Huawei MediaPad T5 10 LTE - hur får man igång den? Hjälp!

Diskussion i 'Huawei' startad av lenamarsan, 28 feb 2021.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Min 79-åriga mamma, som är piggare och mer alert än 95% av sina generationskamrater, har skaffat en MediaPad T5 10 LTE.

    Hon behöver hjälp med att få igång den. Vi bor i olika städer, vilket gör att jag måste försöka hjälpa henne via telefon, vilket är extremt svårt. Till saken hör också är att jag är exceptionellt oteknisk. Trots det har jag lovat att se till att plattan blir "up and running".

    Därför ber jag nu er om hjälp.

    FÖRUTSÄTTNINGAR:

    Plattan är helt ny och oanvänd, laddad, och såväl SIM- som minneskort monterade. SIM-kortet är ett Tele2 Wifi To Go, som är aktiverat, och nyladdat med 5GB surf. Mamma saknar Wifi i sin bostad.

    Ungefär såhär har hennes/våra installationsförsök gått till hittills:

    Det första som händer när hon slagit på plattan, är tydligen att hon ska välja om Wifi ska vara ibockat eller inte. Inga alternativ till Wifi finns.

    Jag trodde att det dessutom skulle stå typ "För surf med mobildata - klicka här och fyll i din operatörs uppgifter" (dom har jag redan skrivit ut från Tele2:s hemsida).

    Men det står tydligen ingenting om det.

    Jag föreslog att hon skulle låta Wifi vara urbockat (hon har ju inget Wifi). Sedan klickar hon på Nästa, och då kommer det upp något om att "Även om du valt att ej använda Wifi, kan enheten välja att känna av om något Wifi-nätverk är i närheten. Läs mer om detta i Avancerade inställningar."

    Därunder 2 alternativ:
    BAKÅT eller HOPPA ÖVER (som idiotiskt nog verkar betyda "Fortsätt" i det här sammanhanget).

    Där väljer hon Hoppa över.

    Då kommer följande upp:

    "Söker efter uppdateringar.
    Om detta tar för lång tid, kan du gå tillbaka till föregående steg."

    Eftersom det tar extremt lång tid, klickar hon på Bakåt.

    Då kommer hon tillbaka till första bilden igen. Om Wifi.

    Där provar vi då att bocka i Wifi istället. Som jag trodde kommer det då upp en lång lista på alla grannars krypterade nätverk. Helt meningslöst för henne, således.

    Därefter Nästa.

    Då kommer hon återigen till:

    "Söker efter uppdateringar.
    Om detta tar för lång tid, kan du gå tillbaka till föregående steg."

    Denna gång låter hon den söka färdigt (?) vilket tar c:a 5 minuter.

    Sedan finns bara ett alternativ att ta sig vidare på:

    Bakåt.

    Då kommer hon till Wifi-sidan.

    Det är alltså omöjligt att komma någon vart. En s k" loop".

    Jag fattar ingenting.

    Min särbo har en exakt likadan surfplatta. Som han dock kör på Wifi. Jag var med när han genomgick installationsproceduren på den, och den gick hur fort som helst, och det förekom inget "sökande efter uppdateringar".

    Vad gör vi för fel? Varför går det inte att ta sig förbi denna "loop"?

    Enormt tacksam för svar!
     
  2. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ingen...?
     
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Märkligt, är ni säkra att det inte går att hoppa över det steget också?

    Ett alternativ om hon har en telefon är att hon delar wifi/surfzon från den så att plattan tror att den kopplar upp dig mot ett "riktigt" wifi.

    Annars kanske hon kan knacka på hos en granne och fråga om hon kan komma deras nät lite snabbt.
     
    Rint, Kristy och lenamarsan gillar detta.
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Hittade även detta som iofs inte är för en Huawei produkt men ger samma tips som i föregående länk men nämner också att man inte ska ha Sim-kortet i[​IMG]
     
    Kristy, lenamarsan och kissidor gillar detta.
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Hett tills när ni väl lyckas ta er genom setup-wizard:en. Installera AnyDesk via Play-butiken samt via www.anydesk.com på din dator för att enkelt kunna fjärransluta och fjärrstyra hennes platta. Då blir det lite som en plätt att hjälpa henne när du kan se det hon ser och även interagera på fjärr.
     
    lenamarsan och Leo83 gillar detta.
  7. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack snälla.

