Bedrägeri på blocket

Diskussion i 'Off Topic' startad av r12500, 4 jun 2020.

  1. aalx

    aalx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    1. Hon ringde och förlät mig att hon gjorde fel, det var för att hon inte vela att jag skulle försöka ta kontakt med fler. Varför ska jag säga förlåt till henne när det är hon som lurar mig, sen skiter i att svara i telefon, mejl, sms etc. jag måste ha skämt henne genom att hon såg att jag inte är en person som ger upp direkt, utan jag strider på till allt är löst. Så kan du förklara varför jag ska säga förlåt till någon som lurar mig?
    2. Hon var 33 år, när jag träffade henne så såg jag inge problem ekonomiskt.
    3. Slutade med att hon ringde igen och sa förlåt och vela träffas och ge mig en ny telefon (alltså hon köpte en ny).
    4. Ne, Comviq kunde inte ta emot den eller något, utan de själva sa att jag måste lösa det med henne/säljaren.
    5. Skrev för snabbt, skrev utan att läsa hehe. Ne men vad jag egentligen skulle skriva/mena var att jag fick en ny mobil, tänkte för "snabbt" när jag skrev att jag fick tillbaka den hehe. Men, hon tog tillbaka den låsa och jag fick en ny av henne.
     
    Kristy gillar detta.
  2. aalx

    aalx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    "Lär sina barn" - du verkar inte förstå, men är det bra att lura personer när ens barn ser det? Det hände om och om igen, är det bra att barn ser sina föräldrar gör det? Tror du inte barnen kommer gå efter? (såklart inget 100% säkert, men det barn ser när de är små gör det sen - förälder gör något om och om igen).

    Har du barn? Vill du de bästa, eller vill du at barnet ska se och "följa" det dåliga?
    Verkar som att du hade dålig uppväxt, ledsen för det.
     
  3. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi

    Kanske inte, då svenska inte är mitt modersspråk(?) Men jag kan se det du skriver om är väldigt irrelevant.
    Sen frpgar du helt förlåt, idiotiska saker.
    ”Har du barn? Vill du de ska ta efter det dåliga?” Ja, jag vill självklart de ska bli japanska maffian. Är inte det alla japanska familjers dröm?!

    Jag har 3 barn, och min uppväxt har varit fantastiskt bra. Gå tillbaks till topic nu..
     
    eastbound, R3b0rn, katho och 1 annan gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Du skrev "hon ringde och förlät mig". Vad du egentligen verkar ha menat är "hon ringde och sa förlåt till mig". Jag vet inte om du själv ser skrivfelet du gjorde, men så som du formulerade dig så sa du motsatsen till vad du menade. "Förlät" och "sa förlåt" är olika saker. Men vi tycker samma sak, självklart. Självklart ska du inte säga förlåt till henne, det var exakt det jag påpekade. Nu förstår jag vad du menar.

    Sen vill jag återigen påpeka att hon inte är någon bra förebild, självklart inte, men att hennes barn blir likadana är långtifrån säkert - i många fall kan barn till en sån som henne bli exemplariska för att de blir motsatsen till sin förälder. Och ibland inte. Finns både bra och dåliga exempel där ute. Det vet vi inget om i detta fall. Vi släpper ämnet :)

    Men till sist, hon köpte en ny telefon till dig alltså? Hur då, med kontanter (sedlar), med betalkort eller på annat sätt? På faktura hoppas jag verkligen inte hehe. Jag hade ju aldrig vågat ta emot något sådant, möjligtvis om det var med kontanter hon betalade. Annars kan hon ju bestrida köpet, spärra sitt kort, eller liknande, och då sitter du där med ännu en telefon som riskerar att bli spärrad eller som det kan bli trassel kring igen.
    Har det gått ett tag sen du fick nya telefonen misstänker jag, inget trassel med den nya hon betalade?
     
  5. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Min farsa var en alkoholist som suttit inne för våldsbrott pga alkoholen. Han har gjort så mycket mot oss i familjen men jag vill inte ta upp det i ett forum. Jag tog det bara som en mall på hur en man inte ska vara och det har hittills funkat skit bra.

    Men sen finns det dom som använder det här som en ursäkt för att fortsätta vara destruktiva.
    Jag förstår att vissa göra det men jag vill bara att de ska förstå att det går att arbeta bort ilskan med professionell hjälp. Det blir lätt att man tolkar sorg som ilska så man tror man är arg hela tiden när man egentligen är ledsen inombords.

