Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 026
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Någon som testat någon av Fiido:s modeller?
    Är sugen på något kompakt som man skulle kunna fälla ihop och lasta vid behov och snubblade över Fiido D11. Kikat igenom en flock YouTube-recensioner och de flesta verkar vara positiva. Men alltid trevligare att höra från fellow forumsmedlemmar.
     
  2. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Det är ju väldigt praktiskt med kompakta cyklar men har alltid en oro att de är väldigt sköra kontra vanliga cyklar.

    Kikade lite på elcyklar som just är ihopfällbara men misstänker att det ser dumt ut när man är längre än 190 cm och sitter på en sån.
     
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 026
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Tur att jag bara är 188 cm lång :D
    Bara en av recensenterna nämnde sig längd - 182 cm - men det såg inte allt för opraktiskt ut för honom.
     
  4. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Haha, tur det. ;)
    Jag har väldigt långa ben i förhållande min överkropp också och då ser det ännu mer skevt ut.

    Måste dock säga att den du hade kikat på såg riktigt trevlig ut, brukar tycka att ihopfällbara cyklar ser riktigt fula ut men denna var faktiskt fräsch! Du får gärna uppdatera i tråden sen om du köper den. :)

    Ska dock inte gnälla, fick min hybridcykel från GT helt ny för löjligt billiga 1500 kr för att ingen hade köpt XL-storleken på den. Kan ju vara en fördel att vara lång också.
     
  5. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Kollat på den också, verkar vara rätt prisvärd. Verkar vara svårt att låsa fast den dock, ser inget uppenbart ställe i ramen för att låsa fast en kedja tex.
     
  6. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 026
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Antar att man kan slå låset genom främre drevet, runt ramen ovanför och sen runt något fast, så blir det hyggligt besvärligt att sno den.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    35nm låter spontant lite svagt vad berör motorn, men det bör hjälpa tillräckligt för att man inte skall bli särskilt svettig. Möjligen kan det bli lite kämpigt i uppförsbackar?

    De anger batteriakapciteten till 11,6 Ah, och givet att den kör på 36V, så blir det typ 420Wh. Det är rätt rejält med tanke på att batteriet inte ser så stort ut, så man blir ju lite skeptisk till om den uppgivna kapaciteten stämmer (?). En räckvidd på 10 mil låter också rätt ordentlig tilltaget även för ecomode. Jag skulle tippa på att man borde få ut 3-4 mil eller så om man väger låt säga ~80 kg, om det vill sig väl.

    Men nu är det här ju ingen långpendlarcykel, utan mer "ta sig till tåget och trampa lite i stan-cykel", och då bör räckvidden inte vara ett så stort problem.

    I övrigt såg det rätt okej ut. Vikt om 17,5 kg - 18,5 kg är rätt bra då man får räkna med då motor och batteri väger en del, så bör vara någorlunda hanterbar för att lyfta av/på.
     
    Last edited: 6 mar 2021
  8. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
  9. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Jag har en Fiido D1 fällbar 14" 250W 10,4 Ah batteri sen förra sommaren som fungerat utmärkt hittills.
    Dock har jag precis fått hem 2 st fällbara större 26" som jag ännu inte hunnit använda mer än ett par runder.
    IMG_20210311_174335.jpg
     
    bernard gillar detta.
  10. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Dessa SMLRO MX300 känns bra vad jag hunnit testa.
    5 nivåer på elmotorn och 21 växlar gör att man lätt anpassar allt efter körsättet. Tyckte jag hittade en bra kompromiss för fällbar och storlek då jag vill kunna lasta in den i bilen. Den lilla Fiido är också ok men inte så bekväm att åka längre sträckor med.
    Har även köpt till pakethållare, backspeglar och andra skärmar så jag kan välja att ha batteriet på pakethållaren men har ännu inte hunnit fixa till det.
     
