Xiaomi Mi Robot Vacuum 3 robotdammsugare (3rd gen, 2019) Roborock S6x

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av bernard, 19 mar 2019.

  1. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Tror att tyget stör pga kameran faktiskt
     
    Sunbringer gillar detta.
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    S6 med fw 3.5.8_2516. Möblerna den kör under är vita.
     
    Sunbringer gillar detta.
  3. teposen1

    teposen1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Var köper man originalborstar och filter billigast? Tidigare har jag sett det på svenska Amazon men nu finns det inte kvar, inga storpack iaf.
     
  4. RoPa87

    RoPa87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Tjena. Jag köpt en s6 maxV nu efter jul.
    Tänkte kolla vad som är smartast nu när man ska starta upp den. Ska man ta bort allt från golvet (soffbord, gran, stolar, blommor, m.m) så att den kan kartlägga så mycket golvyta som möjligt första gången eller ska man låta allt stå kvar där det kommer stå sen?
    Och om den nu kartlägger att ex. granen står mitt i vardagsrummet, kommer den undvika den ytan hela tiden sen eller märker den att där inte är någon gran sen och uppdaterar kartan? Tänker att om man möblerar om och så också, uppdaterar den automatiskt kartan av sig själv?
    Och hur gör man om man vill att den en dag i veckan Ska köra nere i källaren? Är det bara att sätta ner den där så kör den automatiskt?

    Tack för alla svar! :)
     
    Last edited: 27 dec 2020
    nexus^6 gillar detta.
  5. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Hej!

    Plocka undan bara små saker som enheten kan "tugga in". Vi har t.ex småbarn och hund så alla möjliga leksaker måste blockas undan innan vi startar enheten. För julgran kan man markera ett no-go zone som kan tas bort senare. Trevliga maskiner dessa (vi har en S5 som har kört nu 256 timme) :)
    PS vi använder inte moppen till den.
    PS2 var försiktig att det ska inte vara något alldeles för blöt på golvet annars finns risk att suger upp vätskan och går in fläkten. (gör reparation på dessa enheter och har sett ett och annat:) )
     
    chraist gillar detta.
  6. RoPa87

    RoPa87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Behöver man flytta granen nu första gången eller hur gör man då det blir en no-go zon om granen står kvar på sin plats? :)
     
  7. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Du behöver inte flytta något. Bara markera platsen där granen är som en no-go zone

    Screenshot_20201227-095252.jpg
     
    chraist gillar detta.
  8. RoPa87

    RoPa87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Jo men rummet är inte kartlagd än eller den kommer kartlägga det så fort den kör in i det rummet så man kan pausa städningen och sen göra en no-go direkt?
    Ber om ursäkt men är helt nu på såna här moderna saker
     
  9. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Just det! Du har helt rätt! Glömde bort att den har inte kartlagd än :P
     
  10. Messier1994

    Messier1994 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2020
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    Grattis!

    1. Jag har inte nördat ner mig i teknik/teorier, men min uppfattning är att kartan uppdateras automatiskt. Dvs inga problem att köra igång på jul-set up och sedan möblera om. Vi fick en i inflyttningspresent och har joxat massor under drift utan problem.

    2. Det fungerar att bara bära emellan, men jag tror att det blir mycket bättre om du sparar kartorna för respektive våning och skiftar mellan dem i appen. Det är enkelt och användarvänligt i appen. Den kartlägger och provar sig fram i början. Kan hålla på typ 10 minuter runt något objekt för att förstå exakt hur den kan förflytta sig. Efter första gångerna slipper du detta om du använder kartor.

    Stora fördelen är också att no-go zonen mm följer med. Jag har använt dessa mycket. Låtit roboten köra helt fritt några ggr till att börja med och sedan gjort små NGZ där den löpande fått problem.

    Också praktiskt eftersom du kan döpa rummen och enklare styra den därefter för riktade stödinsatser.
     
    chraist och Sunbringer gillar detta.
  11. RoPa87

    RoPa87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Ja just nu jobbar den för fullt :)

    Men märker att i köket går den inte riktigt ändå in till skåpen, stannar ca 15cm innan och sen vänder. Kommer den alltid gå i samma "spår" som nu? Eller nästa gång den städar kanske den går ändå in? För på andra ställen har den varit ändå inne och städat vid karmar och skåp.