    Men jag blir fortfarande ganska rörd när jag ser en pappa spendera tid med sina barn.
     
    N6290, RuffyMan, Droid_269 och 4 andra gillar detta.
  6. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Det hände mig något konstigt. För en vecka sen så loggade jag in på internetbanken (Länsförsäkringar) såg att 2000kr hade dragits av Google ads. Satt och funderade på vad det kan vara för har aldrig använt det eller så. Loggade in på Google ads såg att det hade skapats 4-5 annonser för något som verkar vara tävling för att vinna ps5 vilket så rätt så fishy ut. Annonserna är riktade mot Belgien, Italien, Portugal och Nederländerna. Kontaktade Google och de sa att jag ska kontakta banken för reklamation och göra en polisanmälan. Kontaktade banken och fick info om att fylla i en blankett och göra polis anmälan. Idag så kom pengarna tillbaka till bankkontot. Och fick nytt kort självklart. Riktigt smidigt! Undrar om man kan göra så även när man swishat någon efter de blåst en via tex blocket?
     
    BrearedsDea och Kristy gillar detta.
  7. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Tror inte det då swish räknas som kontant betalning.
     
  8. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Skillnaden ligger i att du vid swish godkänner betalningen vilket du inte gjort när Google ads dragit pengar.
     
    katho, BrearedsDea, r12500 och 1 annan gillar detta.
  9. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Jaha, det var ju tråkigt :/
     
  10. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Jag förstår det. Men ska kunna även gå om tex man beställt en grej och aldrig blev skickat eller inte komfram så kan man göra reklamation. Tänker så typ
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Menar du att någon varit inne i ditt google-konto och gjort köp av annonser med ditt google-konto?
    I så fall verkar ju ditt google-konto vara hackat, och du borde hellre ha säkrat kontot (bytt lösenord osv) än att byta ut ditt bankkort. Eller?
    Tillgång till ett Google-konto innebär att man kan göra köp från Google (endast köp från Googles olika tjänster alltså) med ditt inlagda bankkort, men andra köp går ej att göra, typ externa köp, dina kortuppgifter är fortfarande skyddade. Den som har obehörig tillgång till ditt Google-konto ser ej kortuppgifterna, förutom typ fyra sista siffrorna i kortnumret.

    Det finns historier när folk har gjort köp hos Google, t.ex. telefoner i Google Store, sen spärrat sitt bankkort så att Google ej fått pengarna de dragit/reserverat (oklart om spärrning av kort skett i bedrägligt syfte för att få tag i en telefon utan att betala, eller om användaren råkat spärrat kortet just i samband med köpet i Google Store fast av någon helt annan anledning, typ spärrat av legitima skäl). Då har Google i vissa fall stängt av kontot helt, dvs raderat Google-kontot (eller åtminstone spärrat betalningsprofilen permanent) eftersom de ser det som bedrägeri. Det går att gissa att det kanske funnits bakgrund som vi ej hört, att personerna som sagt detta inte berättat allt eller inte varit sanningsenliga, kanske Google haft goda skäl att stänga ner kontona pga verkligt bedrägeri.
    Nu har du i ditt fall pratat med Google, och ditt Google-konto verkar vara kvar i trygga händer (dina händer) så allt är nog lugnt, men annars hade jag oroat mig för detta, för tekniskt sett verkar det ju ditt fall aningen likt scenariot ovan - Google har inte fått sina pengar om banken stoppat köpet vill säga (fast de kanske visst hunnit få pengarna, om du inte var sällsynt snabb med att spärra kort och anmäla till banken). Nu hoppas jag Google är med på noterna, när du faktiskt skrivit till dem - fast Google är ju ett stort företag där ena handen inte vet vad andra handen gör hmm.
     
    Kristy gillar detta.
  12. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 089
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Jag skulle köpa en grej på blocket, ringer tjejen som skulle sälja den och kommer överens om priset, hon bodde 10min bilresa från mig därför sa jag att jag kommer och hämtar den och betalar med swish.
    Hon ville att jag skulle swisha henne och hon skulle skicka den till mig istället för det är enklare enligt henne [emoji1787]

    Jag frågade va är enkelt, att jag kommer och hämtar den vid din port och du får pengarna eller du ska dra till posten och skicka den till mig?! [emoji849]

    Men hon tjatade om swish och förskottsbetalning till hennes kontantkort.

