Markburen tv signal fråga

Diskussion i 'Off Topic' startad av Beast, 4 feb 2021.

  1. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    ...gällande tvinstallation.
    Jag anser mig ändå vara hyfsat teknisk men jag ger snart upp med mina gamla föräldrars tvproblem. :cry:

    De tillhör den gamla generationen som bor ute i busken där det inte finns bredband så tvinstallationen är via antenn.
    Sony led platt-tv
    Boxer som leverantör av utbud
    Aktiv antenn (ny)
    Antennkabel (ny)

    Allt började när deras enormt gamla antenn flög ner från hustaket i en av höststormarna som var,med den gamla antennen/kabeln och samma leverantör fungerade det bra.
    Antennen byttes ut mot en aktiv antenn som sattes högt uppe på väggen via balkongen och till en början fungerade det bra men efter ett tag kom problemen med störningar och rutor på tvn som uppmanade till att kolla antennkabeln osv och en del kanaler försvann.
    Jag har haft loss kontakterna mängder med gånger för att försäkra mig om att det är ok och jag har kapat om kablarna några gånger och då fungerar det bra en stund för att sen börja om att störa.
    Ena dagen försvinner tex 7an,9an,11an.
    Nästa dag vid ny kanalsökning så är dessa kanaler tillbaka men då saknas 8an,10an,12an.
    6an är mestadels borta den också trots att det är en gratiskanal.
    Ena gången man söker kan den hitta 9 kanaler,nästa 17,nästa 23 och ända upp till 40 kanaler och sen tillbaka igen.
    Antennens diod lyser så den är aktiv och finns även en antennförstärkare som testats och ena dagen fungerar det bättre med den och nästa bättre utan.

    Började tro att det var boxen eller kanske kortet det var fel på då kortet är många år gammalt och ser misshandlat ut efter alla år av flytt mellan olika tvs och boxrar.
    Men vid kontakt med Boxer så "garanterade de att det inte var fel på kort eller box" så klart.

    Jag blir snart tokig på detta vandrande fel som jag inte lyckas klura ut.

    Vad gör jag för fel?
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    För att ta det från början, vilken antenn har Ni nu?
    Har Ni själva satt upp den?

    Att ett gäng kanaler försvinner beror på att det ligger flera kanaler per frekvens.

    Spontant känns det som att signalen är för svag, då hjälper inte en aktiv antenn eller antennförstärkare, utan antennen måste vara fysisk tillräcklig för att ge en signal bra nog att förstärka.

    Aktiva antenner behöver vanligtvis inte ytterligare förstärkare, så ta bort den tsv. så blir det en felkälla mindre.

    Det är också viktigt att antennen riktas in precis rätt och även höjden på antennen spelar roll.
    Vädret spelar roll om signalen är svag, då blir det olika vid olika dagar.

    Tv-boxar har vanligtvis en signalstyrke- och signalkvalitets- mätare i inställningarna,
    kolla hur bra signalen är.
     
    Beast och chucken gillar detta.
  3. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Kolla signalstyrkan och vrid antennen så du får bästa mottagning. Låter som du bara har svag mottagning.
     
    Beast gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Säger som de andra. Det låter som att antennsignalen är för svag och ligger på gränsen. Ibland funkar det och ibland inte.

    Troligen behövs en större och bättre antenn vilket kanske den gamla var. Små aktiva antenner kan inte ersätta en stor riktig antenn i dåliga lägen. Själva antenndelen i en aktiv antenn brukar vara kraftigt förminskad. Att den sedan förstärks hjälper inte om signalen från början är svag och dålig.

    En större antenn plus ev. antennförstärkare är troligen det som behövs. Försök också undvika onödigt långa kablar om det går. Sedan är det också viktigt att antennen är rätt inriktad. Ju högre förstärkning antennen har desto smalare är loben och desto viktigare att den riktas rätt.
     
