Diskussion: YouTube-recensioner Galaxy S21 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av night77, 12 jan 2021.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skrev ett inlägg här gällande den tossiga temperaturdiffen: Samsung S21-serien med exynos suger! Man lurar sina kunder(igen)!

    Bäst är förmodligen att kika på videos som använder Samsungs verktyg "PerfZ" vid jämförelserna, eller CPU Monitor, som inte verkar skilja sig åt från PerfZ för temperaturangivelsen från vad jag kan se (se inlägget ovan). Värdena i AnTuTu (och många andra verktyg) är inte jämförbara med Snapdragon-värdet vad gäller tempen. Det är en betydligt mindre skillnad mellan SoC:arna i praktiken än vad AnTuTu visar.
     
    Last edited: 6 feb 2021
    night77 och psp123 gillar detta.
  2. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Nytt test verkar visa att S21U (exynos) värme problem är kopplat till "enhanced processing".
    När man har denna funktion på så går processorn i högvarv och blir överhettad vilket har motsatt effekt och gör telefonen långsammare.
    Så om ni har Enhanced processing på, stäng av den. Den hjälper inte telefonen i nuläget.
    Jag börjar också misstänka att Mrwhosetheboss senaste video kan ha visat så pass dåligt resultat för exynos för att han hade denna funktion påslagen(gissning dock).

    [Uppdatering] Såg nu att detta faktist var Snapdragon 888 modellen???
    Nu är jag väldigt förvirrad. Så snapdragon 888 modellen har också kraftiga värmeproblem?


    View: https://www.youtube.com/watch?v=iyO5UdXRMJ8
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    "Enhanced processing" är inaktiverat som standard på Exynos i alla fall, så krävs ju att man manuellt aktiverar funktionen för att det skall bli ett problem, och det står ju också att telefonen kommer dra mer batteri med den aktiverad (...eller som de skriver på svenska "mer batteriladdning går åt" hehe).
     
    night77 gillar detta.
  4. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Jo. Men han slog på den inför testet, men det verkar som att det hade en negativ effekt.
    Så man blir fundersam om detta är varför det är så stora skillnader mellan olika youtubers tester.
    Vissa har den påslagen och andra inte och dom som har det har fått väldigt dåliga resultat.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det verkar vara en rätt märklig funktion. Jag vet inte riktigt vad syftet är om man inte kan mäta ett bättre resultat med den aktiverad. Borde kanske legat under utvecklarinställningarna i stället, om funktionen inte är redo för skarpt läge.
     
    night77 gillar detta.
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Bra test med low light på videokamera mellan Exynos 2100 vs Snapdragon 888 ..

    Exynos verkar vara sämre .. men kan också handla om hur Samsung valt att göra "tuningen" av mjukvaran, tror inte det har med HW att göra..


    View: https://youtu.be/SnN1PpIEIn4
     
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kul diskussion mellan SuperSaf & Thunder E .. de pratar om S21 Ultra med Exyos 2100 vs Snapdragon 888 ..

    Undrar hur MYCKET fick de betalt från Samsung för sånt ;)


    View: https://youtu.be/3vImlw-VK9c
     
  8. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Det här är för mig en av dem bästa testerna mellan Snapdragon 888 vs Exynos 2100.
    Först och främst är den gjord av en amerikan, så om han skulle vara bias i fördel för snapdragon så ser det inte ut så i testet vilket får mig att lita på testet mycket mycket mer.
    Han testar ren spelprestanda och benchmark prestanda samt värme och ett litet batteritest på slutet.
    Den här killen är även känd för att vara den personen man ska lyssna på när det kommer till spelprestanda på telefoner. Med andra ord, han är bäst på det.
    Resultatet visar att dom är så gott som identiska i prestanda. Dom har samma fps i dem flesta spelen (SD888 har något bättre i Genshin impact och Exynos hade något bättre i ett annat) och då får man ha i åtanke att exynos inte är optimerat för Genshin impact (enligt skaparna själva).
    Dom har samma resultat i benchmarks. Exynos är 05-1C varmare vilket är knappt märkbart och telefonernas batteri tog slut exakt samtidigt.
    Så slutsats. Båda telefonerna presterar lika bra på alla sätt. Dom blir så gott som lika varma och dom har samma batteri liv.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=n-TQRnI23UM
     
