Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. Gnarlshead

    Gnarlshead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dosan?
    Handkontrollen el ccu'n?
    Jag har i och för sig gjort det på bägge
    På handkontrollen var det väl y och Stadia knappen ett visst antal sec....eller?

    Jätte märkligt fel som det inte verkar vara nån som förstår men hoppas nån här kan hjälpa mig
     
  2. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Låter konstigt! Och du är säker på att du visar den HDMI-port på TVn där CCU sitter? Tänker så att du inte får upp den inbyggda i TVn eller något sådant knasigt :)

    Annars se till att alla är på samma wifi-nät. Kör du CCU på 5GHz så kör även telefon och handkontrollen på samma nät alternativt alla på 2.4GHz.

    En annan tanke är om det är någon port som är låst i brandväggen i routern? Långsökt men kan vara värt att kolla.

    upload_2021-3-15_15-27-39.png


    Kolla lite mer här
    Troubleshooting your Stadia experience - Stadia Help
     
    Last edited: 15 mar 2021
    Gnarlshead gillar detta.
  3. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nu hjälper det inte mot problemet du frågar om, och du kanske redan kör på detta sett, men du kan ju om inte annat starta spelet på chromecasten från Stadia-appen på mobilen. Då borde koden dyka upp på din tvskärm. Efter det ska kontrollen vara länkad och du ska inte behöva mata in koden förrän du vill spela på en annan enhet.

    Googlade förut när jag skulle se om fler hade haft problemet, och hittade ett årsgammalt inlägg på Reddit med samma problem. 6 månader senare är den nyaste frågan i tråden, och problemet var kvar. Personen hade varit i kontakt med support, men de slutade svara, så problemet är inte någon unik företeelse eller ens ny.
     
  4. Gnarlshead

    Gnarlshead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar
    Jag har testat att konfigurera alla på 2,4ghz då jag ser att CCU verkar föredra det (Stadia osv)
    Verkar inte fungera
    Stängt av TVn egna chromecast tillgång till wifi verkar inte kunna stänga av den i tv (TCL)
    Ingen hjälp där heller....ingen "visa Stadia kod i viloläget"
    Kan tyvärr inte hitta port inställningarna i routern

    Suck!
    Tyvärr är jag envis som en gris, så jag lär väl sitta försöka klura ut det.....eller slänger kontrolleren i vägen
     
  5. Gnarlshead

    Gnarlshead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar
    Jag har spelat med kontrollen på mobilen och det funkar bra. Men det dyker inte upp nån kod på TV
    Fick ett nonsens svar från deras support
    Såg inlägget på Reddit också

    Är fundersam om att när jag konfigurerar Chromecast i Home app så hämtar den gamla kontoinställningar som sparats på nätet på mitt Google konto. Har ju haft Chromecast i många år med lite olika nätverk osv
    Vet inte?
    Tack ändå
     
  6. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Det jag menade var att om du startar spelet från mobilen, men väljer att casta till chromecasten istället för att köra på mobilen, så borde en kod visas på TVn när spelet startat. Se bifogad skärmdump.

    Du skulle kunna prova att nollställa chromecasten och konfigurera den med ett annat Google-konto. Funkar det så borde det inte vara knutet till kontot.
     

    Bifogade filer:

  7. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har du provat att köra CCU'n med trådat internet och ser om det gör någon skillnad?
     
  8. Gnarlshead

    Gnarlshead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej det har jag inte gjort och vill egentligen inte göra det, poängen med CCU försvinner lite då
     
  9. Gnarlshead

    Gnarlshead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det dyker inte upp någon CCU i Stadia appen ☹️ se bifogad bild.
    Nollställt dvs longpress på lilla knappen ccu'n har jag gjort. Byta konto är väl ett alternativ jag inte gjort, till saken är att Stadia pro prenumerationen är i mitt Google konto osv
     

    Bifogade filer:

  10. Gnarlshead

    Gnarlshead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen alla
    Men ger upp nu
    Om nån kommer på nåt el. hör om nåt liknande så pinga in mig
    Mvh
     
  11. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Har inte helt hängt med på allt som har skrivits nu. Det är en del. Men du har alltså gått in i menyn på Stadia och valt "Add Account to Chromecast"? Har det fungerat men sedan har du ändå inte kunnat välja att casta till Chromecasten från Stadia-appen?