    Regel nummer ett, aldrig förskottsbetalning! Regel nummer två, läs regel nummer 1 igen.
     
    Skånsk kraft och katho gillar detta.
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Kan också vara att hon var rädd för överfall/rån/våld eller liknande scenario.
     
    Sunbringer gillar detta.
  14. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 089
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Kanske men hon kan lika gärna bli överfallen och rånad på väg till posten när hon skulle skicka den.

    Jag brukar alltid fråga "vart vill du ses", när jag vill köpa en grej på blocket eller liknande.
    Som säljare har man val att säga närmaste centrum, affär etc.
     
    Skånsk kraft, katho, Honda och 2 andra gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det hände här i Stockholm för några veckor sedan. Någon som blivit rånad när han mötte köpare av varan
     
    Sunbringer och Lias08 gillar detta.
  16. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Ursäkta sent svar, ja precis någon har varit inne i mitt Google konto och tydligen köpt annonser för den där bluff sidan som nämndes ovan. Jag bytte lösenordet och tog bort kortet från Google kontot och även pausar de annonserna som skapades. Sedan så kontaktade jag banken och gjort polisanmälan. Det handlar inte om att jag själv skapade annonser och sen ångrade mig. För de annonserna var bedrägeri också verkar det som. Jag skickade bevis till både Google och banken och polisanmälan. Jag fick nu tillbaka pengarna efter 3-5 dagar att jag anmält reklamation trots att jag fick mejl samma dag att det skulle ta mellan 4 - 8 veckor. Det är riktigt konstigt och det är som du säger att de inte ser kortets nummer men banken måste spärra kortet ändå och det är bra för jag ska slippa noja mig med
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 359
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Om jag var du skulle jag riktigt noggrant gå igenom google-kontot, kolla vilka appar, tjänster och enheter som har behörighet till kontot, jag skulle slå på tvåstegsverifiering (sms-kod vid inloggning) om det inte redan är på, bytt lösenord ännu en gång osv. Och kollat om det finns något skumt "extension"/"add-on" (tillägg) i Chrome på din dator eller vilken webbläsare du nu använder, som har mer behörigheter än nödvändigt. Samt kollat vilka telefonnummer och epostadresser som är inlagda som reservadresser i Google-kontot, så att inget skumt är inlagt där.

    Är betalkortet inlagt i ditt google-konto så kan den som är inloggad på google-kontot använda samma kort för köp - fast endast köp i googles tjänster. Det räcker att de har ditt lösenord för det. I ditt fall verkar det vara så som "hackaren" gjort, om jag ska gissa. Jag tror alltså att ditt bankkort hela tiden var i säkra händer, kortuppgifter ej på vift, däremot har någon tagit sig in i google-kontot vilket du borde undersöka väldigt noggrant hur det kunde ske.
    Även om du har virus på din dator (eller telefon) så kan t.ex. en keylogger ha använts för att få tag på ditt google-lösenord, i så fall är faran inte över utan det skulle kunna hända igen med det nya lösenordet. Så jag tycker du borde köra något virusprogram på dina enheter, om du inte kommer på något annat sätt som är en troligare förklaring till att ditt konto blev hackat. Har din dator och/eller andra enheter betett sig skumt åt nyligen? Konstiga popup-rutor, märklig reklam eller annat oväntat beteende?

    https://haveibeenpwned.com/
    Här kan du se ifall din epostadress finns i kända listor över dataintrång (följaktligen, om din adress finns med på den sajten, har ditt lösenord varit på vift).
    Sajten är säker att använda, du ska endast ange din epostadress där, så får du svar direkt.
     
    Kristy gillar detta.
  18. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 089
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Kvällens skratt :teeth:
    Han ville sälja iPhone 12 128GB (obruten förpackning) köpt från Elgiganten för 6000kr men han ville inte ses trots han bodde i Tyresö för han jobbade inom vården och ville inte ses pga corona men det gick bra att skicka istället, att träffa postombud och alla andra på väg dit var helt ok men träffa inte köparen :teeth:

    Jag tror blocket raderade hans annons direkt Haha
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 6 apr 2021
    Skånsk kraft, Prillinator och katho gillar detta.