Samlingstråden för Googles backupfunktion i Android-telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 24 okt 2017.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Du kan använda en telefon som kör Android 7 eller framåt för att återställa. Dvs så länge du köper en ny telefon, som kör en nyare version än den din gamla telefon hade (eller samma version), så är det lugnt.
     
    Kloppstock gillar detta.
  2. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Det verkar vara upp till varje app-tillverkare att välja om och vad som appen ska molnspara på drive. Vissa appar sparar inställningar och logins, andra spelprogression osv.
     
  3. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Är det vad du menar? att jag inte kan vara säker på att Notepad free faktiskt har sparat mina anteckningar till molnet? utan kanske bara lite meningslösa app inställningar?
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Stämmer.
    Maila utvecklaren och fråga vad som ingår i deras Google Drive-backup. Så kanske du får ett säkrare svar på om dina anteckningar finns där.
    Viktig lärdom till nästa gång är att inte använda första bästa anteckningsapp utan att ha koll på vilka funktioner den har. Det är nästan alltid bättre att använda en app från ett större företag, de brukar ha koll på sina grejor.
     
  5. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Den är ju körd, för jag gjorde aldrig några manuella driver backuper till molnet, men det jag menar är att Android systemets systemåterställning som den här tråden handlar om har gjort backup på appen och därmed anteckningarna inuti inkluderade tror jag!. Alternativet att den bara återställer en tom app? men det skulle jag isåfall inte kalla systemåterställning om jag får tillbaka en tom app som jag sedan kan importera en molnkopia i ifall jag nu gjorde någon dvs.

    Så isåfall är det ju det Androida systemet jag ska maila ;) och fråga vad systemåterställningens gör backup på för typ av data som sparas till sitt google-moln
     
    Last edited: 9 dec 2020
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det är upp till tillverkaren av appen o bestämma om han/hon vill att din apps data ska backas upp eller inte.
     
  7. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    utav en Android backup återställning specifikt måste du isåfall mena?
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det är ju bara då som appadata återställs vad jag vet, alltså när man ställer in telefonen för första gången
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

  10. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag är lite förbannad för du fick rätt, nu har skit-Google tagit bort min backup trots att den berörda telefonen med trasig skärm aldrig har varit avstängd, så hur kan ens google uppleva att den är trasig och att jag måste ersätta den inom 30 dagar....aj fan...jag har inte haft simkortet i och därmed ingen internetanslutning att upprätthålla sparandet av kopian, kunde du inte ha varit snabbtänktare än jag och varnat mä!
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ingen internetanslutning utan SIM-kort? Anslut telefonen till Wi-Fi nätet
     
  12. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag äger inget wifi-nät, som jag förstår det innebär wifi en form av omkoppling av sladdar på mitt bredbands-modem på stationära datorn vilket i sin tur man ansluter telefonen till? om så är fallet vill jag inte befatta mig med Wi-fi
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Wifi är ett trådlöst nätverk som aktiveras i den nätutrustning du har i ditt hem, om du har ett aktivt hemmabredband i hemmet. Ditt "bredbands-modem" som du nämner har möjligtvis förmågan att skapa ett sådant trådlöst nätverk, beroende på hur det ser ut. Om modemet saknar förmågan så måste du införskaffa en separat "router" som kostar några hundralappar, som istället skapar ett sådant nätverk.

    Vet inte varför du har en så märklig inställning till wifi, utveckla gärna varför. Men wifi är så att säga grunden för de flesta internetuppkopplingar i hela världen, något de flesta har hemma (och ev. på arbetet), och något man bör införskaffa om man nu har ett bredband i sitt hem som man betalar för. I ditt fall så slösar du massa mobildata istället, som din mobiloperatör antagligen tar dyrt betalt för.

    Om den trasiga telefonen i fråga inte har något simkort, inget wifi, och inte kan koppla upp sig till internet, så förstår du väl att telefonen inte kan koppla upp sig till google? Det vi har sagt ovan är att säkerhetskopior tas bort efter 90 dagar, räknat från när senaste uppdateringen av säkerhetskopian gjordes. (Personen som skrev 30 dagar skrev fel). Så eftersom din telefon legat utan internetuppkoppling väldigt länge, så spelar det ju ingen roll om den är påslagen eller inte, din kopia/backup kommer tas bort till slut eftersom telefonen saknar förmågan att ansluta till google.

    Men eftersom uppgiften om 30 dagar var felaktig, så kanske din data fortfarande finns kvar. Har du dubbelkollat? 90 dagar har kanske inte gått. Gå in på Läs mer om Google Drive – en plats för alla dina filer från datorns webbläsare och se vad som finns kvar. Alternativt öppna Google Drive-appen på telefonen och gå in på sidomenyn --> Säkerhetskopia och klicka dig vidare.

