Någon som har bra koll på eltandborstar?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oceanic, 5 feb 2020.

  1. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag köpte en Philips för mängder av år sen, som roterade. Det här var före skakande "sonic"-borstars tid. Motorn får stången att åka upp och ner, vilket trycker upp pinnen i borsthuvudet som borsten att rotera med 1/4:s varv. När batteriet gick sönder såg jag liknande borste på Lild, "Dentalux" som knappt kostade mer än borsthuvuden till Philips. Den fungerade likadant. Nu dog batteriet i den förra året, så när jag såg att Lidl hade tandborstar i reklamen köpte jag en ny. Såg ut att vara ungefär samma, bytt own-brand namn från Dentalux till Nevadent och fulare design. Stod inget om "sonic" på kartongen, så tog den bara. När jag kommer hem och startar den så åker inte stången till motorn upp och ner, utan skakar bara. :eek: Skakningen fortplantar sig i borsthuvudet som "vippar". Fungerar hyggligt men ingen egentlig fysisk rotation av borsten. Står att borstarna är kompatibla med Oral-B så antar att Oral-B fungerar likadant. Men var många år sedan jag kollade på en Oral-B. Philips och Philips-klonen vinner över Oral-B-klonen.

    Köpte också en "sonic" tandborste. Den fick inte jättemycket användning (innan batteriet dog såklart) för det kändes som att den var något svag. Känslan av renhet i munnen fanns där, men känslan i huvudet att tänderna kanske inte var rengjorda "på djupet" gick inte att skaka av. Har inte testat någon av Philips Sonicare så kan inte jämföra. Men jag har fått intrycket att tandborstarna kan ha olika styrka, där vissa är starkare i vibrationerna än andra. Så tänkte att jag skulle köpa någon kinesisk och testa. Finns hur många varianter som helst av Philips Sonicare, med stora skillnader i pris. 400, 800, 1300, 2000 kr o.s.v. Oklart vad som skiljer. Kinesiska märken har också olika varianter med olika pris. Oklart vad som skiljer en för 200 kr från en för 400 kr och en för 600 kr. Men skulle gissa på att det är variationer i styrka.

    Oclean har flera modeller som ligger runt 450-700, kanske lite billigare ibland. Äldre modeller (One och SE) verkar starkare än nya (Z1, X, Air), och lite dyrare.

    Säljs flera modeller under "Mijia"-märket. T100, T300 för runt 20-250 kr vid snabb koll och T500 för runt 300-400 kr.

    Dr. Bei har en modell, C01 för strax över 200 kr. (Tycker borstarna ser små ut på bilden.)

    Soocas har flera modeller, den vanligaste verkar vara X3 för runt 450 kr, X5 som är dyrare och någon V1 för 300 som jag tror är nyare. (Läste något polskt test som tyckte att Oclean var bättre än Soocas X3.)

    Viomi är också något "youpin xiaomi cooperation brand", har modell VXYS01 för runt 400 kr. Viomi-märket verkar tryckas på dammsugare och vattenkokare o.s.v.

    Nåja, ovan är dom märken jag kommer på i huvudet som har någon form av relation till Xiaomi. Sen är apparna olika såklart. Priser lär variera beroende på reor och erbjudanden också.
     
    Last edited: 11 feb 2020
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Med mina smärtor i kroppen så klarar jag inte det längre än max en halv minut så det får bli gegg på motorn och skölja av och torka den innan den sätts på plats.

    Apropå trycksensor så tror jag knappast att den skulle känna av mitt tryck, om man trycker för hårt så böjer sig stråna och kommer inte in där de ska och själva borsten blir förstörd i förtid, jag har ett ganska lätt tryck, rör handen lite fram och tillbaka (någon cm) så att jag känner att borsten kommer in där de ska mellan tänderna samt mellan tänder och tandkött, då får jag den där känslan i munnen efteråt som de säger i reklamen.

