Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

  1. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Kan man inte köra luftfuktare när man har en luftrenare. Har väldigt torr luft inomhus på vintern, 24% i källaren och typ 28% i vardagsrummet visar netatmo. Skaffade luftfuktare som står i köket för att försöka få upp luftfuktigheten lite. Har märkt att luftrenaren som står i sovrummet verkar reagera på detta, tidigare har den visat 9-10 PM2.5 mest hela tiden, nu visar den mellan 30-40.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon som hittar vad filtret mäter? Tänkte jämföra mot min Philips 1000i AC1214 som ser ut att vara någorlunda jämförbar sett till storleken (54x32x21 cm). IKEA mäter 45x31x11.

    Edit: Hitatade vad filtret mäter. Skall jämföra mot enheten ovan.

    Är dock lite förvånad över att den är så liten som 1 dm på djupet. Det lämnar rätt lite plats för filter+fläkt. Vore intressant att se hur innanmätet ser ut :)

    Lite synd att IKEA inte gjorde luftrenaren till en del av Trådfri-systemet bara. Lost opportunity :)

    Strömförbrukning:
    Technical data PSU Type: ICPSW24-19-1 ICPSW24-19-1A
    Input: 100-240 VAC, 50/60 Hz, 0.4A Output: 24.0V DC, 0.8 A, Max 19.0W
    Average active efficiency: 88.6 %
    Efficiency at low load (10 %): 82.3 %
    No load power consumption: 0.08 W


    Vad gäller filter står det i beskrivningen att luftrenaren endast kommer med ett HEPA-filter, så vill man ha kolfiberfilter behöver man köpa det till. Dvs om man vill reducera odörer också.

    Filter:

    Filterbyte:
    • Pre-filter: Every 2~4 weeks Cleaning
    • HEPA filter Every 4 months Replacement
    • Carbon filter Every 4 months Replacement


    Det är med rätt täta intervall man behöver byta filtret, vilket kanske förklaras av djupet. Min Philips som har kolfilter+HPEA-filter skall bytas ut var åttonde månad eller så enligt manualen, men jag brukar bara byta en gång om året utan problem sett till PM 2.5-mätaren och hur jag upplever luftkvalitén. Jag dammsuger dock både kolfiltret och HEPA-filtret utöver förfiltret till och från. Dock är ju IKEA:s filter väldigt billiga.

    I korthet verkar följande saknas, som kanske hade varit önskvärt (?):
    • Medföljande kolfiter
    • För liten på djupet/för täta intervall för filterbyte(?)
    • Ingen smartfunktion
    • Ingen display för att avläsa PM 2.5-nivån

    Har den förresten ens en partikelsensor? Det verkar väl inte som det? Lampan tycks bara indikera när det är dags att byta filter. I sådana fall sker heller ingen automatisk justering av hastigheten, utan det behöver göras manuellt? Det är ju lite jobbigt och minskar effektiviteten en del. Tex ökar ju hastigheten om man skakar ett täcke i ett rum eller om man lagar mat osv automatiskt på de flesta luftrenare, vilket innebär att de jobbar när det behövs, och är tysta när det inte behövs.

    Men visst, för det huvudsakliga ändamålet räcker det nog att sätta den på låg effekt i de flesta svorum och få ett bra resultat. Jag brukar ha min enhet med ungefär samma storlek på lägsta nivån och får utmärkta värden, så söker man en ekonomisk lösning är den förmodligen fullduglig.

    Blir kul att läsa rapporterna sedan!
     
    Last edited: 5 feb 2021
    Oceanic gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Äsch. Blev så hajpad så jag slog till på en då priset ändå är rätt bra, dock blev det postleverans. 4-8 dagar står det. Kolfiltret går för övrigt inte att köpa ännu, vilket var lite tråkigt.

    Tänker benchmarka mot min Philips 1000i, som jag som sagt är väldigt nöjd med. Blev bra tajming då jag ändå skall byta filter på den. Återkommer med en rapport om ingen annan hinner före.
     
