BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

  1. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  3. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Att installera appen utanför deras butiker hjälper nog föga när deras infrastruktur förmodligen bygger på Googles tjänster och molnlösningar
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast Bank-ID stöds på Huawei telefoner som inte har Google Play Store, då den finns på AppGallery så de är inte beroende av Google tjänsterna
     
    edvinnn gillar detta.
  5. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ni missar poängen. Det behövs alternativ(backup lösning) till bankid som man kan använda i alla appar.
    T.ex. när sitt Mastercard kort slutar att fungera kan man alltid testa med backuplösningen Visa. Men vad finns för bankid då för backup lösning?
    Bankid kommer ligga nere även i framtiden.
     
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    BankID använder sig utav Google GmsCore-tjänsterna, men går att köra utan dessa men då får man stå ut med en dialogruta poppar upp varje gång man startar appen som säger att den behöver Google-tjänsterna. Men man slipper detta om man t.ex kör LineageOS eller derivat med MicroG istället för OpenGapps.

    Det alternativ som finns till BankID är Freja eID som ju är europeiskt, men jag vet inte om det finns nån bank som har stöd för detta.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Får man verkligen upp den rutan om man hämtar hem Bank-ID på App Gallery på Huawei telefoner?
     
  8. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Bra fråga, jag har aldrig läst om det här i forumet. Men det kan väl vara så enkelt att just GmsCore helt enkelt finns på Huawei-telefoner eftersom det ändå är Google Android på dem, bara att Play-butiken inte är installerad för att bespara kineserna västerlänska intryck/värderingar. [emoji4]
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag har funderat på att skaffa Freja men det har inte blivit av men nu såg jag att 1177 har slutat att stödja Freja så det känns som om det börjar gå utför med dem...

    Sannolikheten att BankID stoppas är ändå väldigt liten, att Visma gått in som hälftenägare garanterar sannolikt att det inte finns någon dold agenda och trots allt så har myndigheter och banker valt att använda BankID som verifieringsmetod.
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vanliga Freja EID, ja. Man behöver ett Freja EID Plus nu. :)
     
    milky81 och pitrus- gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej det får man inte. Däremot om man laddat hem BankID från App Gallery så hittar inte alla appar BankID när det anropas pga att det har ett annat paketnamn så ibland måste det öppnas manuellt vid identifiering. Därför har jag sideloadat BankID på min P40 Pro för Handelsbanken kan inte öppna det automatiskt så därför står jag ut med den där rutan varje gång istället.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tänkte väl det.
    Det händer mig när jag ska fylla på Revolut kontot och väljer att verifiera mig (alltså 2 stegs verifieringsdelen på kortet) så måste jag manuellt öppna Bank-ID appen
     
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det är inte alla som låter användare identifiera sig med BankID som öppnar BankID automagiskt.

    Kanske är det inkompetens som ligger bakom...
     
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Om det vore så enkelt. Handelsbanken anropar BankID korrekt om man sideloadar den men inte när den installeras från AppGallery. Så var försiktig med ditt dömande.
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Lite obehagligt att vi är så beroende av Bank-ID idag. Om det skulle bli ett längre avbrott (dagar eller veckor) så skulle många vara rökta.

    Numera måste man ju ha ett Bank-ID till hands för att kunna göra kortköp också, om inte kortköpet är ett sånt som bankens AI identifierar som säkert. Tidigare kunde jag med SEB alltid verifiera kortköp med sms, så det kommer bli en viss omställning framöver för mig utan det alternativet. Vet att andra inte haft sms-alternativet tidigare och redan gjort den omställningen. Kan tycka det är lite jobbigt, man blir ännu mer handikappad numera om man skulle vara utan sin smarta telefon några dagar, typ om den gått sönder (och en gammal knapp-telefon duger ju inte längre som reserv).

    Funderar starkt på att köpa en reserv-telefon (smartphone) att ha liggande hemma (och att ta med på viktiga/längre resor), där alla viktiga appar redan är installerade, typ Bank-ID och Google-konto osv, för att snabbt kunna ta dessa appar i bruk vid haveri av huvud-telefonen.
     
  16. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Om vi ändå kunde åstadkomma en variant på certifikatskedja för identifiering likt BankID men som byggde på blockkedjeteknik uppbyggt på så vis att alla enheter med legitimation på sig måste vara avstängda/kraschade för att hela identifieringskedjan ska tas ur bruk. Ett sådant system korrekt uppbyggt borde gå att göra odödligt. [emoji4]
     
    bernard gillar detta.
  17. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Borde vara krav på att tillhandahålla flera alternativ om konkurenter finns. Typ som det är för samhällstjänster: skatteverket, vårdguiden(1177) osv.
     
    Heleg gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Verkar som någon typ av BankID gemensamt för EU kan vara på väg: Förslag: Bank-id för hela EU

    Det nämns bland annat att körkort osv. kan ingå, och då det inte krävs pass inom EU, så hade man ju tekniskt sett inte behövt ha några handlingar med sig annat än telefonen förstås.

    Tidsplanen verkar dock väldigt optimistisk. Att de skulle ha något redo till 2022 låter osannolikt.
     
    Last edited: 24 jun 2021
    RexGalore, svenix, night77 och 4 andra gillar detta.
  19. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Även om pass normalt inte krävs för att resa inom EU (eller mer korrekt sagt, för att resa inom Schengen) så har många länder i Europa ett krav att man alltid måste bära en identitetshandling på sig. Bl.a. Tyskland och Spanien har såna krav, tror det gäller för alla som fyllt 16 år i Tyskland. Dvs oavsett om du är tysk medborgare, svensk medborgare eller något annat så måste du alltid kunna uppvisa en identitetshandling när du rör dig på stan eller annanstans, om polisen skulle be dig om detta. Det är ganska stor skillnad mot Sverige - i Sverige är du aldrig skyldig att bära en identitetshandling förutom vid bilkörning.

    Körkort räcker då inte att visa upp när man befinner sig i länder som Tyskland eller Spanien, det måste vara ett kort som visar medborgarskap, dvs förutom pass skulle nationellt identitetskort utfärdat av polisen fungera. Så att resa utan pass inom EU är endast okej så länge man har ett nationellt identitetskort - som ju i likhet med pass visar medborgarskap - med sig istället. T.ex. ett körkort visar inte medborgarskap. Sen kan det finnas andra nationella lagar inom EU - det här med att hotell är skyldiga enligt lag att göra kopia av eller anteckna information från en identitetshandling när man checkar in tror jag lever kvar i ett antal länder, även om många hotell på egen hand kräver samma sak även om lagkrav saknas. Därutöver kräver vissa flygbolag att man visar pass eller nationellt identitetskort även om lagkrav på detta saknas mig veterligen (men körkort godtar de ibland också, kan vara en stor chansning att försöka flyga med ett körkort dock).

    Min poäng är att ditt påstående "det krävs inte pass inom EU" förvisso är formellt riktigt, men ändå en halvsanning: har du inte pass måste du alltid i vissa länder bära ett nationellt identitetskort på dig, oavsett om du är medborgare i landet eller inte. Och i övrigt håller jag med dig, tidsplanen 2022 känns ännu mer optimistisk om man betänker att nationella lagar som rör krav på identitetshandlingar och det jag nämnt ovan potentiellt skulle behöva ändras också, vilket kan bli ännu svårare att enas kring.
     
    Taskman och bernard gillar detta.