    spigen, slangBellan och night77 gillar detta.
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Fast när han och SuperSaf pratade för en vecka sen i en podcast så lät han som Snapdragon var MYCKET bättre än Exynos .. jag litar inte ett dugg på nån av de, det är mycket skitsnack från alla parter, det är vad folk tycker med sina inlägg här och på olika forum som jag litar mer på.
     
  10. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Nja. Det var mer SuperSaf som var negativ mot Exynos modellen och det kan helt och hållet handla om olika förväntningar/krav på telefonen. Så mer personlig åsikt än fakta.
     
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ja men om du hörde killen från USA först.. han bara "awsome" battery life .. medan SuperSaf bara tittade som avis på honom trots att den videon du lagt här visar att det finns ingen skillnad!! ..

    Alltså sånt skitsnack gör ingen bra intryck hos mig, jag menar om jag ska lita på något så ska det vara egna personliga tester som folk delar med sig här. Allt annat kan handla om vilseledande information.

    Nu väntar jag på min S21 Ultra.. den har inte skickats än :(
     
    Droid_269 gillar detta.
  12. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    night77... amerikanska killen hade inget att jämföra med(hade inte exynos modellen än) så han var bara nöjd med vad han hade upplevt med snapdragon versionen. Så det handlar om personliga åsikter.
    Vi har sätt samma här på forumet att vissa tycker att telefonen har grymt bra batteritid medans andra säger att den suger.
     
  13. Toss3

    Toss3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2018
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    287
    Förstår inte riktigt - den där videon bevisar ju inget som inte golden reviewer redan säger i sin video? Trots clickbait titlen för andra videon så säger han ju aldrig att Samsung skulle ha fuskat, utan att det är third party plugins som rapporterar fel fps för spelet. Slår man på gpuwatch meddelar pluginet korrekt fps och det gäller såväl 24, 30 som 60 fps.
     
  14. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Som jag förstår det så visar den bara fel på 24 och 30fps, men jag kanske har fel där? Dock så finns flera som testat Genshin mellan dom två som Gary från SpeedTest G.
    Han kom fram till samma att snapdragon ligger några fps över exynos men inget markant.
    Och jag tror inte att någon som Gary gör fel med tanke på att han är experternas expert när det kommer till prestanda i telefoner.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=AdU3nhaRDP0
     
  15. Toss3

    Toss3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2018
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    287
    Tror inte han gör fel, men troligtvis litar han blint på den fps han får via sina verktyg. Genshin verkar för tillfället rapportera fel fps om man inte slår på gpuwatch på såväl Exynos som snapdragon S21 Ultra. :)
     
  16. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Så med andra ord så är det bara gpuwatch som visar korrekt medans alla andra cpu/gpu övervakningsprogram som dom andra använder visar fel.
     
  17. Toss3

    Toss3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2018
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    287
    Exakt. Och gpuwatch är ju verktyget Samsung själva utvecklar och rekommenderar så tror inte det varit frågan om fult spel, utan bara något i spelet som inte fungerar så bra med Samsungs telefoner.
     
  18. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Här ser man.. Ytterligare ny jämförelsetest mellan Exynos 2100 och Snapdragon 888

    Jag hoppas här o nu slutar cirkusen om just S21 Ultra och dess prestanda med olika chip..


    View: https://youtu.be/yuNNmf2gIRc
     
    tswfootball och Egil gillar detta.
  20. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Yes såg det precis. Och det motbevisar Mrwhosetheboss test, eller snarare bevisar att något gick galet i hans testning. För det här testet stämmer mer överens med vad alla andra kommit fram till också.
     
    demonen och night77 gillar detta.