Tips på portabel AC / aircondition (gärna uppkopplad)

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av bernard, 2 jun 2020.

  1. Bo Nilsson

    Bo Nilsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9
    Körd i 2 timmar därefter mätt condens. Står i ett 6kvm rum vid dörr öppning till rum på 12kvm, dörr öppen.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 14 sept 2020
  2. Bo Nilsson

    Bo Nilsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9
    Hoppas problemen är lösta, isåfall har den lagat sig själv! Fick den tillbaka idag.
    Detta har hänt:
    Inköpsdatum 2020.08.10
    Bokat service via Electrolux 2020.09.01 med klagomål på mängden kondens och att den ibland läcker ut på golvet.
    Servicetekniker kontrollerade den i vårt hem 2020.09.07 genom att mäta temperaturen på luften som blåser ut (11grader) och lade den på sidan för att lysa med ficklampa utvändigt på botten. Såg inga fel, fastän där var nästan 3liter kondens efter 3timmars körning som jag gjort innan teknikern kom. Försökte få servicetekniker att ta den med sig så att de kunde kontrollera den ordentligt. Gick tyvärr inte då de inte har egna verkstäder. Reklamerade arbetet då jag tyckte det var bristfälligt. Ingen åtgärd ifrån Electrolux då deras bedömning är att där inte är något fel.
    25/9-2020 skickade tillbaka den till butiken som leverat den för kontroll/test.
    Bad om dokumentation som visade hur mycket kondens vatten den skapade och varför den läckte ut vatten på golvet. Skickar även bilder till butiken som visar hur den är uppkopplad och hur den läcker ut vatten.
    De påstår sedan i sin tur att de skickat den vidare till Electrolux service där de skall ha felsökt genom att enbart provköra den, har inte fått något som bekräftar detta mer än info via E-post som butiken själv skrivet.
    Butiken får info ifrån Electrolux service om att de inte finner några fel på den. Problemet enligt dem kan vara att den står i fuktig miljö, källare eller dylikt.
    Butiken testar själv genom provkörning med samma resultat (inga fel), lämnar ingen kondens. Problemet kan vara fuktig miljö.

    Jag har inte fått någon dokumentation om mängd kondens vatten eller förklaring på varför den läcker ut vatten på golvet.

    Erfarenhet som jag fått:
    Hade för köpt en portable ac i butik nära mitt hem. Enklare när det blir problem.
    Man kan tydligen inte lita på vad som står i reklam, tester och vad försäljare svarar.
    Begärt öppet köp under längre tid. För att se om den motsvarar mina förväntningar.

    På Electrolux hemsida benämner de den som "Portabel luftkonditionering Heat & Cool" och på produktinformation bladet (PDF file samma hemsida) benämner den som "Luftvärmepump".
    Den är framtagen för att skapa vad de benämner som "Comfort air".
    Om den kan klassas som portabel AC vet jag inte.
    Håller tummarna att den fungerar när det blir varmt eller så får jag själv lösa problemen!
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade den förra året, men fick returnera den då den började vibrera/skaka rätt våldsamt efter ~10-15 minuter körning. Är det något du märker på den, eller låter den ungefär likadant hela tiden medan kompressorn jobbar? Inga större variationer?

    Funderar på att testa någon AC i år igen, särskilt då man jobbar så mycket hemifrån numera, men vet inte om ska prova en Electrolux istället den här gången.
     
    Last edited: 29 mar 2021
  4. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

    Det låter lite oroväckande. Har inte kört mer än tio minuter och inte hört något konstigt.
    Ska testa en längre stund imorgon (ska ju bli riktig vårvärme tydligen).

    Läste på ganska mycket och det verkar inte finnas någon klockren modell. Hade tidigare en uråldrig Matsui som dånade och skakade så den här känns tyst i jämförelse.
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, är rätt säker på att jag fick ett måndagsex.
     
    psp123 gillar detta.
  6. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    bernard gillar detta.
  7. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

    Har haft igång den ett par timmar idag och inte märkt något konstigt. Ska bli varmare imorgon så testar vidare då.

    Har förstått det som att fukten följer med som ånga i utblåset och att man därför inte behöver tömma tanken så ofta om det inte är extremt varmt och fuktigt. Men manualen är inte helt tydlig.
    Någon som vet om det är så det funkar?
     
    bernard gillar detta.
  8. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Det är i princip standard på alla, utom dom absolut billigaste, AC:arna nu förtiden.

    Till och med Biltema AC'n som jag köpte förra sommaren fungerar på det viset.

    Citat från Biltema-manualen:
    Ska produkten användas som luftavfuktare måste dräneringsslangen monteras.

    Dvs, om du bara använder den som AC och inte har köpt en 10 år gammal budgetmodell så behöver du inte tänka på vatten alls.

    Skulle man ändå vara osäker så provar man att köra utan vattenslang. Saknar den förmåga att blåsa ut vattnet med varmluften så märker man det genom att den blir sur och stannar när den interna tanken blir full.

    Lustigt nog så tömmer dom vatten via slangen, om man kopplar in den, så troligen finns det ofattbart många som springer och skyfflar vatten, helt i onödan.

    Jag kan för övrigt nämna att Biltema-burken funkar bra och att jag inte märkt någon större skillnad mot den betydligt dyrare Pinguinin i vardagsrummet. Båda kyler bra och båda låter förjävligt. Så mycket mer spännande är det inte med AC i min värld.
     
    mullepol, psp123 och bernard gillar detta.
  9. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

    Tack för bra info.