    Buzz, Beast och bernard gillar detta.
  5. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Ja, som andra säger, låter som dålig mottagning, experimenterade själv med att köra Boxer (DVB-T) där jag bor, körde då med inomhusantenn. Beroende lite på vad det var för väder fick man in olika kanaler (ibland lyckades jag få in nån lokalkanal från andra sidan vättern).
     
    Last edited: 4 feb 2021
    Beast och bernard gillar detta.
  6. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar!
    Ska kolla upp signalen då jag är dit nästa gång,och se om jag kan vrida lite på antennen och fästet för att se om det blir någon skillnad. Låter absolut rimligt att det skulle kunna vara det som är fel.

    Bifogar en bild på antenntypen det gäller men osäker om det är just den där,bilden är från google.
    Den är för utomhusbruk och skulle räcka 40-50km om jag minns rätt och det är bara ca 15km till masten.
    Den tidigare antennen som var från stenåldern satt uppe på nocken och denna sitter på väggen under nocken på en tvåplansvilla så visst är det en skillnad på två meter höjdmässigt men föräldrarna ville inte ha någon ny uppe på taket så detta var vad som blev.


    anteeeeeenn.png
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 010
    Mottagna gillanden:
    2 117
    Koaxialkabel som jag antar att det är det som används har väldigt små förluster och är sannolikt inte en anledning till problemen även om de är flera tiotals meter långa.

    Det som kan orsaka problem med koaxialkablar är skarpa krökar så det ska man definitivt undvika.
     
  8. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Den antenntypen tar brett, men inte så långt, framför allt om den kommer lite lägre så är det risk att det finns en del hus, träd och annat emellan antenn och sändare.
    Nu vet jag inte var i landet Ni bor och hur terrängen ser ut, men 15km är ändå en bit och med en bredstrålande antenn finns det oxo en risk att det står en 4G sändare inom området och stör.

    Tveksamt om Er nuvarande antenn räcker till men jag hade iaf provat att sätta antennen så högt det går, t.ex på nocken och rikta in den noga med hjälp av signalstyrkemätaren.

    Blir det inte bra så hade jag valt en sådan här:
    Televes Ellipse TV-antenn UHF - Utomhusantenner satt den på nocken och riktat in den noga.

    OBS att denna antenn bara tar in UHF, på vissa ställen i landet sänds några kanaler på VHF och man behöver då en combi antenn t.ex.
    Televes Dat-Boss Mix TV-antenn VHF/UHF - Utomhusantenner
    och spännings adapter:
    24 V-nätdel för antennförstärkare - Nätdelar, power inserter
    (Tv boxen har vanligtvis spänningsmatning till antenn, men de brukar bara ge 5V och det räcker inte till nämnda antenn)

    Man kan gå in här: Frekvenstabeller tv
    och leta upp sändaren och se vilka kanaler den sänder på, 21 och över är UHF.
     
    bernard gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vanliga typer av koaxialkabel som används till TV-antenner har en dämpning på c:a 20dB/100m vid 800MHz eller med andra ord c:a 2dB per 10m. Se t.ex. tabellen på denna sida:
    Antennätet

    Eftersom en dämpning på 3dB innebär en halvering av signalen så skulle jag inte säga att de "är sannolikt inte en anledning till problemen även om de är flera tiotals meter långa".
    Med 15m koaxialkabel har du dämpat antennsignalen till hälften vilket kan vara avgörande om man ligger på gränsen till användbar signalstyrka.
     
  10. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tack för mycket info!
    Jag ska åka dit till helgen och försöka få ordning på detta,ska justera eller flytta antennen till att börja med och se om det blir bättre annars får det nog bli ett byte.
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    En väl riktad gammaldags sprötantenn är faktiskt inte fy skam!
    Men själv har jag ute i stugan en antenn av den här typen som funkar väldigt bra där, sisådär 15 km från mast och en del "terräng" emellan.[​IMG]