GPS Igen, WTF...

Diskussion i 'Galaxy S' startad av ulwur, 6 okt 2010.

  1. ulwur

    ulwur Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjongade på uppdateringen som släpptes via KIES i förra veckan (JF2) och tänkte att GPS problemen skulle vara lösta nu.

    Och visst, den får fix mycket fortare, och "fixen" hoppar inte omrkring fast man står still längre, men...

    Tog en cykeltur till det lokala shoppingmekkat och passade på att spela in GPS positionen med My Tracks.

    Och resultatet? Skrattretande dåligt! Man kan ju tro att jag hade spindelmannendräkt på mig och studsade fram...

    Jag jämför med Nokia 5800XM jag hade förut, och den höll iallafall GPS-Spåret på vägen.

    /Besviken

    http://maps.google.se/maps/ms?ie=UT...4a80beaa&t=h&z=15&iwloc=000491e311c2c0dc6296a
     
  2. noname

    noname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    JM2 släpptes via kies nyligen...
     
  3. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ja, han menade antagligen JM2. Det går väl att rätta på ett trevligare sätt?

    On topic:
    JM2 är inte speciellt GPS-fixad tror jag. Den slutgiltiga fixen lär komma med FroYo. Vi får be till gudarna att den är bra.. :)
     
  4. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Det är ungefär lika skrattretande att fortsätta starta trådar om detta. Okej för 3 månader sedan, men idag? Läs runt lite på forumet så kommer du hitta mängder av info kring olika versioner och dess utveckling gällande GPSfunktionen.

    testa förövrigt JPK, där funkar det för mig iaf.
     
  5. Robban71

    Robban71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skaffade Galaxyn för 2 veckor sen, provat både Google map navigator (brut) och Geocachat med app C:geo, funkar skitbra.

    Det är väl med mobilen som Gps klockarna att den måste vara still en stund för att söka och låsa satelliterna?!
     
  6. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nej det är inte så enkelt..
     
  7. ulwur

    ulwur Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Naturligtvis var det JM2 som jag installerade, som så ödmjukt påpekades här i forumet.

    Och som jag skrev, GPS funkar OK när man står still tycks det, eller rör sig till fots som vid GeoCaching mm.

    Men att den inte ens skulle klara Cykelfart .... Hur bra blir det då när Google släpper på navigering även för Sverige?

    Men eftersom alla forumhökar här _bara_ hänger i forumet och inte rör sig per hjul så verkar ingen ha provat detta med JM2. För, jo, jag har sökt i forumet efter liknande erfarenheter tack ska du ha.

    /stämningshöjaren
     
  8. christi@n

    christi@n Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har sprungit och cyklat med min SGS rätt mycket och kan konstatera att det är en jäkla skillnad på programvara också. När Jogtracker i stort sett visar rätt, så är MyTracks ute och cyklar rejält ibland.

    Testa gärna Jogtracker, och andra med för den delen, och se om du/ni också upplever skillnad.
     
  9. EUNE

    EUNE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Då ämnet luftas igen så passar jag också på.

    Efter att jag uppdaterade via Kies till JM2 så har min gps gått från usel till ja vad är sämre.
    tidigare kunde den låsa på 6-8 satelliter. Nu oavsett var jag är så hittar den 1, Har inte orkat göra en fabriks återställning för att se om det hjälper.
     
  10. noname

    noname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ursäkta om de lät otrevligt, detta var inte meningen :P
     
  11. zebulon35

    zebulon35 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta är ju så himla roligt! Sedan första inofficiellt släppta firmwaren till Galaxy S så tycker jag att vissa har juublat över att "den låser inom xx sekunder" hej o hå, problemen är lösta. Medan andra för samma release säger..."nää, den är sämre än innan". Sen finns det de som jämfört samtliga filer för gpsen och konstaterat att det faktiskt är exakt samma kod för gpsen i både "gamla" o "nya" releasen av firmware. Troligast av allt är att det som skiljer är om gpsen har aktuella hjälpfiler och kan göra en hotboot, eller om den måste söka satelliter utan guidning om var den är. Vad som också spelar in är såklart sikt mot himlen etc...Där har vi själva mottagningen. Sen spelar det såklart roll vilket program man använder för att tracka, vissa "smoothar" ut rutten väldigt mycket (vilket ger mindre hopp), andra inte lika mycket, o vissa kan man ställa in själv hur den skall behandla gps datat som ramlar in....Tja, men jag håller med om att gpsen inte är den bästa. Jag har väl provat kanske 7-8 olika firmwares och ligger på JPK nu. Har inte märkt någon skillnad som inte kan förklaras av helt andra omständigheter än själva gps mjukvaran.
     
  12. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Jag håller med dig i det du skriver, förutom att för mig fungerar JPK och GPS väldigt bra.

    om vi släpper trackers och navigering och istället använder radarn som finns på market så var den värdelös innan JPK, nu lirar den lika bra som på en Desire vilket är helt okej.

    innan JPK så räknade den ner metrar när man gick mot målet, stannade jag så fortsatte den räkna ner i rask takt trots att jag stod stilla etc. Snittet blev nog rätt koordinat, men den visade aldrig exakt rätt punkt. Med JPK så fungerar det som sagt kanonbra. Vet inte varför utan bara kostaterar att så är fallet för mig.