Recension: Baseus Light Electric trådlös laddare & bil-hållare

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av #LOUDmouth#, 16 feb 2021.

  1. #LOUDmouth#

    #LOUDmouth# Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi MI Mix 2s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi MI Mix 2s
    Info:
    Nova launcher
    Efter att ha haft lite otur med två st. trådlösa laddare/hållare till bilen, den ena en no-name (Usams någonting som inte fungerar i kyla) och den andra en Xiaomi WCJ02ZM så trålade jag nätet efter vettiga laddare/hållare med till synes vettiga fästen. Det verkar nämligen oftast vara (ventilationsgaller)fästena som är den svaga punkten.

    Denna gången föll valet på Baseus Light Electric (modell WXHW03-01) för 259 kr från MyTrendyPhone. Hållaren är i sin tur kopplad till en Baseus Baseus PPS 30W Billaddare för 149 kr, också köpt på MyTrendyPhone. Hållaren är testad i en Seat Leon ST 2019 med montering i fläktgaller.

    Laddaren/hållaren:

    Laddaren funkar på ungefär samma sätt som andra dylika. Telefonen hålls fast av två armar som öppnas automatiskt när telefonen är i närheten och stängs lika automatiskt när telefonen är på plats. Enligt instruktionen ska man kunna stänga av sensorn som reglerar detta vilket säkert kan uppskattas av några då stängningen är väldigt "aggresiv" och snabb. Jag fick justera hållarens fot del i höjdled för att laddningen skulle kicka in men väl inställd så funkar laddningen utmärkt.

    Laddaren ska kunna ladda med upp till 15W vilket jag inte har någon anledning att tvivla på. Detta förstås under förutsättning att man har en nätadapter som är tillräckligt krallig, har man en som är QC3-certifierad ska det vara lugnt. Jag använder ett silikonskal på min Xiaomi Mi Mix 2s och jag upplever laddningen tillräckligt snabb. Men jag har inte testat laddtiden mer än att den laddade från 92 till 100% nu i morse på 6 minuter :-).

    Laddaren har en knapp i vardera nedre hörnet, dessa används först och främst till att öppna hållaren när man ska ta ut telefonen men även för att stänga av/på laddarens gröna/blå ljus samt att stänga av/på sensorn som öppnar/stänger armarna automatiskt. Det kan finnas någon annan funktion för dessa knappar också som jag missat. Till det nämnda ljuset då. Laddaren har som en upplyst ring runt ytterkanten med ett svagt grönt/blått sken som egentligen bara syns när man inte använder laddaren. Det är dock så pass svagt att det inte bör störa någon och det ska som sagt gå att stänga av.

    En av sakerna (förutom det värdelösa fästet) som jag ogillade med Xiaomi's laddare var att knappen för att öppna hållaren satt på vänster sida vilket innebar att den var knölig att komma åt för mig som har hållaren placerad till höger om ratten. På Baseus laddare kan man använda vilken som helst av dom två knapparna för att öppna armarna vilket gör att den är smidigare att öppna oavsett placering eller höger/vänsterstyrd bil. Inte perfekt dock, det allra bästa hade varit en touchknapp på bak/ovansidan. Vidare kan nämnas att kvalitetskänslan är tydlig utan att enheten blir för tung. Anslutningen är för övrigt USB-C och det följer med en kabel. Har faktiskt svårt att se några svagheter alls så laddaren/hållaren i sig får en klockren 5'a

    Fästen:

    Det följer med både fäste för fläktgaller och ett ordentligt sugproppsfäste med en ledad arm. Sugproppsfästet har jag inte provat eftersom det inte är ett alternativ för mig men det verkar vara rejält och funkar säkert bra om man har en bil där det funkar. Möjligen saknar jag teleskopfunktion på sugproppsfästet som en del andra tillverkare har. Det följer inte med något självhäftande fäste till denna laddaren vilket är lite synd.

    Det var primärt p.g.a. Xiaomi's usla fäste som jag chansade på denna laddare och Baseus fäste för fläktgaller är riktigt bra. Delen som man stoppar in i fläktgallret har en fjäder som låser den på plats och det känns först som att det inte ska räcka, att man hade velat ha möjlighet att skruva åt/spänna delen som sitter i gallret. Men det behövs inte p.g.a. Baseus smarta lösning med "stödben" till fästet (se bild). Stödbenen gör att när fästet väl är placerat och man har ställt in vinkeln på hållaren så sitter den kvar och vinkeln på hållaren behålls. Hållaren hasar så att säga inte ner. Dessutom så skakar den inte runt och gör skärmen oläslig som en del hållare har en tendens att göra. Värt att nämna är att metallkroken och låsfjädern går att rotera oberoende av stödbenen så fästet passar även fläktgaller som är lodräta eller t.o.m. snedställda.

    Nackdelen med fästet är att eftersom stödbenen är ganska breda så kan dom vara i vägen för andra saker i bilens instrumentering. Dessutom är fästet ganska djupt och bygger ut ganska många centimeter (se bild, min pil visar delen som sitter i gallret)) vilket gör att jag som vill ha mobilen placerad vid förarplatsens högra fläktgaller måste välja att placera mobilen delvis skymd bakom ratten (se bild), om jag har den så långt till höger som möjligt på gallret så trycker stödbenet på knapparna tillhörandes bilens infotainmentskärm vilket är ganska jobbigt. Och inte nog med att den är skymd bakom ratten, dessutom hamnar den p.g.a. djupet väldigt nära ratten och reglaget för vindruteturkaren vilket förstås ställer till det en aning när man kommer åt mobilens skärm hela tiden när man fipplar med torkarna.

