Diskussion: Förslag för utformning av nya regler för eldrivna enpersonsfordon (Skickas till Transportstyrelsen)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Chrilles, 16 apr 2020.

  1. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Last edited: 1 mar 2021
    bernard gillar detta.
  2. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
  3. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Märkligt, de måste ha ändrat URL.
    Testa om min uppdaterade länk funkar bättre.
     
  4. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Länken funkar.
    De vill slopa maxeffekt men behålla maxhastighet på 20 kmh.
     
    Ironfist och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är ju fint att den ologiska maxeffekten försvinner, men taket på 20km/h var lite tråkigt, men det är väl på grund av hyrsparkarna får man förmoda, de körs lite hur som helst.

    Det var intressant att det inte tillkommer en ny fordonskategori, utan att det fortsätter gå in under elcykel:
    Så även elcyklarna begränsas inte längre av effekten på 250W om förändringen klubbas med andra ord, vilket är särskilt trevligt för tex. ihopfällbara cyklar eller lådcyklar, där 250W ofta är i minsta laget.


    Men om man vill se fler pendla till jobbet tror jag 20km/h är lite långsamt. Det skulle behöva tillkomma en "Elcykel Klass II" eller dylikt, som tillät fordon upp till 45km/h på cykelbana, med krav på trafikförsäkring, hjälm och kanske mopedkörkort osv. I Danmark har de i ett par år tillåtit speed pedelecs (45km/h) på cykelbanor och det har inte medfört några problem. Antalet olyckor har inte ökat och inte heller har det lett till allvarligare olyckor.

    Säkerheten hade också ökat på så vis eftersom fler tillverkare uppmanats tillverka trafiksäkra fordon med CoC-cert. En överväldigande majoritet av sparkarna som säljs idag är undermåliga ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, särskilt de som går fortare än 25-30km/h, då de inte omfattas av några som helst säkerhetskrav. Bromsarna behöver inte ens fungera.

    Danish report on e-bike incidents concludes that age and age-related disabilities were often contributing factors
     
    Last edited: 1 mar 2021
    milky81 och Bertilsson gillar detta.
  6. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Instämmer.
    20kmh är för lågt.
    Mycket bra dock att effektbegränsningen försvinner.
    Kan inte någon kontakta utredaren och fråga hur de resonerade kring det?
    Topic starter hade kontakt innan?
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 358
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Föreslår man någon åldersgräns - eller är det som tidigare, hjälmkrav om man är under 15 men annars inget krav?
    Jag kan väl tycka att en särskild åldersgräns borde gälla för just hyrsparkcyklar, men iofs, där har vi ju sett även vuxna göra bort sig rejält i trafiken med sådana tyvärr. Vet inte hur man bäst kommer till bukt med det problemet. Men åtminstone 18-årsgräns, att man måste fota av sin legitimation och har större ansvar när man parkerar den efter avslutad färd, vore ju bra. Där har nog de olika företagen störst möjlighet att ställa krav, svårt för lagstiftaren att på en detaljnivå reglera exakt vad som ska krävas, förutom ålder kanske.

    Jag personligen kan ju säga att jag tycker en vanlig elsparkcykel i 20 km/h är rejält vingligt och obehagligt. Brukar ni åka elsparkcykel i den hastigheten, känns det tryggt? På rak, jämn cykelbana utan hinder en solig dag med god sikt hade jag kanske köpt det, eller högre hastighet, men minsta dåligt underlag eller annat som stör färden så känns 20 km/h faktiskt väldigt snabbt med en sån. Jag höll på att slå mig en gång när jag körde så snabbt, tycker inte man har kontroll över fordonet riktigt, men det slutade bra. Räcker att något oväntat händer i trafiken (eller på trottoaren/cykelbanan) så är man illa ute. Iofs kanske jag var uppe i 25 km/h eller liknande när det hände, men ändå. Är det tjockare hjul och bättre bromsar så kan jag däremot köpa högre hastighet.

    Vad är maxhastigheten för vanliga elcyklar idag, är det samma? Den kunde ju höjts däremot.


    EDIT:
    Konstig känsla när jag som yngre inte insåg behovet av t.ex. körkort och förarbevis för moped, och inte kunde förstå varför man införde förarbevis och åldersgränser för båtar, snöskotrar, motorsågar och annat. Jag minns när moped klass 2 började kräva förarbevis, och när moped klass 1 uppgraderades till en körkortsbehörighet istället för förarbevis. Idag är jag mer förstående till såna krav, hehe, även om jag gärna vill tro på eget ansvar och förnuft när man är tillräckligt gammal för det :)
     
  8. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Det kan aldrig vara så enkelt att du är mer van vid att cykla och därför tycker att det är enklare och känns tryggare?

    Som referens så kan man utan större problem hoppa av sparkcykeln i 20-25 km/h och då stanna springande eller stoppa hela sparken på några meter med rimligt fungerande bromsar.

