Diskussion: OnePlus når inte upp till förväntningarna.

Diskussion i 'OnePlus Allmänt' startad av Egil, 25 mar 2021.

  1. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Tänkte att nu jäklar blir det intressant. Hasseblad och OnePlus i sammarbete, det kan bli hur bra som helst.
    Men idag känns det lite som en flopp, eller som ett framhastat halvfärdigt försök.
    Denna reklamfilm med månen som studsade omkring i staden fick mig att tro att zoomkameran skulle utmana Huawei och Samsung som båda tar overkligt bra bilder på månen.
    Jag har personligen önskat att OnePlus skulle inleda ett samarbete med Huawei som inte längre kan sälja i volymer utanför Kina.
    Tänk en OnePlus 9 pro fast med en kamera uppsättning och programvara från Huawei/Leica som sitter i deras P40 eller P50 pro.
    Det hade varit min drömlur och jag hade varit villig att betala mycket mer än dagens pris.
    Nu avstår jag OnePlus denna gång då kamerorna har blivit den viktigaste komponenten i en mobil för mig.
     
    spigen och Stemag64 gillar detta.
  2. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Kristy och Stemag64 gillar detta.
  3. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Jag får lite samma vibbar som när Huawei tog hjälp av Leica: mycket snack och marknadsföring men det blev inte så himla mycket bättre när folk började testa ordentligt.
     
    fryguy gillar detta.
  4. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är än så länge inget som sticker ut i så stor utsträckning, men jag ska i alla fall ge uppdateringarna en chans. Nya sensorer för både primärkameran och vidvinkeln (OP9 PRO) tar alltid tid att köra in. Det är i regel samma visa i olika grad varje gång en tillverkare väljer att byta till en ny sensor.

    Men sedan har de gjort lite märkliga saker som att utelämna OIS för OP9 och teleoptiken kan de ha snålat in på för mycket baserat på reaktionerna.
     
    Kristy gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis. Hasselblad har också samarbetat med Moto tidigare utan det resulterade i något intressant. Samma med HMD och Zeiss. Sådana här samarbeten är nästan alltid ett PR-trick.

    Uppenbart att OP vill bli ett premiummärke där folk ska betala extra för själva varumärket utöver själva produktens kvaliteter. Att samarbeta med hasselblad är nog ett led i en sådan strävan. Det låter bra.
     
    Stemag64 gillar detta.
  7. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Personligen tror jag att man menar allvar med samarbetet med Hasselblad. Sådant tar dock tid och kommer inte att visa sig på den här generationen. MKBHD utvecklar det här resonemanget vid i sin recension av OP9 /OP9Pro.
     
    Kristy gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker OP följer samma spår som deras systerbolag Oppo och Realme. Släpper några prisvärda telefoner i början sedan när de etablerat sitt varumärke höjer de raskt priserna eller släpper lurar med urvattnad hårdvara. Synd att Carl Pei slutade, han tillförde lite själ till OP. Det har blivit för mycket fokus på att mjölka pengar ur ett varumärke.
     
    iterva och KTM gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Idag försvann ännu en person från OnePlus som så att säga kom in utifrån/inte kom från Oppo: Exclusive: OnePlus CMO Kyle Kiang is leaving company on April 2

    Förmodar att Oppo så sakteliga ökat kontrollen, varför de som var med i starten/gamla ledningen lämnar. Dvs utöver att de förändrat sin strategi lite sett till hur produktportföljen ser ut, så att den mer efterliknar Oppos.
     
    Last edited: 29 mar 2021
    flipp gillar detta.
  11. kalavun

    kalavun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag har nog (förmodligen) sett varenda review nu. Kan sammanfatta det med att majoriteten ändå tycker att kameran är bra och mobilen likaså.

    Framförallt då vanliga kameran och vidvinkel. Zoom och selfie är den inte nära exempelvis s21 ultra. Personligen bryr jag mig endast om de förstnämnda.

    Sen tror jag det blir lite skevt med förväntningarna, vilka oneplus själva skapat. Det är kanske ändå inte rimligt att förvänta sig att den ska slå s21 ultra eller iphone 12 pro max. Men så är den i sitt grundpris inte heller i närheten av de två. Den är snarare jämförbar med s21 plus eller iPhone 12 i Sverige.