    Därför har jag tillfälligt placerat allt i passagerarplatsens vänstra fläktgaller istället (se bild), det djupa fästet är nämligen inte enbart negativt eftersom det gör att jag når mobilen från förarplatsen utan att behöva böja mig. Däremot är det förstås inte optimalt ut trafiksäkerhetssynpunkt så jag har för avsikt att testa att placera allting i förarplatsens vänstra fläktgaller men då krävs det att jag kompletterar med en längre USB-kabel eftersom den medföljande är alldeles för kort. Men jag körde Sthlm - Östersund ToR efter google maps och det kändes bra trots mobilens placering. Summa summarum så kan jag konstatera att fästet definitivt inte passar klockrent i just min bil och att jag sannolikt måste skaffa en längre USB-kabel och öva på att använda vänster hand. Däremot sitter fästet klockrent på plats när man väl hittat lämplig placering och det är just det som verkar vara det vanligaste problemet med denna typen av laddare/hållare och för Xiaomi's specifikt. Och jag tror att om man testar lite olika placeringar så hittar man till slut någon som passar. Och det finns ju i värsta fall ett sugproppsfäste som man också kan laborera med. Fästet får således en 3'a i betyg.

    Baseus Light Electric känns trots avsaknaden av medföljande 12V-adapter dessutom förhållandevis prisvärd för 259 kr så sammantaget skulle jag säga att Baseus Light Electric får en 4'a i betyg av mig. Värt att notera är att Baseus har flera liknande modeller med samma typ av rejält fäste som jag förutsätter är lika bra.
    WXHW03.jpg Baseus-Light-Electric-15W-Wireless-Car-Charger-Holder.jpeg IMG_20210216_081833.jpg IMG_20210216_081731.jpg
     
    Mindir, nexusS, kabel87 och 3 andra gillar detta.
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Har du lust att mäta kulan? Ska se om den passar min nuvarande sugpropp som sitter som en smäck i rutan.
     
    bernard gillar detta.
  3. #LOUDmouth#

    #LOUDmouth# Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi MI Mix 2s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi MI Mix 2s
    Info:
    Nova launcher
    Du vill veta hur stor min kula är? :eek:

    Har inte världens mest välsorterade verktygslåda men jag ska se vad jag kan göra.
     
    Droid_269 gillar detta.
  4. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Haha ;) Vore schysst!
     
    #LOUDmouth# och bernard gillar detta.
  5. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Tack för en sjukt bra recension! Blev till att beställa en sådan. Har nån billig noname automatiskt hållare i bilen som börjat skramla och ha sig. Håller tummarna för att mytrendphone leverade snabbt [emoji2]
     
    #LOUDmouth# gillar detta.
  6. #LOUDmouth#

    #LOUDmouth# Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi MI Mix 2s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi MI Mix 2s
    Info:
    Nova launcher
    Tack tack!

    Det hänger ju lite på fästet om du blir nöjd eller inte, lurigt med fästen som ska passa många olika bilmodeller.

    Billigaste alt. "brev" från MTP har tagit ungefär 3-5 arbetsdagar till mig i Sthlm.
     
    bernard gillar detta.
  7. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Tror det kan bli rätt bra faktiskt, får se när den kommer. Är en xc60 -15 den ska sitta i så gamla modellen. Kan inte vara sämre än den jag har iallafall som funkat bra i cirka ett år nu men börjar bli ”slapp” i själva klämman så den åker mest på runt och för massa oväsen, och är det något jag inte klarar så är det massa oväsen [emoji28]
     
    #LOUDmouth# och bernard gillar detta.
  8. #LOUDmouth#

    #LOUDmouth# Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi MI Mix 2s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi MI Mix 2s
    Info:
    Nova launcher
    Lånade ett skjutmått på jobbet som visade sig ha batteritorsk och en analog skala som visade sig ha en liten diff. Men ..... med reservation för detta så får jag det till 17 mm.

    Undra hur länge det dröjer innan nån ber mig mäta kulan igen? o_O
     
  9. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Tack för svar! Nu måste jag bara mäta min kula... [emoji848][emoji1787]
     
    #LOUDmouth# gillar detta.
  10. #LOUDmouth#

    #LOUDmouth# Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi MI Mix 2s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi MI Mix 2s
    Info:
    Nova launcher
    Har du hunnit få den och testa?
     
  11. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Dessvärre inte än [emoji31] Hoppades på att den skulle komma idag men blev inget. Får hålla tummarna att den kommer i början av nästa vecka [emoji16]
     
  12. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Fick den idag. Något sen leverans men äntligen kom den iallafall.

    Första intrycket är mycket bra, så fruktansvärt mycket mer kvalitativ än min förra. Har installerat den lite snabbt i bilen och den sitter verkligen perfekt. Är mycket tacksam för recensionen och tipset [emoji16]
     
    #LOUDmouth# gillar detta.
  13. #LOUDmouth#

    #LOUDmouth# Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi MI Mix 2s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi MI Mix 2s
    Info:
    Nova launcher
    Äsch då :cool: kul att den verkar sitta bra!
     
    kabel87 gillar detta.