Övrigt: Meddelande när en hemsida ändras?

Diskussion i 'Off Topic' startad av BrearedsDea, 5 feb 2021.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Finns det någon tjänst som kan meddela mig (via Mail eller pushnotis t ex) när nånting ändras på en sida. Istället för att jag själv öppnar webbläsaren och uppdaterar sidan för att se om det skett någon ändring så kanske det finns någon sida eller app som för det?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Kristy, bernard och BrearedsDea gillar detta.
  3. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag har använt följande tjänst och som fungerade mycket bra.
    Visualping: #1 Website change detection, monitoring and alerts
     
    thurstoon, Kristy, bernard och 1 annan gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag använder Distill Alert (Chrome-tillägget färmst): Monitor websites for changes, get SMS alerts and email alerts | Distill.io

    Det finns även en hygglig app du kan köra i telefonen eller på surfplattan för ändamålet, som jag brukar köra om det är något viktigare där jag önskar tät bevakning för en kortare period, men ökar förstås batteriförbrukningen: https://play.google.com/store/apps/details?id=me.webalert

    Om du har en NAS eller en server finns andra lösningar du kan köra lokalt också. Fördelen med en lokal lösning är att man kan ha ett oändligt antal bevakningar med valfri frekvens.
     
    Kristy och BrearedsDea gillar detta.
  5. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Kul! Det fanns ju gott om olika lösningar! Ska börja kika igenom alternativen direkt! Tack för snabba svar

    Edit: Det var krångligare än jag trodde. Några sidor kräver webbläsare från dator, vilket jag inte har tillgång till. Några sidor verkar ha lite för glesa uppdateringsintervaller. Såvida man inte betalar en månadskostnad. Och en sida jag tänkte på så dök en captcha upp från sidan jag försökte bevaka. Så då kanske det faller om sidan har ett skydd mot för frekventa uppdateringar. Jag kan tänka mig att betala en engångssumma för att prova det men då vill jag ju att det ska fungera också. Ingen som använder en sån här tjänst som kan bevaka en sida åt mig så kan jag bidra med pengar till månadskostnaden? :)
     
    Last edited: 5 feb 2021
    ÅsaP gillar detta.
  6. CaptainNick

    CaptainNick Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur gick det med bevakningen av hemsideuppdateringar? Jag är själv i behov av en sån tjänst och är nyfiken på om du kom fram till vilken tjänst som fungerar bäst?
     
  7. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Det fanns flera olika program man kunde tanka ner under 90-talet och säkerligen fram till ca 2015 som man kunde lägga massor med olika url i och som automatiskt sökte av om/när någon sida uppdaterades. Det var väldigt praktiskt. Dessutom ingen avancerad mjukvara utan principen var väl ungefär som sökmotorerna typ GOOGLE känner av vad som ligger inom <HEAD> dvs strängen <meta name="revisit-after" content="xx days"> där "xx" motsvarar hur ofta man vill att sökmotorerna söker av sajten. Personligen har jag satt värdet till 15 - 30 dagar på mina sidor. Någon enstaka till 7 dagar.

    Men som sagt, detta gäller PC. Använder inte smartphone så dom har jag ingen uppfattning om. ;)
     
  8. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Ursäkta frågan, men du hänger på en hemsidas forum som har inriktning på just smartphone.
    Men du äger inte ens en själv?
    Hur kommer det sig att du hamnade här, skumt om du är intresserad av mobiler men inte äger en menar jag.
    Sorry om de är off topic och om jag går på dig men jag vart genuint nyfiken. :)
     
    CaptainNick, mattihp och Leo83 gillar detta.
  9. CaptainNick

    CaptainNick Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej då ska jag ha det i åtanke om jag inte hittar någon bra app till min Android. Tack för svar.
     
  10. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Jag har mycket stort intresse av det svenska försvaret och i synnerhet militära ubåtar, stridsflygplan och även kärnvapen - men jag har varken gjort militärtjänstgöring eller äger någon ubåt, stridsflygplan eller har planer på att införskaffa ett kärnvapen. Men jag är medlem på många olika forum med denna inriktning.
    Likaså är jag väldigt stor fantast av bergsbestigning och är med på flera olika bergsbestigningsforum. Har iof sig varit uppe i Himalaya och vandrat flera gånger men eftersom jag är höjdrädd skulle jag aldrig börja "klättra" upp till toppen till Everest eller någon annan topp. Men roligt att diskutera Himalaya är det.
    Och likaså är det med mobiltelefoner. :)

    Jag samlar på bl a mobiltelefoner och har väl ett drygt 100 tal. Men det är bara gamla 2G GSM och 3G UMTS mobiler eller äldre. Dvs sådana som STIGER i värde - inte FALLER i värde för varje dag. Använder för övrigt 2G och 3G telefoner varje dag och har 7 eller 8 aktiva SIM-kort i samma antal gamla fullt fungerande 2G/3G mobiler.
    Jag äger faktiskt en smartphone - en Samsung Galaxy S6. Men den ligger uppe på vinden och skräpar någonstans då fanskapet helt plötsligt slutade fungera iom att batteriet lade av. Och byta batteriet fixade jag helt enkelt inte att göra. Och telefonen i nuvarande skick är väl inte mer värd än en en-kronas PET returflaska kan jag tänka.

    Ja, jag är fortfarande datoranvändare (har ett drygt halvdussin stationära och laptops och drygt hundratalet hårddiskar) och skulle känna mig extremt jävligt obekväm med att sitta och knacka maskinkoden till websajter på en - android smartphone (om det ens går) för att sedan skicka upp webkoden till olika webservrar via en android-app!!!?????
    Och jag förutsätter faktiskt att android- och smartphoneanvändare än idag, nådens år 2023, fortfarande använder internet och besöker diverse websajter. Kör för övrigt ett par dussin websajter men de flesta är enbart för nöjes skull.
    Använder än idag PC Windows och Linux Ubuntu. Samt 30" skärmar eller större då de är softare för ögonen. <3

    Har du några fler funderingar? Med lite tur får du även svar på nästa fråga. ;)
     
    Heleg och Rocco420 gillar detta.
  11. CaptainNick

    CaptainNick Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag känner att allt det här tar fokus från min och trådens fråga. Om det ska diskuteras PC, ubåtar, Himalaya, GSM-telefoner, livsval eller något annat som inte alls har med tråden att göra så finns det andra forum och trådar för det.
     
  12. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Feedly och Innoreader?
     
  13. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Jag beklagar... men jag besvarade bara Rocco420s fråga varför jag befinner mig på SWEDROID.SE.
     
    Rocco420 och CaptainNick gillar detta.