Xiaomi Mi Laser Projector

Diskussion i 'Android TV' startad av flipp, 18 mar 2019.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ett problem med dom allt större tv apparterna blir att de blir alltmer svåra att frakta och bära/installera osv... så finns ju en viss begräsningar där..jämfört med en projektor...

    Enligt undersökningar när dom frågar vad dom är mest missnöjd med sin nya tv är det dock storleken, vad jag är mest missnöjd med är storleken på min 65 tums Panasonic som ärligt känns för liten...trodde steget från 55 till 65 skulle upplevas större... Vissa hävdar man inte ska bry sig om annat än upplösning och storlek när man köper tv kanske ligger något i det... beror dock på hur nära man sitter tvn.. i sovrummet hade nog 65 tum känns större helt klart..

    Nästa tv jag köper kommer bli större helt klart och storleken är anledningen till att denna tv kommer förmodligen bli min sekundära "sovrums" tv inom den närmaste åren...såvida priserna på större tv apparter fortsätter att sjunka dvs..
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Innan jag köpte min nya Panasonic Oled tv så övervägde jag en laser projector...
    Det var denna tvn jag igentligen ville ha


    View: https://www.youtube.com/watch?v=VrbpKHL6aTA


    men den tror jag kostar runt 200 lök.. eller något liknande... är sjukt dålig yield på 80 tummare plus antar jag...

    jag var medveten om att jag verkligen vill ha något större än 65 tum.. men även om man skulle krupit till korset och valt en lcd istället för oled... men vad jag kunde se då fanns de inget vettigt allternativ under 50 000. alltså en bra bit över min budget. Redan 2012 innan LG skulle släppa sin första OLED så hade jag medvetet väntat i flera år med och använt tjock tv för jag ville slippa köpa plasma... när de släppte oled tvn blev den bra mkt dyrare ön jag trodde hade en budget på 30 till 40 ... men tror den kosta runt 180 000... och det var ju självklart helt orimligt...så fick krypa till korset... panasonics plasma som serie som släpptes det året fick väldigt bra betyg... så fick bli panasonic plasma...

    Sedan har utvecklingen gällande teknik/pris/produktion gått väldigt långsamt sedan 2012. Att LG har monopol på LG panaler för TVs är givetvis en bidragande orsak... men jag hade nog inte väntat mig att det skulle dröjja så länge innan dom kom ner i pris... 55 tummare oled idag har väldigt bra pris... men stort steg i pris om man vill ha 65 tumare... ännu större kliv om man vill ha över 65 tum...

    större storlekar tror jag blir nästa "3D" vad gäller tv...det är allt större storlekar som kommer sälja framöver... Rent bildmässigt är min Panasonic i stort sett perfekt... men ja större storlek blir ju givetvis en helt annan upplevelse...

    efter mina efterforskningar var det hur som helst denna projektor som var bäst.

    VAVA 4K Ultra Short Throw Laser Projector

    Den har bättre ljusstyrka än de andra..

    Hur som helst...det blev ingen laserprojektor..mest pga ljusstrykan.. men tror utvecklingen kommer gå snabbt.. redan i år och även nästa år kommer vi se stora framsteg vad det gällade ljusstryka..
    Laser projektorer har även potential att vara billiga att tillverka i framtiden... till skillnad mot en stor tv..

    Så jag kommer absolut hålla ett öga på laser projektorerna.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=iLQkNB2FRo4
     
  3. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34
    What you need:**

    1. A pc
    2. A USB stick bigger than 1 gb
    3. Your projector and your remote

    **How to prepare the usb stick:**

    1. Plug in the usb stick
    2. Format the usb stick to fat32 ( should be the default format option)
    3. Download the files from [here](formovie – Google Drive)
    4. Put the 2 files you have downloaded ( *formovie\_update-anglee* and [*update-anglee.zip*](https://update-anglee.zip)*)* in the root directory of your usb stick (the rood directory is the first directory you see when you open the usb stick)
    5. Eject the usb stick

    **How to update the projector:**

    1. Unplug the power cable from the projector (support only mentioned to unplug the powercable, I unplugged everything for good measure)
    2. Remove the batteries from the remote
    3. Plug the usb stick in the back of the projector
    4. Press and hold the "Enter" and "Home" button ( [this two buttons](
    View: https://imgur.com/a/uVB8RAR
    ) )
    5. Plug the power cable in and keep pressing the buttons

    The projector should now be in update mode, you should see the update bar moving, you can now relase the two buttons

    6) When the update bar is complete the projector will reboot, As soon as you hear the projector powering off unplug the usb stick. This step is not mentioned by the support but when I left the usb stick plugged in the projector kept not working, so I redid the whole procedure and removed the usb stick as soon as I heard the projector powering off

    7) Now you will have to set up the projector as it was new and the external sources should be working
     
  4. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34
    Last edited: 16 okt 2020
  5. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34
    Söker efter tips på ust duk. Finns flera varianter som kommit ut.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har första versionen äkta 4k? Är du förresten nöjd den? Ser att den kostar 15k nu på netonnet. Är lite småsugen på att skaffa en.
     
