Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Tycks vara modellen med USB 3. Synd, men var bara den som fanns kvar när jag beställde. Nåja jag är nöjd hur som [emoji106]
     
    Yiveynitad gillar detta.
  2. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Verkar ju som att säljaren inte har koll på att hen sålt saker till fel pris då hen verkade ha saker i lager fortfarande igår.
    Lite som hen med galaxy-projektorna
     
  3. Xanrag

    Xanrag Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2020
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    1 548
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T
    Nu har jag testat den här handmassage-apparaten och även om både första och andra tanken dras till en viss scen i Dune så vänjer man sig. Jag får lite känningar i händerna ibland så jag hoppas den är effektiv också men det märks nog först efter några dagar. Är nog inte helt dimensionerad för mina stora händer så har inte vågat gå över intensitetsgrad 2 än..

    Edit: Sorry fel tråd. Skriver det här enhänt då andra handen är i lådan. :P Nu får jag hitta ett fynd för att sona mig.
     
    Last edited: 25 mar 2021
    Vikket02 gillar detta.
  4. Albeldo

    Albeldo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2020
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Fick barnklockan som man kan ringa med.
    Någon som kommit på ett sätt att ta bort SOS-numret som är alldeles för lättillgängligt?
     
  5. leon123123

    leon123123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2020
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    173
    Jag förstår mig inte på amazons betalningssystem. Ibland måste jag verifiera mig med BankID, ibland måste jag öppna upp kortet för säkra köp å ibland går beställningarna igenom utan att jag gör något öht. Har det med summan att göra?
     
  6. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Det där har väl snarare med din bank och ditt kort att göra? Jag måste aldrig verifiera mig med bankid...
     
  7. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    Kontaktade OWC angående deras Envoy case och fick detta svar:

    "Thank you for you for reaching out to OWC. My name is Natalie and I will be more than glad to assist you today. Apple original drives are PCIe drives and our Aura drives are NVMe's. Which is why they are not compatible in the Envoy enclosures, this enclosures are only compatible with PCIe drives."

    Någon som kan tolka? Har förstått det som att NVMe är ett protokoll över PCIe bus vilket gör hennes svar lite förvirrande. Men låter ju märkligt om @tooobe@tooobe fick det att fungera om de använder olika protokoll. Gick tillbaka till min referens och där hävdas det att Apple introducerade NVMe support runt 2012.

    Är mest fundersam över om det finns någon risk att man skadar/förlora data.
     
  8. leon123123

    leon123123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2020
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    173
    Betalar alltid med samma kort/bank (VISA/Nordea). Men att det skiftar lite då och då hur betalningen går igenom.
     
  9. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Det kan vara olika vid olika belopp har jag märkt med vissa kort.
     
    leon123123 gillar detta.
  10. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Fick ett meddelande idag om ritplattan.
    Samma som andra fått, hon blir av med jobbet etc.
    Funderar på om det ens är värt att svara på.

    De hade rotat fram ett gammalt nummer som nu går till dottern och skickat meddelande till henne på WhatsApp!

    NÄr man fösrtår hur stor företaget bakom rtplattan är så blir det ännu mer irriternde att de kör med "jag kommer bli av med jobbet " meddelandet.

    VARFÖR KAN DE NTE BARA ANNULERA BESTÄLLNINGARNA?!
     
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    DÄRFÖR ATT DE INTE HANN INNAN BESTÄLLNINGARNA LÄMNADE LAGRET HOS AMAZON
     
    JonasW gillar detta.
  12. Kolonial

    Kolonial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2020
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Fan vad jag älskar Amazon. Var ute efter att köpa lite rakprodukter och kollade först hos diverse svenska e-handlare. Vissa produkter fanns i lager hos vissa butiker och vissa hos andra. Genomgående för dom svenska e-handlarna var dock att gränsen för fri frakt gick runt 500kr, att jämföra med Amazons 229kr.

    Kollade sen hos Amazon och där fanns otroligt nog allting jag ville köpa, och då sparade jag dessutom en hundring plus fraktkostnad jämfört med billigaste svenska sidan.

    Känns som att många svenska handlare kommer få pisk både på gott och ont nu när Prime kommer igång och om Amazon lyckas minska leveranstiderna till Sverige ytterligare.
     
