Poco Online Launch Event 22/3 13:00

Diskussion i 'Poco / Pocophone' startad av slarre, 19 mar 2021.

Taggar:
  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite tråkigt med avsaknad av Bluetooth 5.2 kanske, då det bör poppa upp lite Bluetooth 5.2 LE Audio-grejer till sommaren, men det är kanske mer något techfantaster prioriterar, och de köper kanske inte midrange i så stor utsträckning.
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ok. Det är samma telefon som Redmi K40. Tyvärr satsade Xiaomi inte alls på kamerorna på dessa lurar utan de reserverar bättre kameror till Mi 11-serien. Om en vecka släpps Mi 11 Pro, Mi 11 Ultra och Mi 11 Lite. Vore inte förvånande om Mi 11 lite bli den telefon som belönas med bäst kamera i prisklassen €350.
     
    slarre och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, med tanke på att de inte nämner några svenska priser heller, så blir det nog Mi 11-serien de satsar på bland marknader som den nordiska.

    På små marknader blir det lite tufft att marknadsföra en så bred produktportfölj också. Vanligen brukar de "enklaste" modellerna/varumärkena väljas bort, eller i alla fall inte prioriteras.
     
  4. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Dom vill väl inte kannibalisera sina andra telefoner så det är förståeligt. Men även med nuvarande kamera så är early bird priset på 300 euro för F3 ganska svårslaget.
     
  5. Jimmy 76

    Jimmy 76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2017
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    381
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    s23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    s23 ultra
    tyckte annars poco f3 verkar helt okej för dom pengarna med allt man får för det priset, den vita färgen va snygg
     
    bernard gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Verkligen. Den vita ser grym ut. Snyggaste luren i år tror jag.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Varken F3 eller X3 Pro är perfekt men löjligt att klaga när man jämför vad andra märken erbjuder. Samsung A72 är ju t.ex. rätt hyllad av många men den framstår som medioker jämfört med F3 trots att F3 är en tusenlapp billigare. Kamerorna på A72 är troligen bättre men då mest troligt bara en aning bättre och den har SD720 vilket är löjligt vekt jämfört med SD870. Techsajterna kommer dock vara kreativa i att hitta på anledningar till att F3 och X2 Pro ändå inte erbjuder bäst prisvärde och använda strängare måttstockar som de alltid gör när de bedömer Xiaomi (köpta av Samsung?).
     
  8. Jimmy 76

    Jimmy 76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2017
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    381
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    s23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    s23 ultra
    ja den ser grym ut, får se när dom öppnar för beställning om den dyker upp så man kan beställa en
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns ju aspekter där F3 och X2 Pro brister i jämförelse också. 3,5mm-utgång, IP67-klassning, fyra års uppdateringar, garanti/support osv. Det vill säga utöver kameran, sedan får man ju vänta på testerna också.

    Xiaomi har som välbekant fortfarande inte en helt konsumentvänlig affärsmodell vad berör försäljningen av telefonerna vid jämförelse med aktörer som tar ansvar för produkterna oavsett var de är sålda inom hela EU, som tex OnePlus eller Huawei. Konsumenter idag både förväntar sig och skall naturligtvis ha möjlighet att vända sig direkt till tillverkaren för service/garanti, och inte behöva gå genom olika tredjepartsaktörer för att kanske få hjälp med sin produkt.

    Men det är ju utmärkt att det finns många alternativ att välja på, då olika aspekter väger olika mycket beroende på vem man frågar.
     
    Last edited: 22 mar 2021
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jo, visst finns det aspekter där t.ex. Samsung har fördelar men gör man en samlad bedömning slutar nästan alltid Xiaomi som mest prisvärd. Det brukar bli väldigt mycket cherry picking där man lyfter fram saker som helst plötsligt är ett problem på Xiaomilurar som man knappt nämner eller bara nämner i förbifarten på lurar från Samsung, Sony eller Moto. Tidigare var det dålig haptisk feedback. Nu när Xiaomi har riktigt bra vibrationsmotorer snöar man inte på någon annan detalj som 3.5 mm jack. Det är för övrigt något som Xiaomi nästan alltid erbjöd tidigare, men det var sällan någon som lyfte det som en viktig fördel då. Det är väldigt tydligt att många techsajter konsekvent tonar ner fördelarna med Xiaomi och istället ger nackdelarna orimligt mycket fokus. Det är oärligt. Dessutom extra löjligt att fjäska för en gigant som Samsung då man snarast borde vara hårdare mot ett marknadsledande företag som konsekvent tar mycket mer pengar för samma hårdvara jämfört med en underdog som Xiaomi eller Realme. Tyvärr är de flesta tekniksajter reaktionära. De vill försvara status quo och sitt gamla favoritmärke. I linje med detta är den otroligt tröttsamma tendensen att se vanilla-android som bättre än andra android-UI. Det känns väldigt mycket "2011".

    Tyvärr men SD720 vs. SD870 kan inte vägas upp av ip-klassning (som ev. inte ens betyder speciellt mycket mer än stämpeln) eller ett 3.5mm jack. Skulle du göra samma bedömning om du jämförde två telefoner från Samsung eller Google? Speciellt där telefonen med det bättre systemchippet och skärmen dessutom är en tusenlapp billigare. Visst har man olika preferenser, men hårdvarumässigt är systemchippet och skärmen det som spelar störst roll för de flesta.

    Jag hade A71 som var en trevlig lur men självklart inte värd 4500 kr som den kostade ny. En sak som dock var dåligt var att den drog massa batteri i standbyläget. Sonderade detta på Sweroid och olika forum och svaret jag fick var att det var normalt på den telefonen (precis som många telefoner i S-serien), inget man kunde läsa i recensionerna.

    Angående uppdateringar tycker jag Xiaomi är utmärkta på att uppdatera MIUI vilket är det som räknas i detta sammanhang. Den underliggande androidversionen är mindre intressant på ett system som MIUI men folk på Swedroid är så inkörda på vanilla-android att de förbiser det.
     
    Last edited: 22 mar 2021
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Problemet är att vissa appar, så som t.ex. Google Home och Gmail appen inte vill ge dark mode till enheter som kör Android 9 (iallafall inte om man kör vanilla). Hur är detta på en telefon som kör MIUI 12, med Android 9 vet du det? Får man dark mode i dessa appar?
     
  12. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    466
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro
    X2 Pro har ju dock 3.5mm jack och plats för microSD. Däremot saknas det på F3 tyvärr.
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vet inte. Har tyvärr ingen Xiaomitelefon med en så pass gammal version av android. De jag har ligger alla på 11.

    En annan sak folk glömmer är att om man är rädd för att de inte ska komma uppdateringar av nya androidversionen om 3-4 år så har man sparat så mycket pengar på att välja Xiaomi istället för Samsung så man kan byta upp sig efter halva tiden. Jämförelsen blir då Redmi Note 10 Pro + Redmi Note 12 Pro vs. Galaxy A72. Kan lova att Note 12 Pro kommer utklassa A72. Om någon inte tror det kan ni jämföra A70 med Redmi Note 10 Pro.

    Sedan undrar jag vad Samsung egentligen lovar med 3-4 års uppdateringar. Är det en felfri mjukvara med bra energihantering? Att släppa en ny version av android men samtidigt inte orka optimera den så batteritiden blir kass räknas inte.
     
    Last edited: 22 mar 2021
  14. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    flipp gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    slarre och Bobby83 gillar detta.