Diskussion: Stora ekonomitråden - sparande, aktiehandel, fonder etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av cavveman, 5 sept 2016.

?

Vart sparar du pengar

  1. Avanza

    70,9%
  2. Nordnet

    14,5%
  3. Opti

    2,1%
  4. Lysa

    13,2%
  5. Savr

    5,1%
  6. Njorda

    0 röst(er)
    0,0%
  7. Bankkonto

    13,7%
  8. ISK, Fond på bankens sida

    20,9%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. Brynolf_85

    Brynolf_85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ingen aning vad bästa sättet är, själv använder jag Coinbase (Pro), sedan finns ju Kraken som ett annat alternativ. Dessa två är endast för köp/sälj av krypto men vill du investera i guld, olja mm. så vet jag inte vilken tjänst du ska välja, har inte själv varit intresserad av annat än krypto.
     
  2. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Köper du på Revolut så kan du inte ta ut det till andra wallets. Varför skulle du vilja göra det då?
    Jo, för om du har det på Revolut så kan de försvinna ifall Revolut konkar, eller om de utsätts för hackerattack. Men Revolut har nog smidigheten att det enkelt att köpa/sälja därifrån. Eftersom jag är biasad, så rekommenderar jag Crypto.com som dels är ett plattform för kryptohandel, men också har ett debitkorttjänst likt Revolut.

    Det finns en tråd här om det Crypto.com - Ett VISA kort med kryptovaluta funktioner m.m.
    OBS, finns några medlemmar i tråden som gång på gång vill säga att Crypto .com är ponzi/scam företag, vilket de inte är.
    Men om man oroar sig för sånt skulle jag isf rekommendera Celsius eller Nexo.

    Skrivit lite om båda här
    Tråden om kryptotjänster där man kan spara krypto/fiat och få sparränta
    Skulle kunna ta diskussionen vidare där också ifall du vill veta mer om dessa två. Men kort sagt så kan du du tjäna passivinkomst genom bara att ha dina bitcoin hos dem.
     
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Last edited: 9 feb 2021
    katho och msandstedt gillar detta.
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Bitstamp eller kraken. Överför dem direkt till en Cold storage för guds skull.

    Sålde själv mina bitcoins förra veckan, lite segt men men.
     
  5. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Bitcoins konstruktion bygger på att om man kontrollerar mer än hälften av alla noder där transaktions informationen lagras, kan man ändra som man vill.

    Tanken var väl att det inte inte skulle gå för en aktör att skaffa sig kontrollen över mer än hälften.

    Men vad jag har förstått så finns c.a. 2/3 av alla bitcoin miners inom fastlandet Kina.

    Med tanke på hur makten i Kina har närmast färdiga planer att införa en digital yuan, och har börjat "reglera" bort den privata konkurrensen - AliPay & WechatPay -, vad hindrar de från att helt sonika lägga beslag på alla inhemska miners och deklarera "All your Bitcoins are belong to us".
     
    katho, Oceanic och Clearminded gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 10 feb 2021
    Travolta och svenix gillar detta.
  8. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Man kan även köpa certifikat på Avanza, det kostar lite i avgifter dock. Fördelen är väl att man slipper risken att någon hackar kryptobanken och snor ens bitcoins. Jag har dålig koll så den risken kanske inte är så stor längre om man valt en bra bank?

    Avgiften varierar lite beroende på hur mycket du investerar.
    BITCOIN XBT - Handla i certifikat | Avanza
     
    BrearedsDea gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Det är ju fortfarande okänt vem som skapade bitcoin, dvs vem som släppte den där "manualen" på nätet för ett antal år sedan (2009?) som satte igång allt. Jag själv har haft funderingen om det kan ha varit någon statsaktör, typ CIA eller annan myndighet i något land som ligger bakom, i något större syfte som vi än så länge inte kan se.
    Det du skriver ovan blir ju därför mycket intressant. Vad tror du, kan det ha varit Kina som konstruerade bitcoin?
    Kinesiska statens förmåga på "IT-området" (hacking osv) är ju tyvärr oroväckande bra.
     
  10. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Ingen aning faktiskt, jag har inte lagt någon energi i att forska i det hela.

    Själva blockchain tekniken är intressant, och verkat kunna användas i tillämpningar där man inte behöver, eller inte vill ha en central databas, och där mängden transaktioner inte är hög.
    Typ fastighets register, har jag ett minne av något försök ska ha gjorts.

    Sedan att bitcoin m.fl. inte kan fungera som "pengar" hindrar inte att de kan användas som spekulations objekt.
    Det kan vad som helst.

    Bitcoin Energy Consumption Index
    (skulle vara intressant att se en motsvarande uträkning för t.ex. guld.)


    Kina verkar ha ett speciellt förhållande med bitcoin, dess huvudsakliga användningsområde verkar periodvis ha varit som ett (av flera) sätt för rika kineser att smuggla ut pengar ur Kina.
     
    Last edited: 10 feb 2021
    BrearedsDea gillar detta.
  11. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Igår blev det klubbat att pensionsförsäkringar nu ska kunna flyttas för max 600 kr i flyttavgift från 1 april i år.
    Är dock en del villkor kring vilka försäkringar det gäller. Men ett oerhört positivt besked!
    För mig skulle det enligt de gamla reglerna kostat ca 55 000 kr att flytta min pensionsförsäkring till Avanza, men snart kommer det alltså kosta max 600 kr :)

    Avgifter vid återköp och flytt av fond- och depåförsäkringar Finansutskottets Betänkande 2020/21:FiU16 - Riksdagen
     
    bernard, Das Erdbeerkuchen, svenix och 2 andra gillar detta.
  12. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag hos en annan arbetsgivare tjänat in en viss summa tjänstepension på avtal SAF-LO som hanteras av FORA där i sin tur pengarna förvaltas av Nordea. Jag har sedan ett gäng år tillbaka jobbat på ett annat företag där jag får ITP1 som hanteras av Alecta / Collectum.

