Tips: Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 11 jan 2019.

  1. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Ja, det är också första gången detta händer mig. Lite fullt från Collector Bank att de använda det, jag tror inte man kan få cashback med andra kort heller i så fall.
     
  2. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    upload_2021-2-3_19-21-34.png

    Vad tror ni detta?
    De ska undersöka fix "stake" krav. Dvs. istället som idag där man ska låsa X antal CRO så ska man då istället låsa X fiat. Befintliga kunder kommer inte påverkas antar jag så som det tidigare har varit.
     
  3. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kanske utav samma anledning som det var med betalningar som gick genom Klarna för ett par månader sen. Ifall det finns många e-shoppar som använder sig av Collector så skulle man kunna säga det till Crypto.com att ändra på så att man får cashback.
     
    jerry84 gillar detta.
  4. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Kommer inte detta återigen påverka värde av CRO
     
  5. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ja, men möjligtvis åt positiv riktning eftersom om det blir fasta priser på korten. Det finns också chans att det kan bli negativt ifall prisen för korten blir mindre och man skulle kunna sälja sina CRO för att stake:a om med fiat istället.
     
    jerry84 gillar detta.
  6. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
  7. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Gav inte wirecard också ut visa-kort?

    Hur som helst så förstår jag inte varför folk tar det så personligt, hela kryptosfären är full av tveksamma exchanges och aktörer. Swipe.io är ytterligare en riktig scammig kortutgivare. Och de blockerar alla som yttrar något negativt på sociala medier. Och då samarbetar de ändå med Binance.

    Att Crypto.com ändrar sin staking till att vara fast belopp i fiat visar väl att det inte var särskilt hållbart.. bara att kolla på deras token.. 23% av max supply.. sjunker konstant..
     
    utor gillar detta.
  8. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Verkar som du tar det personligt också? Jag kan ju vända det du sa, och fråga dig varför du och andra kryptoskeptiker ska peka finger och säga att det är scam bara för att det rör sig om kryptovalutor.

    Crypto.com har inte ändrat sin staking till fast belopp. Om du läste ovan så ska de undersöka möjligheterna till det. Du tror fortfarande att de lever på att sälja korten eller? :D
     
  9. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Om American express sa "Lås upp 50 000SEK i 6 månader" och sedan menade att man kunde ta ut dessa pengar och göra vad man vill och sedan ha lounge access, spotify, netflix osv gratis livet ut.. då skulle jag ifrågasätta deras affärsmodell också.

    Så det har inte att göra med att det är krypto.
     
  10. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tur så inte är fallet då. Låser man upp sin stake hos Crypto.com så kommer man enbart ha cashback kvar, OCH som dessutom är kraftigt reducerat.
    Lounge access har man också kvar eftersom den fördelen är knutet till kortet.

    Något som är fel med det du sa också. Man får inte Spotify eller Netflix gratis. Det du får är en rabatt på avgiften du betalar i månaden, och det betalas tillbaka i form av cashback.
     
  11. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Rabatten motsvarar väsentligen hela avgiften, lounge access är inte en gratis tjänst att erbjuda. De ger dig massa fördelar, men det enda de kräver är att du låser upp pengar hos dom. Är inte en hållbar affärsmodell utan kan långsiktigt endast bygga på att fler och fler låser in pengar. Att det är crypto är irrelevant i sammanhanget. Ett kort som kräver att man låser upp 10 000kr skall betraktas likadant.
    Eftersom du är tidig in så funkar det nog bra, det är alltid de sista som ska in som förlorar på pyramiduppläggen.
     
    Hogge gillar detta.
  12. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nix, man behöver inte låsa in något för att få tillgång till lounge. Har du skaffat kortet en gång och sen väljer att gå ur efter 6 månader så har du fortfarande kvar lounge access.

    Du kan inte tro att Crypto.com kan gå runt enbart på sälja debitkortet eller?

    Orkar inte motbevisa er båda skeptiker. Jag påpekade bara att Crypto.com nämns som partner till Visa. Ville inte skapa ännu en debatt ifall Crypto.com är ponzi/scam/pyradmidspel...
     
  13. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag har varit intresserad av att fixa ett kort men jag är oerhört okunnig kring förfarandet sen med deklarationen.

    Blir det inte en mardröm sen att deklarera för allt om jag fixar ett kort och använder det som sitt dagliga visa kort?
    Om jag först köper massa bitcoin och kanske byter lite fram och tillbaka med andra valutor osv. Om jag tolkat det rätt ska all handel med krypto valutor deklareras för? Hur blir det med den crypto.com coin man får från dem måste den beskattas 30%?

    Hoppas någon här kanske kan övertyga mig att jag har fel:)
     
  14. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Läser jag det Skatteverket har listat som skattegiltiga transaktioner så hör inte cashback till ett utav dem. Men om du säljer eller byter din cashback till något annat då behöver du skatta det.

    Dvs om du behåller din cashback som det är, i CRO, då betalar du inget skatt förrän du ska använda det.
     
    Folketskebab gillar detta.
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Skatteverket tyckat att all valutahandel ska deklarareras med ett undantag: "Valuta som är avsedd för den skattskyldiges personliga levnadskostnader under tillfällig vistelse utomlands är alltså inte skattepliktig eller avdragsgill. Detta gäller även resecheckar och liknande. Med tillfällig vistelse avses normalt högst sex månader. Det är avsikten med innehavet som är avgörande. Därför är inte heller växling av eventuell överbliven valuta vid hemkomsten beskattningsbar."
     
    Folketskebab gillar detta.
  16. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Så teoretisk skulle man kunna ha kortet när man reser, men hur blir det om man nyttjar Spotify och Netflix erbjudandet, ska de också redovisas typ?
     
  17. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Eftersom cashback på Spotify och Netflix betalas ut i form av CRO så kommer du behöva skatta på det när du säljer det till annat krypto eller till fiat.

    Yes, kortet har i stort sett samma fördelar som Revolut exklusive de olika valutorna som Revolut stödjer. Dvs. du kan bara toppa kortet med euro tillskillnad från Revolut som har ett flertalet andra valutor. Dock så kan du ta ut mer pengar från ATM med Crypto.com samt att du inte betalar extra växlingsavgifter när du använder kortet på helgen.
     
  18. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Tack för svar, hoppas skatteverket ordnar någon form av automatisering i framtiden, känns tråkigt att det ska ligga på mig som individ att bevisa all handel för dem
     
  19. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Skatteverket kommer nog aldrig ordna sånt autmatisk eftersom detta betrakas precis som aktier/fonder. Det är väl samma princip som att man handla aktier/fonder på vanlig depå och man måste deklarera själv eller ladda ner K4. Det finns automatiserat tjänster för att deklarera Krypto köp och försäljning, men det kostar lite.
     
  20. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Om crypto.com skaffar sig banklicens eller ett lokalkontor i Sverige så kommer de nog ordna det. Men håll inte andan i väntan på det...
     
    Folketskebab och utor gillar detta.