Xiaomi Mi 11 Lite 4G / 5G - allmänt

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av flipp, 29 mar 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack för den utförliga redogörelsen. Mycket intressant.

    Känner mer och mer att Mi 11 Lite 5G är mer tilltalande än Poco F3. Designen på 11 Lite är mycket mer originell. Säkert bättre kameraprestanda också. Synd att den inte går att beställa någonstans ännu.
     
  2. Droid113

    Droid113 Guest

    Brukar inte 5G dra mer ström? Batteriet på denna mobil är inte så stort...
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bara att stänga av 5G och köra 4G i så fall.
     
  4. Droid113

    Droid113 Guest

    Varför ska man skaffa 5G-mobil om man måste stänga av 5G i så fall... 4G-mobiler brukar ge mer mobil per krona (Poco X3 Pro).
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om 5G-mobilen har andra egenskaper man vill ha är det väl inte konstigt? För mig är det attraktiva med 11 Lite 5G kombinationen av ett kraftfullt och strömsnålt systemchipp, okej kamera, högkvalitativ AMOLED, lätt vikt och snygg design. Har inget behov alls av snabbare hastigheter via mobilnätet. Bara det faktum att X3 Pro har en IPS-skärm och väger 56 gram mer kan vara skäl nog för många att föredra 11 Lite 5G.
     
    jnsson och Droid113 gillar detta.
  6. Anders_Tu

    Anders_Tu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2016
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Poco F5 8/256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F5 8/256
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    Jag ska börja med att säga att jag håller med om det mesta du skriver, och att jag sannolikt är lite partisk då jag beställt en F3a :P Dessutom tycker jag fortfarande min Galaxy S8 är helt ok i snabbhet, och jag spelar aldrig mobilspel, så på pappret är jag den perfekta kunden för en SD780g. Men ändå, gällande SD870 vs 780 (F3 vs Mi 11 lite 5G):

    * Antutu 8, SD870 +25% (enligt nanoreview)
    * Geekbench 5, +21% single core och +61%(!) multi-core
    * UFS 3 för F3 istället för UFS 2
    * F3 128gb ~60 EUR billigare än en lite 5G 128 gb (för oss lyckliga att norpat en med early bird pris)

    Sådär, iaf några argument är att F3 trots allt är ett bra alternativ hehe. Men egentligen, för mig personligen är nog en 11 lite 5G minst lika bra :)
     
    bernard gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Skillnaden i multi-core var verkligen stor. Som jag har förstått påverkar single core i högre grad upplevelsen av generell prestanda. Dock är jag inte tillräckligt insatt för att veta om det är korrekt längre. Kanske mest gäller spel.

    Nästan som man undrar om det är något skumt med siffrorna på nanoreview. I antutu får SD780 högre poäng än SD870 avseende UX. Som jag har förstått det fångar det deltestet den generella användarupplevelsen. Har googlat man inte hittat någon bra förklaring till vad det innebär mer precist. Det låter som det är det deltest som är mest intressant eftersom det verkar fånga hur potent chippet är i sin helhet. Dock kan man fråga sig hur detta deltest kan vara högre när SD870 vinner alla de andra deltesterna och t.ex. multi-core väldigt stort.

    Själv spelar jag inte på telefonen men vill ändå ha ett potent systemchipp. Hade Redmi Note 10 Pro en period samtidigt som Mi 10T Pro och visst märker man skillnad på generell prestanda även om man inte spelar. Allt flyter en aning bättre på 10T Pro och appar öppnas snabbare m.m. Visst duger SD732 helt okej men det blir inte riktigt samma upplevelse. Vore onekligen trevligt om SD780 kan ge en likvärdig upplevelse som SD865/870 när det gäller systemflyt och laddtider för appar.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Moto Z3 Play verkar vara en spirituell föregångare till Mi 11 Lite. Exakt lika tunn (6.8mm) och nästan exakt lika lätt 156g. Hade den telefonen under en tid och den var onekligen smidig och läcker, dock låg den inte så skönt i handen utan skal. Svårt att få ett bra/skönt grepp om telefonen.

    Motorola Moto Z3 Play - Full phone specifications (gsmarena.com)
     
    bernard gillar detta.
  9. Droid113

    Droid113 Guest

    Är det någon som vet var man kan köpa mobilen?
     
    Bowe gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Xiaomi håller oss verkligen på halster när det gäller 5G-versionen. Dammsuger nätet efter den då och då men har fortfarande inte hittat den hos någon butik. Amazons italienska och spanska butiker har dock 4G-versionen i lager. Verkar som den med 5G inte släppts i Europa ännu.
     
    Last edited: 5 apr 2021
  11. Droid113

    Droid113 Guest

    Börjar bli desperat nu... Min mobil håller på att paja, har ingen bra reservmobil tyvärr.

    En ny Xiaomi Mi 10T Lite 128GB kostar bara 2490 kr nu i Sverige. Vad tycker du? Man får mycket mobil för pengarna trots allt... Jag är varken fotograf eller gamer.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ingen dum telefon alls. Tror du kommer bli nöjd med den.

    Eller så kan du köpa en begagnad Mi 10T Pro i nyskick. Många som säljer den efter de plockat ut den billigt via Tele2 och Comviq. Kolla i forumet eller på blocket etc. Jag är väldigt nöjd med min. Poco X3 Pro och Poco F3 finns ju också på amazon.de Dock dröjer det nog minst en vecka innan du får den. De skickas fr o m 9/4
     
    Droid113 gillar detta.
  13. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Väntar också på lite 5g släpp i eu/sverige. Såg på gsmarena under status: Coming soon. Exp. release 2021, April 16.
     
    bernard och flipp gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra, då har vi ett troligt datum.

    Blir intressant att se vilka länder som får 5G-modellen. Tycker mig minnas att det var sagt att vissa får 4G och and 5G. Dock inte helt säker på att det stämmer. Kommer såklart gå att fixa en oavsett men det vore trevligt om den kommer till Sverige eller åtminstone till Tyskland eller Spanien.
     
    bernard gillar detta.
  15. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Ja vore väldigt trevligt med svenskt släpp, Elgiganten ser ut att ta in en del xiaomi vilket vore kanon för mig, då jobbet har avtal med just Elgiganten :D
     
  16. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Enligt elgiganten kundtjänst så "skulle det vara märkligt om vi inte får in den i vårat sortiment"

    Så vi får väl se runt den 16:e om återförsäljare i Sverige börjar få in enheten.
     
    bernard gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha. Dock betvivlar jag om de har koll på detta. Ofta saknar de detaljkunskap på den nivån.
     
    Last edited: 8 apr 2021
  18. Droid113

    Droid113 Guest

    Tror ni det blir Early Bird på Mi 11 Lite 5G?

    370 Euro är ganska mycket för denna mobil, eller?
     
    Last edited by a moderator: 8 apr 2021
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kanske men skulle inte svära på det. Finns lite erbjudanden just nu på 4G-versionen på Ali men rabatten är väldigt liten. Kostar nästan 3000 kr som dem kostar på amazon.it.

    Givet att SD780 nästan är på flaggskeppsnivå så är nog 370 helt okej pris egentligen. Kan ju vara värt att betala lite extra för designen samt skärmen och kameran som verkar mer påkostad än Poco F3.
     
    Droid113 gillar detta.
  20. Droid113

    Droid113 Guest

    Synd att såna mobiler inte når den Svenska marknaden...
     
    flipp gillar detta.