    20-25 km/h är med andra ord lämplig hastighet i stadskärnor, fulla med korsningar och inte på raka, jämna cykelbanor, utan hinder, under soliga dagar med god sikt.

    Enklast borde vara att indela elsparkcyklarna precis som mopeder i klass 1 och 2, med samma hastighetsgränser och att man kan förbjuda korttidsuthyrning av klass 1 för att undvika problem med ovana förare i höga hastigheter.
     
    Gurra4 gillar detta.
  9. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    20km/h är för långsamt... Effekten bort är ju såklart bra men hallå!
    Vi har en Xiaomi Essential för minstingen som är helt laglig och gör 20km/h samt två stycken Xiaomi pro, en som gör 25km/h och en som gör 30km/h.
    25km/h räcker gott inne i samhället men så fort man kommer ut på landsbygden och cykelbanorna blir större och raksträckorna längre så inser man snabbt att 25km/h inte är tillräckligt. Jag blir omkörd även i 30km/h av cyklister. På pro varianten känns 30km/h inte ostabilt överhuvudtaget. Det finns ett gasreglage! Låt oss använda dessa på ett klokt sätt... Är lite trött på dessa överdrivna regler faktiskt.
    Elscootern är helt perfekt att pendla med om man har några kilometer till jobbet.
     
    Gurra4 och Prillinator gillar detta.
  10. Chuhe

    Chuhe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2020
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    17
    Så är det OK att köpa en sparkcykel med 300W motorn i dagsläget? Att följa lagen innebär att man måste välja bort 99% av produkterna.
     
  11. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Nej, enligt lagen så måste den fortfarande vara självbalanserande eller ha max 250w motor för att räknas som cykel.

    Det största problemet med det är inte att polisen kan få för sig att va elak utan istället att den inte täcks av hemförsäkringar och inte heller verkar möjlig att försäkra separat.

    Om du t ex krockar med någon som skadar sig på en cykelbana så kan det sluta med att du får betala väldigt dyrt för det eller att du får finansiera permobilen själv om du blir förlamad.

    Vill det sig illa så kan du även få skulden för en olycka som egentligen orsakades av någon annan då det eventuellt kan anses att du, i likhet med t ex berusade förare, inte hade där att göra och att det var din respektlöshet för lagen som var orsaken till olyckan.

    Vill man slippa ovanstående risker så bör man lugna sig ett tag till innan man skaffar sparkcykel som sniglar fram i 20 km/h med hjälp av en lite för stark motor.
     
    Chuhe gillar detta.
  12. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Du riskerar ju problem eftersom det inte verkar klart ännu.

    Men med tanke på att exempelvis Voi har bedrivit uthyrningsverksamhet med alldeles för starka motorer sedan start helt utan lagliga problem, så lär det antagligen inte bli problem för dig heller.

    Voi kör fortfarande med för starka motorer även på sina senaste scootrar, skillnaden är dock att de har börjat falskmärka om dem med nya felaktiga typskyltar som felaktigt säger 250W :eek:
     
    Chuhe gillar detta.
  13. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Det borde vara föraren som eventuellt bryter mot lagen när denna framför fordonet. Sedan kan naturligtvis den som hyr ut skuldbeläggas ovanpå det men det handlar ju rimligen om småpotatis för dom i enskilda fall.

    Just det där med att märka om motorn har jag själv funderat på att göra eftersom märkeffekten verkar vara helt godtycklig och eftersom cyklar inte verkar kräva någon form av typintyg.
     
  14. Chuhe

    Chuhe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2020
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    17
    Kände lugnt eftersom jag kör försiktigt.

    Men:
    Så hypotetiskt kan en elak bilist köra över mig och jag blir ändå skyldig? Visst sån har aldrig hänt men hjälper knappast min paranoia. Snälla transportstyrelse sluta med sån idioti.
     
  15. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Mina funderingar:
    effekt: definitivt borde kunna höjas så att sparkar orkar både med tyngre åkare och framförallt inte tappar farten i uppförsbackar. Minst 3ggr höjning från dagens regler.

    hastighet: runt 30-35kmh. Beror mkt på hjulstorlek, bredden på styret och vikten om sparken är stabil (och självklart att den är korrekt inställd). Några har skrivit att höga hastigheter och dåligt underlag är ingen bra kombo. Det håller jag med, MEN som med ALLA fordon så tar man inte hänsyn till dålig underlag vid byggandet av ett fordon, utan det är upp till brukaren att framköra fordonet säkert. Bara för att man lägger fartgupp på vägar för vissa fordon, så ska det inte innebära att alla dessa fordon ska begränsas till 30kmh. Det är bara att ta det lite piano på de avsnitt. På samma sätt med oerfarna förare: Som ny, bör man begränsa sin hastighet tills man uppnår en viss vana. Bara för att man är ny, eller det "känns" läskigt ska inte vara skäl att begränsa hastighet. Rätt självklart tycker jag. Det finns även andra aspekter, men jag kortar ner och förenklar det hela till dessa.

    bromsar: man borde koncentrera sig i utforming av lagtexten på detta. Det är bromsar som är den enskild viktigaste komponent på sparken som MÅSTE fungera effektivt i alla lägen. Sparkar utan effektiva bromsar borde förbjudas (majoritet är det sparkar med endast e-broms). Man borde kunna ange max tillåten sträcka som sparken måste stanna på. (ex: totalvikt + maxhastigehet = x meter som max).
     
