Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    D.v.s. det som Google skrev i bloggen och vi redan diskuterar här i tråden, inget annat?

    Personligen tycker jag det är bra att det gick så snabbt för dem att komma fram till att det inte låg någon ekonomi i egen spelutveckling så det inte fortsätter bränna pengar och ta resurser från plattformsutvecklingen.
     
    katho, eastbound och Dadde gillar detta.
  2. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag har funderat lite också hur det bli om de skulle lägga ner (vilket jag inte heller tror) och att behöva ladda ner spel och tänka på lagringsutrymme känns verkligen inte lockande. Men de andra tjänsterna för strömmande spel kommer förhoppningsvis finna kvar och bli bättre även om Google skulle kasta in handduken.
     
    Dadde gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror inte det funkar i längden med bara tredjeparts utvecklare. Hur hade det gått för Netflix om de inte hade gjort eget innehåll?
    De brände stora belopp på det, men på sikt var det bra.

    Ja det är dyrt, Microsoft köper egna studios också.
    Inom kort kommer dessutom Amazon Luna:
    Amazon Luna – Cloud Gaming Service

    Men okej, Google kan i och för sig licensera ut tekniken eller sälja den. Tyvärr tror jag det kanske blir som Google+ eller Google Glass.

    Har lite svårt med att de startar så många grejer men sällan går linan ut.
     
  4. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Här är faktiskt en jättestor skillnad: pga 3e parts titlarna som strömmades kunde Netflix se att "folk vill titta på kvinnor i fängelse - vi gör en serie om det". Ska se om jag hittar artikeln, men det stod att många hitserier kommer från det att dom haft data på vad folk tittat på och sedan baserat på det gjort serier. Lite som amazon gör med produkterna som dom säljer i sitt eget namn: det går åt massor med digitala köksvågar, låt oss tillverka en egen.

    Google har inte samma datamängd, eller så är det baserat på datat som dom kommit fram till att alla bara vill spela Ubisoft-spel :) Sedan tror jag spel är bland det svåraste att få till för att få en riktig hit, det finns så många som gör spel.
     
    Johnh3 gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    I och för sig. Jag misstänker att alla spelstudios kan gå ihop för att starta en egen ”molntjänst” för spel. Då slipper de betala för en mellanhand, Google i det här fallet och kan ta vinsten själva.

    Det är väl lite det som har hänt i TV området. Såvida inte Google har någon unik teknik för molnspel. Men man får helt enkelt se hur det går.
     
    krpes gillar detta.
  6. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    I fallet med molnet så lönar det sig ju ofta att ha en mellanhand som Google, Amazon eller Microsoft istället för att själv hålla i servrar och tjänster och allt vad det innebär.
     
    katho gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja det kan väl vara räddningen kanske. Men som sagt man får avvakta och se hur det går.
    Har lite svårt att vara positiv just nu bara genom att Google slog så stort med Stadia med ett event etc..:)
     
    Last edited: 8 feb 2021
  8. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag kan inte låta bli att tänka att det inte helt går att jämföra med tv-streaming heller pga. den stora tekniska skillnaden. Olika Streaming-platformar gör det olika bra men att leverera serier som buffrar är betydligt lättare. För Ubisoft och EA hade det inneburit att köpa en massiv mängd plats i data-center världen över, eller bygga egna, för att leverera "latensfri" gaming.
    Inte speciellt orolig för att världens spelutvecklare ser en vinst i att gå ifrån mellanhanden på samma sätt som HBO och Disney gör. (Visste inte riktigt vem jag borde citera för att skriva detta).

    Exklusiva spel är viktiga för konsoler där man ska motiveras för att köpa lådan först och spelen därefter. Jag köper argumentet att streaming inte behöver det i längden då det är så lätt att hoppa emellan plattformar vid behov utan att förlora sitt bibliotek.

    Jag har tidigare resonerat att jag har ett PS5 primärt för Sonys spel och när Stadia är ikapp med grafik så blir det min platform för tredjeparts-spel. Mindre oro för lagringsutrymme.
     
    Last edited: 8 feb 2021
    eastbound, kirkx10 och F-Forward gillar detta.
  9. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Stadia får uppmärksamhet iaf,
    precis när Terraria blivit ålderklassat för Stadia och verkade nära release så drar en frustrerad utvecklare tillbaka allt då han samtidigt blivit av med sitt gmail sedan 15 år, youtubekonto och alla digitala köp och inte fått någon hjälp av Google på tre veckor....

    De behöver ingen egen utveckling och klarar sig tydligen bra utan några små löjliga independentstudios heller. *facepalm*

    Terraria developer cancels Google Stadia port after YouTube account ban
     
  10. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag känner att hela den här diskussionen är lite av ett frågetecken. För det första undrar jag varför han har haft spelets officiella Youtube-konto knutet till ett Google-konto som han använder privat (nej jag skyller inte på honom, men det är konstigt för mig). Det känns också som att något saknas.
    Jag tycker att hans konsekvens mot Google är lite barnslig, men jag tycker också att det suger att Google inte har någon mänsklig support som kan svara honom om så är fallet.