    Mamma messade precis att hon KAN ha satt i SIM-kortet åt fel håll.

    Så det blir naturligtvis det första vi måste kolla.

    För min Asperger-hjärna är det dock obegripligt, att det skulle kunna orsaka den här typen av problem. I min värld, borde det istället komma upp ett meddelande med en text av typen: "Sim-kortet är felaktigt placerat. Placera Sim-kortet korrekt."

    Men jag kanske har en övertro på logik.

    Om hon INTE har satt i Sim-kortet fel, så ska vi följa rådet du tipsar om, och försöka göra installationsproceduren UTAN Sim-kortet. Det känns dock helt ologiskt att göra så.....
     
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack!

    Jättebra tips.
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Kolla Sim-kortet och testa tipset utan SIM men även om ni kan "skip all the connectivity options" helt som det nämns.

    Från en utvecklares perspektiv så är det omöjligt att ta höjd för alla eventuelliteter. Som vi brukar säga på jobbet... "There is an idiot born every minute" [emoji1787] no offense till dig eller din mor [emoji51]

    Just i det här fallet så kan inte mjukvaran detektera om kortet är i satt korrekt eller inte, däremot borde man se symbolen för No data/signal, No connection, No SIM i notifieringsfältet. Signal styrkan kanske också är noll, noll pluppar så att säga. Oklart dock om notifieringsfältet syns under setup processen. [​IMG]
     
    Last edited: 3 mar 2021
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  10. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack igen!

    Och jag förstår vad du menar med att "ta höjd för..." o s v.

    Samtidigt kan jag tycka att kan man flyga till månen och göra hjärttransplantationer, så borde man kunna göra elektroniska produkter "självinstruerande" i större utsträckning än vad som idag är fallet.

    Jag fattar att det förmodligen är förenat med ofantliga kostnader, att t ex se till att en mobil enhet kan detektera att Sim-kortet har satts i felaktigt, och meddela detta.

    Men å andra sidan skulle förmodligen antalet "idiot-supportärenden" hos valfri mobiltillverkare, mobiloperatör etc minska högst väsentligt, om enheten själv i klartext kunde meddela vad som är fel, istället för att inte meddela något alls, eller något i stil med "Error 6757642985421**/b2: Invalid path way RW7"....

    (Detta var OT.)
     
  11. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Och så ännu en idiotfråga:

    Är det ALLTID så, att SIM-kortet ska placeras med den "guldiga" sidan nedåt?

    Jag vet att guldmetall-delen ska komma i kontakt med den relevanta andra delen inne i enheten. Men här handlar det om en s k "släde", och jag är inte säker på att det tydligt framgår hur kortet ska sitta.

    Har tittat igenom några dussin YouTube-videor i ämnet, men samtliga fokuserar på att 1. Hitta var på enheten "släden" eller motsvarande sitter, och 2. förklara vilket fack som är för Sim-kortet och vilket som är för minneskortet. Har inte hittat någon, som tar upp frågan om "which side up".
     
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Det brukar finnas en så kallad nyckling som gör att man inte kan stoppa i kortet fel, hade tänkt skriva det förut men missade det. Ena kanten på SIM-kortet och släden är kapad/fasad så att säga, se bild.

    Annars brukar det även framgå i instruktionerna som följer med hur kortet ska sättas i.
    [​IMG]
     
    Last edited: 3 mar 2021
    lenamarsan, Kristy och jnsson gillar detta.
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack ÄNNU en gång!

    Ja, det finns ju inte särskilt MÅNGA sätt att sätta i SIM-kortet

    Återkommer i tråden om de hittillsvarande tipsen mot förmodan inte löser problemet.
     
  14. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Okej, just nu går det inte så bra för mamma och mig.

