Det är ju fint att den ologiska maxeffekten försvinner, men taket på 20km/h var lite tråkigt, men det är väl på grund av hyrsparkarna får man förmoda, de körs lite hur som helst.
Det var intressant att det inte tillkommer en ny fordonskategori, utan att det fortsätter gå in under elcykel:
Så även elcyklarna begränsas inte längre av effekten på 250W om förändringen klubbas med andra ord, vilket är särskilt trevligt för tex. ihopfällbara cyklar eller lådcyklar, där 250W ofta är i minsta laget.
Men om man vill se fler pendla till jobbet tror jag 20km/h är lite långsamt. Det skulle behöva tillkomma en "Elcykel Klass II" eller dylikt, som tillät fordon upp till 45km/h på cykelbana, med krav på trafikförsäkring, hjälm och kanske mopedkörkort osv. I Danmark har de i ett par år tillåtit speed pedelecs (45km/h) på cykelbanor och det har inte medfört några problem. Antalet olyckor har inte ökat och inte heller har det lett till allvarligare olyckor.
Säkerheten hade också ökat på så vis eftersom fler tillverkare uppmanats tillverka trafiksäkra fordon med CoC-cert. En överväldigande majoritet av sparkarna som säljs idag är undermåliga ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, särskilt de som går fortare än 25-30km/h, då de inte omfattas av några som helst säkerhetskrav. Bromsarna behöver inte ens fungera.
Danish report on e-bike incidents concludes that age and age-related disabilities were often contributing factorsClick to expand...