    Tack för bra svar innan!

    Edit: att pausa när den kartlagt ett rum och sen lägga till en barriär eller no-go zon var ju jätte enkelt :)
    Och efter en timmes städning ladda den och jag tömde behållaren. även om det storstädades inför julafton så är det sjukt så mycket damm och annat den tar upp. Sjukt nöjd efter detta lilla den hunnit med :D
     
    Last edited: 27 dec 2020
    Messier1994, nDre och chraist gillar detta.
  12. RoPa87

    RoPa87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Screenshot_20210108-161541_Roborock.jpg Just nu verkar min dammsugare fått covid19... När man startar den och den ska börja dammsuga ett annat rum än där laddstationen står så istället för att ta närmsta lättaste väg till det andra rummet så kör den in under köksbordet och börjar yra runt.
    Samma sak efter att den är klar med städning och ska tillbaka till laddstationen så är det precis som den glömmer var den finns. Då kör den bara runt på måfå i kanske 5-10min innan den hittar ut till hallen och därifrån kör tillbaka till laddstationen.
    Och ibland städar den bara halva rummet sen säger den att den är klar och sen inte hittar hem typ.....
    Överst ser ni en bild när den avslutat städningen mitt i vardagsrummet Och sen sagt att den var klar....

    Så har den inte gjort innan utan då har den hur smidigt som helst åkt mellan rummen och hittat tillbaka till laddstationen utan några som helst problem.

    Någon som råkat ut för samma eller vet vad man kan göra?

    Ps: Ska man ta av Map saving (Beta) efter att man sparat kartorna en gång eller ska den alltid vara på?
     
    Last edited: 8 jan 2021
  13. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Min dammsugare betedde sig på liknande sätt en gång. Det var som att robot och kartan var helt ur synk. Jag löste det genom att ta bort den sparade kartan och låta roboten mappa upp hemmet igen från början. Den har städat som vanligt sedan dess.

    Map saving ska man låta vara på.
     
    Messier1994 gillar detta.
  14. RoPa87

    RoPa87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Ja det låter logiskt. Ibland kan den städa och åka tillbaka till laddstationen utan problem men ibland så ballar den ur....
    Kan det ha att göra med att man har mer än 1 karta sparad?
     
    Last edited: 9 jan 2021
    Messier1994 gillar detta.
  15. mippen

    mippen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har haft min S6:a i knappt en vecka så inte riktigt kompisar ännu...
    Sidoborsten har en förmåga att alltid snåra in sig i en "långhårig" matta.
    Finns det ngn "no go zone" lösning där man kan välja ytor där den inte skall snurra på sidoborsten?
     
  16. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om man står i valet mellan en S6 och en Mi Robot Vacuum (Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Pro (Robotdammsugare)) är S6 som är dyrare värd priset eller hur står sig Mi Robot Vacuum? Och vad är skillnaden på S6 pure och icke pure? för Pure versionen verkar vara billigare än icke pure vilket känns lite märkligt
     
  18. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Mi Robot Vacuum Mop Pro har jag ingen koll på. Men den verkar vara lite mer basic än S6 och S6 Pure. Skillnaden mellan S6 och S6 Pure är främst:
    * S6 har större dustbin.
    * S6 är något tystare.
    * S6 Pure har större vattentank och har någon enstaka sensor mindre än S6 om jag minns rätt.
     
  19. RoPa87

    RoPa87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Tjena.

    Någon som har något bra förslag på varför min robot inte riktigt klarar av dammsugningen under vardagsrumsbordet men den klarar det under köksbordet utan problem. Bifogar bild så ser ni skillnaden.
    Alla stolar hänger uppe på bordet både i vardagsrum och i kök, så inget som är i vägen.
    Men i vardagsrummet är där en matta med många olika färger, både mörka och ljusa men ingen matta i köket. Om det kan vara det som stör kameran kanske?
     

    Bifogade filer:

  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har hört att vissa med Roborock har haft problem med att den inte vill städa om det är en svart matta, och förklaringen sägs att det är sensorerna som ska upptäcka trappor, så att den inte åker ner för trappan, som tror att det är en trappa eller stort avstånd där.