    För mig blir det då en annan femma och väljer själv nu mellan s21 plus eller op 9 pro. För nästan samma pris får jag dubbla minnet, mer ram, bättre processor (och möjligen lite vassare kamera).

    Så tillbaka till rubriken, för mig motsvarar de nog ändå förväntningarna. Men det är ju väldigt personligt.
     
    bluppblupp, Johnh3, Kristy och 1 annan gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Xiaomi kan ju släppa Mi 11 Pro och Mi 11 Ultra med kameror i absolut toppklass utan att priset på dessa lurar är skyhögt. Svårt att se OnePlus USP numera. Mjukvaran är inte lika speciell längre. Dessa flesta konkurrenter har UI som blivit dramatiskt bättre över tid.
     
    katho och kalavun gillar detta.
  13. kalavun

    kalavun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag har inte testat Xiaomi, Mi 11 serien ser helt klart intressant ut. Överväger själv att vänta lite innan köp för att veta mer om dom. Om pro-varianten släpps i Sverige kan det vara aktuellt.
     
    bernard gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Undrar hur strategin på OP kommer se ut framöver. Det måste ju finnas en punkt där hotet från Xiaomi är så stort att de måste göra något mer drastiskt. Antingen sänka priset eller öka kvaliteten på hårdvaran för det pris man sätter. Alternativet är att de är beredd på att tappa marknadsandelar och hoppas att tillräckligt många ändå köper telefoner som de kan göra en skaplig vinst på.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Dom har missat målet sedan OP2 och framåt. Fattar inte varför folk blir ledsna över hur Oneplus besviker användarna, som TechAlter sa flera år sedan, dom kommer förråda dig. Man borde ha blivit ledsen när Nexus dog, en riktig community telefon. Du är en kund, kom ihåg det

    #ALWAYS SETTLE on a better brand.
     
    flipp gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det är sant. TechAlter brukar ofta ha rätt. Hans analys av varför det inte satsas mer på små telefoner var också spott on.

    De flesta vanliga konsumenter kommer nog inte nagelfara kameratester utan att tänker att kameran måste var bra/bäst eftersom hasselblad är inblandad. Dock borde det på sikt ändå ge någon form av backlash om man släpper telefoner som får förhållandevis dåliga omdömen i recensioner och bland techfolk.

    Det jag kan tycka är lite tråkigt nu är det bara är Xiaomi som verkligen satsar på affordable flagship. Finns liksom inget annat märke som aspirerar. Realme verkar ha gett upp. Skulle vara om Carl Peis nya satsning kan ge något.
     
    Kristy gillar detta.
  17. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Oneplus är typisk leopard ate my face.
    Man ska aldrig lita på varumärken, t.ex. så kommer Sony tillslut stänga av PS3 store och pensionera PSP köp.
    Att Calle P som planerar en hypad telefon genom att köpa Essentiel som också gör hypade telefoner är inte en bra kombination. Om jag vill ha en poweruser telefon så måste jag välja XDAs egna telefon eller Linux baserade. Nackdelen är dålig hårdvara medans mjukvara är öppen utan bloatware proprietär kod.
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    BBK Electronics verkar inte riktigt själva veta hur de ska placera OnePlus mellan Vivo och Oppo. Ska det vara ett entusiast varumärke eller ett för massorna?
    Jag tror att det är för många märken som är grundproblemet. Lite av det som kallas ”badge engineering” bland bilmärken. Funkade också dåligt för GM som nu har renodlat varumärkes portföljen.

    Extra problematiskt för BBK Electronics eftersom alla de varumärkena nu finns i Europa dessutom.

    Samsung är Samsung och Apple är Apple helt enkelt och blir lättare att sälja in till potentiella köpare.
     
    Last edited: 31 mar 2021
    Kristy gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Till deras försvar går det väl inte direkt dåligt för Oppo, Realme och Vivo. De säljer som smör i Kina och Indien och det är ju gigantiska marknader. Dock verkar det vara svårt att sälja stora volymer i Europa där de kommit in för sent och Apple och Samsung är så pass etablerade. Verkar som Xiaomi kommer ta Huaweis plats i Europa.
     
    Johnh3 gillar detta.
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    flipp gillar detta.