    bernard gillar detta.
  11. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 026
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Samma kille som ovan testar även Fiido D11, ser ändå positivt ut med batterikapaciteten.
    Nämner att han är 186 cm lång, så det slår bara på 2 cm från mig. Bra måttstock. :P

     
    bernard gillar detta.
  12. nothing_records

    nothing_records Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Själv cyklade jag hem min frus lilla ihopvikbara cykel en dag. När jag cyklade förbi utanför mitt jobb så mötte jag några kollegor som pekade på mig och garvade rakt ut för de trodde jag snott någons barncykel. Jag är 186 cm haha
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, men så länge det är praktiskt och fyller sitt syfte får väl andra peka bäst de vill :) Funktion trumfar i princip alltid form.
     
    ffodil gillar detta.
  14. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Har cyklat runt en hel del med min lilla Fiido D1 utan att jag märkt nån reaktioner på att den är liten och som bernard säger spelar det ingen roll om den uppfyller sitt syfte.

    Dock märker jag en stor skillnad med nyttan och glädjen att cykla runt med den större 26". 26" är nog det största om man vill ha fällbar.
     
    bernard gillar detta.
  15. Jaskor

    Jaskor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej

    Jag har problem med min fatbike de är så här att den stod utan ström hela vintern sen när de var dags att köra den så kom jag ca 1km innan den var "ur laddad" jag lät den vara i några timmar och batteriet var fullt men den här gången kom jag bara 500m innan den la av. Min fråga är om det kan vara batteriet som tagit stryck av att stå utan ström hela vintern eller om de är något annat som är fel. Scootern ligger på 2000w och 60v om de är till någon nytta.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är inte omöjligt, förmodligen har någon cell blivit dålig/tar inte full laddning längre. Du kan ju testa att bara låta den stå på laddning några dagar och se om det hjälper. Ryker en cell påverkar det tyvärr hela batteriet.

    Har din cykel något diagnostikläge/app som tex kan visa volttalet för varje cell? Annars kan du behöva mäta detta själv, men jag rekommenderar inte att du öppnar batteriet och pillar på det om du inte har gjort sådant tidigare.

    I sådana fall är det bäst att skicka in den till tex Batteridoktorn.se, så kan de byta ut ev. dåliga celler åt dig: Reparation – Batteridoktorn.

    Vad har din elcykel för system? Är det bafang? Handlar det om en "Kina-cykel" är det tyvärr mycket vanligt med kinesiska celler. De är generellt sett rätt dåliga, särskilt på att hålla kapacitet över tid, så då kan det nästan vara idé att byta till koreanska eller japanska celler, så du får något som håller. Annars är risken att du får samma problem inom en snar framtid igen, och då blir det dyrare i längden.
     
    Last edited: 10 apr 2021
  17. Jaskor

    Jaskor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för snabbt svar. Själva el cykeln är Kina men batteriet har blivit ut bytt för 3år sedan av någon som har klippt och klistrat och skrivit ett eget el schema men får testa att sicka in batteriet dom sitter de inga kontakter kvar tyvärr
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finns det någon länk till den?

    Hur långt ska du pendla? Specarna ser OK ut, men batteriet är en aning svagt. Helst vill man nog ha 500Wh med en cykel som har den konfigurationen.

    10 000 kr för en mittmotor är ju ett bra pris i alla fall, och Bafang gör helt OK grejer. Fördelen med Bafang är att man rätt enkelt kan byta/uppgradera till tredjepartsbatterier sedan. Deras system är inte låsta som Yamaha, Bosch eller Shimano är, där man bara kan använda originalbatterier, vilket gör det dyrt att byta.
     
  19. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Yes, här är den:

    Diavelo Central - Corner Sport AS

    Funderar eventuellt på denna annars:
    Elcykel EvoBike CLASSIC-3 250W - Herr

    Vilken låter vettigast? Kan fortfarande skicka tillbaka den första cykeln så är öppen för annat med.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Diavelo-cykeln är ju helt klart trevligare iom mittmotorn, men det är iofs lite individuellt också vad man föredrar, men vill du har en känsla som mer påminner om att cykla så är mittmotorn klart bäst.

    Motor fram ger väldigt mycket mopedkänsla. Kan bli lite ryckigt också då motorn svarar långsammare när du tex börjar trampa eller slutar trampa. Särskilt sistnämnda tycker jag själv är lite drygt då det påverkar säkerheten/kontrollen över cykeln i viss mån.
     
    tojjetok och Millwad gillar detta.