Detsamma gäller kapitalförsäkring, men där är det ännu viktigare att ta ut pengar då det är hela kommande året som beskattas vid årsskiftet.
     
    kirkx10 och ganmo gillar detta.
  5. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    var hittar man länken till det? jag kan inte hitta det när jag loggade in från datorn.
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Ditt Avanza 2020
     
    ganmo gillar detta.
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Hm mitt stämmer med procenten som syns i appen i alla fall.

    Var jämför du det som står sammanställningen med?
     
  8. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Så här ser min sammanfattning ut. Mitt bästa VP var verkligen inte GLOBAL, bästa månaden var inte december, jag har verkligen inte ökat min portfölj med 4,5 miljoner och jag har inget värdepapper som heter UNKNOWN. Utvecklingen på 34,85 % stämmer inte, däremot är den likadan som det som står på översikten hos Avanza. Men denna stämmer inte då de gjort massa felaktigheter i bokningar av corporate actions som gör att min graf (och således även utvecklingen) är helt fel.
    avanza2020.JPG avanza2020_graf.JPG
     
    BrearedsDea gillar detta.
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    var ju annars trevlig värdeökning ;)
     
    milky81 och kirkx10 gillar detta.
  10. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Ojdå, ja det verkar ju knasigt. Min och mina andra kompisars stämde fint, plus att på finanstwitter så har många delat med sig och jag har inte läst att någon annan haft problem. Snacka med supporten, snabbast svar går nog via twitter till @Investeraren@Investeraren och @avanzabank. Investeraren / Niklas Andersson jobbar på Avanza och är aktiv typ dygnet runt på twitter :)
     
  11. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Finns det ngn tråd om enbart bolån på swedroid? Behöver tips :)

    -Har precis fått lånelöfte genom SEB, men bör jag kolla med flera banker eller är det farligt med för många UC?
     
  12. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Jag tycker definitivt att du ska kolla med fler. Jämför till exempel här: Jämför boräntor
    Ex. SBAB ger en fingervisning direkt utan UC. Det finns generellt mycket pengar att spara på bolån. Så kolla runt!

    Edit: Jämför även Annonserade räntor och genomsnittsräntan. SEB har en skillnad på upp till 0.92%-enheter. Detta är i princip deras prutmån för en genomsnittskund.
     
    Last edited: 4 feb 2021
    milky81 och Thade gillar detta.
  13. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Beror helt på vad du fick för ränta tycker jag. Jag hade haft kvar min bank om det inte var så stor skillnad på räntan. Men nu blir att att byta bank för första gången på 10 år.
     
    Thade gillar detta.
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Ett tips kan vara att inte binda lånet på lång tid utan ta rörligt om du inte har lån idag utan ska köpa. Sedan när du väl köpt så kan du i lugn och ro ringa runt och fråga, läsa på och jämföra. Det finns några alternativ som kan vara svåra att få direkt men går att flytta till när man väl har lånat.
     
    darkshippo och bernard gillar detta.
  15. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Hej!

    Inte pratat ränta ännu utan bara fått "ok" på lånet. Borde man köra rörligt ett år kanske först?
     
  16. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Beror på dina förutsättningar .

    När jag köpte min första bostad så var man ju glad att man fick ett lån. Nu tänker jag mer i termerna att banken får vara glad att ha mig som kund. Men det är ju enklare om man har låg belåning och starkare ekonomi än tidigare. Ibland kan man få bättre ränta om man binder upp sig 1 eller 2 år. Sedan är inte alltid räntan allt heller. Köper man ett hus och vill kunna renovera eller låna pengar till andra förbättringar är det ju minst lika viktigt med en bra kontakt på banken.

    Men det är helt klart värt att kolla på räntan och jämföra. Det blir mycket pengar även om räntan är låg. Sedan är det ju helt klart inkomst och belåningsgrad som styr möjligheten att pressa ner räntan.

    Jag har alltid haft rörliga lån men kanske inte direkt av ekonomiska skäl. Det har varit framförallt för att enkelt kunna byta bank eller betala av lånet om man skulle vilja det. Samma sak med abonnemang och allt som är fasta kostnader. Jag vill kunna vara fri och säga upp alla saker om jag skulle vilja det .
     
    N6290, darkshippo, Thade och 1 annan gillar detta.
  17. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    tack för bra svar :) Jag kommer lägga cirka 15 procent i kontant och resten i lån. Kommer kanske ha en buffert på 100 000 kr (efter köpt) endast så vet inte hur man ska tänka :)
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Frågan är delvis hur sannolikt det är att Riksbanken höjer eller sänker reporäntan: Reporäntan – så påverkas du av den | Ränteplaceringar | Swedbank

    Om det är sannolikt att räntan är på väg att höjas och att trenden sedan kommer att fortsätta så, då blir det också mer aktuellt att binda boräntan.

    I dagsläget tror jag relativt få väljer att binda sin boränta, då relativt få verkar tro på några större förändringar i nära tid från Riksbankens håll, då bla. inflationen är låg, men det gäller ju att följa utvecklingen på den punkten om man har obundna lån.

    Det släpps regelbundet prognoser man kan kika på, både kortsiktiga och mer långsiktiga: Vart är vi på väg? Boräntenytt & Bomarknadsnytt - Analys & Rapporter

    Det är också en bra idé att regelbundet hålla koll på inflationen:
    Inflationsmålet
    Inflationen i Sverige

    Bäst förutsättningar att fatta ett bra beslut får man ju mer information man har, så bästa tipset man kan ge är nog att försöka läsa på så mycket som möjligt på egen hand i den mån det är möjligt. Tex följa:
     
    Last edited: 4 feb 2021
    Zooklubba och milky81 gillar detta.
  19. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Skriv köpkontraktet först. Det är då du vet hur mycket du behöver lägga in för att hamna på 85% belåningsgrad. Det viktigaste är att du har samma löptid på alla lån. Ingen 3-delad jävel, en del rörlig, en del bunden i 3, en del bunden i 5 år. Gör du så så kommer du ha riktigt dålig förhandlingsläge med banken. Dela gärna upp lånet i 2 eller 3 delar. Men samma löptid som sagt. När du väl har skrivit köpekontraktet så ska ni komma överens om en tillträdesdag. Du kan ju alltid kolla med SBAB vad du kommer få för ränta. Du ska inte ha sämre ränta än SBAB. För då kan du lika gärna byta bank. Nu ogillar jag Danske Bank, men om du är med i SACO/TCO-förbund så kan du få 3 år bundet på 1,18%. Oavsett belåningsgrad.
     
    Zooklubba, Nudeln, Thade och 1 annan gillar detta.
  20. Nudeln

    Nudeln Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Jag har bolånet hos DanskeBank. Hade först ett år på 1,18% och ska förnya nu på tre år (det tidspann som gäller för 1,18%). DB är helt överlägsna med 1,18% ifall belåningsgraden överstiger 60%. Ligger man under 60% bör man spana in Hypoteket eller möjligen SBAB.

    Men kan hålla med, har egentligen inte heller mycket till övers för DB. Men det har jag inte heller åt pengatvättarna i Swedbank, fossil-SEB eller landsflykts-Nordea heller...