    Last edited: 13 mar 2021
    Gurra4 och Gargo gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    30-35 kan fungera, under förutsättning att samma regler som för moped gäller vad berör försäkring, körkort,regplåt och viktigast av allt - godkänd hjälm.

    För hyrsparkar och sådant kidsen far runt på, så är 20 km/h rätt lagom. Tvivlar på att högre hastighet hade fungerat i stan där de kör runt hur som helst, ofta 2+ på samma spark.

    Tittar man på olyckorna tenderar sparkcyklisterna att faceplanta i större utsträckning än på andra fordon, så att köra i 35km/h utan hjälm med skydd för käken är inte optimalt. H

    44% huvud och ansikte enligt Folksam:

    https://nyhetsrum.folksam.se/sv/files/2020/08/Folksam-Rapport-Elsparkcyklar-aug-2020-1.pdf
    De gör samma observation på akuten: Akutläkaren om elsparksolyckor: ”Vanligt med asfaltstatueringar och krossad käke”


    I och med att sparkarna har små hjul så har de också svårare att klättra över hinder som låt säga en trottoarkant eller en grop (...särskilt förrädiskt när det regnar). Det blir enklare hänt att man faller framstupa om man kör på ett hinder, dvs vs en cykel med betydligt större hjul. Det behövs nog krav på hur stor radie hjulen har i relation till fordonets maximala hastighet.

    Sedan är det ju som du säger att det måste till regler vad berör tex bromsverkan. Det är rena rama vilda västern idag där en klar majoritet av sparkarna är klart undermåligt konstruerade. Det är inga som helst problem att sälja en spark med en ram eller hjulfästen samt ett styre som riskerar brytas eller bromsar som öht inte fungerar. Det existerar i princip inga konsekvenser för de ofta kinabaserade tillverkarna, och i princip ingen som testar dem utför några hållbarhetstester. Många håller i upp till ett halvår eller ett år, men därefter kommer problemen som ett brev på posten.
     
    Last edited: 13 mar 2021
    Gurra4 och F-Forward gillar detta.
  17. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Jag undrar om inte alkoholnivå i blodet är en bättre förklaring än fordonstypen?

    Om det hade varit hyrcyklar som varit tillgängliga istället för sparkcyklar på väg hem från krogen så hade rimligen fylleolyckorna och tillhörande skallskador hamnat i kategorin cykel istället.

    Sen blir det även skevt att jämföra olycksstatistik för elsparkcyklar och övriga fordon när det i underlaget nästan uteslutande handlar om hyrda elsparkcyklar och i övriga fall icke hyrda fordon.

    Jag blir mer och mer övertygad om att det är själva uthyrningsmodellen som är problemet.
     
    Gurra4 och Gargo gillar detta.
  18. Gurra4

    Gurra4 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    4
    Priset tog nog ett RAPPORT inslag om elsparkcyklar i Stockholm jag såg för något år sedan där en man i lägre medelåldern hade kommit direkt från krogen och hade på hyrscooter kört rätt in i en SL buss med tillhörande transport till sjukhus och omplåstring där. Jag tänkte: va f*n kunde ni inte ha hittat en mer olämplig representant för att visa de eventuella riskerna med elscooter... Ett fyllo som inte kan se och stanna för en SL buss. Lysande! Det är sånt här som resten av oss riskerar att bli bedömda efter och lagstiftarna åberopar när man eventuellt diskuterar att sätta nya gränser.
     
    milky81, raptor, Gargo och 1 annan gillar detta.
  19. Chuhe

    Chuhe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2020
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    17
    Man lär få vänta ett tag till innan 250W gränsen tas bort.

    https://www.transportstyrelsen.se/4...blikationer/vag/tsv-2019-5394-slutrapport.pdf


    Suck! Trist för mig som håller på att ta körkort och inte vill riskera något.
     
    Gurra4 gillar detta.
  20. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    De nya reglerna är ju totalt hjärndöda ändå.
    Man kommer att vara lika olaglig då som nu tyvärr. 20km/h...

    Grattis! Återigen är 95% av alla scooters olagliga. Tack för det!

    Bara att åka på och visa vårt missnöje.
     
    Bertilsson och Gurra4 gillar detta.