Fråga: Min frus Samsung S6 kon plötsligt inte ansluta till WIFI.

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av Krassegrand, 2 mar 2021.

  1. Krassegrand

    Krassegrand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vi har bytt bredbandsleverantör sedan i Söndags morse och nu på Tisdag kväll kan plötsligt inte telefonen ansluta till WIFI.
    I Avancerat under WIFI på telefonen kan jag se en skillnad mellan min (S6 Edge) och min frus S6. På raden IP-adress står det Ingen nätverksanslutning i min frus telefon (som inte ansluter).

    Jörgen
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har ni bytt router i samband med skiftet av bredbandsleverantör, eller är utrustningen densamma som tidigare? Du menar att det fungerade tidigare, men upphörde fungera idag?

    Testat att starta om telefonen? Testa annars att glömma nätverket och lägg sedan till det igen.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Krassegrand

    Krassegrand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag startade om Routern!
    Nu funkar det.
    Jag tror att det finns en begränsning för hur många enheter som är anslutna på WIFI.
    Jag häller det inte för otroligt att jag återkommer i ämnet.

    Tack för svaret
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det stämmer, du har två begränsande faktorer
    Hur många enheter som den trådlösa radio:n klarar av att ha anslutna samtidigt vilket brukar vara mellan 30-200 beroende på om routern stödjer både 2.4 och 5GHz, antal kanaler/antenner och huruvida du har enheter som stödjer 5GHz bandet så inte alla enheter hamnar på 2.4GHz. Den andra är det spann av IP-adresser som din router delar ut, brukar åtminstone vara 100 adresser på normalt konfigurerade DHCP-spann i routrar men kan förstås skilja sig från router till router.

    Så mest troligen så var det nog endast DHCP-tjänsten i routerns mjukvara som hade kraschat, om det nu inte är så att ditt hem är fullsmetat med wifi-uppkopplade "smart"-prylar förstås. [emoji4]
     
  5. Krassegrand

    Krassegrand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    DHCP-tjänsten? Jag vet inte vad det är men det känns som att det skulle påverka mer än en enhet? Det var bara en enhet som inte funkade (en Samsung S6) och den slutade fungera strax efter att jag startat min Windows 10 applikation (jag använder normalt Ubuntu). Det var därför jag tänkte att det kanske var så att jag hade tillgång till ett begränsat antal uppkopplingar på WIFI.
    Jag räknade alla tänkbara grejer som kopplar upp mot WIFI. Det blir ju några stycken men inte 30 st.
    Jag får ihop 11 enheter.
    Bahnhof säger att det antagligen var ett tillfälligt fel.

    Tack för hjälpen.
    Jörgen
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Inte säkert, de enheter som redan fått en adress kan behålla den men om tjänsten kraschat så kan den inte dela ut fler men det är nog mer sannolikt att routern nådde gränsen för max antal anslutna enheter (den listan kan ligga kvar länge med gamla enheter som inte längre är anslutna) men i båda fallen löser man det enklast med en omstart.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Krassegrand

    Krassegrand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack!
    Jag hade lite funderingar åt det hållet, att de "gamla" anslutningarna påverkar.

    Tack för hjälpen
    Jörgen