Tips: Förbättra/träna fingerscanner

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av RuffyMan, 22 feb 2021.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Den är helt okej i okej ljus. I dåligt ljus får man använda annat.
     
  2. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Jag är skeptisk öht till att detta inte bara är placebo. Har provat nu och det gör noll skillnad för min del.
     
  3. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Det var väl lite så jag menade, upplever man en förbättring har man kanske slarvat lite när man använder den och lärt sig hur fingret skall placeras ;)
     
  4. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Kan vara så. Omöjligt att svara på, men jag har lite svårt att tro något magiskt händer under ett menyaltermativ avsett för att testa de inlästa avbildningarna.
     
  5. Razzz

    Razzz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Ingen tvekan om att man kan utöka den inlästa ytan av fingret. Testade precis lägga in nytt finger och registrerade endast fingertoppen. Efter att ha kört testet några gånger är det inga problem att låsa upp längre ner på fingret.
    Kan också tänka mig att det som är inlagt vid registrering kan uppdateras med fler detaljer om inte hela ytan registrerats tydligt.
     
    Kristy gillar detta.
  6. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Testade du även att göra samma sak, men att helt enkelt använda låsskärmen som "uppdateringsmetod" av fingeravtrycket?
     
  7. Razzz

    Razzz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Nej har inte testat det. Kan mycket väl vara så även om det tar betydligt längre tid.
    Kan också vara att det inte anses tillräckligt säkert om systemet uppdaterar fingeravtrycket i låst läge. När man gör det i inställningarna behöver man ju även logga in med mönster/pin. Obs, gissar bara :).
     
    Kristy gillar detta.
  8. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Allt är möjligt. Verklar bara så otroligt, närmast makalöst konstigt, att lägga en sådan funktion där.
     
  9. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Hmm, vet inte vad jag skall säga nu, men det verkar faktiskt fungera.

    Testa fingret i en vinkel där den inte kände igen det, efter att sedan ha flyttat fingret succesivt från vanlig vinkel till samma vinkel som jag testade först med så kände den igen fingret även i den vinkeln.

    Undrar om det bara är tillfälligt eller om den lagrar det..
     
  10. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Ta bort allt. Scanna in ett finger med endast centrala delen av fingret. Kontrollera att det inte går att låsa upp med fingret i ett annat läge. Kör sedan "fixen" med att långsamt scanna dig fram till ett område som inte fungerar. När det är gjort, prova att låsa upp. Svårare än så kan det ju inte vara. Om det då fungerar tveklöst att låsa upp och tidigare inte gick, ja då lär den sig. Frågan är dock fortf om samma sak även händer vid upplåsning normalt och inte bara vid test.
     
  11. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Efter lite mer test är jag nog mer inne på TigerSouls linje. Jag tycker att den lär sig när man kontrollerar fingeravtrycket, men vid faktisk upplåsning från hemskärmen verkar den inte ha förbättrats..

    Dock tycker jag oavsett fingeravtrycksläsaren för det mesta fungerar riktigt bra, så länge man inte har för torra fingrar, eller för avig position på fingret på sensorn.
     
  12. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Var rädd för det. Nej så länge jag inte tvättat händerna på ett tag så är den helt okej. Men när jag kommer med nyttvättade händer skulle jag inte komma in i den om så livet hängde på det och det är ju inte helt optimalt i corona tider.

    Däremot så säger det ju indirekt att alla som tycker den funkar bra är lortgrisar :P :P
     
    snej81 gillar detta.
  13. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Som ni är inne på @TigerSoul@TigerSoul @snej81@snej81 så verkar den lära sig under testet och ev hålla kvar det ett tag.
    Nu idag när jag testade låsa upp med fingerspetsen funkade det inte, dock fungerade det precis efter testen igår.
     
  14. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Lätt att det finns variationer också på fukt, exakt position etc som gör att man tror att det funkar annorlunda än vad det eg gör. Det är ju nästan hopplöst att vara 100% vetenskaplig så att säga.
     
    Kristy gillar detta.
  15. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag har visserligen en S20 men sensorn är ju en äldre version av den som sitter i S21 så jag testade att träna min och det blev bättre.
    Jag rensade sedan cache i samband med att jag körde in en uppdatering, då blev den direkt mycket sämre. Körde träning direkt och märkte klar förbättring.

    Så träning gör absolut skillnad och det försvinner vid rensning av cache eller uppdatering, eller kanske rentav omstart, det vill jag ha osagt.

    Troligen lär den sig även vid vanlig upplåsning, då den efter rensning/uppdatering/omstart blev klart sämre än vad den var innan jag tränade den första gången, men det går ju mycket snabbare att göra ett stort antal avläsningar enligt tipset i tråden, så det rekommenderas varmt.

    Dock har jag fortfarande tillfällen då den inte låser upp direkt, men jag jobbar som tekniker, så mina fingrar är absolut torra och rispade, så tipset att fukta dem hjälper också.
     
  16. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Blir så störd på detta att den är skit när man har torra händer. jag har jämt torra händer så den är helt enkelt jämt dålig.
     
    Egil och Emptiness gillar detta.
  17. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Jag med, överlever inte utan handkräm!
     
  18. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Men med handkräm så kladdar man ned allting runt sig. Skulle inte drömma om att ta i mobilen med nyinsmorda händer. Får nästan panikångest av bara tanken. Jag smörjer händerna när jag går ut, det har visat sig vara en effektiv metod ni med Corona då man inte vill ta i något :P
     
    Kristy gillar detta.
  19. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Haha då använder du fel handkräm! [emoji12] Jag smörjer in händerna varje gång efter jag antingen tvättat eller spritat dem, har sjukt torra händer nu på vintern. Men en bra kräm går in i huden och lämnar inte en fet hinna.. Stor skillnad från kräm till kräm.
     
  20. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Jo tack. That's what they all say. Frågat efter just en sådan på apotek, affärer... You name it. Lik förbannat kommer man hem med en kräm som gör händerna kladdiga el feta efter man använt den.