    EricG, Oceanic och fremar gillar detta.
  4. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    "Renar ett utrymme på upp till 8-10 kvadratmeter, beroende på vilken fläkthastighet luftrenaren är inställd på."

    Passar en genomsnittlig garderob... Borde behövas 6-10 stycken för en ordinär lägenhet.

    Synd att IKEA inte tog i ordentligt och gjorde en som kan klara 40-50 kvadrat.
     
    katho, bernard och Oceanic gillar detta.
  5. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Mineraler och andra ämnen i vattnet som blir uppskickade i luften.

    Tror snarare att det är bättre att köra luftrenaren när du kör luftfuktaren, så den drar i sig partiklarna. Annars kan du prova med snö, se om luftrenaren reagerar mindre.
     
  6. MobileVisuals

    MobileVisuals Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det verkar som att du har rätt i det här:

    How to Make a DIY Air Purifier – Smart Air

    Är det någon som har provat att bygga en luftrenare på det här sättet?
     
    EricG och Oceanic gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    IKEA tog lite tid på sig, men nu är luftrenaren skickad, så jag hoppas den kommer fram imorgon :)

    Vet bara inte riktigt hur jag ska testa hur fort den får ner PM2.5-nivån i ett rum. Är inte jättesugen på att smälla en dammsugarpåse i rummet, haha. Kanske räcker det att skaka täcket, brukar leda till att PM2.5-nivån spikar i en 5 minuter med min Philips-luftrenare.
     
    jimel och EricG gillar detta.
  8. fremar

    fremar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    1 796
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Realme GT Master Edition
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Eller spraya lite deo i rummet, det reagerar den på också väl.
     
    bernard gillar detta.
  9. MobileVisuals

    MobileVisuals Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fast när jag funderar på saken verkar inte deras "Do it your self"- luftrenare vara så hållbara. De är inte inslutna i någon behållare, så filtrer kommer bli skadad snabbt. Det är inte heller barnsäkert. Det verkar som att de luftrenare, som säljs på den här sajten är bäst, alltså de ifrån Austin eller Airpura:

    The Best Air Cleaners, Air Purifiers & HEPA Vacuum Cleaners
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Beror ju lite på vad man har för förutsättningar med. Bor man inte mitt i stadskärnan/har biltrafik utanför fönstret är det generellt sett låga PM2.5-nivåer det handlar om även när det är som allra värst, så för annat än att få mindre damm vet jag inte om det är en god idé att lägga några större pengar på det: Partiklar (PM2,5) de senaste 24 timmarna (preliminära mätvärden). Det vore kanske om man är pollenallergiker eller dylikt, i vilket fall det nog behövs något med bra blås och god filtrering.

    Sedan skiljer det sig ju från kåk till kåk så klart, men bäst är kanske att inleda med att kolla på luftkvalitén, så det inte blir onödiga pengar.
     
    Last edited: 17 feb 2021
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Plingade till i Postnord-appen rätt som det var. Har bara hunnit packa upp den, men spontant är väl intrycket lite sisådär. Den låter för mycket på allt annat än första läget för att man skall orka vistas i samma rum som den någon längre tid, och vid lägsta inställningen är luftdraget mycket svagt.

    I bilden längst ned ser man att fläktradien är betydligt mindre än fläkten Philips använder, och det innebär ju högre varvtal och större oväsen ju mer luft som skall flyttas. Utblåset är också betydligt mindre och finare än på Philips dito. Storleksskillnaden med fotstödet monterat är rätt liten, så hade IKEA bara byggt på chassit en aning vore det nog möjligt att sänka ljudnivån markant parallellt som maskinen gjort större nytta.

    Märk väl att det inte går att ställa Förnuftig upp om man inte monterar fotstödet, utan den är designad för att i sådana fall hängas på väggen (finns fästen i chassit för ändamålet).

    Blir intressant att se hur effektiv den är/om den gör någon nämnvärd skillnad i ett normalt sovrum på lägsta varvtalet. De andra nivåerna är som sagt rätt outhärdliga och inget man tex. kan sova med (...i alla fall inte jag).