    En eltandborste i handen på en klåpare är ungefär lika illa som att köra bil med gasen i botten hela tiden oavsett hur vägen ser ut, det slutar inte bra.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Fick min idag fan vad skumt de var ju två st in en svart och en vit som på bilden men den framgick inte jätte tydligt trodde mer att de fanns i två olika färger. Det om nån vill köpa den vita för en billig peng oanvänd så kan ni väl höra av er. IMG_20200213_210225.jpg
     
  4. windblown

    windblown Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G7
    Ja men titta det var ju den med trycksensor som lyser med lampan i handtaget, den är faktiskt bra! Spara en att ha till sambon eller blivande?
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hur länge håller huvuna?

    Så jag fick 2 st för 600 hade ju hellre betalat för en med bättre kvalité en två, men men trodde den var bra. Jag men om den bara kostar 300 kr st kan den ju inte vara det
     
  6. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Huvudena håller länge. De ska bytas ungefär var tredje månad. Men det finns indikator borst på den. När de yttre blå har blivit till hälften vita är det dags att byta. Så är det i alla fall på mina crossaction huvud. De huvudena ska du se till att använda med, det är dem bästa.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det beror en hel del på hur hårt du trycker, de håller kortare tid om du trycker för hårt (och trycksensorn kan du nog inte riktigt lita på i det fallet, det krävs ganska högt tryck för att den ska reagera och så hårt ska du definitivt inte borsta för då böjs stråna för mycket och de kommer inte in i de utrymmen där de verkligen behöver komma åt).
     
  8. mbarneskar

    mbarneskar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2018
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    37
    Fan va synd. Har du provat än? Nöjd med den iaf?
     
  9. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Bumpar denna tråd, är trött på min Philips-tandborste och vill ha en ny som inte är halvdöd.
    Var inte på Oclean X Pro men missade erbjudandet som de hade på Amazon för ynka 450 kr.

    I samma veva stötte jag på en tandborste vid namn Fairywill D7, är det någon som har testat den? Den kostar bara 240 kr på Amazon och har fått 27 000 betyg med ett snittbetyg som ligger på 4.5 av 5 vilket är precis under Oclean X Pro:s betyg.
     
  10. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Kanske inte det svaret du vill ha, men: min Philips kändes som att den tappat jättemycket i styrka för ett tag sedan. Efter lite youtube-sökande så kunde jag hitta att det var magneten som behövde separeras från elektromagneten, så att de inte någ emot varandra hela tiden. Har du intresse, lite verktyg och tid så går det lösa själv.
     
    Millwad gillar detta.
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Detta ska jag kika på, tack!
     
  12. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Köpt det märket som är bäst (Oral-B) så blir du inte besviken och slipper testa runt bland massa olika märken.
     
    Millwad gillar detta.
  13. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Har en Oral-B hemma, en ganska dyr sådan men vi kommer inte överens. Snurrande eltandborstar och jag går inte ihop.
     
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    [​IMG]
     
  15. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Oral-b har väldigt lite täckyta och dom tandläkare (riktiga tandläkare, inte tv reklam) jag frågat har sagt att man börja välja dom som ser ut som vanliga borstar, typ philips, så de gör jag.
     
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Intressant mina tandläkare har specifikt rekommenderat roterande tandborstar.

    Täckytan tycker jag inte är ett bekymmer, man ser ju till att komma åt överallt precis som om man borstat med en vanlig tandborste.
     
  17. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Kan ingetalls om detta, tänkte bara vidarebefordra min erfarenhet.
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Absolut, tycker det är intressant att olika tandläkare säger olika saker men kanske inte så konstigt alla har en egen åsikt. Man kan dock tycka att det borde finnas någon typ av logik bakom vad som är bra eller inte.
     
  19. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Dom kanske är sponsrade :D
     
  20. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag har testat både roterande OralB och Philips vickande varianter, jag lutar åt att Philips varianten är effektivare för min del... är nog den extremt höga frekvensen som gör att det känns renare på något sätt. Bonus att dom är tystare än skrammlet från OralB.