    Jag körde min i vardagsrummet igår. Hade 24,5 C när jag började och efter en halvtimme hade temperaturen sjunkit ett par grader. Jag lade sedan termometern vid utblåset och den uppmätte 13,5 C. Jag hade satt maskinen på 17 C.

    Läste att luften borde vara 10 C under den önskade temperaturen, dvs. 7 grader i mitt fall.
    Men maskinen kanske anpassar sig efter hur varmt det är i rummet och inte drar på fullt om det inte är så varmt för att spara energi? Någon som vet hur det funkar?

    Svårt att få en uppfattning om kylförmågan när det inte hunnit bli så varmt.

    Edit
    Testat mer idag med en annan termometer vid utblåset och den visade 7,2 C så det är nog som det ska vara.
     
    Last edited: 1 apr 2021
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    j6071219 gillar detta.
  12. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Det där får du gärna berätta lite mer om. Kanske inte behöver kapa hela tråden men gärna en kort beskrivning hur du fäster, om det förväntas vara enkelt att ta bort samt hur du upplever att titta ut genom fönstret efteråt?
     
  13. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

    Inte märkt något konstigt men har inte blivit mycket användande än tyvärr.
    Lovar att återkomma!
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är inte så knepigt, men det kan vara bra att göra på test en gång först. Tex biltema har hyggligt billig film på rulle man kan prova med om man vill. Den här är dock lite mörkare (15% genomsläpp): Solfilm.

    Jag använde destillerat vatten/batterivatten och några droppar diskmedel att fästa filmen med, sedan tar man en skrapa i stil med denna och arbetar sig uppifrån och ned: Monteringsskrapa (mjuka sidan ska användas mot filmen). Det ska inte vara för kallt när man gör det, då filmen fäster sämre i kyla.

    Det är rätt enkelt att repa filmen, så man får se till att spruta på sidan som är vänd mot en när man använder skrapan också, så det blir så lite friktion som möjligt.

    Vad gäller monteringen av filmen är det bra om man har lite marginaler att röra sig med, så när filmen sedan sitter ungefär där man vill ha den kan man bara försiktigt ta en mattkniv och skära bort det överblivna av filmen utmed sidorna av fönsterkarmen, så bör man få ett rätt perfekt resultat ned på millimetern. Det räcker med några centimeter marginal skulle jag säga om man måttbeställer.

    Underlättar sedan om man är två stycken också, så en person kan hålla fast i filmen/stabilisera den, för filmen flyttar sig gärna innan man skrapat lite.

    20% tycker jag fungerar fint i sovrummet. Det blir ju utan tvekan lite mörkare, men inte så påtagligt som det låter, och man ser fortfarande ut på natten. Finns med 35% ljusinsläpp med, vilket bara ger en rätt nätt toning.

    Det finns lite guider på YT också, som kan vara bra att kika på först. Har man väl gjort det en gång är det rätt enkelt sedan.

    Filmen är lätt att plocka bort om man vill. Det påminner lite om skyddsfilmen till telefonerna, fast sitter något hårdare. Man får börja i ett hörn och sedan spruta med såpavatten, så lossnar det.
     
    Last edited: 9 apr 2021
    Droid113, RexGalore och Bertilsson gillar detta.
  15. västeråssnubben

    västeråssnubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    597
    Mottagna gillanden:
    192
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung galaxy s23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung galaxy s23 ultra
    Platta:
    Samsung galaxy tab s6
    Övrigt:
    Samsung galaxy watch 6 classic 47mm
    Jag köpte en sån förra sommaren och fick skicka tillbaks den direkt. Den skakade och lät som ett tröskverk.. dom bytte fläkten sen fick jag tillbaks den.. blev betydligt mkt bättre.. dock var ju sommaren nästan slut då tyvärr.. men den står redo för denna sommaren
     
    bernard gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    bernard gillar detta.
  17. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

    Vårvärmen är ovanligt sen i år men har i alla fall kunnat prova Woods Cortina ett antal timmar nu vid olika tillfällen och den verkar ge bra kyla utan missljud eller andra konstigheter.
     
    bernard gillar detta.
  18. gundj

    gundj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Ericsson
    Telefon 3:
    Motorlola Defy
    Platta:
    Huawei M5
    Platta 2:
    IPad Mini 4
    Hur högt upp på väggen kan man anluta frånluftslangen?
    Jag har Fresh-ventiler ca 2 meter upp, skulle ev kunna sätta en till lite lägre.
    Men om det funkar med 2 meter skulle det vara toppen.
     
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det går bra, men du behöver nog mer slang för att nå.
     
    gundj och bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skall testa Delonghi den här säsongen. Just den här modellen verkar ha fått hyggliga recesioner för relativt låg ljudnivå (väsnas ju naturligtvis fortfarande rätt bra): Delonghi PAC EL112 Aircondition - 7.059:-

    Den kyler rätt bra i förhållande till uttaget med och har en ESR på 3.1 (A+), vilket tex kan jämföras med Woods Cortina Silent 12k ESR 2.6 (A).

    Hade hellre köpt på nätet och hämtat i butik då det blir mycket enklare att returnera sedan, men prisskillnaden var ju rätt massiv, så håller tummarna för att den inte krånglar... Netonnet skall ha 8 990 kr för vad jag tror är samma modell.

    Återkommer förstås med en liten rapport så snart jag testkört den.
     
    Last edited: 11 maj 2021
    jimel och psp123 gillar detta.