    DSC02107.jpg DSC02166.jpg DSC02191.jpg DSC02259.jpg DSC02289.jpg DSC02335.jpg DSC02562.jpg DSC02568.jpg DSC02577.jpg DSC02673.jpg DSC02356.jpg DSC02367.jpg DSC02466.jpg DSC02429.jpg

    En sak jag vid en första anblick saknar i jämförelse med Philips maskin är det finmaskiga nät som täcker HEPA-filtret, som man bara kan skölja av till och från. Jag inbillar mig att det förlänger livslängden för HEPA-filtret samtidigt som det förstås förenklar rengöringsprocessen. Textilskyddet som sitter utanpå "Förnuftig" är nämligen inte så finmaskigt.

    Philips-modellen jag jämför mot kostar ca 3 000 kr, vilket är närmare fem gånger priset IKEA tar. Är maskinen inte effektiv saknar dock priset någon större relevans oavsett hur lågt det är, så prestandan i praktiken måste utrönas, men initialt är det givet det svaga utblåset vid lägsta varvtalet svårt att inte förvänta sig ett svagt resultatet. Å andra sidan vore det förstås roligt att bli positivt överraskad.

    Ett kolfilter i samma stil som det som syns i bilden nedan skickar inte IKEA med, utan det måste köpas till, och placeras sedan i ett fack som sitter bakom HEPA-filtret.

    Vad gäller byggkvalitén finns det inte så mycket att anmärka på med tanke på priset. Fotstödet är däremot av enklaste sort och enheten är lite svajig med stödet monterat, men ger inte intrycket av att riskera välta i första taget, eller gör väsen ifrån sig när enheten är aktiv. Designen är hygglig och minimalistisk, vilket gör att den bör smälta in i de flesta miljöer.

    DSC02289.jpg DSC02643.jpg
     
    Last edited: 17 feb 2021
    Folketskebab, Android007, Oceanic och 8 andra gillar detta.
  12. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Nu har jag skaffat mig en [Xiao]Mi Air Purifier Pro H för 2094 kr från AliExpress, via lager i Polen.

    Jag hade egentligen tänkt att köpa den mindre modellen 3H men efter att ha läst mig till att den upplevs som högljudd på ganska låga nivåer, så verkade en större modell mer intressant eftersom den sannolikt kommer att hamna i eller bredvid sovrummet.

    Pro H-filter som varar 10-14 månader för 500 kr på Mistore.se istället för 3H-filter som varar i upp till 6 månader för 399 kr gjorde valet ännu enklare. (Sen höjde Mistore filterpriset till 699:- dagen efter att jag beställt den... Så det återstår väl att se vad filter-priset faktiskt ligger på när det väl är dags att köpa det)

    Efter att ha provkört den i olika hastigheter så kan jag konstatera att det nog var ett bra val att gå på den större modellen.

    Beskrivningarna om hur 3H låter stämmer bra med hur jag upplever att Pro H låter. I dom tystare lägena så skyfflar den inga imponerande mängder luft och troligen låter 3H likadant med skillnad att den skyfflar mindre luft vid samma ljudnivå.

    I högsta läget skyfflar den däremot enorma mängder luft och jag har inget problem att föreställa mig att den i det läget kan hålla luften fräsch i en lägenhet på 89 kvadrat, vid central placering.

    Dock så är det inte något tänkbart alternativ eftersom den i högsta läget låter jämförbart med att stå inuti ett serverrum. Den hörs t ex i sovrummet med stängd dörr när den står på högsta läget, två rum bort.

    Sleep-läget är nästan helt tyst men resulterar inte i mycket mer vinddrag än ett dåligt isolerat fönster.
    Auto-läget är precis som på 3H meningslöst då det i praktiken resulterar i konstant sleep-läge utom vid speciella händelser. Möjligen intressant för den som gillar att sitta och röka i soffan eller att laga mat utan fläkt.

    Läge 1 är lågt nog för att man ska kunna prata helt ostört bredvid den men ändå tillräckligt högt för att vara störande om man sitter bredvid den och tittar på film. Troligen funkar det ändå att sova i samma rum med det läget eftersom det är ett konstant ljud.

