Diskussion: Val mellan iOS eller Android, hur ni resonerar ni?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hunter78, 5 feb 2021.

  1. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Tänkte höra med folket hur ni resonerar vid val av nästa köp av mobil!

    Jag sitter i val och kval att köpa ny mobil
    Samsung S21 ultra eller iPhone Pro Max!

    Idag har jag privat iPhone X 256GB som jag är rätt nöjd med bortsett skärm storlek och batteriet!
    Är definitivt en heavy user!
    Gör väldigt mycket på min mobil (sociala media, flera Mail konto, surf, youtube, fotar och filmar, med mera!

    Dock jobbmobilen är OnePlus 7 Pro som jag också gillar bortsett till batteriet som suger stort (18 % på 18 månader kapacitet förlust)

    Nu till problemet:
    Del A:
    iPhone fungerar och allting är som det brukar med iPhone lika tråkiga men lika stabila som gamla Volvo som bara rullar på!

    Fördelarna med iPhone/Apple är deras långa support av uppgraderingar av iOS m.m.
    Känns tryggt att använda iPhone 3-4 år som primär och om batteriet håller något år som backup mobil!
    Likaså kvaliteten är på top som vanligt med iPhone!

    Dock designen av applayout är ingen höjdare efter 14 år mer eller mindre samma (dock lite nya wigets)! Gör mig spyfärdig över introvert tänkande Apple!

    Del B:
    Android (samsung S21 ultra) sidan känns som dom kommit ikapp ganska bra Apple och iPhone! Men hur är kvaliteten av samsung top mobiler för en heavy user 2020/2021?

    Fördelen med Android vet alla = flexibilitet och inställningar! Android ska nu mera uppdateras i 3 år för toppmodellerna!

    Men hur är kvalitén av hårdvaran efter 18-36månader t.ex. batteriet kapacitet!
    OnePlus 7 Pro suger stort med förlust av kapaciteten på 18% på 18 månader! Däremot älskar jag den stora skärmen!!

    Medan min iPhone har ca 532 laddningcyklar och bara förlorat 14 % på 31 månader (2 år & 7 månader.)
    Och jag vet att man inte ska titta på det men det ger en fingervisning av kvaliteten av batteriet OnePlus vs Apple väljer!

    Hur ska man egentligen tänka här idag??
    Båda mobilerna klarar nog allt utan större problem mitt användande rent prestandamässigt!
    Jag har inga andra Apple produkter eller Apple dator!!

    Hur förhåller sig samsung med kvaliteten av mobiler och mjukvaran efter 12/18 eller 24/36 månader i verkligheten??

    Hur tänker ni kära internet vänner??!!

    Några tips???
     
  2. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Nu var det rätt länge sen jag hade koll på hårdvaran mellan olika telefoner, men använder inte Apple Samsungs batterier?

    Inaktivera snabbladdning om du vill bevara batteriet då snabbladdning inte är så jättenyttigt för batteriet.

    Kvalitén på hårdvaran är nog bra på båda mobilerna, så där är det väl lite vad man själv föredrar.

    Gå in i en butik och jämför telefonerna, hur känns dom i handen? Premiumkänsla?

    Nej jag skulle nog inte oroa mig över hårdvaran så mycket. Däremot kan det kanske vara värt att tänka på ekosystemet?
    Har du köpt en massa appar i iPhone så kan du inte flytta över dom till Android utan du får köpa dom igen.
     
    Kristy och Hunter78 gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 206
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tänker inte så mycket egentligen. Kör på det jag gillar eller är sugen på vid bytet. Just nu har det varit iPhone ett tag, har en 12 Pro max nu.

    Att jag fastnade för iPhone var nog faktiskt att den INTE har möjligheterna med ändrad layout på luncher osv. Tycker det är skönt att inte kunna modda för mycket då jag aldrig blev nöjd med min layout på Android [emoji3]. Här har jag inget val....

    Men i grunden handlar det ju om vad DU vill ha, du kommer få massor med tips o råd av andra oavsett Android/iPhone men det är ju dina specifika behov som styr valet.
     
