Samsung S21-serien med exynos suger! Man lurar sina kunder(igen)!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 6 feb 2021.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Qualcomm passade på att höja priserna rätt ordentligt för SD865 i jämförelse med SD855. Har inte riktigt sett någon bra prisuppgift för SD888 ännu, men det blir ju sällan bra när en aktör blir dominerande, som tex Intel vs AMD innan Zen. Utvecklingen stagnerar och priserna stiger.

    Det finns fortfarande ett visst avstånd, men det har ju definitivt krympt i jämförelse med föregående generation. Lite som första generationen och andra generationen Zen från AMD.
     
    Kristy, eastbound, Dockland och 2 andra gillar detta.
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det ryktades väl att Samsung går mot Exynos helt (om det hade med något patent att göra, vill inte skapa en trådsanning här men tycker jag läst om det någonstans, skrev han lite luddigt) :)
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Finns ett ord som är användabart i denna tråden, källkritik.
     
    Timpppa, zero, Dockland och 3 andra gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    För övrigt så ska man inte använda AnTuTu överhuvudtaget, då diskvalificerar man sig själv på en gång.
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Rensat ett par inlägg som faller under eller väldigt nära till personagrepp, fler inlägg av den typen så stänger jag tråden omgående!
     
    Themaster_82, marr, bernard och 3 andra gillar detta.
  6. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Tycker tråden skall låsas oavsett. Trådskaparen har uppenbara problem med att andra har åsikter som inte faller hen i smaken.
     
    sydeu, demonen, Droid_269 och 8 andra gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du vill låsa tråden, men det är alltså jag som har problemet med andras åsikter? Den logiken är ju fullständigt befängd. Det är ju du som vill tysta mina åsikter! Jag har inga som helst problem med andra åsikter, tvärtom så uppmuntrar jag dem. Det är åsikter som skapar diskussion och det är det jag vill ha.
    Jag anser att källan är trovärdig, men det står var och en fritt att visa att jag har fel. Kan du visa att min källa är fel?
     
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Du har ju upprepat samma mening 1000 gånger snart utan att själv äga nån av modellerna , min källa är jag själv. Du hävdar att alla som köper exynos modellen är lurade? Eller missförstår jag dina 50 inlägg om det?
    Jag köpte min s21 med full förståelse om vad jag lade pengarna på. Så kommer du å säger att alla är lurade? Sansa dina känslor.
    Den dagen du har egna erfarenheter så kan jag kanske lyssna på dig. Just nu är du bara ett troll som försöker få uppmärksamhet. Trevlig kväll
     
    Puttesson, Dockland, katho och 3 andra gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Din källa saknar trovärdighet. Min källa jobbar med att testa mobiler professionellt och har så gjort i åratal. Du kan verkligen inte skriva ett inlägg utan att hoppa på mig som person, eller hur? Och du kallar mig för troll. Jösses.
     
  10. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    [QUOTE
    Ara... Jag kan ha missförstått din ålder, jag har fått för mig att du är en medelålders "hen'? Men förmodligen lite äldre? Jag blir lite förvirrad för du beter dig som en nykläck rebellisk tonåring..vart exakt hamnar du enligt min analys?
     
    katho och marr gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Då kan vi konstatera att du är fullständigt oförmögen att hålla dig till sakfrågorna. Du pratar mycket hellre om mig. Hur smickrande det än är så är det inte därför jag startade tråden.
     
  12. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Min direkta samt spontana känsla är att du har misslyckats fatalt med planen för din tråd. Men det endast min åsikt . Det enda du har är 1st video från Youtube...ingen egen erfarenhet . Du måste väl ändå förstå att även om du försöker verka trovärdig så fallerar det på egen erfarenhet. Platt fall för mig iaf
     
    marr gillar detta.
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tvärtom, tråden har utvecklats precis som jag förväntade mig. Att du skulle ägna dig mer åt personangrepp än åt sakfrågor har inte förvånat mig det minsta.
     
  14. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Typiskt att tråden ska spåra ur. Kan vi lugna ner oss igen?

    Jag tror inte att Mrwhosetheboss sitter och ljuger. Det är ganska känt att Exynos varianten är sämre när det gäller GPUn.
    Men det handlar också om att sätta lite kontext i det hela. Förra året var Exynos 990 en ren katastrof, med sämre prestanda överlag samt betydligt sämre batteritid.

