Universal fjärrkontroll

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av swiftier, 1 mar 2021.

  1. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har skaffat Telias digital tv och jag står inte ut med 2st kontroller.

    Har fått digitalboxens fjärr och lira med TVn, men saknar en Netflix knapp och dom övriga apparna som jag har i TVn. Så söker en universal kontroll som kan få fram TVns "applåda". Hur och vad behöver jag till de?

    Sett att många rekommenderar Logitech harmony, men de finns ju 28miljoner olika varianter :(

    TV: Sony 55" KDL-W805C
    Digitalbox: Arris 4302

    Tack i förhand!
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

  3. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu är det några år sedan jag höll på med Logitechs fjärrkontroller. Men då tyckte jag att Logitech hade det mest flexibla systemet. Du kan ladda in i stort sett stöd för vilken apparat som helst i en Logitech. Och skulle trots allt någon knapp saknas kan du kontakta deras support så fixar de problemet. Jag köpte en billig modell (c:a 200:-) som jag skulle ha till en BenQ monitor/TV. Det saknades knappar för att spela upp videofiler från USB-minne när jag laddat ner stöd för modellen. Jag kontaktade deras support och de fixade det på några dagar.

    Jag tror inte det spelar någon roll vilken av Logitechs fjärrkontroller du köper så länge den har USB-port och är programmerbar.
     
  5. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Sitter och kollar på harmony companion. Verkar kunna ställa in med hjälp av telefonen
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag pratar om något liknande den här:
    Harmony 350 Universal Remote Control – Logitech
    Finns säkert billigare om man letar lite.

    De dyrare modellerna kanske kan kopplas till telefonen. Det vet jag inget om tyvärr.
     
  7. achtin

    achtin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Kan rekommendera all for one om du är ute efter något enklare. Har skaffat 2 st, den senaste idag, och jag tycker de känns gedigna. Bättre kvalitetskänsla än Samsungs egna.

    Även här kan du maila deras support om du saknar ngn funktion på fjärren. Då mailar de tillbaka en lång lista med koder som du kan programmera fjärren med. All for one är inte lika fancy som logitech men uppfyller mina behov och kostar inte ner än ett par hundra kr.
     
    svenix gillar detta.
  8. swiftier

    swiftier Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Får gå till Elgiganten och snacka med dom. Om all for one funkar så är det ju perfekt :)
     
  9. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Om du har en gammal Samsung Galaxy S6 liggandes så finns det gott om appar på Play-butiken för att konfigurera den inbyggda IR-blastern att fungera som universal fjärrkontroll där du kan konfigurera layout precis som du vill. [emoji4]
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Även Note 4 har IR, använder fortfarande den som fjärrkontroll ibland.
     
  11. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    1 039
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Vissa Ica Maxi-butiker säljer Logitech för halva priset, dvs. 350:-
     
  12. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 098
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    lite OT
    Har väl liknande problem och har 3 st fjärrkontroller.

    En gammal hifi stereo med IR (ingen hdmi, men har ljudet via Toslink Optisk-till-RCA adapter in in) med en egen yamaha universal, där allt funkar utom volym upp/ner men hade innan det hände programmerat multi fjärren

    TouchLight SUR9000, volym upp/ner samt datorljud, men dess minne är fullt, och har fler fjärrkontroll som gått sönder etc så jag vill inte ändra/lägga till fler fjärrkontroll, samt att den är rätt tung.

    Telia TV-box , motorola VIP-1003, hdmi, borde ha hdmi-CEC vilket tvn har, en

    Samsung 75Q70R som har en liten och smidig fjärr men volymen upp/ner funkar bara på vissa kanaler (med Optisk ljud till stereon) så man får byta till TouchLight när man byter kanaler eller mute.

    Det borde gå att byta kanaler i TV-boxen med den det funkar inte, så man får jonglera med 3 fjärrkontrollers för byta kanaler så det slutar med jag stänger av skiten när det är reklam massa och försöker äta en bit mat vid tvn.

