Xiaomi Mi Robot Vacuum robotdammsugare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av chraist, 8 aug 2017.

  1. alexelrey

    alexelrey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    292
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Fick äntligen hem min S5 Max (Consuela heter hon) och kör den just nu, underbar maskin, anpassar sig snabbt efter omgivning. Mina katter som är livrädda för dammsugaren är mer nyfikna på denna och ingen av dom har sprungit och gömt sig. En av dom ligger och sover i soffan nu. Nöjd!!
     
  2. jesper930

    jesper930 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Köpte en Xiaomi Mi 1C eller Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop som den egentligen heter på rea för 2000 kr. Har inte hunnit testa moppningen men dammsugningen var suverän och den missade ingenting. Aktiverar man experimentella funktioner så får man en karta över hela hemmet och kan sätta upp restricted areas.

    Bor på 85 kvm och dammsugaren uppgav att den städat 59 kvm. Hade den inte i badrum eller klädkammare och en hel del yta går bort till områden den inte kan vara på så som under diskbänk, garderober, bokhyllor och byråer med sockel. Så räkna med sånt när ni funderar på hur stort batteri er dammsugare behöver. Efter första dammsugningen, som skedde i standardläge, återstod 40 % av batteriet. Hoppas nästa dammsugning kan ske något snabbare nu när den har sin karta klar.

    Den låga höjden gjorde att den kunde åka in under vår låga säng där jag annars behövt lyfta sängen upp i luften samtidigt som flickvännen dammsugit under den. Fantastiskt!

    För den som är tveksam till robotdammsugare pga det höga priset så kan jag verkligen rekommendera att just nu slå till på den här modellen för bara 2000 kr. Batteriet räcker till de flesta lägenheterna, sugstyrkan är utmärkt med upp till 2500 Pa och moppen (som jag inte hunnit testa) har en vattenpump som kan ställas in i appen. Mycket funktionalitet för pengarna.
     
    alexelrey gillar detta.
  3. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Följer upp detta inlägg från 8 december lite om någon mer skulle råka ut för detta. Kontaktade Roborocks support för att se om man kunde få snabb hjälp genom dom. Men efter återställning av dammsugaren och att det inte hjälpte så fick jag lämna in den på lagning. Elgiganten skickade den till verkstad (i Danmark var det någon som sa). Så kom den tillbaka och som hade inte åtgärdat något. Men skickade med papper som visade att dom provkört den i en halvtimme utan problem. Väl hemma så startar den inte utan direkt samma felmeddelande, error 4. Jag kan se i appen att dom kört den på verkstaden utan problem. Dom hade städat många kvadrat. Men hemma vägrar den. Lämnat till Elgiganten igen så får vi se vad dom gör på verkstaden denna gång. Förstår att det är svårt för dom att åtgärda ett fel dom inte får upp hos sig.
     
  4. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Hej!
    Kanske helt irrelevant men har du mörk golv hämma där dammsugaren står?
     
    BrearedsDea gillar detta.
  5. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja men den har fungerar i typ 3 månader. Och när jag testar på olika ytor här hemma så vägrar den. Den försöker inte ens åka iväg. Har filmat det men vet inte hur jag enklast delar en film här om någon vill se?
     
  6. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Enklast är att du laddar upp på youtube som ej listad video och sen delar här. Då det är bara folk som har din länk kan se videon.
    Har du möjlighet att ta en närmare foto från cliff sensoren?
     
    BrearedsDea gillar detta.
  7. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ska klippa ihop de klipp jag filmat och göra som du sa. Har inte dammsugaren nu så kan inte fota cliff sensor men här visar dom vad cliff sensors är.

    S6 Max V Question
     
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Så. Denna länk bör fungera. Klippte ihop från innan första verkstadsbesöket och efter första besöket.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    nDre gillar detta.
  9. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Sådär. I onsdags kom den till Elgiganten igen och denna gång hade dom bytt cliff sensors och bumper. Den fungerade vid första försöket. Bara provkört några minuter men det är mer än den klarade första gången så nu verkar den fungera :)
     
    DroidJunkie och nDre gillar detta.
  10. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Min 2-åring till katt har fått för sig att han ska flytta på dammsugaren när den står i dockan.

    Han tar tassen och "lyfter" bort dammsugaren så den lossnar ut dockan, och därefter åker dammsugaren tillbaka men då stoppar han den så den inte kan docka igen, vilket gör att jag får felmeddelande att den inte hittar tillbaka och går in i sömnläge.

    Någon mer som har djur som är väldigt intresserad av dammsugaren eller har tips hur jag ska gå tillväga för att få honom att sluta?
     
    murana och BrearedsDea gillar detta.
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Ersätt katt med toddler så kan jag skriva under
     
    DroidJunkie gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad är skillnaden på denna och Roborock S6? Någon som kan förklara på enkelt sätt för någon som inte har en robotdammsugare
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Slog till på denna, fast 2019 modellen. Går loss på "bara" 2790:- hos Elgiganten just nu. Någon här som har Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Pro?
     
  14. Sika85

    Sika85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Fråga: hur får jag Roborock att köra längre i ett rum eller flera gånger i följd?
    Jag tycker att dammsugaren ibland städar för kort stund och önskar att den kör längre eller flera gånger. Jag har provat använda funktionen Automation i appen Xiaomi Home-appen där min avsikt är att när den har kört klart så ska den köra igen (se bifogad screenshot), men det tycks inte triggas, istället åker den som vanligt tillbaka för laddning.

    tips?
     

    Bifogade filer:

  15. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Om du schemalägger städningen då? Nu vet jag inte hur länge sumpen tar att städa, men säg 5 minuter så kan du ju göra såhär:

    Tex:
    Starta 12.55
    Starta 13.01
    Starta 13.07?
     
    Sika85 gillar detta.
  16. Sika85

    Sika85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    just det, så kan jag ju göra :) det blir inte lika ”rent” (no pun intended) jämfört med om den triggats, nu kommer den ju åka tillbaka först och docka. Men jag tror det möter mina behov. Tack!
     
    DroidJunkie gillar detta.
  17. RoPa87

    RoPa87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag har s6 MaxV och där kan jag i Roborocks appen välja om den ska köra 1, 2 eller 3 cykler. Så då kör den ju varje rum så många gånger som jag väljer. Kanske kan göra något sådant också?
     

    Bifogade filer:

    DroidJunkie gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns tyvärr inte på Mi Robot vacuum. Iallafall inte på min Vaccum Mop Pro :/
     
  19. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Hehe, jag förstår precis vad du menar. Jag kan tycka att det är konstigt att man inte kan schemalägga hur många man vill att den ska städa.
     
  20. Sika85

    Sika85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    hm jag testar det nu. Oklart än dels om jag kan göra det per rum och om den håller fast vid vid nästa schemalagda körning eller om det bara är en gång