  7. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34
    Jag är riktigt nöjd. Speciellt sedan den nya uppdateringen. Då netflix certified blev av. Annars tillsammans med en Nvidia shield pro. Bilden är magiskt bra på en vit vägg. Dock så kan färger uppfattas som urvattnad på dagen med mycket ljus i rummet utan en speciell duk för den typ av ultra short throw (ust). De kostar en del men gått ner i pris rejält redan.
     
  8. Waderx86

    Waderx86 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Köpte denna projektor i december förra året. Sen kom de en uppdatering. Ock då slockna hmdi portarna. Är de problemet löst nu ? :)
     
  9. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34
    Det löstes efter ~5 dagar med en påtvingad uppdatering. Sedan dess har det kommit flera nya uppdateringar samt även nu stöd för Netflix och HBO.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Inet säljer en nyare version av denna projektor med namnet Formovie Laser TV 4K. Undrar om man vågar sig på ett köp. Vi har en stor vit vägg i vardagsrummet där den nog skulle göra sig bra. Dock bara 1 års garanti. Vore olyckligt om den slutar fungera efter 1-2 år. Trots allt en hel del pengar (17 990 kr). Någon som har input?

    Formovie Laser TV 4K Cinema 150" - Inet.se
     
    Knasgubben gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förmodligen rätt lik - bägge bygger ju på ALPD 3.0 från Apptronics även om denna är från 2019, så den underliggande tekniken är densamma : Xiaomi 4K UST Projector Review. Rätt matnyttig recension.

    Det finns också en nyare version av ALPD (4.0) man kanske kan kika efter.
     
    flipp och Poulgrym gillar detta.
  12. Knasgubben

    Knasgubben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    Den där Formovie (tror att det är den) finns för 7000 på Aliexpress. Kan det stämma? Skulle man våga chansa?

    Har chansat förut på Aliexpress och det har gått hur bra som helst men då har det bara handlat om ett par tusenlappar..
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Länka gärna för hittar den inte till det priset när jag sökte på ali nyss. Eller menar du Formovie Dice som är en helt annan projektor?
     
    Knasgubben gillar detta.
  14. Knasgubben

    Knasgubben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ser att butiken inte har någon feedback vilket låter väldigt suspekt: "0.0% Positive feedback". Känns nästan garanterat att detta är fejk. Finns ingen annan handlare som är i närheten av att sälja den till samma pris.

    Något som är konstigt oberoende av om butiken är legit eller inte är att jag inte får upp träffen ovan när jag söker efter formovie på aliexpress. Har varit med om det tidigare också, att massa produkter inte kommer upp när man söker på aliexpress. Vet inte var det beror på.
     
    bernard och Knasgubben gillar detta.
  16. Knasgubben

    Knasgubben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja jag noterade också att det inte fanns några omdömen. Är väl säkert något fuffens som du säger..
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vi har fått hem formovie 4k nu. Vi projicerar en 100" stor bild direkt mot en vit vägg i vardagsrummet. Har inte haft projektor tidigare och har inte några riktiga referensramar men både jag och frun har blivit helt golvade av bildkvaliteten. Om rummet är hyfsat mörkt blir det en riktigt skarp och ljusstark bild. Ljudet är också väldigt bra från den inbyggda högtalaren. Vi har en Sonos Playbase till TV:n men den inbyggda högtalaren i projektorn är inte långt efter faktiskt. Den inbyggda fläkten låter en del i ett tyst rum men märks inte alls så snart man kollar på serie eller film.
     
    Knasgubben, General Kaos, milky81 och 3 andra gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, roligt! Har du fipplat något med inställningarna, eller var bilden bra "out of the box"?
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har inte fipplat med inställningarna mer än att rätta till så kanterna blir symmetriska och raka. I våra ögon är det riktigt bra out of box. Ska dock testa bildinställningarna senare och se om det går att få ännu bättre.
     
  20. Knasgubben

    Knasgubben Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Kul! Var köpte ni?