    Läge 2 och uppåt så vill man inte vara i samma rum någon längre tid även om läge 2 är betydligt mer uthärdligt än läge 3 och det fullständigt outhärdliga maxläget.

    Vill man finjustera hastigheten för att hitta någon slags sweet spot mellan läge 1 och 2 så får man snällt lägga till den i Mi Home-appen för att kunna välja mellan rekommenderat för <15<22<29< 34<40<46<52<57<63<72 m2 vid 3 meter takhöjd = < 90 m2 vid 2,4 meter takhöjd.

    Men alltså... Den där appen... Vilken jävla skit den är! :mad:

    Den är precis så dålig som man kan förvänta sig om den vore skapad av någon som bor i en diktatur och hatar både sitt liv och sina användare.

    Den enda meningsfulla funktionen är att ändra läge manuellt och ibland klarar den inte ens det.

    Luftrenaren plingar till och bekräftar att man vill ändra hastighet och sen skiter den i det utan någon som helst ledtråd om den saken. Man får helt enkelt vänta 5-10 sekunder och lyssna hur mycket luftrenaren låter för att avgöra om något hände och om det inte gjorde det så får man backa ur helt och gå in på luftrenaren igen för att försöka på nytt.

    Att ens lägga till luftrenaren i Mi Home appen var ett eget litet helvete och det tog över en timme att lista ut att det inte fungerade om routern var inställd på WEP+WEP2 (som efter forumstrålande var just det som Xiaomi tycker att den ska va inställd på) men det fungerade hur bra som helst när jag gjorde en vild gissning att det ändå var där skon klämde och provade enbart WEP2.

    Den enda vägledningen jag fick ifrån Mi Home-appen var tjat om att flytta enheten närmare routern, följt av time-out och en bekräftelse att allt verkar funka hur bra som helst... förutom den lilla detaljen att det inte gick att lägga till enheten.

    Att sedan para ihop luftrenaren med Alexa fungerade inte heller pga Alexa inte kunde hitta den alls när Sverige var valt som land i regionsinställningarna. Efter att ha ändrat land till USA så gick det hur bra som helst att hitta luftrenaren men givetvis till priset att man måste lägga till övriga prylar igen.

    Sen kan man dock undra vad det ska vara för mening med röstkommandon när det inte ens finns stöd för grundläggande funktioner som att välja något av lägena 1, 2, 3 eller dom 10 manuella lägena.

    Det enda man kan göra är att stänga av, sätta på, välja dom meningslösa lägena auto och sleep, samt "favorit"-läget som är ett annat namn för det senast inställda manuella läget.

    Dvs i praktiken kan man via röstkommandon bara stänga av och sätta på den i det senast manuellt valda läget. Dvs i bästa fall ett sämre alternativ än en mekanisk enhet med vred och fjärrstyrd timer på eluttaget.

    Bortser man ifrån allt som har med appen att göra så tror jag säkert att jag kommer att hitta ett läge som jag kan leva med och att jag i det stora hela kommer att vara nöjd ändå.

    Om inte annat så verkar den under tiden som jag skrev det här inlägget helt ha eliminerat stanken från en ny Malm-byrå, som vägrat ge sig trots en månads dagligt vädrande. Så själva grundfunktionen att rena luft och specifikt förmågan att eliminera formaldehyd (som jag tidigare inte ens visste namnet på), verkar helt okej, åtminstone i ett litet rum med en trä och lim-stinkande Ikea-möbel.

    Edit: Att ha den i sovrummet visade sig vara en dålig idé. När den körs i tystaste läget på natten så hörs ett svagt men väldigt störande ljud som jag antar är obalans i fläkten eller att fläktmotorn har problem att driva fläkten i jämn hastighet vid lågt varvtal.

    Ljudets karaktär är ungefär som att lyssna på någon som står och kapar brädor med en bandsåg väldigt långt bort. iiiiiiiiiioooooooom... iiiiiiiiiioooooooom.... iiiiiiiiiioooooooom...

