Diskussion: Postnord - leveransfrågor, nya tjänster & nyheter etc.

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 15 maj 2017.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    bernard och Glis gillar detta.
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 715
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Utökad liggetid kan tydligen väljas av både avsändare och mottagare.
    [​IMG]
     
    bernard och Glis gillar detta.
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Ja, det går fortfarande att få 14 dagars liggtid, (som det står i länken). Men det blir som ett tillval och default blir 7 dagars liggtid. Jag kan tänka mig att vem som nu skickar telefoner åt Comviq har begärt att få 14 dagar. Folk idag är så vana vid att liggtiden "alltid har varit" 14 dagar.
     
    bernard gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är väl dock helt rimligt kan jag tycka. Ombuden har ju stora utmaningar med att få plats med alla paket, speciellt under vissa tider på året.

    Kan även tänka mig att majoriteten hämtar ut paketet inom sju dagar. Min gissning är att de som inte hämtat paketet efter sju dagar i många fall inte hämtat det inom 14 dagar heller.
     
    frpl gillar detta.
  5. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det är nog inte speciellt många paket som blir liggande på hyllorna mer än 5-7 dagar. Så det är nog inte ett jättestort problem för ombuden tänker jag? Om några paket ligger längre. Men jag är inte ombud så jag vet inte. Folk brukar springa rätt fort och hämta.

    Köper man t.ex. telefon med abb så har man ju 14 dagars ångerrätt. Behöver man vela på köpet eller det uppstår något strul, så erbjuder vissa butiker att man låter paketet ligga hos ombudet och butiken återtar paketet utan att det lämnas ut först, och lämnas in igen. Då är det också bevis på att kunden inte manipulerat paketet. Så kan folk vara bortresta men ändå få paket, då kan det bli opraktiskt att behöva hämta på 7 dagar. Men visst, det är lite rimligt att korta liggtiden som du säger, men jag tror inte det är ett så stort problem egentligen med 14 dagar.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Varje paket tar ju plats för ombuden. Om kunden ändå inte avser att hämta det, är det bättre om det åker tillbaka snabbare. Jag har varit hos ombud som har ständiga utmaningar med att faktiskt få plats med paket - så för dem är det garanterat positivt.

    Ångerrätten börjar ju först när kunden mottagit paketet, alltså när du faktiskt mottar paketet. Lawline beskriver det också. Dina 14 dagar börjar alltså gälla när du hämtar ut paketet, inte när det levereras till ombudet. För ångerrättens del spelar detta ingen roll egentligen, det går ju fortfarande att få upp till fyra veckor (upp till två veckors liggtid samt två veckors ångerrätt efter uthämtande). Det går ju att förlänga liggtiden upp till 14 dagar.

    Så länge PostNord erbjuder en möjlighet att förlänga liggtiden har ju detta inte någon negativ effekt gentemot konsumenterna. Det snabbar på hela flödet och gör att ombuden snabbare kan få plats till nya paket när kunden ändå inte avser att hämta ut paketet.
     
  7. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Ångerrätten på själva telefonen blir ju sekundär. Ångerrätten på abonnemanget gäller 14 dagar från att det tecknas. Det är den ångerfristen som är viktig. Telefonerna säljs subventionerat mot att man binder sig till ett dyrt abonnemang i 12 månader eller så. Ångrar kunden abbet så ångras också telefonen, och då kan det vara smidigare att telefonen legat outhämtad.

    Att man måste säga till Postnord för att få 14 dagars liggtid, istället för att automatiskt få 14 dagar - när man kan få det. Det kommer få kunder att känna sig blåsta för att kunden råkat glömma att liggtiden är 7 dagar och får sitt paket returnerat. När det gått att undvika. Uppstår något problem med att få SMS till kundens telefon och Postnord skickar pappersbrev med avi så blir det inte många dagar kvar. För kunden finns ingen fördel med förkortad liggtid.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det borde inte spela någon roll att du köpt med abonnemanget. Det räknas från att du hämtar ut paketet, då du köpt abonnemang och telefon, inte bara abonnemanget.
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ångerrätten på abonnemang börjar gälla när du tar emot det eller när du början använda det om det är tecknat på distans. Den börjar inte räknas direkt när du har beställt det.

    En vecka är ju fortfarande ganska lång tid för att en kund ska hinna hämta ut ditt paket. Det är ju ofta några dagar innan som kunden även gjort beställningen, så kunden är ju i de flesta fall väl medvetna om att ett paket ska komma.