    Screenshot_20210316_134626_edit_78363199104188.jpg
     
    Mr. Ofi och Albin N7 gillar detta.
  12. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Pratar kontrollern med CCU'n eller direkt mot routern via wifi?
    Känns som det senare, jag kör nämligen trådat till CCU'n och har toppen mottagning och full pott på alla staplar men de är ändå en påtaglig input lagg.
    Tror som sagt att signalen till CCU'n är helt i sin linda så där är det nog inga beskymmer.
     
  13. Mr. Ofi

    Mr. Ofi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Vad har du för firmware på chromecasten (syns i Home-appen)? Om du köpte ultran separat och inte tillsammans med en handkontroll så kanske något blivit knas med uppdateringarna som ska leverera Stadia-stöd. Oavsett vilket, om du inte redan testat, prova att aktivera "Förhandsgranskningsprogram" i chromecastens inställningar och vänta ett dygn för att se om det blir någon skillnad.

    (Det visade sig att allt står rätt till hos mig trots allt. Blandade ihop inställningarna min Chromecast Ultra och min Chromecast med Google TV.)
     
  14. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Såg att Outriders kommer ingå i Xbox Game Pass från dag 1. Så helt plötsligt blev jag inte så sugen på att betala 700 för det till Stadia. Microsoft satsar verkligen rejält på spel, till skillnad från Google (så vitt vi vet).
     
    Albin N7 gillar detta.
  15. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Det är bara synd att deras streamingtjänst är sk*t. Gav den en chans igen häromdagen. Spelade lite Gears of war (saknar den typen av spel till stadia). Det fungerar fruktansvärt dåligt. Det gnälls på nätverket trots trådat 500/500, det laggar och kletas pixlar över hela skärmen. Men.... när xcloud har kommit lika långt som stadia så finns det ju ingen mer prisvärd tjänst.
     
    milky81, kirkx10 och katho gillar detta.
  16. Gnarlshead

    Gnarlshead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I Stadia kontrollen när jag försöker göra det valet så står det att den inte hittar Chromecasten.
    Det har aldrig fungerat☹️
     
  17. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Alltså, det här är en riktigt elak fråga... förlåt... men visst är det en "äkta" Chromecaat Ultra du har?
    Ända andra alternativet blir ju att det är fel på den, antingen helt och hållet eller på en nivå som håller den på en version (uppdatering) äldre än den som kom andra halvan 2019... Om den är nyköpt bör ju Google ersätta den utan att ifrågasätta det.
     
  18. Gnarlshead

    Gnarlshead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ha ha
    Ja jag förstår att du måste fråga
    Började med en ca 1år gammal CCU jag hade sen tidigare installerade den osv men det funkade inte
    Beställde en ny från Google store.....samma där ☹️
    En sak som kanske kan ha att göra med saken, ganska långsökt men
    Jag har bredband via Telenor och har det via 4g och deras wifi router (Huawei 4g router 3 pro).
    Fri surf och det funkar mycket bättre än mitt tidigare ADSL, stabilare o bättre fart
    Vad jag vet så ska det inte innehålla några begränsningar, men är ju inte tvärsäkert förstås
     
  19. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
  20. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Värt att testa, bara för att veta?

    Edit: kom just på en sak, det brukar ju gå att kontrollera ifall enheter på ett wifi ska kunna "se" varandra eller inte. Kommer inte ihåg om du eller någon annan skrivit om det tidigare.
    Edit igen: gick tillbaka och såg att du skrivit att det funkade med mobilen, så det var inget...
     
    Last edited: 16 mar 2021