Tråden för Google Photos

Diskussion i 'Applikationer' startad av Miros, 29 maj 2015.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    EricG gillar detta.
  2. niklasr

    niklasr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ny telefon, samsung s21, i min förra körde jag med Gcam och google foto, alla mina bilder finns i Google foto, hur fasen får jag så de bilderna kommer in i Samsungs Galleri ? Eller finns det någon annan lösning ? Samsungs galleri ligger ju närmast när man fotar med originalkameran...
     
  3. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Ladda ner alla bilderna. Samsungs galleri är kopplat till "en mapp" på telefonen.
     
  4. niklasr

    niklasr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hm, det är ju ett gäng bilder alltså, skulle vilja byta primär bildvisare,
     
  5. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Finns integrering till onedrive i Samsungs telefoner, men jag använder inte det så jag kan inte säga hur bilder uppladdade där visas i telefonen. Kanske syns de i vanliga galleriet? Kanske någon annan kan flika in?
     
  6. Frorre

    Frorre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Om man har en pixel 2 med unlimited storage för bilderna, kan man föra över bilder från systemkameran för att ha dem i org kvalite?
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, däremot kommer bilderna inte att vara i originalkvalité då det erbjudandet har gått ut
     
    RuffyMan gillar detta.
  8. Frorre

    Frorre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Alright, så dem kommer vara "hög upplösning"?
    Måste bilderna föras över till telefonen och sen laddas upp eller räcker det att man lägger in bilderna i webbläsaren, Google Photos ?
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, om du inte ändrar i Google Photo appen innan du laddar upp. Observera dock att i original kvalité så drar bilderna utrymme på Google kontot
    Det är uppladdad från en Pixel telefon som det gäller. Laddar du upp via en dator eller webbläsare så drar bilderna utrymme på ditt konto
     
  10. Frorre

    Frorre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tusen tack!
     
  11. Frest

    Frest Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P30 Pro
    Hej!

    Delade min Google Foto med en stor och välkänd fotosida på nätet för att skriva ut bilder.
    Får då till min förskräckelse upp en massa andra personers bilder när jag går in i mina album via sidan. Testade att gå ur albumet och in igen och varje gång kom en ny persons bilder upp istället för mina egna. Känns sisådär.
    Har avslutat delningen med sidan nu och ändrat lösenord.

    Försökte kontakta Google men det var i stort sett omöjligt om man inte har Google One.
    Fick till slut tag på deras Chat via ett annat konto som hade One. De var sisådär engagerade och bad mig fylla i ett långt formulär som känndes helt irrelevant gällande obehörig delning av ens egna bilder.
    Har även kontaktat kundtjänsten på sidan i fråga och avvaktar svar från dem.

    Har någon varit med om något liknande och hur agerade ni i sådant fall?
     
  12. Puppy

    Puppy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har du kollat här om sidan fortfarande har åtkomst?

    Logga in – Google Konton
     
    Frest gillar detta.
  13. Frest

    Frest Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P30 Pro
    Japp, tack.
    Har varit inne och tagit bort dem från delningen redan.

    Undrar om problemet ligger hos fotosidan eller Google.
    Man får ju hoppas att dem som kom upp åtminstone var andra kunder.
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte riktigt - hur delade du din Google Photos till fotoföretaget? Gav du ut ditt lösenord, delade du länken till ett album endast, eller klicka du för att ge något plugin åtkomst till google-kontot? Eller fick du en länk från företaget till ett google photos-album som de skapat, där du manuellt lade till dina bilder?

    Du får upp andra personers bilder när du går in i dina album "via sidan", skriver du. Kan du utveckla, menar du här Google Foto ? Eller är det något specifikt album som du delat med fotoföretaget, där andra bilder syns? I så fall låter det som att ditt eget konto inte är i riskzonen, dock att albumet du delat har någon annan råkat lägga till sina bilder i. Och det verkar ju iofs inte så bra, då kanske någon utomstående har fått länken från fotoföretaget av misstag, har lagt till sina egna bilder men även sett dina bilder samtidigt. Så jag tycker du ska se till att döda den länken, ta bort länkdelning för det albumet vill säga.
     