    Hunter78 och livinl0ud gillar detta.
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 014
    Mottagna gillanden:
    1 956
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Båda är ju grymma

    Men ska man äga en telefon så länge som du pratar om, då vinner nog Apple i längden pga uppdateringar och andrahandsvärde

    Men S21 är roligare upplevelse [emoji3]
     
    Kristy och Hunter78 gillar detta.
  5. Brynolf_85

    Brynolf_85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Håller med om att båda är grymma men jag måste faktiskt säga att min Samsung Galaxy S8 faktiskt inte förändrats avsevärt sedan start. Visst, Samsung har idag slutat släppa annat än säkerhetsuppdateringar men då är modellen också snart 4 år gammal. Vad gäller batteri finns kräm för en dags användning kvar, inget direkt super-resultat, men alla laddar väl varje natt, eller?
    Jag hade en iPhone för några år sedan och precis som du säger är de ju ofantligt tråkiga när det kommer till user experience men bra på att supporta sina produkter.
    Du har ett svårt val, lycka till! :)
     
    Kristy och Hunter78 gillar detta.
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag bytte från Android till Apple (Dator, platta, klocka och telefon m.m.) och är nöjd.
    Fördelen med Apple är att updates kommer direkt. Du vet vilken dag och vilket klockslag uppdateringen kommer och då är det bara uppdatera. Det är den enskilt största fördelen med Apple-eco-systemet.

    Android är roligare om och när jag vill/behöver customize min telefon. Det går ju att göra i stort sett vad som helst med en Android-enhet. Själv körde jag tex. Nova Launcher och kunde ändra på vad jag ville hur som helst. Väldigt smidigt (och rätt kul)
    Dock var det i synnerhet Samsungs slöa uppdateringscykler som jag tröttnade på. Ibland kommer en Androidversion först något år efter den släppts till Pixeltelefonerna.
    Spelade det någon egentlig roll? Näe, egentligen inte.

    Apropå ekosystemet, du lär inte bli lidande då du inte har övriga Apple-grejer. Men för oss som har dator, platta, iPluppar (airpods?), klocka m.m. i Applesfären är det väldigt seamless allting. Väldigt bekvämt.

    Fördel Android om du har en Google Chromecast också, apropå seamless. Det är lurigare att få till på en iPhone om man inte har en Apple tv-box. Det går, men då får man ta lite omvägar.
    Finns massor mer att skriva om detta men nu skall jag jobba. Någon annan får ta vid :)
     
    Hunter78 och livinl0ud gillar detta.
  7. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 210
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    Det har kommit mycket mer möjligheter till customisation med iOS 14. Det är bökigt att göra egna widgetar och byta ikoner med shortcuts men det är samtidigt ganska tillfredsställande.

    För lite inspiration: https://www.reddit.com/r/iOSsetups/
     
    Kristy och Hunter78 gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Värt att nämna är att S21 kommer den få 3 Android uppgraderingar och Samsung är väldigt bra på o ge säkerhetsuppdateringar. S8:an får t.ex. fortfarande säkerhetsuppdateringar
     
    Kristy, bernard, Hunter78 och 3 andra gillar detta.
  9. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det är i paritet med iOS-enheter också väl?
     
    Hunter78 gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, iOS får uppdateringar under runt 5 år. Dock så får t.ex. iPhone 6s alla de nya funktioner i iOS 14. i iOS så måste Apple uppdatera telefonen för o ge funktioner som på Android sidan inte kräver en uppdatering av telefonen utan kan uppdateras via Play Store. Ville bara påpeka att Samsung ger uppdateringar under lång tid. S7:an fick ju en uppdatering under hösten vilket gav då den senaste versionen av säkerhetspatchnivån som jag tror var antingen september eller oktober 2020
     
    N6290, Kristy, Hunter78 och 1 annan gillar detta.
  11. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Vilken som är att föredra kommer alltid bero upp till var och en.
    Det säger också bara hur bra båda OSn blivit.

    Men generellt så får man nog snäppet mer robust mjukvara och gränssnitt i Apple världen - på bekostnad att den måste användas på exakt det sätt Apple tänkt ut (vilket ofta är tillräckligt).

    På android kan du göra nästan vad du vill. Och då menar jag inte bara triviala saker som att byta ikoner utan att t.ex. kunna öppna och dela vilka typer av filer du vill, mer kontroll över notifikationer osv.
    Nackdelen är såklart att allt inte är streamlined på samma sätt som iOS så det kan hände att vissa appar inte ser lika bra ut.
     