    Nåväl med hdmi-CEC skulle det teoretiskt sett gå att få ner det till 2 fjärr och kanske reparera yamaha fjärren som är så gammal att den är väldigt svår att får tag på men tycker det är synd att bända sönder den med skruvmejsel etc, den har någon slags plastclips/plasthakar man inte ser.

    Har letat på internet om det finns någon hdmi-CEC adapter man kunde föra över stereons IR till men det verkar inte finnas, om det ens är möjligt, en väldigt komplicerad historia (läst om de som nerdat ner sig i hdmi-CEC ändå har problem att få det att funka)

    Har tittat på Logitech Harmony massor av varianter men ingen stödjer min stereo (för gammal)

    sorry blev lite långt
     
    Last edited: 2 mar 2021
  13. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Har en P30 Pro. Ganska lyxigt med en universal fjärrkontroll i mobilen, man kan dessutom titta på det man vill när man är hus gäster :)
     
  14. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 098
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    lite OT
    men det hade varit perfekt att ha en avancerad smartphone som såg ut som en remote till att faktiskt ha den som en enda unversal fjärr till allt.

    Det var synd att de la ner Essential smartphone och framförallt
    Essential 2 smartphone men läser nu att den kan återuppstå i år
    uppköpta av förtetaget "Nothing".

    Det var en smartphone som såg ut som en fjärr och låg fint i handen.

    [​IMG]

    Det behöver inte betyda det är bra med en fjärr med en enda stor "touch" yta då man lätt kommer åt "fel knappar" eller måste scrolla en massa för att komma till rätt knapp / fjärr som den ersätter etc.

    tex har min TouchLight en lags statiska Texter och symboler som går att få hyfsat begripligt men smartphones är mycket bättre att få det perfekt men är ofta för stora och klumpiga att ha som fjärr och där skulle faktiskt Essential 2 smartphone kunnat funka (vet inte om den hade IR-Blaster), dock skulle den blivit väldigt dyr som fjärr, gissar 5-6 tusen och därför kommer det nog ingen sådan lösning med universal fjärr.
     
    Last edited: 2 mar 2021
  15. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Hade en Sony KD55XF9005 och Telias box Arris 4302 tidigare och köpte en One for all, URC7125.
    Den fixade i princip alla kommandon med lite programmering till ett väldigt bra pris.
    Enkel att sätta upp och komplettera med de kommandon som ej hittas från originalfjärren samt (som sagt var) till ett riktigt bra pris.
    Om du funderar på att köpa så har jag min någonstans i gömmorna som du kan få köpa billigt...;)
     
  16. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Är du säker på att Harmony inte stöder din stereo? Kan du skriva model namnet på den?
    Jag vet att harmony kan lära sig kommandon från original fjärren om man fortfaraden har tillgång till den. Dock så vet jag inte hur det blir ifall man inte hittar sin enhet i logitech databas. Man kanske kan lägga till en snarlik enhet, och sedan lära om alla knappar från original kontrollen?

    Själv så kör jag med Logitech Harmony Touch med Hub hemma. Har använt Logitechs fjärrkontroller sedan 2004.
     
  17. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 098
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Det är en Yamaha RS-RX7 fjärr till bla en Yamaha RX-700 Receiver. Har för mig att jag sökte på en Logitech Harmoni site efter fjärr som den klarar med Yamaha RS-RX7 hittade inget, har för mig att jag testade Harmony modeller.
     
    Last edited: 17 mar 2021
  18. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Logitech tycker jag gör fina kontroller, men enligt min erfarenhet är den lätta biten att programmera kontrollen. Sen ska du programmera flickvännen att klara av att använda den också....
     
    Miiliio, Heleg, Boegas och 1 annan gillar detta.
  19. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    RX-700.PNG

    Jag kunde lägga till Yamaha RX-700 som en device.
     
  20. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 098
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Det var bra då kanske det finns hopp om att få det att fungera men en fjärr.

    Går det att lägga till nyare prylar som tex min tv en Samsung 75Q70R och den ändre Telia digital boxen en Motorola VIP-1003 ?