  15. Frest

    Frest Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P30 Pro
    Sidan har en integration mot bl.a. Google Photos där man auktoriserar dem att hämta ens bilder så att man lätt ska komma åt dem för utskrift. När man har gjort det så kommer bilderna upp i "Mina Bilder" direkt på deras sida uppdelade i mappar (de album man skapat i Photos).
    När jag gick in på mina bilder så kom ett album jag inte kände igen upp som hette "Backup".
    Som thumbnail visades den senaste bilden jag hade lagt till i Photos så jag tänkte att det var mappen som alla bilder som inte var tillagda i album hamnade. Jag valde en bild därifrån som jag skulle skriva ut, inga problem så långt.

    När jag sedan skulle gå in och välja en ny bild så hade thumbnailen på Backup mappen ändrats till en helt annan bild som jag inte kände igen. När jag klickade på mappen så kom det upp 999+ bilder som tillhörde någon annan person. Gick då ur mappen och in på nytt. Då kom en helt annan persons bilder upp. Testade några ggr till med samma resultat. Av text på bilderna att döma så var det bl.a. personer i Tyskland och Belgien.

    Jag gissar på att felet ligger hos fotoföretaget och att mappen "Backup" aldrig ska vara synlig för någon användare utan att det är något deras integration använder när den hämtar bilderna från Photos.

    Har fått svar från dem nu och de ska undersöka var felet ligger.
    De stängde direkt ner sin integration med Photos efter jag varit i kontakt med dem.

    Har använt deras integration utan problem tidigare men har alltid stängt ner delningen efter jag varit klar eftersom att sådana lösningar alltid känns lite vanskliga. Efter det här kommer jag dock aldrig mer dela mina bilder via någon integration med 3:e part.
     
    EricG gillar detta.
  16. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Vi visar då och då på foton på tvn, via en trådsd chromecast ultra. Jag tycker inte kvalitén är så bra som den borde och framförallt inte när det gäller video.

    Har ni samma problem? Visar ni fotona på ett annat sätt? Någon som har en potentiell lösning?
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    Oj!
    Tack för utförlig förklaring. Då förstår jag bättre.
    Ja, låter verkligen som en stor miss hos fotoföretaget (eller Google). Uppdatera oss gärna om vad som händer, om du får mer information eller om du märker att företaget lagt tillbaka Google Photos-integrationen framöver.

    Google Photos har ju en tjänst för att sälja fotoalbum, som syns i appen och på webbsidan. Släppt i Sverige för några år sedan tror jag. Jag har aldrig använt den, men jag antar att de anlitar olika (lokala?) företag för sin tjänst, för att göra själva tryckandet av foton. Är det den tjänst du använt, dvs att fotoföretaget du anlitat kopplat upp sig mot den tjänsten Google har? Eller har fotoföretaget fixat någon helt egen lösning, utan koppling till eller godkännande från Google?

    Det är ju ganska hårresande hur en miss likt denna kunnat hända. Kanske borde anmälas till Integritetsskyddsmyndigheten (tidigare kallad Datainspektionen), detta kan vara en s.k. personuppgiftsincident enligt GDPR som myndigheter borde utreda. Jag skulle aldrig dela hela mitt Google Photos-bibliotek med någon utomstående (varken med privatperson eller företag), och den inställningen hade jag väl egentligen även innan jag hörde om denna incident du beskriver. Men efter det du du berättat blir ju min inställning uppenbarligen en som andra borde följa också, kan tyckas. Att ladda ner foton manuellt och sedan ladda upp manuellt till företaget som man vill beställa foton från, är ju inget större jobb tänker jag, särskilt om de har så dålig koll på IT-säkerhet. Ser inte riktigt behovet av sådan integration mellan tjänsterna.
    Har du lust att säga vilket företag det gäller? Över PM om du vill, eller här.
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det gör dem inte. Jag har använt tjänsten 4 gånger totalt och alla gånger kom paketet från Tyskland
     
  19. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Vad landade det i egentligen, har pixel 4a och nyare fortsatt gratis uppladdning i "hög kvalitet"? Eller försvann den fördelen m att köpa en pixel?
    Har @jnsson@jnsson koll?
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    ALLA nuvarande Pixel telefoner får fortfarande ladda upp i hög kvalité. Det står i mailet du fått (borde det göra iallafall) samt i Google Foto appen, under Inställningar -> Säkerhetskopiering
     
    rickards gillar detta.