    Kristy, bernard, livinl0ud och 1 annan gillar detta.
  12. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Oboy vad roligt att flera har svarat!!
    Riktigt kul läsning och jag håller med samtliga!
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 692
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad gäller batteriet livslängd så är det ingen stor skillnad mellan olika tillverkare. De flesta använder som nämnts antingen batterier från Samsung eller LG som bygger på samma teknik och håller samma kvalitet.

    Vad som är avgörande för livslängden är antalet cykler och hur ofta batteriet laddas ur helt och hållet samt under vilken temperatur batteriet jobbar. Utsätter man regelbundet ett batteri för höga temperaturer kan det ta skada.

    Så jag hade inte lagt någon större vikt vid just den punkten. I princip alla är lika bra vad gäller kvaliteten och livslängden på batteriet.
     
    Kristy och Hunter78 gillar detta.
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Föredrar Android, då jag gör egna custom roms för min egen telefon, tar bort en hel del kod från Android, lägger till en del kod själv, samt gör egna optimeringar i custom romen, samt utvecklar egna funktioner direkt i telefonen så den fungerar precis som jag önskar att den ska göra, dessutom får jag nyare Android versioner också även långt efter tillverkaren har slutat uppdatera telefonen.
     
    Kristy, eastbound och Hunter78 gillar detta.
  15. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Sant

    Samsung S21 ultra 512GB modellen käns svår att motstå!

    Likaså iPhonen pro Max dock känns det som en uppdaterad iPhone 4S [emoji53] känns lagom kul!!
     
  16. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Låter väldigt spännande kan du berätta mer?
    Vilken telefon märke använder du?
     
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Kör alltid Google Pixel XL Serien Just nu sitter jag på Google Pixel 4 XL, väntar på Google Pixel 5 XL ska komma om det kommer, och om det är möjligt.

    Började med Custom roms redan från Google Pixel XL första modellen så det har varit minimal tweeks behöva göra för modellerna, och jag behöver inte heller göra min custom room ska fungera för alla olika telefoner, så det underlättar och gå på samma telefon hela tiden.

    Blir så extremt mycket jobb om man byter märken och modeller hela tiden och behöver ge support för dessa enheter också.
     
    Kristy, bernard och Hunter78 gillar detta.
  18. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Själv har jag alltid haft Android just på grund av att man kan "pilla" på precis allt. På så sätt är alla telefoner unika och anpassade till det du gillar och behöver.

    För mig har iPhone alltid varit begränsad på något sätt. Kommer ihåg när dom först kom så hade dom inte ens en så banal funktion som "klippa och klistra" ingen "videoinspelning" mm, vilket Android hade.

    Så jag har alltid tyckt att Android gav ett mervärde, både i mjuk så väl som hårdvara.

    Utbytbart batteri, minneskort, radio, ir-blaster, iris scanner, proximity sensor, heart rate, 3,5mm jack, med mera.

    Tyvärr har ju alla dessa grejer successivt försvunnit från Android, så nu är väl mjukvaran det enda som fortfarande gör Android unikt.
    Skulle dock inte förvåna mig om dom tillslut begränsar vad du kan göra i mjukvaran också, då detta verkar vara en trend numera att härma iPhone.

    Därför skulle jag säga att du inte behöver bry dig så jättemycket om hårdvaran utan välja vad som passar dig bäst.
    I med en custom launcher typ Nova, ändra runt lite tills du blir nöjd, så kan du ha den i några år.
     
    tag, Kristy och Hunter78 gillar detta.
  19. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Sant, det är det som jag också gillar med Android att du kan ställa in och ändra precis allt tills helvetet fryser till is om så önskas!

    Det lutar mot S21 ultra både av att jag kör WinPc och jag gillar ändra mitt Gui efter ett tag!

    Har hört att samsung och WinPc ska tydligen vara extra kompatibla och du får extra funktioner är din mobil är kopplad till Pc!

    Är det någon som provat via Ms din telefon appen?
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 317
    Mottagna gillanden:
    17 797
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har använt MS Din telefonapp i nu närmare 1 år och fungerar bra för mig.
     
    Kristy gillar detta.