    Tittar man på Reddit är det flera användare som blockeras från Playstation Network dagligen och "ingen av dem har gjort något fel". Allt som allt, tråkigt för dem som var sugna på spelet, synd att Google (och andra big-tech) inte sköter sådana ärenden och intressant att så många företagsledare tycker att det är professionellt att hantera sådant på Twitter. Han förklarar iaf sin anledning (vilket Google i berättelsen inte gör), men hans potentiella kunder kan nog känna sig lite besvikna på att han gör så.

    Tillägg: går igenom utvecklaren perspektiv mer ingående Could Terraria Be Cancelled For Stadia? - UPDATED
     
    Last edited: 9 feb 2021
    eastbound, Dadde och Albin N7 gillar detta.
  11. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Här lite mer: Could Terraria Be Cancelled For Stadia? - UPDATED Men känner också att Googles B2C är ganska dåligt om man har problem, men alla storbolags (Google, Amazon, Sony, Microsoft, Facebook) support verkar fungera mindre bra. Bla skrev en på reddit om hur han förlorat Sony grejer för 11800$ - dvs han hade Sony TV, PS med massor av spel osv. Men problemet var en Vita som han tog med sig på en jobbresa till Taiwan, och spelade där. Kontot stängt: tagit med sig en konsol till en annan region, dvs exporterat innehåll vilket är förbjudet... Han sade sig ha varit med tekniker från Indien och snackat i flera omgångar under en vecka, till slut hade han tagit det till small claims court i Kalifornien men pga Kalifornien lär ha dåliga lagar så kunde Sony kräva att det flyttas till deras county och då skulle det ha kostat honom minst 4000$ att driva vidare så han lade ner det.

    + många maffiga likande historier. Men alla är inte oskyldiga utan har gjort ganska mystiska saker.
     
    Bakken gillar detta.
  12. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Att jämföra med glasses ser jag personligen ingen poäng med. Jag tror att dom kommer satsa på detta , har svårt att se att man plöjer ner så hör stora pengar på nåt utan att ha en tydlig plan och vision. Att jämföra det med en app känns inte helt rättvist hemmet enligt mig. Time will tell.
     
    Dadde gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja att de har plöjt ner stora pengar är helt klart. Fast det gjorde Microsoft också med Windows Phone och Nokia. Men de gjorde sig av med rubbet ändå. I slutändan tyckte de användarna/marknadsandelarna var för små, trots att de lovade så länge att inte överge användarna.

    Huruvida Google gör får vi som sagt se. Jag hoppas Stadia trots allt överlever. En motvikt mot Sony och Microsoft på spelmarknaden är nog bra.:)
     
    Dadde och eastbound gillar detta.
  14. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    När jag läste ditt inlägg tänkte jag "Räkna inte bort Nintendo"... Sen slog det mig: Tänk vilken succé det skulle bli om Google och Nintendo börjar samarbeta, Google står för streamingteknologin+infrastrukturen och Nintendo står för spelutbudet.

    Det finns massor av människor som väljer bort Nintendo Switch för att de inte kan eller vill ha fler än en konsol, men nu när Stadia börjar pre loadas i nya TV-apparater osv innebär det en enorm marknad som de tillsammans skulle kunna nå.
     
    Dadde, krpes, Johnh3 och 2 andra gillar detta.
  15. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Ja alltså, r/Playstation är fullt av skräckexempel. Såg också den du nämner och den verkar ju riktigt legitim. Ibland tänker jag också att det saknas info på andra dock. Det är så lätt att ta allt på första info.
    Det är dock trist att de rikaste företagen inte kan lösa support. Kan kanske tänka mig att det är svårt att upprätthålla med miljontals kunder världen över, men nått måste de kunna lösa.
     
    krpes gillar detta.
  16. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nu är Borderlands 3 på rea igen. Inte lika galet lågt pris som sist, men det kan vara värt en titt på de olika utgåvorna (kan tyvärr inte se det svenska priset då jag redan köpt spelet).
     
    Dadde gillar detta.
  17. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Det går att få ny kod igen för Stadia Pro 3 månader gratis om man har en Chromebook som är nyare än juni 2017 här:

    Chromebooks Come with Perks - Google Chromebooks

    Tyvärr kan jag inte bruka den då jag redan använt en 3 månaders gratis-kod tidigare.
     
    Dadde, kirkx10 och Mr. Ofi gillar detta.
  18. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Synd att inte Diablo II remaken kommer till Stadia. Hoppas verkligen Diablo IV kommer så småningom i alla fall.
     
    Mr. Ofi och Dadde gillar detta.
  19. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Hade lite hoppats att "Project Hailstorm" som dom hittade i Stadia APK:n skulle ha haft något med Blizzard att göra. Men ingenting om Stadia igår alls på Blizzcon, lite synd :/
     
    Dadde och kirkx10 gillar detta.
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hoppas innerligt Google får ordning på tjänsten så man kan fortsätta använda den istället för att behöva köpa sig en dator dedikerad för spel.

    Gillar absolut tanken med Stadia men man tappar lite förtroende för Google med tanke på deras track record med att lägga ner tjänster.
    Stadia fast med spelbugg efter utvecklare avskedats
     
    milky81 och Albin N7 gillar detta.