    SpookySnek gillar detta.
  13. Droid112

    Droid112 Guest

    Har du länk till exakt den modell du köpte? Köpte några diskar som också kom med Envoy-chassit. Men öppnar jag den/läser instruktionen så står det att jag inte får använda den tillsammans med OWC-disken.
     
    EricG gillar detta.
  14. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    OK! FAST JAG HAR HAFT SAKER SOM STÅTT SOM SKICKADE MEN SEDAN BLIVIT ANNULERADE!
     
  15. Droid112

    Droid112 Guest

    OKÄJ HAR DESSA VARIT FBA?
     
  16. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    *sänker rösten*
    Hmm nu när jag kollade efter så verkar det inte så.. My bad alltså.
    Det har bara varit Kina-skickade prylar som står som skickat och sedan blivit avblåst.
     
    EricG, Rint och Droid112 gillar detta.
  17. Droid112

    Droid112 Guest

    Förklarar saken. Verkar som säljare som på något sätt avbryter FBA-ordrar får rejäla bajsmackor, i de flesta fall verkar dom inte ens kunna avbeställa ordrar.
     
    Rint gillar detta.
  18. Rint

    Rint Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    187
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10, Xperia 1 II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 10, Xperia 1 II
    Telefon 2:
    Diavox
    Fint med vänlighet <3 Tack och trevlig helg!
     
  19. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jag fick inget erbjudande om extra ersättning.
    Jag funderar på att svara något i stil med att den senaste tiden har det varit upp till 90% på flera produkter från Amazon (någon mugg va? och det där konstiga hörlurs huvudbandet) och att jag inte såg något konstigt med priset. Särskilt eftersom jag inte är bevandrad inom området ritplattor alls.
    Det säljs ju en variant av ritplattor för runt 200:- överallt.
    Och att jag inte blev glad när min dotter fick ett meddelande om sin egen present, att de kontaktar kunder på det sättet känns inte riktigt ok.
    Om det är så att XP_Pen som verka vara ett stort bolag straffar sina unga medarbetare med sparken och att betala tillbaka stora summor på grund av ett misstag så kanske vi borde starta ett uppror mot bolaget på sociala media.
    Jag har inte många vänner på Facebook men kan tänka mig att skaffa fler för att hjälpa till att driva det här mot ett så taskigt bolag.
     
    nexus^6 gillar detta.
  20. bdweller

    bdweller Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2021
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    28
    Problemet med ritplattorna är ganska destruktivt för företaget ur flera aspekter. Det är uppenbart att en stor andel plattor kommer leta sig ut för försäljning och helt underminera värdet på plattorna då det redan skett en rejäl prisdump på Tradera. Det finns redan plattor ute för 700:-

    För företaget betyder det att de inte kan sälja sina plattor till deras riktpris. De kan inte dumpa priserna för då framstår deras produkt som billig och de kan inte sälja den för deras normala pris. De har redan gått ner till 1799 istället för 2099? Hjälper föga. De är körda för ett tag framöver då ingen kommer att köpa deras produkt från dem så länge det finns ett billigare alternativ.

    Förstår att de var villiga att "köpa" tillbaka produkten då de faktiskt tjänar mer på det i längden genom att behålla marknadsvärdet och prestige gentemot faktiska kunder som vill ha en ritplatta kontra mestadels opportunister och spekulanter (ursäkta) som inte hade köpt produkten annars. Det är väl skit samma om dessa "kunder" tycker företaget suger. Det är en olycklig situation som faktiskt är helt och hållet deras (XP-Pen) fel. Vad var och en väljer att göra är upp till dem, jag menar bara att deras beteende är helt förståeligt och sunt ur en taktisk synpunkt på lång sikt. Kan inte tänka mig att de jagar folk som köpte en platta (personlig bruk) särskilt ihärdigt och det förklarar väl också varför de erbjuder olika mycket till olika köpare (mer till de som köpt 30 för det är väl uppenbart att de ska krängas). Lyckas de begränsa antalet plattor som letar sig ut till försäljning har de gjort ett bra jobb ur damage control syfte även om det kostar dem mer på kort sikt.

    I princip hade det varit justare mot företaget om de som säljer inte dumpar priserna, medan jag som inte ens hittat den här tråden innan - hade mer än gärna köpt en billig platta för att ersätta en äldre där pennans plast har börjat ruttna (gunkig pvc) ;)
     
    Boegas och Rospigg gillar detta.