    Hon hävdar att det är HELT omöjligt att få ut släden.

    Hon gör på rätt sätt och använder det medföljande "verktyget".

    Antar att det här tyvärr är en indikatorn på att hon placerat Sim-kortet och/eller minneskortet lite snett, och sedan använt för mycket kraft för att trycka in släden.

    Enligt mamma ser släden helt normal ut utifrån. D v s det finns inget synligt tecken på att något är fel. Men släden är alltså omöjlig att få ut.

    Vet att "Google är min vän", men frågar här först då jag inte är tillräckligt kompetent för att avgöra vilka av alla tips om att använda glödgade nålar (?!) etc som är tillförlitliga.

    Enormt tacksam för snabba tips!
     
  15. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Var bor morsan din? Nån betrodd, pålitlig swedroidare får rycka ut.
     
    lenamarsan gillar detta.
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Det där blir svårt, man får nog sticka in något för att bända upp det med risk för att man skadar ramen/släden/SIM-kortet.

    Ett tips är att kolla på Youtube, finns en del klipp men sen vilken man ska välja... Det är nog trail and error
     
    lenamarsan gillar detta.
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Haha!

    Det var gulligt sagt.
    Norrtälje-trakten, men hon är i dubbel riskgrupp, då hon har cancer.
     
  18. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    OK, vi försöker. Tack!
     
  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Sådär!

    Vi, eller snarare mamma, tillämpade följande YouTube-tips:

    Håll det spetsiga verktyget upprätt mot t ex en bordsskiva, med spetsen uppåt.

    Med andra handen, för ned plattan/mobilen mot verktyget, och pressa hålet i släden mot spetsverktyget.

    Funkade på första försöket.

    Nu är vi tillbaka där vi började, eller strax innan faktiskt, och ska nu försöka förstå hur minneskort och Sim-kort ska placeras i släden.

    Enligt mamma har SIM-kortet ett fasat hörn, men i släden finns ingen motsvarande avfasning, och således finns det såvitt jag förstår ingen som helst indikation på hur kortet ska placeras.

    Manualen är ingen hjälp - enligt mamma är skissen/bilden som visar kortplaceringen mindre än ett frimärke, och med hjälp av ett förstoringsglas kan hon bara med extremt stor svårighet urskilja på vilken sida i släden som Sim- respektive minneskorten ska ligga - inte vilken sida som ska vara uppåt på dem, eller vad som är "fram och bak".

    Att chansa gör att det är 75% sannolikhet att det hamnar fel igen, om jag räknar rätt.

    Det finns ingen oändligt vänlig forumist som äger en MediaPad T5 10 LTE, som skulle kunna ta ut sin släde och ta en närbild, som visar hur korten ska placeras?

    Eller någon kunnig person som med säkerhet vet, som kan beskriva det på ett sätt som inte går att missförstå?

    (Jag har Aspergers syndrom, och oerhört lätt för att missförstå )

    Det vore en otroligt god gärning!
     
  20. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Video om hur man sätter in simkortet:
    View: https://youtu.be/TYxqzSs5uF4

    Sneda hörnet ner åt höger. Precis enligt den bild som någon postade tidigare här i tråden.

    Reflektion runt att få meddelande om att sim-kortet sitter felvänt: När kortet är felvänt kan inte plattan läsa av att det finns där. Plattan konstaterar just detta: "Jag kan inte läsa något simkort". men den kan ju inte avgöra varför den inte kan det. Det kan ju bero på något annat än att att kortet är felvänt. Kortet kan vara felaktigt. eller fet kan i och för sig sitta åt rätt håll men inte vara helt rätt i lagt i släden. Eller så finns det inget sim-kort alls Hur ska plattan veta detta? Visst skulle det kunna gå att lägga in avkännare för alla olika möjliga fel men ärligt talat Hur nödvändigt skulle det EGENTLIGEN vara?

    Däremot vore det ju ytterst lämpligt att man hade en tydlig bild på hur det ska sitta!
     
    lenamarsan, Leo83 och Kristy gillar detta.