    Höjer man fläkthastigheten, minsta möjliga, så blir det störande ljudet visserligen mer konstant men samtidigt högre. Fortsätter man att höja så överröstas det till största del av det mer uppenbara och normala "vind i plaströr"-blåsljudet men den totala ljudvolymen blir istället för hög.

    Så nu får den stå i vardagsrummet och där hade det verkligen varit trevligt om appen inte hade varit totalt sämst så att man i praktiken är beroende av att manuellt ändra fläktstyrka via appen om man vill ha olika vid olika tider.
     
    Last edited: 21 feb 2021
    Mattheworbit, biljoner, bernard och 2 andra gillar detta.
  13. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    298

    MINA ENHETER

    Hej @bernard@bernard ! Har du någon uppdatering på denna nu när du använt den lite? Funderar på om den kan funka i sovrummet inför våren, tänker väl närmast ha den på lägsta effekt dygnet runt där.

    Vänligen, Marcus


     
    bernard gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad de gäller design visar de vägen även om prestandan är på gränsen till meningslös... Men många kommer nog få en placebo effekt men siffrorna talar air tydliga språk.

    Rent estetiskt är Den är mycket stilren.. Påminner om en högtalare..
    Hoppas de inspirerar fler att göra luftrenare som smälter in bättre i hemmet...

    Xiaomi 3h förblir konungen av bäst prestanda/pris/estetik samt billiga filter via Amazon (230 kr)

    Ikea behöver släppa en större modell med större fläktblad för att få mer luftflöde/låg ljudnivå per rpm.

    I väldigt små utrymmen kan denna luftrenare fylla en funktion. Hur mkt den renar på låga varvtal är väldigt viktigt. Då den inte är ansluten till trådfri går det inte heller rena rummet på högsta effekt tex innan man kommer hem...hur de valt att inte integrera med trådfri är liten av en gåta.
     
    EricG och bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har inte hunnit göra någon jämförelse av prestandan ännu. Hoppas komma till skott i veckan :)
     
    opuschen gillar detta.
  16. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Köpte en mi 3H på black friday. Satte igång den och den jobbar knappt pga vi har bra luft. Köptes som inpuls då den var nedsatt så mycket och jag länge tänkt köpa en.

    nu står sen fint i källaren.
     
  17. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Om inte annat så ser det väldigt enkelt ut att modda den.

    Ut med befintlig fläkt och elektronik, såga upp större hål, limpistola dit en datorfläkt modell större, och koppla in datorfläkten med en Molex-adapter.

    Borde bli betydligt tystare och effektivare än läge 1 på originalfläkten.

    Jag ska bara sova på saken men sen beställer jag nog en med ovanstående som reservplan ifall jag inte är nöjd med läge 1.
     
    bernard gillar detta.
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Gärna noctua :)

    Screenshot_20210222_020610.jpg
     
  19. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Om man dessutom nöjer sig med 120mm storlek på fläktarna så kan man nog få Ikea Förnuftig att se ut nästan exakt sådär på insidan :)

    Själv har jag precis kommit till insikt att det är ännu enklare att bara utgå ifrån ett Xiaomi-filter. Tillverka ett lock med inbyggd fläkt och koppla till ström så är det klart.

    Så snart jag googlade på det så visade det sig att jag var långt ifrån först att komma på den saken.

    Det går till och med att köpa färdiga lock avsedda för ändamålet:
    filtertunna.png

    Vill man snygga till det hela så kan man även 3d-printa en liten soptunna att ställa filtret i.

    Det leder till den rätt (o)lustiga slutsatsen att den bästa modden jag kan göra med min splitter nya luftrenare är att slänga den och att behålla filtret till ett hemmabygge.
     
    Jörgen Ö, biljoner, bernard och 2 andra gillar detta.
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Låter intressant vore ballt och testa och noctua fläktar har sedan länge varit bäst och väldigt tysta nackdelen är dock att dom är dyra 200mm fläktarna är säkert inte billiga men jag tror du i slutändan kan få en överlägsen produkt när det kommer till luftflöde kontra ljudnivå.