    Min fråga är om jag kan flytta pengarna från SAF-LO och istället samla allt på ett ställe - Alecta / Collectum?

    @svenix@svenix du är väl pensionär har jag för mig, har du koll?
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det stämmer, jag är pensionär. Men jag har inte koll på din fråga tyvärr.

    Det finns oändligt många varianter på pensioner och villkor för dessa så man måste nästan alltid kolla upp i varje fall vad som gäller.
    Själv har jag haft flera olika arbetsgivare under min yrkesverksamma tid och nu får jag pension från sju olika håll. Alla med olika villkor och rutiner. Jag som är intresserad av ekonomi har fullt sjå att hålla koll på detta och jag tror inte att "en vanlig människa" har någon chans att hänga med på alla turer när det gäller pensioner tyvärr.

    Om du inte själv kan hitta svaret på bolagens hemsidor eller genom att ringa till deras kundtjänster återstår väl bara att ta hjälp av någon som är mer expert på pensioner.
     
  14. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Okej, inte så kul. Det är det jag vill undvika, jag vill få från så få ställen som möjligt sen plus att det är lättare att gå och omallokera då och då :)

    Ja jag får nog kontakta kundtjänst och fråga.
     
  15. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Synd att det endast gäller försäkringar från 2007 och framåt, men absolut ett mycket bra steg i rätt riktning.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det bästa är nog att börja med att fråga det bolag du vill flytta pensionen till om det går och vilka ev. avgifter det skulle innebära. Det är nog inte så bra att fråga det bolag du vill flytta ifrån eftersom de kommer att göra allt för att avråda dig från att flytta.
     
    bernard och milky81 gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    jag noterar en avgift på 2.5 procent. Nu kan man givetvis jaga lägre avgifter...detta blir dock på bekostnad på användarvänlighet och trygghet.

    Är svårt att hitta krypto leverantörer då syftar jag främst på de med plånböcker som har ett långt och trovärdigt track record..utan många kommer och går...just tryggheten känns helt klart värt 1 procent.
    Nu till avgörande frågan... täcks det av den statliga insättningsgarantin ?... i sånnafall är det värt 1.5 procent till i avgifter... då känns det ok med 2.5 procent...

    Något annat jag hoppas på om man köper via avanza är att de skickar till skatteverket så man slipper göra detta med blanketter ? någon som har koll på detta.

    revolut tar 2.5 procent för gratis användare och 1.5 procent för premium.. jag provade att köpa 10 kr i bitcoin nu med revolut och jag imponerandes av hur enkelt det var.. summan man har uppdateras varje sekund...

    Nackdelen med revolut är att man av någon anledning inte kan logga in på sitt konto någon dag...
    känns riskabelt att ha allt för stora summor där... annars gillar jag revolut.... Stora nackdelen är dock att du inte äger nycklarna till dina krypton... frågar ni mig finns det inga goda skäl till detta... utan detta tycker jag det är något de måste vara lyhörda på och lyssna in på krititken...löser det detta så är revolut perfekt... får man tillgång till nycklarna så spelar de ingen roll om revolut konkar eller att man inte kan logga in... jag vet inte om revolut har pratat om det... men känns som all kritik jag läser säger samma sak.. blir svårt... att hitta folk som vill investera mer än strunt summor om tryggheten inte finns där...

    Sedan är frågan om revolut ifråga köper bitcoin för pengarna man investerar eller om det använder detta som nån form av kassa... då de kanske kan föurtse prisutvecklingen med dess svängningar någorlunda...
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Håller på att läsa lite mer om bitcoin certifikat via avanza..så lär mig mer och mer...
    Men det verkar alltså som man har dessa certifikat på sin ISK ? verkar som deras certifikat har en förvatlingsavgift på 2.5 procent sedan har vi ju scablonskatt på 0.5 procent...

    Om jag skulle ha via etoro eller andra som har lägre avgifter måste jag ju betala full skatt på detta alltså 30%. ? om så är fallet om jag har förstått det rätt känns det som att köpa certifikat via avanza är det bästa... pga av den enda förmånliga skatt vi har här i sverige dvs ISK scablonskatten. Rätta mig om jag har fel.... Läste också på en annan sida att dekelration sker automatiskt..
     
  19. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Om du är ute efter bekvämlighet så är certifikaten det bästa. Om du är ute efter att äga riktiga coins då måste köpa det från nån kryptobörs. Men om du inte vill lära dig om hur det funkar då är det första alternativet bäst och enklast att börja med.
     
    bernard gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja som sagt har fortfarande inte fått svar på insättningsgarantin gäller... för certifikaten..eller vad som händer om företaget de teamat ihop med går i graven eller liknande... är väldigt lite info om detta på avanzas hemsida överlag... tänkte maila Niklas på avanzapodden och be dom om att snacka mer om detta i nästa poddavsnitt...känns aktuellt nu när Elon musk har satsat 15 procent av teslas kaptial i bitcon.

    Argumentet med att det är lägre avgifter med andra mäklare verkar ju inte hålla då de inte erbjuder ISK med scablonskatt...Finns säkert dom som vill riskera att inte bli beskattad.. men..i och med att scablonskatten såpass låg och förmånlig så är det lika bra att göra rätt för sig... så enda anledning är isåfall säkerheten med att du har nycklarna till dina egna coins (på gott och ont beroende på hur du förvarar dom). Ser fram emot svar hur man är skyddad på avanza...kommer sannolikt köpa nästa vecka... provköpte lite på revolut nu för 500 kr på skojj.