Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Ett par intressanta artiklar: Amazon, Google and why you can't just invent a blockbusting games developer Lite samma som med proffspelare inom sport, att köpa alla bästa spelarna blir oftast inte det laget som tar hem mästerskapet.

    What Stadia's pivot tells us about the future of cloud gaming

    But I’ve heard of multiple third-party games that did get their Stadia funding pulled this week, putting the devs in trouble. Not great news. (That was sometimes the chief funding source for the game, though it was permitted to be released on multiple platforms in addition to Stadia.)

    Dendär är lite intressant - dvs dom drar pengar från indie developers också, men också inte "I have talked to developers" utan "heard of". Simon är ändå en veteran inom branchen, men det är hans fristående kolumn & han använder heard så lite skeptisk. Men det finns redan en del indie spel, och tyvärr är det spel som Fifa, COD, Cyberpunk osv som lockar massor. Förstå mig inte fel: gillar definitivt Rimworld mm, men dom flesta indien spelen är mest utfyllnad i min steam katalog.

    Simon påpekar också att Apple bränt mycket pengar; dvs verkar som om Google, Amazon och Apple bränt pengar på projekt och utvecklare utan att få till någon riktig hit. Så kanske bättre då att pröjsa åt andra som kan göra spelen...
     
    Android007, kirkx10 och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är ju en mycket möjlig förklaring till varför de grävt ned projekten.

    Enda bekymret är väl bara att Google då saknar något bra vis att illustrera fördelarna med molnet på. Har svårt att tänka mig att någon större studio/utvecklare kommer ägna så mycket tid åt Stadia, om nu inte Google går in med en rejäl säck pengar, vilket de kanske väljer att göra nu istället som du säger.

    En sak som tex Stadia och andra molntjänster möjliggör är MMORPG med en enorm skara spelare samtidigt, så det vore kul att se någon ta fasta på till exempel det, men då måste ju också finnas incitament för det. Någon behöver vara först och visa att det fungerar.
     
    Mr. Ofi, Dadde och krpes gillar detta.
  3. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Låter ju inte bra om de både lägger ner sitt interna och drar in pengar till externa om det nu stämmer. Känns som det blivit väldigt mycket negativ publicitet igen nu. Tycker det hade vänt rätt mycket innan. Och det gör att jag själv blir liter mer försiktig med att köpa spel, även om jag inte tror de lägger ner så finns ju lite "oro" där.
     
    Dadde gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 101
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  5. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Ingen förväntade sig att google skulle göra spel, men den totala avsaknaden av marknadsföring eller intiativ för att locka över spelare är ju inte hoppingivande.

    Hade de stora multiplayerspelen varit på plats med crossplay hade det ju klart varit ett alternativ för de med 10k+++ pc's för att bjuda in sina vänner. Nu ser jag bara division 2 bland sådana spel och det är redan rätt gammalt, samtidigt lanseras red dead online stort och billigt på pc...

    De vill gärna tro att de har fått in en fot på IOS, men google skulle behöva börja spela på Apples planhalva och lansera stadia-spel som appar - även om det skulle kosta dem 30%.

    På samma sätt borde de sälja steamspel på stadia, köp spelet här istället och så får du en steam-key. Google får användare för sin månadstjänst och sina 30% vilket bekvämt nog gör priset högre än på steam och passar valves villkor
     
  6. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Så tråkig utveckling. Jag har under den korta tid jag använt stadia rensat ut konsol och dator då jag det funkar alldeles ypperligt till mina behov. Ingen annan tjänst har fungerat lika bra av dom jag testat. Såg verkligen fram emot vad stadia skulle kunna erbjuda för roliga speltitlar och eventuella crossplay-utbud.
     
  7. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Fast hade man börjat med detta så hade det inte gått att backa på när användarbasen väl "är stor nog".