    Kunden får ju notis i PostNord-appen, SMS och brev innan ett paket skickas tillbaka där det framgår när paketet behöver hämtas ut. Jag skulle bli förvånad om kunden missar att det skickas tillbaka efter sju dagar. Men absolut, det finns inga stora fördelar för kunden att tiden förkortas - men det är ju viktigare att paketen får plats hos ombuden än att paketet ligger i en vecka till. Om paketen inte får plats, tar det ju längre tid innan paketen kan markeras som möjliga att hämta osv.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oh! Väldigt roligt att Postnord är färdiga med "betatestet" av boxarna i Stockholm och nu skall rulla ut mer ordentligt, som de redan gjort i Danmark.

    Kan man skicka/returnera paket genom Postnord boxar också, som på Instabox? Vore ju suveränt att slippa stå i en utlämningskö någonsin igen :)
     
    Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Stackars instabox... Men ja man kan nog aldrig få för många boxar.. Varje brf borde ha en tex det hade varit guld... Postombuden kommer nog få mindre att göra...

    Hoppas testet I Luleå går bra.. Att ha dom. Utomhus är ju en förutsättning för att de. Ska kunna komma så nära kunden som möjligt.
     
    Mongroovy gillar detta.
  12. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 208
    Mottagna gillanden:
    1 192

    MINA ENHETER

    Instabox ♥ Sveriges okrångligaste frakt
     
  13. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Hoppas boxarna i Sverige tål mer än den här danska. IMG_20210301_215355.jpg
     
  14. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Tänker att de är ganska lätt att planera, beställ nå dyrt och gå dit och bryt upp den på kvällen. Du får ju till och med en notis om när den är på plats
     
    frpl gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det ser väldigt mycket om som samma leverantör av skåpen: Hämta paket i paketbox | PostNord

    Men de har ju haft dem i Stockholm en tid nu och det verkar ju ha fungerat bra med tanke på att de rullar ut dem i fler städer.
     
    frpl gillar detta.
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Antagligen billigare för PostNord att ersätta det som blev stulet än alternativen som finns. Är värdet högt eller om paketet skickas som REK levereras det nog till ombud ändå.
     
    Mongroovy och frpl gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Kunde ju varit en kul idé om de installerade färgampuller i varje skåp, som förstör varan om någon försöker slå sönder skåpet :)
    Hehe, eller inte.
    Tror nog PostNord kan undvika risken med förstörda skåp genom att placera ut dem på ställen där risken är mindre, såsom där det finns kameraövervakning, där det rör sig folk ofta osv. Eller bara uppgradera modellen, högre fysisk säkerhet på skåpet. Eller larma skåpen, skicka en väktare på utryckning om skåpet ger larm om fysiskt våld mot skåpet.
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Här kommer en fortsättning om paket som kommer till fel ombud.
    Jag gjorde en annan beställning från Amazon.se på två saker. Jag valde leverans till ett speciellt Postnord ombud som ligger närmast min bostad. Amazon delar upp leveransen i två olika paket och när de kommer så får jag hämta det ena hos mitt valda ombud men det andra paketet kommer till ett helt annat ombud.

    Förra gången skyllde Postnord på att det var Amazon som adresserade paketet fel när det kom till fel ombud. Därför sparade jag nu adressetiketterna från båda paketen för att se om något skiljer. Adressetiketterna var identiska, alla uppgifter var exakt samma på båda paketen. Ändå levererar Postnord det ena paketet till rätt ombud och det andra till ett ombud längre bort.

    Jag tar en bild av båda adressetiketterna sida vid sida och skickar till Postnord. Jag ställer frågan varför de levereras till två olika ombud när adressetiketterna är identiska?

    Jag får bara vaga svar men till slut får jag ett svar där vederbörande slår fast att eftersom båda ombuden tillhör samma postnummerområde så tycker de det är helt OK att paketen ibland levereras till det ena ombudet och ibland det andra. Att jag har valt deras tjänst "leverans till ombud" och där valt ett speciellt ombud som jag vill ha paketet till spelar ingen roll menar Postnord. De sorterar bara på postnummer och tycker det är helt OK att leverera till vilket ombud som helst som tillhör postnumret.

    Så en liten varning för att använda Postnords tjänst "leverans till ombud". Det är inte alls säkert att paketet kommer till det ombud du har valt! En helt meningslös tjänst med andra ord! Varför ha en tjänst där kunden får välja när sedan Postnord ändå gör som de vill??

    Man häpnar bara. Det statliga Postmonopolet i sin prydno.
    Vad kunden har valt spelar ingen roll, vi gör som vi vill och det får kunden rätta sig efter! Att kunden tvingas gå flera kilometer extra skiter vi i!

    upload_2021-3-3_19-17-49.png

    Kan tillägga att de gånger jag varit på Markans café & godis har det inte sett speciellt trångt ut. Då är det betydligt trängre med paket hos mitt ordinarie ombud.
     
    N6290 gillar detta.
  19. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Känns som post Nord inte scannar paketen lika ofta som förut,upplever ni detsamma?
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, jag tycker det är lika mycket.