    I år finns det inte alls sådana skillnader. Som han själv säger så är batteritiden likadan, och vid mer CPU-tunga benchmarks så har Exynos tom en fördel ibland.

    Självklart förtjänar Samsung kritik att det ens finns några skillnader. Men medans förra årets Exynos 990 var en rak "örfil" för konsumenter så tycker jag inte alls 2100 är det. Jag hoppas Exynos fortsätter existera då det skulle vara grymt tråkigt om Qualcomm förblev den enda spelaren i android världen.

    Angående kameran verkar också Samsung själv jobba på det:

    (1) Tron på Twitter: "Regarding S21 Series SW Update From Samsung Members @UniverseIce @Golden_Reviewer In the case of cameras, case software that generates heat in some scenarios during use has been optimized and included in the SW Update that began distribution yesterday. (1/3)" / Twitter
     
    Kristy, jnsson och Ara gillar detta.
  15. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Ursäkta men var är personangreppet?
    Hur lättkränt är hen?
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Och du fortsätter i samma stil. Ägnar dig åt att hoppa på mig som person istället för att diskutera sakfrågorna. När tänker du sluta med det?
     
  17. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Har du tänkt svara på min fråga eller bara spela " offer "?
     
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag diskuterar sakfrågor. Om du vill diskutera sakfrågor så går det bra. När du ägnar dig åt att hoppa på person så kommer du inte att få något svar. Är det tillräckligt tydligt?
     
  19. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    "Och du fortsätter i samma stil. Ägnar dig åt att hoppa på mig som person"

    Du får gärna peka åt rätt håll för jag har inte en aning om vad du menar. Du verkar dra på dig offerkoftan lite väl lättvindigt ..
     
  20. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Har inte läst genom hela tråden här men mitt antagande är att TS endast hänvisar till Mrwhosetheboss senaste video om S21 Ultra Exynos vs Snapdragon.

    Problemet här blir ju att han gjort fel i sin video och de tester som han genomfört har inte heller gjorts på ett vetenskapligt korrekt sätt. Först och främst kontrollerar han temperaturen på telefonerna genom AnTuTu, han skulle ha gjort detta med en temperaturpistol. Vidare skulle han även ha gjort testet med ytterligare en S21 Ultra (Exynos) för att se om han får samma resultat på den. Det går inte riktigt att få ett pålitligt svar med en sådan liten provstorlek, jag menar han är trots allt en youtuber som omsätter miljontals pund per år så det är väl självklart han har råd att få tag på ytterligare en telefon för att säkerställa att det inte är en engångsföreteelse.

    För det andra så bör han även själv ha forskat hur andra ägares telefoner agerar i sådana situationer. I hans fall sitter Exynosmodellen på runt 40°C i viloläge och det finns mycket annan empirisk information som pekar på att något i hans testning har gjorts på fel sätt eller så är hans telefon skadad. Se bild:
    View: https://i.imgur.com/SvZrDzL.png
    och
    View: https://i.imgur.com/rgmXq1J.jpeg


    För det tredje redovisar inte Mrwhosetheboss i fall Exynosmodellen skulle ha genomfört en uppdatering eller liknande i bakgrunden. Enligt videon genomförde han endast detta testet en enda gång från idle, därför kan slutsatsen dras att det finns obesvarade frågor som han valt att inte besvara. Ett sådant här test måste genomföras flera gånger för att säkerställa att resultatet går att återskapa flera gånger om.

    Sistnämnt är det intressant att Exynosmodellen drar lika mycket batteri och genererar mer värme på samma gång som Snapdragonmodellen. Följaktligen bör han även redovisat vilka SW versioner telefonerna.

    Slutligen, Golden Reviewer har svarat på Mrwhosetheboss test och kommer fram till att temperaturmätningen som Mrwhosetheboss kommit fram till inte är pålitlig. Golden Reviewer on Twitter: "That being said, I'm not saying Snapdragon isn't better than Exynos. My previous test actually showed that it is indeed a little bit better. However I feel this 68C vs 43C claim is quite misleading." / Twitter
     
    Puttesson, tswfootball, Kristy och 3 andra gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.