    Nog för att Google är "kända för att stänga tjänster" (fast egentöigen inte värre an andra stora techbolag) så väljer jag ändå att tro att dem inte är dumma. Det kommer att ta tid för Stadia att bli stort, om det blir stort, och det måste Google veta. Att inte slösa pengar på egen spelutvecklare och allt vad dessa team måste kosta i admin kanske inte är så dumt i nuläget.
    Att på något sätt erbjuda Steam-koder för spelen hade i många fall kostat Stadia mer än dem tjänar på spelförsäljning, om inte samarbetet med Valve hade varit galet bra (eller tänker jag fel?).

    Med mer och mer cross-play får man bara hoppas att Stadia är kvar läge nog för att bli större och upplevas "pålitligt". Fortsätter dem som de gjort hittills eller bättre tror jag att det kan gå bra i längden.
     
    eastbound och katho gillar detta.
  8. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 015

    MINA ENHETER

    Men hur tror de att tjänsten ska växa när de inte verkar satsa någonting på marknadsföring? Det känns som att de saknar en klar strategi. Jag kan inte minnas att jag sett någon reklam.
     
  9. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Steamkoder kostar ingenting, avtalet med valve säger bara att du inte får sälja dem billigare än hos dom. De kan dock ändra sina villkor om en elefant som Google klampar in.

    Crossplay existerar ju inte utan de andra plattformarna, min poäng är precis att Google måste svälja stoltheten och göra det möjligt. Det vore uppenbart löjligt att sälja ett spel på stadia och steam samtidigt utan fungerade crossplay, men nu är det istället så att crossplay inte existerar.
     
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det är väl precis detta den senaste nyheten säger att de ska ge sig in på?

    Förstår fortfarande inte varför detta är en tråkig utveckling och hur det skulle påverka nuvarande användare? Innan denna nyhet kom så hade jag ingen aning om att Google ens hade en intern studio och skulle släppa egna spel. Nu har det inte det så för mig så gör detta varken till eller från.

    Förstår nog inte riktigt crossplay-diskussionen, flera titlar på Stadia stödjer ju crossplay, det är ju bara upp till utvecklarna att implementera det?
     
    eastbound, katho och N6290 gillar detta.
  11. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Hur menar du? Att Google kan säga spel med steam-kod utan att betala priset för pc-licensen?
     
  12. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Google tar nog bara sin andel, det gör ju inga spel så det är andra som säljer.
    Finns spelet på steam kan de plocka hem koder och sälja, tänk humble bundle.
     
  13. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Om man tittar bara på bloggposten så borde inte påverka, annat än att det inte kommer några Stadia-exklusiva-spel från Google själva och det kvittar nog för de flesta. Men det blåses ju av många att det är slutet på Stadia, vilken i sin tur kan leda till att färre vill lägga ner pengar på spel om det ska försvinna och att färre utvecklare vill göra spel då det inte finns några som köper.
     
  14. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Var tvungen att kolla lite på hur steam-koder säljs, men det hade ju krävt att publiceringsfolken går med på att man får en Steam-kod med Stadia-spel. Tror inte att dem vill det tbh. Titta bara på hur lite många av dem tyckte om Geforce Now...
     
  15. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Ja lite olyckligt med timingen pga dom fick bra publicitet med Cyberpunk, och Madden gick ganska bra. Fast bäst få det bort före Fifa.

    Själv köpte jag en xbox series x, ladda spel från fredag kl 18->lördag kl 14 (100/100, den stängde av sig på natten) men inte spelat något. Gillar stadia mer, men är lite osäker på framtiden så har fixat en backup plan. Men fast Google skulle stänga ner Stadia (vilket jag inte tror dom gör) så skulle det säkert vara 2-3 år kvar att spela spelen.
     
    eastbound och kirkx10 gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 101
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  17. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 101
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nja han tycker Stadia är tekniskt bra. Men så många personer lämnar projektet nu.
    Så det ser inte ljust ut.
     
  19. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Vilka mer än den interna studion som ingen märkt av att de finns än?
     
    katho, Mr. Ofi och Bakken gillar detta.
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 101
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja det är väl Jade Raymond och runt 150 andra personer.
    (Hon hade dessutom en plats i Googles styrelse)
    Att utveckla spel brukar ta lång tid så det är väl därför det inte märks ännu.

    Men det visar väl i och för sig Googles kortsiktighet samtidigt.