    Jag håller förvisso med om att det är rejält dumt att Google tar bort säkerhetskopian efter 90 dagar. Så borde det absolut inte fungera. Men i detta fall så vet vi ju inte ens om anteckningarna du söker finns kvar där. Har du skrivit till apputvecklaren och frågat om de sparar anteckningar till Googles backuplösning?
    Hur som helst, det största misstaget som begåtts är ju tyvärr när du själv valde att använda en dålig app för dina anteckningar, jag gissar att du valde första bästa app du hittade och det var riktigt dumt tyvärr. Du verkar heller inte ha kontrollerat om appen hade någon bra backuplösning, vilket onekligen bör göras varje gång man sparar viktig data i en app.
    Du borde istället ha använt en större och välkänd app, förslagsvis Google Keep från Google eller annan lösning från något känt företag. Hoppas du tänker på det i framtiden.
     
  14. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Min uppmärksamhet tänkte inte på att simkort & wikis frånvaro inte kommer spara till google, och jo det är försent då det har gått över 90 dagar.
    Jo jag kontrollerade faktiskt backuplösningen, det var bara jag som var för nonchalant för att orka sätta mig in i hur man gör en fullständig backup på alla anteckningar

    Det låter som en intressant ide om man kan ersätta mobilsurf kostnader med wifi, men jag klarar bergis inte av att göra den där omkopplingen och jag har inga vänner :) som kan hjälpa mig.
    Däremot skapade jag nån slags wifi mellan mobil-surf och surfplatta nyligen, men sedan slutade det funka igen av nån anledning, du är härmed inbjuden på öppet hus till mina 2 trådar för att felsöka
    Skicka Android-appar till surfplatta?
    WLAN-hotspot aktivering kopplar mig offline
     
  15. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag installerade den nya telefonen men dom misslyckades återigen att översiktligt erbjuda mig den här
    "en-gångs-återställningen"

    Jag flyttade över sim-kortet till nya telefonen just för att automatiskt få internet...behövs för att komma åt google backupen tänker jag, men systemet sket i att jag hade sim-kortet i, dummern vill börja med att uppdatera telefonen trots att internet inte kan aktiveras ÄNNU eftersom den kan inte läsa in sim-kortet förrän jag loggat in i operativsystemet, skulle jag misstänka?

    Därav erbjuder den mig wifi-anslutning som kompensatoriskt alternativ, jag skulle misstänka en anakronistisk felberäkning ifrån deras sida snarare än från min sida :), för samma tema har upprepat sig varje gång jag uppstartat en ny telefon, jag når aldrig den mytomspunna backup-skärmen pga av att dom envist kräver mig på ett wifi-nätverk som jag inte har satt upp ens.

    Hur vill ni kommentera det?
     
    Last edited: 13 feb 2021
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har alltid kunnat välja att använda mobildata istället för Wi-Fi under startup guiden. Där jag väljer Wi-Fi nät, har det alltid funnit ett val "eller använd mobildata"
     
  17. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Jaha, vi ska inte vara förvånade om min visuospatiala uppmärksamhet missade detta alternativ, men det spelar ingen roll, jag hade ändå inte rätt backup att erbjuda eftersom den blev slängd i Jacob Hellman & stora havet efter 90 dagar
     
  18. Trucker

    Trucker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Sitter i en liten jobbig sits, har sålt min S21 Ultra.

    Men inte hittat en ersättare ännu.
    Behöver göra backuper för att sedan skicka denna rensad, innan jag ens har en ny telefon på plats.


    Påbörjat checklista och lite efterforskningar:

    *Ta backup via samsung cloud.
    *Backup även från Knox , hemlig mapp
    *Vissa appar, whatsapp,mfl har sina unika säkerhetskopior mm
    *Google konto/säkerhetskopia
    *Filöverföring till externa HDD/redundant kopiering av lagringen.




    Vet inte om man kan köra Samsungs-PC programvara och spara en backup tillsvidare?
    Behöver skicka telefonen omg.
    Kan alltså inte hålla på den och göra en överföring till ersättaren tyvärr:

    (Det är ju sinnesjukt smidig överföring, tex när jag gick från Note 9 till S21an med Samsungs kloning.
    Allt följer med.
    Dark theme, appar, alarm, inställningar, mm förutom knox då som kräver lite manuellt pill)
     
  19. Kloppstock

    Kloppstock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    6
    Säkerhetskopiering är aktiverat, men den gör inga säkerhetskopior av någon anledning.
    Varför är "säkerhetskopiera nu" grayed out, det var den inte förr.
    Jag har inte wifi nej, men har boxat "använda mobildata"




    Screenshot_20220223-140851.jpg
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Hur länge har du väntat? Har du låtit telefonen ligga orörd på laddning i flera timmar på raken, förslagsvis när du sover?